شناسهٔ خبر: 55493952 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حال و هوای شب‌های ماه محرم در نطنز، مهد تعزیه ایران+ تصاویر و فیلم

حال و هوای شهر نطنز در شب‌های ماه محرم متفاوت از دیگر روزها است و مردم این شهر با شور و حرارت خاصی به استقبال از این ماه می‌روند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از نطنز، در ایام محرم و به‌ ویژه دهه اول این ماه در هر دیار و سامانی مراسم سنتی مختص آن برگزار می‌شود و در شهر نطنز نیز برپایی مجالس تعزیه در دهه اول ماه محرم در این شهر از حال و هوای خاص و ویژه‌ای برخوردار است.

 

تعزیه هنری اصیل و یک نمایش آیینی و بازمانده‌ای از گذشته قومی و مذهبی ماست و هنری مختص به کشور و فرهنگ ایران است و می‌توان چنین ادعا کرد که تعزیه در هنر و ادبیات ایران جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد.

هدف اصلی برگزاری تعزیه، انتقال پیام عاشورا و زنده نگاه‌ داشتن محرم و ملموس کردن واقعه عاشورا برای عزاداران و علاقه‌مندان و آشنایی مردم به اهداف و آرمان‌های قیام عاشورا است؛ به‌ نحوی‌که مردم با تمام وجودشان گوشه‌هایی از غربت حضرت امام حسین (ع) را لمس کنند.

آئین جاروکشی حسینیه ارشاد علیا

یکی از آئین‌های سنتی نطنز، آیین سنتی جاروکشی پیر غلامان حسینی است که در حسینیه ارشاد علیا برگزار می‌شود و پیر غلامان حسینی از بیرون از تکیه جارو به دست صف می‌کشند و با همراهی مردم و خواندن ذکر مخصوص و درحالی‌که یک نفر با کوزه آب جلوی بقیه حرکت می‌کند وارد تکیه می‌شوند.

 

تاریخچه ساخت تکیه مرکزی نطنز

 یکی از شهرهایی که از این کار بی‌نصیب نماند نطنز بود، تکیه مرکزی به دستور شخص ناصرالدین شاه با معماری منحصربه‌فرد ساخته و تکایای دیگر مانند ارشاد علیا، سرشک، افوشته در کنار آن به سبک خاصی تعبیه شد در حال حاضر هم نطنز بر رسوم دیرینه خود پای‌بند هستند و هر طایفه‌ای غرفه یا به قول نطنزی‌ها تکیه خود را زینت می‌دهد.

 

 

در زمان قاجار مردم املاک خود مانند زمین و آب را وقف تکایا می‌کردند تا لوازم پذیرایی عزاداران امام حسین(ع) فراهم شود و کتیبه‌ای که در تکیه ارشاد علیا نطنز نصب‌ شده نشان‌دهنده این موضوع است،همان‌طور که در زیر این کتیبه مشاهده می‌کنید تاریخ نصب این کتیبه محرم ۱۲۷۵ است

 

برپایی تعزیه در چهار تکیه مرکزی، ارشاد علیا، افوشته و سرشک نطنز

امسال محرم نطنز پس از دو سال پشت سر گذاشتن اپیدمی کرونا این آیین قدیمی را در چهار تکیه تاریخی خود اجرا می‌کند، تکیه مرکزی شهر نطنز امسال محرم شاهد حضور اساتیدی همچون میرزا ابوالفضل کبابیان و حاج حسن نرگس خانی و حسن برکتی پور است

 

 

عاشورای دیدنی نطنز

عاشورای نطنز، یکی از دیدنی‌ترین مراسمات محرم در کشور به شمار می‌رود، از آنجایی‌که مراسم نخل گردانی از ساعت ۶ صبح از حسینیه ارشاد علیا با همراهی هیأت زنجیرزنی مزرعه خطیر آغاز و برای اداری احترام به گلزار شهدا رقیه بانو و شاهزاده عبدالله رفته و آنجا عرض ارادت می‌کنند.

در ادامه مراسم نخل گردانی از گلزار شهدا تا حسینیه مرکز شهر ادامه پیدا می‌کند و هم‌زمان پس از ورود نخل به حسینیه مرکز شهر کاروان نمادین اسرای کربلا سوار بر شتران بی جهاز به همراه پیکر شهدای کربلا با نقاره زنی مخصوص نطنزی‌ها وارد حسینیه می‌شود.

کاروان تا اذان ظهر در حسینیه به همراه مردم به عزاداری پرداخته و در ادامه نماز ظهر عاشورا اقامه می‌شود.

 

 

 

انتهای پیام/۶۳۰۲۵/ج/

 

نظر شما