شناسهٔ خبر: 55497072 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پرونده «شکست در سپیده دم»/۷؛

اهداف تل آویو از جنگ افروزی در غزه

رژیم صهیونیستی هر بار با حمله به غزه به دنبال تحقق امنیت پوشالی برای شهرک نشینان اطراف غزه و به طور کلی صهیونیستها است؛ اما آنچه برای آنها به ارمغان می آورد، موشک و ناامنی است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: جمعه پنجم اوت بار دیگر غزه شاهد حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی بود که طی آن شماری دیگر از مردم مظلوم فلسطین را به خاک و خون کشید.حمله با هدف قرار دادن مراکز دیده بانی مقاومت فلسطین شروع شد و پس از آن مناطق مسکونی هدف اصلی جنگنده های رژیم صهیونیستی بود. بر اثر این حملات تاکنون شماری از فلسطینیها شهید و دهها نفر دیگر هم زخمی شده اند که در میان شهیدان یک کودک پنج ساله هم مشاهده می شود.

تداوم کودک کُشی رژیم کودک کُش

در دور تازه جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی در جریان بمباران نوار غزه یک دختر خردسال فلسطینی به نام آلاء قدوم به شهادت رسید. آلاء قدوم دختر ۵ ساله، در تمام تعطیلات تابستانی سرگرم خاطرات خود در مهدکودک بود و این خاطرات را برای دوستان خودش تعریف می‌کرد. دو هفته تا بازگشایی مدارس و مهدکودک‌ها مانده بود و آلاء خود را برای مرحله مقدماتی که در انتظارش بود، آماده می‌کرد، هنوز پیشبند جدید و شکل و مدل کیف مدرسه خود را انتخاب نکرده بود. او مثل سایر بچه‌ها مشتاق دیدار با همکلاسی‌ها و دوستانش بود تا در باغ مهدکودک با آنها بازی کند. رویاهای زیادی فکر این دختر خردسال را به خود مشغول کرده بود و در حالی که او برای مرحله جدید تحصیلی خود آماده می‌شد، یک موشک رژیم صهیونیستی دوران کودکی او را نابود کرد.

او با اینکه پنج سال داشت، معنی خون و شهادت و موشک را به خوبی می‌دانست، دختر کوچک اهل غزه جنگ سال ۲۰۲۱ (سیف القدس) را تجربه کرده بود، از صدای موشک‌ها و خمپاره‌ها می‌ترسید و هنگام مشاهده عکس‌های زخمی کودکان غزه، بسیار آزرده خاطر می‌شد.

تا این لحظه ذهن مادر نمی‌توانست مصیبت غم‌انگیزش را باور کند و در گوشه و کنار خانه به دنبال دختر بازی گوش «آلاء» می‌گردد، فکر می‌کند دارد به قصه‌های مادربزرگش گوش می‌دهد که همیشه اصرار دارد که یکی از آنها را تعریف کند. او دوباره از پنجره خانه اش آلاء را صدا می‌زند به امید اینکه با دختران همسایه مشغول بازی کردن است اما جز همدردی همسایه‌ها، پاسخی نمی‌شنود.

رژیم صهیونیستی در هر تجاوز به نوار غزه، کشتار کودکان را در زمره اولین اهداف خود قرار می‌دهد، و در جنگ ماه مه ۲۰۲۱ از بین ۲۳۲ شهید فلسطینی، ۶۵ نفر از آنها کودک بودند.

«آلاء» همچون پروانه‌ای در آسمان به پرواز درآمد، زمانی که پدربزرگش او را با کفن سفیدش از بیمارستان الشفاء حمل کرد تا در مسجد العمری غزه بر او نماز بخواند. آلاء به جای اینکه در یک سفر تفریحی با خانواده اش باشد، به آخرین پناهگاه خود سفر کرد.

آلاء آخرین دختری نیست که توسط رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی به شهادت می‌رسد و ممکن است در روزهای آینده شاهد کشتار بیشتری توسط اشغالگران زیر سایه سکوت سنگین بین المللی باشیم.

فرمانده منطقه گردانهای قدس که در حمله روز گذشته شهید شد که بود؟

جنگنده های رژیم صهیونیستی روز گذشته در حمله هوایی به غزه، تیسیر الجعبری، فرمانده منطقه شمالی گردان‌های قدس و عضو شورای نظامی این گروه مقاومتی را به شهادت رساندند. شهید تیسیر الجعبری در ۱۸ ژانویه سال ۱۹۷۲ به دنیا آمد، نام کامل وی تیسیر محمود الجعبری و نام مستعار ایشان ابومحمود بود. الجعبری از خانواده شهید احمد الجعبری، فرمانده عملیاتی گردان‌های عزالدین قسام است. شهید احمد الجعبری یکی از اصلی ترین شخصیت‌های مقاومتی تحت پیگرد سازمان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی بود که در سال ۲۰۱۲ به شهادت رسید.

خانواده شهید تیسیر الجعبری به دلیل پیوستن به صفوف گروه‌های مقاومت فلسطین به ویژه جنبش‌های مقاومت اسلامی (حماس) و جهاد اسلامی شهرت دارد. وی از دوران کودکی به جنبش جهاد اسلامی پیوست و چندین سال در زندان‌های رژیم صهیونیستی در حبس بود. همچنین پس از توافق اوسلو میان سازمان آزادی بخش فلسطین و رژیم صهیونیستی، شهید الجعبری چندین بار توسط تشکیلات خودگردان فلسطین نیز دستگیر شد.

از مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عضو شورای نظامی گردان‌های قدس و فرمانده منطقه شمالی گردان‌های قدس. وی در سال ۲۰۱۹ به جای شهید بها ابوالعطا به عنوان مسئول منطقه شمالی نوار غزه انتخاب شد. فرمانده ای که وی نیز از سوی رژیم صهیونیستی در همان سال ۲۰۱۹ ترور شده بود. در جریان انتفاضه الاقصی از رهبران گردان‌های قدس بود.

اهداف تل آویو از جنگ افروزی در غزه

الجعبری پرونده عملیات مرکزی گردان‌های قدس در نوار غزه را رهبری می‌کرد و در توسعه آن نقش برجسته ای داشت. وی در جریان نبرد «شمشیر بیت المقدس» فرماندهی منطقه شمالی گردان‌های قدس را برعهده داشت. الجعبری از ناظران پروژه‌های ساخت موشک‌های مقاومت بود.

چرا جنگ۵ آگوست علیه غزه شروع شد؟

ماجرا با بازداشت شیخ بسام السعدی یکی از رهبران جهاد اسلامی در کرانه باختری و در جریان یورش نظامیان صهیونیست به اردوگاه جنین و معاونش اشرف الجدع و شهادت ضرار الکفرینی یکی از اعضای جهاد اسلامی در جریان این یورش، شروع شد. شیخ السعدی هنگام بازداشت زخمی شدند و مقامات صهیونیست برای اینکه نشان دهند او زنده است و از بیم موشکهای جهاد اسلامی تصاویری از او منتشر کردند.

به دنبال آن زیاد النخاله رهبر جنبش جهاد اسلامی صهیونیستها را تهدید کرد و ارتش رژیم صهیونیستی هم از بیم حملات همه مناطق اطراف غزه را منطقه بسته نظامی اعلام و حالت آماده باش در شهرک های صهیونیست نشین در اطراف غزه برقرار کرد تا مبادا عملیات انتقام ترور بهاء ابو العطا فرمانده میدانی جهاد در غزه که طی آن جهاد اسلامی ۴۲۰ موشک و خمپاره به اهدافی در عسقلان و اسدود و سدیروت شلیک و خسارات زیادی به صهیونیستها وارد کرد و نتانیاهو را مجبور به فرار از گردهمایی انتخاباتی کرد، تکرار شود.

به دنبال بازداشت السعدی و تهدید جهاد اسلامی که بر آزادی او تاکید داشت، میانجی گران از مصر گرفته تا قطر دست به کار شدند و رایزنی های تلفنی با رهبران مقاومت به ویژه جهاد اسلامی شروع شد اما جهاد اسلامی اعلام کرد که تنها راه آزادی شیخ السعدی و همراهانش است وگرنه موشکها آماده و انگشتان روی ماشه است به دنبال بازداشت السعدی و تهدید جهاد اسلامی که بر آزادی او تاکید داشت، میانجی گران از مصر گرفته تا قطر دست به کار شدند و رایزنی های تلفنی با رهبران مقاومت به ویژه جهاد اسلامی شروع شد اما جهاد اسلامی اعلام کرد که تنها راه آزادی شیخ السعدی و همراهانش است وگرنه موشکها آماده و انگشتان روی ماشه است.

در چنین شرایطی شهرک نشینان اطراف غزه خشم خود را از مقامات تل آویو تشدید کردند و سران رژیم صهیونیستی هم در جریان نشستی رجزخوانی برای حمله به غزه را آغاز و در نهایت در بعد از ظهر جمعه دست به یورش ددمنشانه دیگری علیه غزه زده اند.جنگنده های رژیم صهیونیستی طی ساعات گذشته حملات وحشیانه هوایی به غزه انجام داده اند.

موشکباران شروع شد

ساعاتی پس از حملات هوایی رژیم صهیونیستی، موشکباران اراضی اشغالی و پاسخ مقاومت فلسطین شروع شد. گردانهای جهاد اسلامی نام این عملیات را وحدة الساحات (وحدت میادین) نام نهادند و این در برابر نام «طلوع فجر» بود که صهیونیستها بر یورش خود گذاشتند.

تلاشهای میانجی گرایانه موفق می شود؟

از بیم حرکت امور به سمت پیچیده شدن، میانجی گری های عربی و بین المللی شروع شده است تا دامنه جنگ طولانی نشود اما به نظر می رسد که جهاد اسلامی فقط یک پاسخ دارد و آن مقاومت است و این بار تلاشهای میانجی گرایانه راه به جایی نخواهد برد.

داود شهاب مسئول رسانه ای جهاد اسلامی اعلام کرده است که در حال حاضر آتش بس مفهومی ندارد. وی اولویت را مقاومت در برابر اشغالگران و مقابله با تروریسم رژیم صهیونیستی دانست.

همزمان با آن گردانهای قدس هم از ادامه جنگ خبر داده و روحیه رزمندگان این گردانهای را عالی توصیف کرده است و اینکه به دنبال فرسوده کردن دشمن صهیونیست است.

امنیت پوشالی

هر بار رژیم صهیونیستی می کوشد که با حمله به غزه امنیت پوشالی برای شهرک نشینان اطراف غزه و به عبارتی برای صهیونیستها ایجاد کند اما هر بار هم این صهیونیستها هستند که ساعات طولانی در پناهگاه به سر می برند و پس از مدتی به فکر فرار از اراضی اشغالی می افتند.

آنچه تل آویو برای شهرک نشینان صهیونیست به ارمغان آورده است پناهگاه و موشک های گردانهای قدس بوده است. شهرک نشینان چهار روز را در بیم حمله بودند و هم اکنون هم از ترس موشک در پناهگاهها به سر می برند.

علاوه بر آن جهاد اسلامی اعلام کرده است که فعالیتهایش در کرانه باختری تشدید خواهد شد و بازداشت ها خللی در این زمینه ایجاد نخواهد کرد.

اولویت جهاد اسلامی در حال حاضر مالیدن پوزه صهیونیستها به خاک است. آنها هم اکنون ابتکار عمل را در میادین جنگ در دست گرفته اند و اجازه به ثمر نشستن طرحهای اشغالگران را نمی دهند.

در واقع چهار روز آماده باش از بیم حملات مقاومت فلسطین و به دنبال آن منع تردد یک میلیون شهرک نشین که پیروزی برای جهاد اسلامی بود به وارد شدن سه میلیون شهرک نشین به پناهگاه وپیروزی دیگر برای مقاومت و شکستی جدید برای اسرائیل تبدیل شده است.

علت اصلی حملات رژیم صهیونیستی به غزه

شبکه تلویزیونی الجزیره قطر در گزارشی با اشاره به افزایش حملات به کرانه باختری و نوار غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان در آستانه انتخابات ماه نوامبر نوشت: حمله به غزه یک اقدام برنامه‌ریزی شده برای کسب مقبولیت عمومی در آستانه انتخابات است.

«مریم برقوتی» یک محقق ساکن رام‌الله در گفت‌وگو با الجزیره انگلیسی، با اشاره به در پیش بودن انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی، معتقد است که استفاده از غزه به عنوان یک سلاح انتخاباتی جهت جلب حمایت شهرک‌نشینان صهیونیست، به یک رویه در جریان انتخابات‌ها تبدیل شده است استفاده از غزه به عنوان یک سلاح انتخاباتی جهت جلب حمایت شهرک‌نشینان صهیونیست، به یک رویه در جریان انتخابات‌ها تبدیل شده است.

«نور اوده» سخنگوی سابق تشکیلات خودگردان فلسطین نیز حمله به غزه را دارای انگیزه سیاسی دانست و گفت: هیچکس به جز لاپید خواهان افزایش تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی نیست.

وی با اشاره به این موضوع که لاپید سابقه نظامی ندارد، نوشت: مقامات اسرائیل دنبال قدرت‌نمایی هستند و لاپید می‌خواهد ثابت کند با وجود نداشتن سابقه نظامی، قدرتمند است.

«طارق کنی-شاوا» تحلیلگر اندیشکده «شبکه سیاست فلسطین» در واشنگتن نیز در این باره به الجزیره گفت: مردم غزه قربانی جنگ قدرت در سرزمین‌های اشغالی هستند و مقامات اسرائیل بدون اینکه کسی آنها را مجبور به پاسخ‌گویی کند؛ به این منطقه حمله می‌کنند.

وی با بیان اینکه حتی باوجود تنگ‌تر شدن محاصره، پیش از تهاجم رژیم صهیونیستی، هیچ راکتی از نوار غزه به سرزمین‌های اشغالی شلیک نشد، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که ادعاهای اسرائیل درباره وجود نگرانی‌های امنیتی از جانب غزه بی‌مورد است.

«گیدئون لوی» تحلیلگر روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز به الجزیره گفت: بمباران غزه به راهی برای سیاست‌مداران اسرائیلی جهت نمایش قدرت پیش از انتخابات، تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: هر نخست‌وزیری در اسرائیل به خصوص اگر از احزاب میانه-چپ برخاسته باشد، باید جنگ آور بودن خود را با حمله به غزه ثابت کند.

سخن پایانی

قدر مسلم آن است که رژیم صهیونیستی از طریق جنگ افروزی نمی تواند چالشهای امنیتی خود را برطرف کند. اینکه صهیونیست‌هایی که در شهرک‌های اطراف غزه زندگی می‌کنند پس از فرار به سوی شهرهای شمالی رژیم صهیونیستی اذعان کنند که از جهنم فرار کرده اند در واقع عمق ضربات کوبنده فلسطینی‌ها را نشان می‌دهد. اسرائیل در باتلاق خطرناکی گرفتار شده است. اردوی صهیونیستها فعلاً آشفته است و این را از رسانه های این رژیم و تحلیل هایی که بیان می کنند می توان درک کرد زیرا رسانه های اسرائیلی به مثابه آینه تمام افکار تصمیم گیرندگان در تل آویو هستند. معادله جدید مردان مقاومت مفهوم جدیدی در جنگ ایجاد کرد و آن عمارت در برابر عمارت و آتش در برابر آتش است. مقاومت فلسطین پیام های لازم را به تل آویو رساند. پیام های مانند حمله در برابر حمله، عدم اجازه به تحقق خواب و خیالهای رژیم صهیونیستی وآمریکا برای فلسطینی ها و نیز اینکه تلاش های عادی سازی راه به جایی نمی برد.در واقع هر موشکی که مقاومت فلسطین شلیک کرد؛ طرحهای سازشکاران را هدف قرار گرفت. نه امیدی به شورای امنیت برای فلسطینی هاست نه سازشکاران.

غزه مجدداً در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفته است زیرا رهبران مقاومت فلسطین تصمیم به اجرای نظریه آتش در برابر آتش گرفته اند و عملاً این استراتژی را پیاده می کنند. رژیم صهیونیستی قصد دارد تا قواعد بازی را تغییر دهد اما هنوز به این هدف خود نرسیده است.

نظر شما