شناسهٔ خبر: 55496844 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نگرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی درمورد نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا

درگیری‌ها در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا اوکراین باعث صدور هشدار از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.

صاحب‌خبر -

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز شنبه اعلام کرد خبر‌ها درمورد نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه اروپا، که روز جمعه حملاتی به نزدیکی آن صورت گرفت، بیش از پیش هشدار دهنده است.

بر اساس بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی مدیر کل آژانس اعلام کرد حملات روز جمعه آخرین خبر از فهرست طولانی اخبار بیش از پیش هشدار دهنده است که نشان می‌دهند یک خطر واقعی فاجعه هسته‌ای می‌تواند سلامت و محیط زیست اوکراین و فراتر از آن را تهدید کند.

شنبه، شرکت انرژی اتمی اوکراین، انرگواتم، Energoatom، اعلام کرد بمباران‌ها به یک جایگاه نگهداری ازت و اکسیژن و یک «ساختمان کمکی» خسارت‌های جدی وارد کرده است.

این شرکت افزود: «همچنان خطر نشت هیدروژن و مواد رادیو اکتیو وجود دارد و خطر آتش سوزی نیز بسیار بالاست.»
اوکراین و روسیه تقصیر را گردن یکدیگر می‌اندازند، اوکراین به دو حمله روسیه اشاره می‌کند و روسیه حملات توپخانه‌ای اوکراین را مسئول می‌داند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از وین، گروسی اعلام کرد: «من هر گونه خشونتی را که در یا نزدیک نیروگاه یا علیه کارکنان آن صورت بگیرد، محکوم می‌کنم.»

وی افزود: «هر اقدام نظامی که امنیت و ایمنی نیروگاه را تهدید کند کاملا غیرقابل قبول است و باید به هر قیمتی از آن جلوگیری شود.»

وی همچنین بار دیگر گفت قصد دارد هیئتی از کارشناسان را در محل سرپرستی کند. اوکراین تاکنون از بیم آنکه مبادا این کار به اشغالگری روسیه در این تأسیسات مشروعیت ببخشد، آن را رد کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما