شناسهٔ خبر: 55497004 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

شور حسینی در زنجان

مادرم صندوقچه‎‌اش را باز می‌کند و زنجیرهای سینه زنی بزرگ و کوچک را با دسته‌های چوبی را نشانم می‌دهد؛ با خودش نوای یا حسین و یا ابوالفضل را زمزمه می‌کند و شال سیاه و سبز را که عطر صندوقچه به خود گرفته را گردن آویز خودش و من می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمتر کسی است که هشتم محرم زنجان را دیده باشد و نوای لبیک یا حسین (ع) و کوچه پس کوچه‌های این سرزمین عاشق را که بوی عطر کربلا از آن به مشام می‌رسد را با جان و دل احساس نکند. مردم این شهر هشتم محرم دست‌های پاکی و صداقتشان را بالا می‌برند و در یازدهم محرم نوای یا زینب و یا رقیه بر دل داغ دیده شأن گریه سر می‌دهند و با جامع سیاه بر سر و سینه می‌زنند و قنوت شأن را به صراط مستقیم و دوری از جهنمی که دشمنان حسین برای خود رقم زدند گره می‌زنند.

صدای جمعیت عزاداران حسینیه اعظم، بی پروا آسمان را می‌شکافد و دل‌های عاشقانش را خون می‌کند. آوازه این دسته عزاداری نیم میلیونی عاشقان اباعبدالله (ع) امروزه دیگر جهانی شده و همه مردم جهان، زنجان و زنجانی را با هشتم محرمش و دسته عزاداری حسینیه اعظم و زینبیه اعظم و پایتخت شور و شعور حسینی می‌شناسند.این شاه بیت معروف در بین آذری‌ها که، «یل یاتار طوفان یاتار یاتماز حسینین پرچمی». «هانسی گرو هین بیله مولاسی وار، شیعه لرین حضرت عباسی وار.» معروف از دیر باز توسط مداحان آذری خوانده می‌شود.

حاج میرزا محمد نقی و حاج میرزا بابایی حدود یک قرن پیش این حسینیه را وقف کردند و چه زیبا مردم زنجان انجام وظیفه کرده و دینشان را ادا می‌کنند و آرزوی زیارت ضریح مبارک سرداران کربلا را در سر می‌پرورانند و در بین‌الحرمین سیر می‌کنند.

دومین قربانگاه جهان

گفته می‌شود، برای نخستین بار در سال ۱۳۲۸ هجری شمسی تنها ۴ رأس گوسفند در مسیر دسته حسینیه ذبح شد و اکنون مردم از جای جای کشور و حتی جهان هزاران رأس قربانی و هدایای نقدی و غیر نقدی شأن را تنها به عشق اباعبدالله تقدیم این حسینیه می‌کنند.

دلیل این مدعا آن است که از حسینیه اعظم به عنوان دومین قربانگاه جهان پس از منا یاد می‌شود و امروز از این حسینیه به عنوان قطب گردشگری مذهبی استان زنجان نام می‌برند.

نهضت عاشورا تکرارپذیر نیست و باید قدردان این نعمت باشیم، و دسته عزاداری زنجانی‌ها در روز هشتم محرم، دهمین میراث معنوی ایران است و همه ساله از شب اول تا سیزدهم محرم، مراسم عزاداری باشکوهی در زنجان برگزار می‌شود اما مهم‌ترین و باعظمت‌ترین روز برگزاری آن، هشتم محرم است و به عنوان الگویی در جهان اسلام مطرح شده است

دسته حسینیه اعظم زنجان در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۸۷ با شماره ثبتی ۱۰ به‌عنوان دهمین مورد از میراث معنوی کشور و نخستین گونه از جنبه منحصربه‌فرد آئین‌های عزاداری در فهرست میراث معنوی کشور ایران به ثبت رسید.

تعزیه‌خوانی در زنجان قدمت دیرینه دارد

ارمغان خوانه زنجان نیز همه ساله در ایام محرم، محلی برای تعزیه خوانی است، هزاران نفر در این ایام به به این منطقه می‌روند تا با تعزیه خوانان در ذکر مصائب دشت کربلا هم نوا شوند تعزیه خوانی در فرهنگ زنجانی‌ها جایگاه بسیار بالایی دارد همچنین در بسیاری از محلات و روستاهای این استان مردم با آتش زدن خیمه‌ها گوشه‌ای از اتفاقات روز تاسوعا و عاشورا را به نمایش می‌گذارند و برای مصائب دشت کربلا بر سر و سینه می‌زنند.

طبخ حلوا، آش، حلیم، توزیع آب، شربت، شیر، سقایی کردن، ساخت گهواره علی اصغر؛ نذر شمع، سینه زدن، پای برهنه به دنبال دسته‌های عزاداری راه افتادن از نذری‌های پیشکش به سیدالشهداست.

مراسم یوم العباس در زنجان برگزار می‌شود

دسته حسینیه اعظم زنجان بعد از دو سال وقفه به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا دوباره برگزار می‌شود و رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان از برگزاری دوباره مراسم یوم العباس خبر داد.

علیرضا فیروزفر، رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان می‌گوید: امسال پس از وقفه چند ساله، یوم العباس به عنوان بزرگ‌ترین مراسم حسینی در زنجان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه قیام عاشورا موجب ایجاد روح وحدت و همبستگی در میان مسلمانان و نیز نفوذ مکتب تشیع در دل‌های آنان شد که از مهم‌ترین پیامدهای این نهضت به شمار می‌رود، اظهار می‌کند: این شور برای اقامه عزای امام حسین (ع) در دل‌های شیعیان ریشه زده است.

شهردار با بیان اینکه نهضت عاشورا تکرارپذیر نیست و باید قدردان این نعمت باشیم، تصریح می‌کند: دسته عزاداری زنجانی‌ها در روز هشتم محرم، دهمین میراث معنوی ایران است و همه ساله از شب اول تا سیزدهم محرم، مراسم عزاداری باشکوهی در زنجان برگزار می‌شود اما مهم‌ترین و باعظمت‌ترین روز برگزاری آن، هشتم محرم بوده و به عنوان الگویی در جهان اسلام مطرح شده است.

شهردار زنجان با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عزاداری ماه محرم، ادامه می‌دهد: ۴۰۰۰ خادم افتخاری حسینه اعظم زنجان در یوم العباس و ایام محرم آماده خدمت‌رسانی هستند که در همین راستا ارگانی چون شهرداری نیز در کنار سایر دستگاه‌ها آمادگی کامل برای برگزاری مراسم را به نحوه مطلوب دارد.

نظر شما