شناسهٔ خبر: 55497026 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تمهیدات و خدمات هلال احمر برای تاسوعا و عاشورا

پارمیس طهماسب‌زاده

جمعیت هلال احمر از آمادگی کامل برای پوشش امدادی مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در سراسر کشور خبرداد.

صاحب‌خبر -

مهدی ولیپور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با ایسنا با تسلیت برای فرارسیدن ایام شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران با وفایشان، درباره اقدامات جمعیت هلال احمر برای پوشش امدادی مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی اظهارکرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمامی پایگاه‌ها، مراکز عملیاتی و عوامل اجرایی حوزه امداد و نجات کشور در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از آمادگی کامل برخوردارند. بر این اساس با توجه به اینکه برخی از گروه‌ها و افراد برای عزاداری به شهرها و اماکن زیارتی سفر می‌کنند، خودروهای عملیاتی موجود در پایگاه‌ها و مراکز عملیاتی در کنار محورها و جاده‌های اصلی به خصوص معابر منتهی به این شهرها و اماکن با آمادگی کامل مستقر هستند.  

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: سیستم های ارتباط رادیویی موجود در استان که به صورت ثابت، سیار و تلفن‌های ماهواره‌ای نیز در دسترس قرار داشته و از آمادگی و کنترل لازم برخوردارند.

ولیپور درباره استقرار تیم‌های واکنش سریع امداد ونجات نیز گفت: تیم واکنش سریع نیز در محورهای اصلی و به خصوص در محورهای منتهی به شهرها و اماکن زیارتی که محل تردد عزاداران است، مستقر بوده و در آماده‌باش قراردارند.

وی افزود: همچنین عوامل سازمان امداد و نجات از روزها قبل  در تعداد قابل توجهی از هیات‌های مذهبی و محل‌های برگزاری عزاداری  در سراسر کشور حضور یافته و توصیه‌ها و آموزش‌های امدادی و خود مراقبتی را به مسئولان و اعضای هیات‌ها، تکایا، مساجد، حسینیه‌ها و ... ارائه کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهارکرد: در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی یک‌هزار و ۱۳۷ پایگاه و پست جمعیت هلال احمر فعال بوده و پنج هزار و ۱۲۶ نیروی عملیاتی  نیز حضور دارند. یک هزار و ۶۸ دستگاه آمبولانس، ۷۵۸ خودرو امدادی و ۱۹ فروند بالگرد نیز در آمادگی کامل قرارداردند تا در مواقع مورد نیاز به کار گرفته شوند.  

حضور ۱۰۰ امدادگر برای پوشش مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در تهران 

همچنین شاهین فتحی،  مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران نیز از پوشش مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی توسط ۱۰۰ نفر از نجاتگران هلال احمر در تهران خبر داد. او به ایسنا گفت: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته برای تاسوعا و عاشورای حسینی در مجموع ۱۰۰ نفر از نجاتگران و کادر و داوطلب پوشش امدادی مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی را در کنار دیگر عوامل امدادی نظیر اورژانس، آتش‌نشانی و ... در تهران بر عهده دارند.

وی ادامه داد: ۱۵ دستگاه خودرو آمبولانس نیز در خصوص پوشش مراسم به کار گرفته می‌شود و علاوه بر آن تمامی شعب جمعیت هلال احمر در سطح استان تهران، یعنی ۱۶ شعبه به صورت ۲۴ ساعته فعال بوده و تلفن ۱۱۲ نیز پاسخگو برای دریافت گزارشات خواهد بود.

فعالیت جوانان هلال‌احمری در تاسوعا و عاشورای حسینی 

محمد گلفشان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر نیز تمهیدات این سازمان برای تاسوعا و عاشورای حسینی را تشریح کرد و به ایسنا گفت: در روزهای تاسوعا و عاشورا حسینی برنامه‌های مختلفی از سوی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در سراسر کشور صورت می‌گیرد. با توجه به اینکه برخی برای عزاداری به شهرها و زادگاه خود سفر می‌کنند، پیش‌بینی می‌شود که مسیرهای جاده‌ای نیز شلوغ باشد که در همین راستا اعضای سازمان جوانان جمعیت هلال احمر آماده حضور در پایگاه‌های جاده‌ای و شهرها بر اساس نیاز استان‌ها هستند.

گلفشان در خصوص اقدامات و تمهیدات صورت گرفته برای رعایت مسائل بهداشتی در هیات‌ها نیز گفت: جوانان هلال احمر اقدامات خاصی را انجام داده و تلاش کردند که عزاداران در این روزهای افزایش کرونا، به صورت سلامت به عزاداری بپردازند.

هشدارها و توصیه‌های هلال احمر به عزاداران

همچنین نواب شمس‌پور، مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال احمر نیز از انتشار لیست نکات ایمنی برای دسته‌های عزاداری و پیشگیری از مخاطرات در مجالس روضه‌خوانی خبر داد و گفت: این هشدارها براساس گزارش شایع‌ترین حوادث رخ داده در عزاداری های تاسوعا و عاشورای حسینی سنوات گذشته به خصوص سال‌های قبل از کرونا تهیه شده است.

مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال احمر به متولیان دسته‌های عزاداری توصیه کرد: در ابتدا و انتهای دسته‌های عزاداری در حال حرکت در معابر عمومی، بایستی مسئول ایمنی و هدایت با لباس شبرنگ‌دار مستقر باشد تا علاوه بر هدایت عزاداران تردد خودروها و وسایل نقلیه سبک را کنترل کنند.

وی افزود: توصیه می‌شود در مجالس روضه خانگی و تکایا با استفاده از نیروهای محلی تیم فنی و ایمنی برای کنترل برق، انشعابات آب و گاز تشکیل شود تا آن‌ها از خطرات احتمال پیشگیری کنند. نکته بسیار مهم در مجالس روضه تعبیه راه‌های خروج اضطراری غیر از مسیرهای ورود و خروج اضطراری است.

بیشتر بخوانید: 

توصیه‌ها و هشدارهای ایمنی آتش‌نشانی برای عزاداران محرم

استقرار اورژانس در هیات‌های عزاداری و میادین شهر 

مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال احمر ادامه داد: توصیه می‌شود کپسول اطفای حریق در این مجالس موجود باشد و از قبل سلامت و انقضای آن بررسی شود.

انتهای پیام 

نظر شما