شناسهٔ خبر: 55496772 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اتحادیه اروپا عملیات نظامی در اطراف نیروگاه هسته‌ای اوکراین را محکوم کرد

تهران-ایرنا- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فعالیت‌های نظامی روسیه در اطراف ایستگاه هسته‌ای زاپروژیا در جنوب شرق اوکراین را محکوم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی، جوسپ بورل شنبه شب در حساب توییتری خود نوشت: اتحادیه اروپا فعالیت‌های نظامی روسیه در اطراف نیروگاه هسته‌ای  زاپروژیا را محکوم می‌کند. 

وی با توصیف این اقدامات نظامی به عنوان "نقض جدی و غیرمسئولانه قوانین ایمنی هسته‌ای و هنجارهای بین‌المللی"، خواستار دسترسی فوری کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این نیروگاه شد. 

به گزارش ایرنا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز شنبه گلوله‌باران نیروگاه هسته‌ای  زاپروژیا در اوکراین را محکوم کرد و گفت این اقدام خطر یک فاجعه هسته‌ای را به دنبال دارد. 

رافائل گروسی در بیانیه‌ای گفت: من به شدت نگران گلوله باران روز جمعه بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا هستم که خطر واقعی یک فاجعه هسته‌ای که می‌تواند تهدید کننده سلامت عمومی و محیط زیست در اوکراین و فراتر از این کشور باشد را نشان می‌دهد. 

گروسی از همه طرف‌های درگیر در اوکراین خواست تا «حداکثر خویشتن‌داری» را در اطراف این نیروگاه به کار گیرند.

نیروگاه هسته‌ای  زاپروژیا در جنوب شرقی شهر انرهودار که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود، تحت تسلط ارتش روسیه قرار دارد. نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل هم که فعال نیست، در اختیار روس‌هاست.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای اوکراین به قلمرو نیروگاه اتمی " زاپروژیا" اوکراین، بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا حمله کرده است. 

روسیه مدعی شد که این حملات توسط تیپ ۴۵ توپخانه نیروهای مسلح اوکراین انجام شده است.

وزارت دفاع در بیانیه‌ای اعلام کرد که در نتیجه این حملات، یک خط لوله هیدروژن آسیب دید که منجر به آتش سوزی شد و افزود که آتش به سرعت مهار شد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. 

 پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. 

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است. 

نظر شما