شناسهٔ خبر: 55496919 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز:

تقویت سفره های زیر زمینی آب مناسب تر از سد سازی است

کرج - ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با بیان اینکه ساخت سد در مکان های خاص خود ضرورتی انکار ناپذیراست ، گفت : در عین حال توسعه طرح های تغذیه مصنوعی آب برای تقویت سفره های زیر زمینی به ویژه در استان البرز مناسب تر از سد سازی است.

صاحب‌خبر -

داود نجفیان روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : بررسی ها نشان می دهد که بخشی از آب سدها با افزایش دمای هوا تبخیر می شود اما انتقال آب به سفره های زیر زمینی موجب ماندگاری طولانی مدت این آب ها و کاهش عوارضی مانند گسترش بیابان و مشکلا دیگر می شود.

وی اظهار داشت : بر همین اساس شرکت آب منطقه ای استان البرز  اجرای پروژه های تغذیه مصنوعی سفره های زیر زمینی را به عنوان یک برنامه راهبردی برای تقویت این سفره ها و کاهش هد رفت آب دنبال می کند.

نجفیان افزود: تاکنون در سه دشت هشتگرد ، نظرآباد و فردیس پروژه های تغذیه مصنوعی آب اجرایی شده است ، گفت : ۲ پروژه دیگر امسال در کرج و فشند شهرستان اوجبلاغ به اجرا در می آید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به نقش کلید پروژه تغذیه مصنوعی آب های زیر زمینی منطقه فردیس در این استان گفت : این پروژه مهم و اثر گذار با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در آستانه تکمیل و بهره برداری است.
وی اظهار داشت : پروژه تغذیه مصنوعی فردیس در سال ۱۳۸۸ از شرکت آب  منطقه ای تهران تحویل البرز شد و در این سال عملیات تکمیلی مخازن پنجگانه شروع آن  شد.
وی بیان داشت : مساحت سدهای این  پروژه حدود ۱۰۵ هکتار است که در سال های اخیر حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب سطحی ذخیره کرده است که  موجب شد تا  سطح  آب چاه های کرج و شهرستان شهریار استان تا حدود زیادی از بحرانی خارج شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز اظهار داشت:  به عنوان مثال یک چاه در  سیمین دشت شهرستان فردیس به طور کامل  خشک شد اما اکنون به برکت  اجرای پروژه تغذیه مصنوعی فردیس  دوباره به آب رسیده است.
نجفیان گفت :  برای کنترل سیلاب چند روز گذشته  حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آب با دبی حدود ۳۵ متر مکعب در ثانیه وارد مخازن پروژه تغذیه مصنوعی فردیس  شد و  سد چهارم پروژه فردیس سر ریز  و وارد مخزن پنجم شد.

وی با بیان اینکه پروژه تغذیه  مصنوعی فردیس یکی از بزرگترین پروژه های آبخوانداری کشور است ، گفت : عملکرد سالانه این تغذیه مصنوعی ۵۴ میلیون مترمکعب در سال است که طی این چند روزه ۱۰ میلیون متر مکعب ذخیره داشتیم .
وی بیان داشت :  سیلاب اخیر به جای تخریب پایین دست سد کرج  به مخازن آب زیر زمینی هدایت شد؛ تاکنون ۳۴  میلیارد تومان صرف اجرای این پروژه شده که ۲۴ میلیارد تومان  آن از محل اعتبارات دولتی و مابقی ازمحل فروش  شن و ماسه  رودخانه کرج تامین شده است.
وی بیان داشت : در مجموع کل هزینه این پروژه تا زمان بهره داری حدوددود ۴۱ میلیارد تومان  برآورد شده است .
 

نظر شما