شناسهٔ خبر: 55495527 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

درمان خارش سر با سرکه و 20 روش ارزان و طبیعی

درمان خارش سر با سرکه سیب یکی از روش های فوری و کم هزینه برای رفع خارش سر است. علاوه بر آن روش های دیگر خانگی را برایتان شرح داده ایم.

صاحب‌خبر -

خارش سر یکی از معضلاتیست که افراد به طور مکرر با آن رو به رو می شوند. و گاهی اوقات بعد از هزینه های بسیار و خرید شامپوهای گران باز هم این مشکل برطرف نمی شود. درمان خارش سر با سرکه یکی از قدیمی ترین روش های رفع خارش سر بوده و هست. در این بخش از پارس نیوز به روش های خانگی و کم هزینه برای رفع خارش سر پرداخته ایم.

سرکه سیب - درمان خارش سر با سرکه

پرورایتس (pruritus) اصطلاح پزشکی است که برای خارش پوست سر استفاده می‌شود. خارش پوست سر به ویژه در زمشتان و اتاق‌های دارای سیستم گرمایشی مرکزی تشدید می‌شود زیرا هر کدام از این عوامل (گرما/سرما) باعث تشدید مشکل می‌شوند. جوش‌های قرمز دردناک کنار فولیکول‌های مو نیز نتیجه‌ی خارش پوست سر است، و هر گونه ریزش موی طولانی‌مدت را می‌توان به این عوامل نسبت داد.

قبل از انتخاب درمان‌ دلیل خارش پوست سر را بررسی کنید. با دقت بافت کف سرتان را نگاه کنید. پوست خشک روی کف سر یا عفونت‌هایی مانند شوره و پسوریازیس می‌تواند باعث خارش سر شود.

درماتیت سبوره‌ای، که به آن شوره نیز گفته می‌شود، یکی از رایج‌ترین عوامل خارش پوست سر است.

وضعیتی است که طی آن مواد شیمیایی و خشن شامپوها و نرم‌کننده‌ها به ریشه یا فولیکول‌های مو آسیب می‌زنند. این وضعیت منجر به خارش پوست سر و جوش‌های مایل به سفید می‌شود که ممکن است به جوش های قرمز تبدیل شوند. این امر باعث تضعیف ریشه‌ی موها و ریزش آن‌ها می‌شود. در صورت عدم درمان در طولانی مدت، ممکن است نقاط طاسی بدون هیچ فولیکول مویی روی سر پدیدار شود.

شپش سر اصلی ترین علت خارش سر در کودکان است. شپش یک انگل کوچک خاکستری رنگ است که می تواند در یک محیط مناسب بین موها حتی در کودکانی که بهداشت را به خوبی رعایت می کنند، رشد کند.

خارش سر - درمان خارش سر با سرکه

واکنش به محصولات مراقبت از مو  یکی از اصلی ترین دلایل خارش پوست سر است. علت خارش پوست سر ممکن است استفاده از شامپو یا نرم کننده نامناسب و استفاده مداوم از آن باشد. اما اگر خارش پوست سرتان با بثورات پوستی همراه باشد، احتمالا به درماتیت تماسی آلرژیک دچار شده اید.

این حالت در بین افرادی که موهای خود را رنگ می کنند، متداول است‌. مقصر اصلی این مشکل ماده ای است به نام پارا فنیلن دی آمین (PPD) که در ترکیب رنگ موی سیاه وجود دارد.

علت خارش شدید سر  بدون علائم بثورات پوستی یا واکنش پوستی دیگر ممکن است یک مشکل عصبی باشد و پزشک به شما بگوید دارای نوروپاتی هستید. نوروپاتی در واقع یک مشکل در امتداد عصب است. بیماری هایی مانند زونا و دیابت می توانند اعصاب شما را تحت تاثیر قرار دهند و این مشکل را به وجود بیاورند.

علت خشکی و خارش پوست سر ممکن است، یک بیماری خود ایمنی به نام پسوریازیس باشد. این بیماری باعث ایجاد لکه‌های متورم، قرمز و ملتهب روی سطح پوست می‌شود. پسوریازیس مسری نیست.

گال یک بیماری عفونی و مسری است که می‌تواند علت خارش پشت سر شما باشد. گال توسط حشره کوچکی که مایت (هیره) انسانی نامیده می‌شود، به وجود می آید.

شوره سر - درمان خارش سر با سرکه

عامل اصلی این مشکل قارچی به نام Trichophyton rubrum است. عفونت قارچی کچلی مانند شوره سر ظاهر می شود. این بیماری واگیردار است و اگر درمان نشود باعث ریزش مو می شود.

سرطان پوست می تواند به سرعت رشد کند و در قسمت های مختلف بدن گسترش یابد. اگر این سرطان به پوست سر برسد، ممکن است موجب خارش آن شود‌.

سرکه سیب برای پوست سر فوق العاده است و باعث بهبود کیفیت مو می شود. این ماده، پوست سر را سالم می کند و می توانید بدون نگرانی از آن استفاده کنید. درمان خارش سر با سرکه یکی از روش های قدیمی رفع خارش سر است. برخی از خواص سرکه سیب به شرح زیر است:

سرکه سیب خانگی - درمان خارش سر با سرکه

ترکیبات مورد نیاز برای درمان خارش سر با سرکه:

¼ فنجان سرکه سیب ارگانیک

¾ فنجان آب سرد

یک بطری خالی اسپری

روش استفاده:

ابتدا باید ¼ فنجان سرکه سیب ارگانیک تهیه کنید و ¾ فنجان آب سرد به آن اضافه کنید.

سپس آن‌ها را به درستی مخلوط کرده و در یک بطری خالی اسپری بریزید.

در مرحله‌ی بعد این مخلوط را روی کل پوست سر و مو‌های خود اسپری کنید.

پوست سر خود را به آرامی ماساژ دهید تا محلول در کل سر پخش شود.

بگذارید ۴ تا ۵ دقیقه بماند و سپس سر را با آب گرم بشویید. فراموش نکنید از شامپویی استفاده کنید که هر نوع اسید پوست سر را آزاد کند و به شما کمک کند تا احساس اعتماد به نفس داشته باشید.

نرم کننده را به پوست سر خود بمالید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود. مطمئن شوید که نرم کننده را از ریشه تا انتهای ساقه‌ی مو اعمال می‌کنید. پس از شستن نرم کننده، اجازه دهید موهایتان خشک شود.

توجه: پس از استفاده از این روش، احساس می‌کنید که خارش پوست سر کاهش پیدا کرده است. اینکار موجب تقویت رشد مو نیز می‌شود.

اگر می‌خواهید سرکه سیب را به یک محلول رقیق تبدیل کنید، از دستورالعمل زیر استفاده نمایید.

ترکیبات مورد نیاز برای درمان خارش سر با سرکه:

۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب

آب

روش استفاده:

سرکه سیب را بردارید و با آب مخلوط کنید.

ابتدا مو‌های خود را شامپو بزنید و سپس پوست سر را با یک نرم کننده خوب تغذیه کنید.

سپس پوست سر را با مخلوط آب و سرکه ماساژ دهید.

اجازه دهید بمدت ۵ تا ۶ دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید.

دفعات استفاده: می‌توانید بلافاصله پس از استفاده از وسایل حالت دهنده‌ی مو، این روش را انجام دهید.

نحوه عملکرد: این روش به پوست سر کمک می‌کند تا از هر گونه آسیب ناخواسته‌ای که ممکن است رشد مو را محدود کند، مصون بماند.

۴ شامپوی فوق العاده موثر برای درمان خارش سر در بزرگسالان

سرکه - درمان خارش سر با سرکه

برای استفاده از سرکه سیب بهمراه شامپو و نرم کننده، از روش زیر استفاده کنید.

ترکیبات مورد نیاز برای درمان خارش سر با سرکه:

سرکه سیب

آب

شامپو

روش استفاده:

ابتدا ۱ قسمت سرکه سیب را با ۳ قسمت آب مخلوط کنید (این مقدار به طول مو‌های شما بستگی دارد).

کل مو‌ها را به یک شامپوی مناسب آغشته کنید.‌

می‌توانید یک برس خوب تهیه کنید و با استفاده از این برس مو‌ها را شانه بزنید.

شامپوی مو را با استفاده از آب سرد بشویید و مخلوط آب و سرکه‌ای را که آماده کرده اید روی آن بمالید.

ماساژ پوست سر را آغاز کنید و اینکار را ۳ تا ۴ دقیقه ادامه دهید.

اکنون سر خود را با آب سرد بشویید و سرکه را از ریشه مو‌های خود پاک کنید.

کمی نرم کننده بزنید و مو‌های خود را به آرامی شانه کنید (از تمیز بودن مو‌ها اطمینان حاصل کنید).

برای پوشاندن مو‌های خود از کلاه دوش استفاده کنید و اجازه دهید نرم کننده حدود ۲۰-۳۰ دقیقه روی سر بماند.

پس از ۳۰ دقیقه، مو‌های خود را کاملا بشویید و از درخشندگی و لطافت آن‌ها لذت ببرید.

سرکه سیب به حفظ سطح pH نرمال مو کمک می‌کند. برای رفع خارش پوست سر، از این دستور العمل استفاده کنید.

ترکیبات مورد نیاز برای درمان خارش سر با سرکه:

۳ قاشق غذاخوری سرکه سیب

۳ تا ۴ قطره روغن سویا یا روغن زیتون

۳ تا ۴ قطره روغن نعناع

۳ تا ۴ قطره روغن درخت چای

۲ قاشق غذاخوری عسل

روش استفاده:

همه مواد را خوب مخلوط کنید. اگر روغن سویا ندارید، می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید.

پس از مخلوط کردن مواد، آن‌ها را در یک بطری بریزید.

بطری را خوب تکان دهید و به مدت ۱۰ ثانیه در فر قرار دهید.

مو‌های خود را به قسمت‌های کوچک تقسیم کنید و محلول را به آرامی اعمال کنید.

پس از قرار دادن مخلوط روی تمام سر، مو‌ها را ببندید.

اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بماند و سپس با شامپو و آب سرد بشویید.

نحوه عملکرد: با استفاده از سرکه سیب به روش‌های فوق می‌توانید خارش و خشکی پوست را به راحتی درمان کنید و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید.

علت خارش سر - درمان خارش سر با سرکه

یکی از موثرترین روش های درمان خانگی خارش سر ، استفاده از روغن زیتون می باشد. روغن زیتون خالص، دارای دو عنصر اصلی به نام های اولئوکانتال و اولئوروپین می باشد که خاصیت ضدالتهابی و محافظت کننده دارند. این مواد، التهاب پوست سر را از بین می برند و خارش سر بعد از درمان شپش را بهبود می بخشند.

برای بهره گیری از خواص روغن زیتون برای خارش سر و یا درمان خانگی خارش سر نوزاد تنها کافی است روغن زیتون را مقداری گرم کنید و روی پوست سر و موهایتان بمالید. اجازه دهید روغن زیتون در طول شب روی سرتان بماند و صبح سرتان را بشویید. برای کسب بهترین نتیجه این درمان خانگی خارش سر را دوبار در هفته انجام دهید.

جوش شیرین دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچ است که به شما در درمان خارش موی سر در زنان و مردان و بسیاری از مشکلات دیگر مو مانند شوره سر و ریزش مو کمک قابل توجهی می‌کند.

جوش شیرین با تکیه بر همین خواص، میکروب های مضر که باعث عفونت، خارش سر و ریزش مو می شوند را نابود می کند و برای درمان شوره سر هم مناسب است. به علاوه اسیدیته پوست سر را خنثی می کند و خارش پوست سر را تسکین می دهد.

برای درمان خارش سر با جوش شیرین ابتدا 2 قاشق جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کنید و خمیری یکدست بسیازید. خمیر حاصله را روی کف سر بمالید و بعد از گذشت 15 دقیقه آن را آبکشی کنید. این روش درمانی را هر روز تکرار کنید تا از شر خارش سر خلاص شوید.

آبلیمو - درمان خارش سر با سرکه

یک عامل تمیز کننده و ضد باکتریایی می‌باشد و هرگونه باکتری که باعث ایجاد خارش در سر می‌شود را از بین می‌برد. خاصیت اسیدی آن سطح ph را متعادل می‌کند و خشکی و خارش سر را درمان می‌کند.

با مقداری آبلیموی تازه پوست سرتان را ماساژ دهید (اگر پوست حساسی دارید آن را با مقداری آب یا ماست رقیق کنید). ۵ دقیقه قبل از شستشو با آب دوباره با یک فنجان اب و یک قاشق چای خوری آبلیمو شستشو دهید. این درمان را به صورت روتین تکرار کنید.

نکته: اگر مو‌های تیره‌ای دارید، از این درمان کمتر استفاده کنید، زیرا استفاده مداوم از آبلیمو به تدریج باعث روشن شدن مو‌ها می‌شود.

یکی از موثرترین راه های درمان خانگی خارش سر استفاده از جو دو سر کلوییدی است‌. اگر به ترکیبات شامپوهای ضد شوره توجه کرده باشید، بعضی از آن ها حاوی جوی دو سر کلوییدی می باشند و بهترین شامپو برای خارش سر هستند. بلغور جو دو سر کلوییدی در واقع همان جوی دو سر فوق العاده ریز و محلول در آب است.

این محلول با ایجاد یک لایه محافظ روی پوست سر، رطوبت پوست سر را حفظ می کند و باعث جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن آن می شود. همچنین این محلول با دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به کاهش سوزش و قرمزی پوست سر و جلوگیری از خارش سر هم کمک می کند.

شما می توانید این محلول را به راحتی در خانه درست کنید. برای این کار  مقداری بلغور جو دوسر را داخل یک پارچه چیت یا نخی بپیچید. پارچه را زیر شیر آب ولرم بگذارید، آبی که از آن بیرون می آید را در داخل یک ظرف جمع آوری کنید. سپس آن را به طور یکنواخت روی تمامی قسمت های پوست سر بریزید. البته این محلول را از فروشگاه ها هم می توانید بخرید.

یک راه حل خارش سر استفاده از سرکه‌ سفید می باشد. سرکه سفید حاوی مقدار قابل توجهی اسید استیک است که می تواند جلوی رشد قارچ در پوست سر را بگیرد و از این طریق خارش پوست سر  و شوره سر را به طور موثری درمان می کند. برای درمان خانگی خارش سر کودک هم می توانید از این ماده استفاده کنید.

برای درمان فوری خارش سر با سرکه و برای رفع خارش سر طبق دستور زیر عمل کنید:

نصف لیوان سرکه‌ سفید را با دو لیوان آب مخلوط کنید. بعد از شامپو کردن موها، از این ترکیب برای شستشوی موهایتان استفاده کنید.

یک روش دیگر هم برای درمان خارش سر با سرکه وجود دارد، در این روش به سرکه سفید، روغن زیتون و آب نیاز دارید. مواد گفته شده را به نسبت  ۳:۱:۲ با هم مخلوط کنید و پوست سرتان را با آن ماساژ دهید. بعد از گذشت 20 دقیقه می توانید سرتان را با آب سرد و یک شامپو ملایم بشویید. ‌

اگر می خواهید که این درمان اثر دراز مدت داشته باشد باید آن را یک یا دوبار در هفته انجام دهید.

روغن کنجد - درمان خارش سر با سرکه

روغن کنجد حاوی خواص بسیار مغذی است و خاصیت مرطوب کنندگی آن مانع از خشک شدن پوست سر می‌شود. اگر خارش سر دارید می‌توانید از این روغن استفاده کنید که برای درمان شپش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقداری روغن کنجد را حرارت دهید و به مدت ۱۰ دقیقه قبلا از خواب به آرامی روی پوست سر، ماساژ دهید. سرتان را با یک حوله داغ به مدت ۱۰ دقیقه بپوشانید و صبح روز بعد کاملا با شامپو شستشو دهید. این روند را ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید تا زمانی که خارش سر از بین برود.

فندق یک مرطوب کننده طبیعی است و با کاهش التهاب پوست سر، خارش را کاهش می‌دهد و همچنین از خارش‌هایی که با رنگ کردن مو ایجاد می‌شود نیز جلوگیری می‌کند.

مقداری از روغن فندق را با ۲ برابر آب ترکیب کنید. سپس آن را روی پوست سر خود بمالید و به آرامی به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه ماساژ دهید و بعد با آب و شامپوی ملایم بشویید. این درمان را یکبار در روز، به مدت ۳ الی ۴ روز ادامه دهید.

پیاز می‌تواند یک ماده موثر برای بهبود سلامت مو و درمان گیاهی خارش و پوسته شدن سر باشد. آب پیاز دارای خواص ضدعفونی کننده و ضدقارچ می باشد. به علاوه آب پیاز گردش خون در پوست سر را تحریک می کند و از این طریق به تقویت ریشه مو و بهبود خارش سر کمک می کند.

از آن جایی هم که یکی از دلایل خارش سر و شوره، کمبود مواد مغذی لازم برای سلامت مو می باشد، پیاز با داشتن  ویتامین C ،B6، پتاسیم و کلسیم می‌تواند به تغذیه موها و رفع خارش سر و شوره کمک کند. اما برای درمان خارش سر چه کنیم؟

برای استفاده از پیاز به عنوان یک روش درمان خانگی خارش سر از دستور زیر استفاده کنید:

برای درمان خانگی خارش کف سر یک یا دو عدد پیاز را پوست کنده و رنده کنید. سپس آب آن را جدا کنید و به کف سر بمالید. اگر بوی پیاز قوی بود و اذیتتان کرد می توانید یک یا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن اضافه کنید.

اجازه دهید آب پیاز نیم ساعت روی سر بماند. بعد از گذشت زمان مذکور سرتان را با شامپو بشویید و آبکشی کنید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب این روش درمان خانگی خارش سر را هفته ای یک بار تکرار کنید.

اکالیپتوس - درمان خارش سر با سرکه

خواص ضد عفونی کننده و ضد قارچ این روغن به مبارزه با عفونت‌های پوستی کمک می‌کند و مانع از انباشت سموم در منافذ مسدود شده می‌شود که برای رفع خشکی، شوره سر و خارش مفید است.

۳ الی ۴ قاشق غذا خوری سرکه سفید، یک قاشق چای خوری روغن اکالیپتوس و ۴ الی ۵ فنجان آب را با هم ترکیب کنید. تمام موهایتان را با این مخلوط شستشو دهید و سپس از شامپوی ملایم و آب استفاده کنید.

اگر علت خارش سر شما، خشکی بیش از حد پوست و مو است، می توانید برای درمان خارش موی سر از ماسک موز و آووکادو استفاده کنید. موز یک مرطوب کننده طبیعی است که از التهاب و خارش پوست سر جلوگیری می کند.

آووکادو هم یک میوه چرب با خاصیت مرطوب کنندگی بسیار عالی می باشد. ترکیب این دو میوه با یکدیگر یکی از موثرترین روش های درمان خانگی خارش سر و شوره می باشد. با این ترکیب برای رفع خارش سر چه کنیم؟

حال برای اینکه بتوانید از خواص بی نظیر این دو میوه بهره ببرید و خارش سر خود را درمان کنید، ابتدا نصف یک عدد موز و یک عدد آووکادو را له کنید و به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. سپس ترکیب به دست آمده را روی سر و ریشه موهایتان بمالید. بعد از گذشت نیم ساعت، سرتان را با شامپو بشویید. این ماسک برای درمان التهاب پوست سر در اثر خارش بسیار مفید است.

بابونه برای درمان التهاب و بسیاری از بیماری‌های دیگر مناسب است و خارش سر را نیز از بین می‌برد.

۲ فنجان آب را بجوشانید و یک مشت بابونه به آن بیفزایید. سپس حرارت را کم کنید و صبر کنید تا رنگ آب تغییر کند. سپس شعله را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شود. سپس آن را درون یک بطری تمیز بریزید و درون یخچال بگذارید. هرگاه احساس خارش کردید، محلول را روی پوست سر اسپری کنید که برای درمان فوری مناسب است.

آلوئه ورا یکی از بهترین روش های درمان خانگی خارش سر است. این ماده خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی دارد و مرطوب کننده بسیار خوبی است که به درمان خارش و خشکی پوست سر و همچنین درمان خارش شدید سر کمک می کند. آنزیم های موجود در آلوئه ورا به لایه برداری پوست سر کمک می کنند و اسید های آمینه موجود در آلوئه ورا هم محرک طبیعی رشد بافت سالم پوست هستند.

برای بهره مندی از خواص آلوئه ورا در جهت درمان خارش پوست سر ابتدا یک برگ گیاه آلوئه ورا را بردارید و ژل آن را استخراج کنید و به کف سرتان بمالید. بگذارید 15الی 20 دقیقه رو سرتان بماند و بعد سرتان را با شامپوی ملایم شستشو دهید. برای اینکه خارش سرتان به طور کامل درمان شود، این روند را یک تا دو بار در هفته تکرار کنید.

قرص آسپرین - درمان خارش سر با سرکه

شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی یکی از راه های درمان خانگی خارش سر، استفاده از  آسپرین می باشد. آسپرین به ویژه برای خارش سر ناشی از شوره بسیار موثر است.

چون آسپرین حاوی اسید سالیسیلیک می باشد که می تواند شوره سر و خارش ناشی از آن را درمان کند. آسپرین همچنین به عنوان یک لایه بردار، سلول های مرده و قدیمی انباشته شده روی پوست سر را از بین می برد. اما برای خارش سر چه باید کرد؟

برای رفع خارش سر با آسپرین تنها کافی است، دو عدد آسپرین را بکوبید تا پودری نرم به دست آید. سپس پودر به دست آمده را داخل شامپویتان بریزید و موهایتان را با آن شامپو شست و شو دهید و با استفاده از نوک انگشتان به آرامی پوست سر خود را ماساژ بدهید. اجازه دهید چند دقیقه روی موها و پوست سرتان بماند و در آخر  آن را به طور کامل بشویید.

روش دوم درمان خانگی خارش پوست سر با آسپرین به شرح زیر است:

سه عدد آسپیرین را بکوبید و به پودری نرم تبدیل کنید. پودر به دست آمده را با یک قاشق غذاخوری سرکه مخلوط کنید. اکنون پوست سر خود را با این مخلوط به آرامی ماساژ دهید و 30 دقیقه که گذشت آن را به طور کامل بشویید.

نمک یکی از ساده ترین روش های درمان خانگی خارش سر است. از نمک اغلب برای آشپزی استفاده می کنیم. ولی آیا می دانستید که برای درمان خارش سر و شوره هم موثر است و می توان از آن استفاده کرد؟

نمک به واسطه داشتن کریستال های تیز و خراش دهنده به عنوان یک لایه بردار طبیعی عمل می کند به همین خاطر از این نمک برای لایه برداری سلول های مرده و درمان ترک پا هم استفاده می کنند. با استفاده از نمک اپسوم می توانید از شر پوست مرده، شوره، چربی اضافی و در نهایت خارش پوست سر خلاص شوید و این گونه با این راه درمان خارش سر احساس خوشایندی خواهید داشت.

برای این کار به 3 قاشق غذاخوری نمک اپسوم نیاز دارید البته در صورت نداشتن نمک اپسوم از نمک معمولی هم می توانید استفاده کنید.

پوست سرتان را با این مقدار از نمک ماساژ دهید و بعد با شامپو موهایتان را بشویید.

یکی دیگر از بهترین و موثرترین روش های درمان خانگی برای خارش سر، استفاده از روغن درخت چای می باشد.  این روغن خاصیت ضدقارچ و ضدباکتری دارد و التهاب را هم برطرف می کند. برای استفاده از روغن درخت چای به عنوان یک روش درمان خانگی خارش سر به صورت زیر عمل کنید:

۰۲ قطره از روغن درخت چای را به یک شامپو بچه اضافه کنید و به صورت روزانه موهایتان را با آن بشویید.

این درمان خانگی خارش سر در یک یا دو هفته به خوبی می‌تواند خارش سر را از بین ببرد.

روغن نارگیل - درمان خارش سر با سرکه

گاهی اوقات ممکن است بعد از رنگ کردن موهایتان دچار خارش سر شوید.  برای درمان خارش پوست سر بعد از رنگ مو می توانید از خواص روغن نارگیل بهره ببرید. روغن نارگیل با خاصیت مرطوب کنندگی بسیار خوبی که دارد پوست را مرطوب نگه می دارد و از خشک شدن، قرمزی و خارش آن جلوگیری می کند.

برای آن که بتوانید خارش سر خود را به کمک روغن نارگیل درمان کنید، قبل از شستن موها با شامپو، این روغن برای خارش سر را کف سرتان بمالید و بگذارید 15 دقیقه روی سر باقی بماند.

۲ فنجان آب را بجوشانید، نصف فنجان از این گیاه را به آن بیفزایید. اجازه دهید تا خنک شود و آن را روی پوست سر اعمال کنید و بعد از ۱۰ دقیقه با آب شستشو دهید.

۲ فنجان آب را بجوشانید و سپس نصف فنجان از این برگ‌ها را به آن بیفزایید. به مدت نیم ساعت صبر کنید و سپس ان را روی پوست سر و موهایتان اعمال کنید و بعد از نیم ساعت بشویید.

نکته: قبل از اینکه این درمان را شروع کنید، کاملا موهایتان را بشویید.

یک قاشق غذا خوری از دانه‌های زغال اخته را درون آب به مدت یک شب بخیسانید و سپس با مقداری آبلیمو ترکیب کنید. بعد روی پوست سرتان اعمال کنید و بعد از یک ساعت بشویید. این درمان را دوبار در هفته تکرار کنید.

برای استفاده از این روش درمانی حرفه‌ای می‌توانید از روغن درخت چای، روغن چریش، روغن رزماری، روغن بادام، روغن اسطوخودوس، روغن زیتون و یا روغن نارگیل استفاده کنید. این ترکیب می‌تواند خارش پوست سر شما که ممکن است باعث ایجاد پسوریازیس شود را درمان کند. برای انجام این کار باید:

روغن نعناع - درمان خارش سر با سرکه

روغن نعناع فلفلی حاوی غلظت بالایی “منتول”(یک ماده طبیعی) است. منتول روی پوست اثر خنک کننده دارد. این ماده ممکن است (به خصوص) برای تسکین خارش ناشی از آلرژی‌های پوستی، مفید و موثر باشد.

مطالعه‌ای در سال 2012 به بررسی تاثیرات مخلوطی از روغن نعناع فلفلی و روغن کنجد برای خارش سر در زنان باردار پرداخت. نتایج این طور نشان داد که استفاده از این اسانس روغنی دو بار در روز و به مدت دو هفته، در مقایسه با دارونما (پلاسبو)، خارش را کاهش می‌دهد.

مانند سایر اسانس‌های روغنی، روغن را باید به صورت رقیق شده برای پوست سر استفاده کنید. می‌توانید چند قطره از روغن را به شامپو اضافه کنید، آن را روی پوست سرتان بمالید و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

” سالیسیلیک اسید ” نوعی ماده شیمیایی طبیعی موجود در گیاهان است که خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی دارد و به لایه برداری پوست کمک می‌کند. این ماده، یکی از مواد موثره رایج موجود در شامپو ضد شوره است.

این اسید باعث نرم شدن قسمت‌هایی از پوست می‌شود که سفت و ضخیم شده اند و باعث می‌شود پوسته‌ها به راحتی کنده ‌شوند. سالیسیلیک اسید همچنین، موجب درمان خارش سر ناشی از شوره و سایر مشکلات مربوط به پوست سر می‌شود.

شامپو “زینک پیریتیون” با جلوگیری از رشد مخمر مالاسزیا (عامل شوره سر) اثر خود را اعمال می‌کند. این شامپو را باید حداقل هفته‌ای دوبار و یا بر اساس توصیه پزشک یا متخصص پوست استفاده کنید.

شپش - درمان خارش سر با سرکه

اگر در مورد استفاده از سرکه سیب برای موی خود شک دارید یا در مورد مناسب بودن آن برای نوع موهایتان نگران هستید ، باید بدانید که هیچ جای نگرانی وجود ندارد. متخصصان بر این باورند که سرکه سیب برای تمام انواع موها مناسب می باشد. همچنین موهایی که اخیراً رنگشان را ترمیم کرده اند، نیز می توانند از سرکه سیب استفاده کنند.

نظر شما