شناسهٔ خبر: 55497013 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

توییتر: آنطور که ایلان ماسک آنالیز کرده، اکانت خودش هم ربات به حساب می‌آید!

صاحب‌خبر -

در ادامه جنجال‌های پرونده خرید توییتر توسط ایلان ماسک، توییتر اعلام کرده ابزاری که ایلان ماسک برای آنالیز از آن استفاده می‌کند، اکانت خودش را هم ربات به حساب می‌آورد.

توییتر شکایت خود علیه ایلان ماسک را در یک پرونده 127 صفحه‌ای در دادگاه مطرح کرده است که این موضوع با واکنش ایلان ماسک همراه شد؛ اما توییتر اکنون از پاسخ ایلان ماسک انتقاد کرده و می‌گوید ادعاهای ماسک با شواهد و عقل سلیم در تضاد است. مدیران توییتر گفته‌اند ابزاری که ماسک از آن برای تحلیل حساب‌های جعلی و ربات استفاده می‌کند، حساب توییتری خود او را نیز یک ربات به حساب می‌آورد.

توییتر در واکنش به این صحبت‌ها نوشته است:

طبق گفته ماسک، بنیان‌گذار میلیاردر چند شرکت که توسط بانکداران و وکلای وال استریت توصیه شده بود، او توسط توییتر فریب خورده و قرارداد ادغام 44 میلیارد دلاری را امضا کرده است. این داستان به همان اندازه که به نظر می‌رسد غیر قابل باور و بر خلاف واقعیت است. داستانی که در تلاش برای فرار از یک توافق بوده و تصور می‌شود که ماسک پس از ورود به بازار سهام دیگر جذابیتی برای آن پیدا نکرده و ارزش آن کاهش یافته است.

تشکیل پرونده توییتر در پاسخ به دفاعیات و ادعاهای متقابل ماسک بود که هفته گذشته ارائه شد، اما فورا علنی نشد؛ زیرا به توییتر فرصت داده شد تا درخواست اصلاحات کند. با وجود این، ظاهرا توییتر تصمیم گرفته هیچ تغییری در این پرونده ایجاد نکند. توییتر در ادامه نوشته است:

ادعاهای متقابل ماسک، از آنجایی که مبتنی بر تحریف، ارائه نادرست و فریب آشکار است، هیچ چیزی را تغییر نمی‌دهد. ماسک توافق‌نامه را امضا کرده و موظف است آن را به پایان برساند.

ایلان ماسک از ابزاری استفاده کرده که حساب توییتر خودش را هم ربات می‌داند

توییتر مدعی شده بود که کمتر از 5 درصد از کاربران فعال روزانه‌ی قابل کسب درآمد، فیک و جعلی هستند؛ اما ایلان ماسک این ادعا را زیر سوال برده و از تلاش خود برای شکستن توافق خرید این شبکه اجتماعی دفاع کرده است. در پرونده دادگاه توییتر آمده است که ایلان ماسک از یک وبسایت در دسترس عموم برای تحلیل استفاده می‌کند تا متوجه شود اکانت‌های اسپم یا جعلی حداقل 10 درصد از کاربران فعال روزانه توییتر را تشکیل می‌دهند. ظاهرا ماسک از داده‌های مشابهی با آنچه توییتر اندازه‌گیری می‌کند، استفاده نکرده است.

توییتر ایلان ماسک توییتر ایلان ماسک

در همین رابطه، توییتر گفت ایلان ماسک فقط با اجرای یک مجموعه داده و از طریق یک ابزار وب عمومی می‌تواند تخمین بالاتری از تعداد حساب‌های جعلی ارائه دهد، در حالی که این ابزار حتی حساب توییتری خود ماسک را نیز به عنوان یک ربات احتمالی تشخیص می‌دهد؛ این نتیجه‌ی تحریفی است که ماسک امید دارد با آن یک موج ایجاد کند.

توییتر در ادامه گفته، ماسک به طور خاص از برنامه‌ای اینترنتی به نام بوتومتر – Botometer استفاده کرده که استانداردهای متفاوتی را نسبت به توییتر اعمال می‌کند و در اوایل سال جاری، حساب کاربری ایلان ماسک را نیز به عنوان یک ربات احتمالی معرفی کرد. وبسایت بوتومتر، پروژه‌ای از پایش رسانه‌های اجتماعی و موسسه علوم شبکه در دانشگاه ایندیانا است. در پرونده دادگاه توییتر آمده که بوتومتر نشان داده حساب کاربری توییتری خود ایلان ماسک احتمالا یک ربات بوده و به آن امتیاز 4.5 داده است.

امتیاز بوتومتر اکانت ماسک، اکنون «مانند انسان» است

امروز صبح Botometer امتیاز 1.2 از 5 را به حساب کاربری ایلان ماسک داد که نشان می‌دهد او اکنون بیشتر «انسان» تشخیص داده شده تا ربات. مقاله‌ای در ماه می اشاره کرده بود که اکانت ماسک از روزی به روز دیگر امتیازهای بسیار متفاوتی را از بوتومتر دریافت می‌کند. این ابزار تشخیص می‌دهد که شناسایی ربات‌ها به ویژه با استفاده از داده‌های عمومی چقدر سخت است.

همانطور که در پرونده دادگاه توییتر اشاره شده است، خود Botometer نیز هشدار داده که تشخیص ربات‌ها کار بسیار سختی است و اگر این کار با نرم افزار آسان بود، هیچ رباتی اکنون وجود نداشت و توییتر قبلا همه آنها را شناسایی و بن می‌کرد. پرنده توییتر سایر مشکلات مربوط به اتکای ماسک به بوتومتر را به شرح زیر بیان کرده است:

بوتومتر حتی نمی‌خواهد تعریف توییتر را از حساب جعلی یا اسپم اعمال کند. در واقع برخی از ربات‌ها مانند ربات‌هایی که زلزله‌ها را هنگام وقوع گزارش می‌کنند، معمولا تحت سیاست دستکاری پلتفرم توییتر و اسپم‌ها مفید و مجاز هستند که توییتر با احترام دادگاه را به آن ارجاع می‌دهد. علاوه بر این، آنها نشان نداده‌اند که چه امتیازی را برای نتیجه‌گیری و شناسایی یک حساب به عنوان اسپم استفاده می‌کنند. بنابراین، ادعای آنها غیر قابل تایید است.

ایلان ماسک قبلا یک حکم مهم را از دست داده بود؛ زمانی که قاضی دادگاه، کاتلین مک کورمیک، درخواست ماسک برای به تاخیر انداختن دادگاه تا فوریه 2023 را رد کرد، اولین شکست ایلان ماسک در این پرونده رقم خورد. اکنون دادگاه قرار است به مدت پنج روز در 17 اکتبر 2022 آغاز شود.

ایلان ماسک از به‌کارگیری ابزار بوتومتر دفاع کرد

نمایندگان ایلان ماسک از به‌کارگیری ابزار Botometer دفاع کردند و گفتند این ابزار در طول هشت سال گذشته بهبود یافته است. توسعه دهندگان دانشگاهی ابزار بوتومتر، مقالات متعددی در مورد کار خود منتشر کرده‌اند. ماسک همچنین برنامه‌هایی برای تحلیل جامع‌تر دارد که در پرونده دادگاه او آمده است.

توییتر ایلان ماسک توییتر ایلان ماسک

کارشناسان در حال حاضر به تحلیل خود ادامه می‌دهند و به سراغ داده‌های اضافی توییتر از جمله داده‌های خصوصی که توییتر در اختیار بازبین‌های انسانی خود قرار می‌دهد و ادعا می‌کند برای راستی‌آزمایی اسپم‌های کمتر از 5 درصد گزارش شده‌اش و میزان کاربرهای جعلی ضروری است، خواهند رفت. همچنین آنها برنامه‌هایی برای تجزیه و تحلیل جامع‌تر دارند و انتظار دارند برآوردها و یافته‌های به‌روزتری را در گزارش‌های کارشناسی ارائه کنند.

در پرونده ماسک آمده است که توییتر اظهارات نادرست و حذفیات متعددی داشته که ارزش این شرکت را مخدوش می‌کند و باعث شده نمایندگان ماسک با خرید توییتر با قیمتی بالا موافقت کنند. همچنین در پرونده ماسک ادعا شده است:

شکایت توییتر مملو از حملات شخصی علیه ما و لفظ‌های زشت است که بیشتر از دادگاه، متوجه مخاطبان رسانه‌ها می‌شود. این‌ها چیزی جز تلاش برای منحرف کردن تمرکز از این اظهارات نادرست نیستند.

ماسک همچنین مدعی شد استراتژی توییتر این است که وقتی سرمایه‌گذاران خود و سپس نمایندگان ماسک شروع به تشخیص حقیقت کردند، حواس را از افشاگری‌ها منحرف کند و ابهاماتی به وجود بیاورد.

توییتر: هیچ اشاره‌ای به اسپم‌ها در قرارداد خرید نشده است

توییتر نوشته است ماسک برای اساس تعداد حساب‌های جعلی و اسپم، حق خروج از قرارداد را ندارد. ادعاهای متقابل در توجیه ماسک برای بی احترامی به قرارداد خرید، شکست‌خورده هستند. ماسک ادعا می‌کند که اگر توییتر تعداد حساب‌های جعلی یا اسپم را در پلتفرم خود اشتباه شمارش کند، حق دارد از این معامله کناره‌گیری کند؛ این ادعا نادرست است و حقایق و شرایط توافق‌نامه خرید نیز آن را نشان می‌دهد. زمانی که ماسک پیشنهاد خرید توییتر را داد، هیچ‌گونه توضیحی درباره تعداد حساب‌های فیک و اسپم نخواست و توییتر هم انجام نداد.

توییتر ایلان ماسک توییتر ایلان ماسک

توییتر تاکید کرده که در قرارداد خرید، هیچ اشاره‌ای به حساب‌های جعلی و اسپم نشده و ماسک پیش از امضای قرارداد خرید، هیچ اطلاعاتی از توییتر برای تایید تعداد حساب‌های فیک نخواست. همچنین به گفته توییتر، ماسک تمام تلاش‌های لازم را انجام داد و به توییتر 24 ساعت فرصت داد تا پیشنهاد خود را بپذیرد یا آن را ترک کند.

نمایندگان توییتر خاطرنشان کردند قرارداد خرید صرفا حاوی تصویر متعارفی است مبنی بر این که پرونده‌های SEC توییتر از 1 ژانویه 2022 حاوی هیچ اظهارنظر نادرست یا گمراه کننده‌ای درباره واقعیت مالی نیست؛ بدون این که حق فسخ قرارداد بر اساس هرگونه نادرستی در آن پرونده‌ها وجود داشته باشد. ماسک حق محدودی برای دریافت اطلاعات داشت و آن هم فقط برای امضای قرارداد بود، نه ترک آن. بنابراین اظهارنظرهای اشتباه و مکرر ماسک درباره توافق‌نامه خرید نمی‌تواند کلمات ساده‌ی آن را تغییر دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما