شناسهٔ خبر: 55492835 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا؛

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

تهران- ایرنا- خوش بینی اروپایی ها به توافق در وین، کمبود آب در اروپا، شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی، واکنش کشورها و شخصیت‌های اسلامی به حملات رژیم صهیونیستی به غزه و استراتژی های شکست خورده آمریکا در برابر ایران مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

صاحب‌خبر -

**مذاکرات وین؛ ساعت به وقت تصمیم‌گیری غرب

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده به مرحله‌ای رسیده که اگر طرف غربی به جای صرف انرژی بر موضوعات انحرافی، درخصوص حل چند مسئله مهم باقی‌مانده اراده به خرج داده و تصمیم‌گیری کند، به سرعت می‌توان ظرف چند روز به توافق نهایی دست پیدا کرد.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

هیأت جمهوری اسلامی ایران تاکنون با واقع‌بینی در مذاکرات حاضر شده و برای رسیدن به یک توافق پایدار و قابل اتکا آمادگی دارد. هرچند غرب برای فرار از تصمیم‌گیری سیاسی به مقصر جلوه‌دادن ایران متوسل شده اما واقعیت این است که زمان نشان دادن اراده طرف مقابل برای توافق فرارسیده است.

https://irna.ir/xjKbzj

**اتحادیه اروپا: به توافق در وین خوش‌بین هستیم/نتیجه مذاکرات منوط به تصمیم مشارکت‌کنندگان

سخنگوی ارشد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به نتیجه مذاکراتی که در وین با محور رفع تحریم‌ها جریان دارد افزود که دست‌یابی به توافق نهایی به تصمیم مشارکت کنندگان بستگی دارد.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

پیتر استانو در نشست خبری روزانه با نمایندگان رسانه‌ها عنوان کرد که هدف اصلی گفت‌وگوها در وین «این است که تا چه حد امکان تفاهم درباره آخرین متن پیشنهادی نماینده عالی اتحادیه اروپا (جوسپ بورل) به عنوان هماهنگ کننده برجام وجود دارد.

استانو اضافه کرد: آنچه در وین جریان دارد، بیشتر مذاکرات نیابتی است و اتحادیه اروپا در حال تسهیل گفت‌وگوها بین ایالات متحده و ایران است.

سخنگوی بورل با بیان اینکه اگر نیاز به مشورت در مورد مسائل فنی وجود داشته باشد، اتحادیه اروپا با سایر شرکت کنندگان در تماس است، تکرار کرد که تمرکز اصلی در وین، گفت‌وگوهای نیابتی میان ایران و آمریکاست.

وی افزود: امیدواریم در نهایت توافق حاصل شود زیرا همانطور که نماینده عالی اروپا (بورل) گفته است، در جریان دو سال مذاکرات فشرده، فضا برای سازش بیشتر در راستای رسیدن به توافق تمام شده است. به همین دلیل او پیشنهاد جدیدی را ارائه کرد و گفت که همچنان خوشبین است که دست یابی به توافق نهایی امکان پذیر است.

استانو افزود: اما این به (تصمیم) طرف‌ها بستگی دارد که در نهایت (درباره پیشنهاد ارائه شده) توافق یا مخالفت کنند.

دور تازه مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از نزدیک به پنج ماه وقفه، از روز پنجشنبه در پایتخت اتریش آغاز شده است. گفت‌وگوها پس از آن آغاز شد که جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد که برای نجات توافق هسته‌ای، پیش‌نویس جدیدی را ارائه کرده که به تعبیر او بهترین نوع پیشنهاد است و با جزئیات دقیق به لغو تحریم ها و همچنین گام های هسته ای مورد نیاز برای بازگرداندن برجام می پردازد.

بعد از آن انریکه مورا معاون بورل در توئیتی اعلام کرد که گفت‌وگوها را با محور متن پیشنهادی اتحادیه اروپا پیگیری می‌کند.

ناظران معتقدند که متن پیشنهادی بورل، مشابه سندی است که اسفندماه گذشته در آخرین دور مذاکرات وین تنظیم شد با این تفاوت که برخی از بندهای آن در نتیجه رایزنی‌های وی با طرف‌های ایرانی و آمریکایی اصلاح و ارائه شده است. از این منظر هیات ایرانی در وین، نه برای تائید متن یادشده که برای اطمینان از رعایت اصول و الزاماتی مذاکره می‌کند که بر مبنای برجام و بر اساس تجربیات به دست آمده برای بازگشت ایالات متحده به این توافق تعیین شده است.

مذاکره کننده ارشد ایران پیش از آغاز گفت‌وگوها اظهار داشت: ما ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به‌منظور هموار ساختن مسیر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات وین، که با هدف اصلاح یک‌ شرایط پیچیده خسارت‌بار ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا آغار شده، به طرف‌های مقابل ارائه دادیم. باقری تصریح کرد: ایران‌ آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.

https://irna.ir/xjKbQk

**فرافکنی تروئیکا اروپایی با طرح موضوعات نا معقول درباره مذاکرات وین

تروئیکا اروپایی با فرافکنی و درخواست ها غیر معقول اعلام کرد : ایران در مذاکرات هسته‌ای خواسته‌های غیرواقعی مطرح نکند.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

انگلیس، فرانسه و آلمان جمعه شب از ایران خواستند در مذاکرات احیای برجام «خواسته‌های غیرواقعی» مطرح نکند.

سه کشور اروپایی معروف به تروئیکا در بیانیه ای اعلام کردند: مذاکرات امروز در وین نشان دهنده دور جدیدی از مذاکرات نیست، اینها بحث های فنی است. 

در ادامه بیانیه تروئیکا آمده است: متن روی میز است، آغاز مجدد مذاکرات وجود نخواهد داشت، ایران اکنون باید تصمیم بگیرد که توافق را در حالی که هنوز امکان پذیر است، منعقد کند.

در این بیانیه آمده است : ما از ایران می‌خواهیم که خواسته‌های غیرواقعی خارج از محدوده برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک مطرح نکند.

https://irna.ir/xjKbzm

**جنبش نجبای عراق: گروه‌های مقاومت فلسطین رژیم صهیونیستی را شوکه کردند

جنبش نجبای عراق جمعه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه‌های مقاومت فلسطین با پاسخ به رژیم صهیونیستی، تل آویو را شوکه کردند.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

اکرم الکعبی دبیرکل جنبش نجبای عراق خطاب به نیروهای مقاومت فلسطن اعلام کرد: ما در آمادگی کام هستیم، چرا که نبرد در غزه، همان نبرد همه ماست.

وی خطاب به فلسطینی‌ها گفت: تمام محور مقاومت در کنار شما ایستاده و از شما حمایت می‌کنند.

الکعبی همچنین تصریح کرد: گروه‌های مقاومت فلسطین با اتحاد و یکپارچگی در پاسخ به تجاوزگری رژیم صهیونیستی، این رژیم را شوکه کرده‌اند.

سخنان دبیرکل جنبش نجبای عراق پس از آن بیان می‌شود که گردان‌های قدس شمار موشک‌های شلیک شده به اسرائیل در نخستین پاسخ به ترور مقام ارشد جنبش جهاد اسلامی را ۱۰۰ عدد اعلام کرد.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز تأیید کرد که ۸۰ موشک از غزه شلیک شده که ۴۶ فروند از آن به اسرائیل رسیده و تنها ۳۳ موشک رهگیری شده است.

به دنبال شلیک موشک‌های مقاومت به سرزمین‌های اشغالی، موجی از وحشت در میان صهیونیست‌ها حاکم شده است، به طوری که شهرداری تل آویو و یافا از بازگشایی پناهگاه‌ها به روی صهیونیست‌ها خبر دادند.

این موشک‌ها پس از آن شلیک می‌شود که ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه چند منطقه نوار غزه را هدف حملات هوایی خود قرار داد که در جریان آن تاکنون دست‌کم ۱۰ فلسطینی از جمله یک کودک پنج ساله شهید و ۵۵ نفر دیگر زخمی شده اند.

https://irna.ir/xjKbzq


**سخنگوی وزارت امور خارجه: دولت طالبان امنیت عزاداران حسینی را تامین کند

سخنگوی وزارت امور خارجه با محکومیت انفجارهای تروریستی در کابل، تاکید کرد: این انتظار وجود دارد که مقامات حکومت سرپرستی افغانستان با توجه به حضور عزاداران حسینی در مساجد و مراسم عزاداری، تمهیدات بیشتری را برای تامین امنیت فراهم کنند.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تأسف و تاثر عمیق از شهادت و مجروح شدن جمع زیادی از شهروندان بیگناه افغانستانی در انفجارهای تروریستی روز جمعه هفتم محرم الحرام در شهر کابل، این حملات تروریستی را قویا محکوم کرد.

کنعانی ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این جنایت و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان، تاکید کرد: این انتظار وجود دارد که مقامات حکومت سرپرستی افغانستان با توجه به حضور عزاداران حسینی در مساجد و مراسم عزاداری، تمهیدات بیشتری را برای تامین امنیت فراهم کنند.

رسانه‌های افغانستان روز جمعه از وقوع انفجار در غرب کابل خبر دادند که در اثر آن شماری از شهروندان افغانستانی شهید یا زخمی شدند.

https://irna.ir/xjKbzv

**اردن و تونس خواستار توقف فوری حملات رژیم صهیونیستی به غزه شدند

وزارت امور خارجه اردن جمعه شب در واکنش به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستیی به نوار غزه، خواستار مداخله فوری جامعه بین‌الملل برای توقف این حملات و جلوگیری از تشدید تنش در این باریکه شد.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

 وزارت امور خارجه تونس نیز ضمن محکومیت شدید حمله ارتش رژیم صهیونیستی به غزه، جامعه بین‌الملل را دعوت کرد که به مسئولیت‌های خود در قبال فلسطینیان ساکن این باریکه عنل کند ...

تونس همچنین خواستار توقف فوری حملات علیه غزه شد.

وزارت امورخارجه تونس بر ضرورت فراهم شدن حمایت فلسطینی لازم از مردم فلسطین و مقابله با جنایت‌های اشغالگران تأکید کرد.

در ادامه بیانیه این وزارتخانه از مجموعه جهانی خواست که در قبال مردم فلسطین به مسؤولیت حقوقی و اخلاقی خود عمل کنند.

تونس بر تعهد ثابت بر ادامه حمایت از حق فلسطین تا پایان اشغالگری تاکید کرده است.

جریان مردمی تونس نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که نبرد فلسطین همان نبرد ملت تونس و امت اسلامی است.

این جریان بر پایبندی کامل خود در حمایت از مقاومت فلسطین تاکید کرد و گفت که اطمینان کامل داریم که مردم فلسطین توان کامل برای بازدارندگی در مقابل دشمن را دارند.

جریان مردمی تونس از مقاومت خواست که به عملیات خود در چارچوب جنگ آزادسازی مردمی مسلحانه بلندمدت و جامع تاکید کرد.

ساعانی پیش نیز وزارت امورخارجه قطر  با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به مواضع جنبش جهاد اسلامی فلسطین در نوارغزه، خواستار اقدام فوری جامعه جهانی برای توقف این حملات علیه غیرنظامیان شد.

در بیانیه این وزارتخانه همچنین بر موضع ثابت قطر در حمایت از مردم فلسطین و حقوق مشروع آنها تأکید شده است.

این اقدام پس از آن صورت می گیرد که شبکه پخش رژیم صهیونیستی "کان" در گزارشی تأیید کرد که ارتش این رژیم یک مقام ارشد جنبش جهاد اسلامی در غزه را ترور کرده است.

این فرد که تیسیر الجعبری نام داشته است، در حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مواضع جنبش جهاد اسلامی در نوار غزه به شهادت رسیده است.

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه نیز اعلام کرد که تمام بیمارستان‌های این باریکه به دنبال حملات بی امان رژیم صهیونیستی به این بخش از فلسطین در آمادگی کامل به سر می‌برد.

براساس گزارش منابع بیمارستانی فلسطینی، شمار شهدای فلسطینی نیز افزایش یافت و به ۱۰ تن رسید.

در حملات رژیم صهیونیستی نام یک کودک پنج ساله نیز به چشم میخورد، همچنین در این حملات تاکنون ۵۵ نفر زخمی شدند.

https://irna.ir/xjKbzQ

**موضعگیری جانبدارانه مقام سازمان ملل درباره جنایت جدید رژیم صهیونیستی در غزه

هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به غزه نه تنها این حملات را محکوم نکرد بلکه در موضعی جانبدارانه همه طرف ها را مسوول دانست و خواستار توقف پاسخ گروههای مقاومت به این جنایت شد.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

"تور ونسلند" هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه عصر جمعه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد: عمیقا از تشدید تنش بین نظامیان اسرائیل و  فلسطینی، از جمله قتل هدفمند یکی از رهبران جهاد اسلامی فلسطین در روز جمعه در داخل غزه، نگران هستم.

وی افزود: این درگیری ها در میان تنش های فزاینده در سراسر کرانه باختری اشغالی و نوار غزه در هفته های اخیر رخ می دهد.

این مقام سازمان ملل گفت: در چند ساعت گذشته دست کم ۱۰ فلسطینی در حملات هوایی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. از گزارش ها مبنی بر کشته شدن یک کودک پنج ساله در این حملات بسیار ناراحت شده ام. هیچ توجیهی برای هرگونه حمله علیه غیرنظامیان وجود ندارد.

وی افزود: ادامه تشدید تنش بسیار خطرناک است،  پرتاب موشک ها باید فوری متوقف شود. من از همه طرف ها می خواهم از اقداماتی که باعث تشدید تنش ها می شود خودداری کنند.

ونسلند ادامه داد: خطر از دست رفتن پیشرفت‌های بازگشایی تدریجی غزه از زمان  توقف روند تشدید تنش‌ها در ماه مه وجود دارد و این تنش ها در زمانی که منابع جهانی تحت فشار قرار گرفته و حمایت مالی بین‌المللی از کمک های بشردوستانه جدید در غزه به راحتی در دسترس  نمی باشد، به نیازهای بشردوستانه دامن می زند.

وی ادامه داد: سازمان ملل متحد با همه طرفها در ارتباط است تا از درگیری بیشتر جلوگیری کند. این درگیری ها می توانند عواقب ویرانگری  به ویژه برای غیرنظامیان داشته باشند.

هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه مدعی شد: همه طرف ها مسوولند تا از افزایش تنش ها جلوگیری کنند.

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که عصر امروز جمعه عملیاتی موسوم به «صبح صادق» را آغاز کرده و به اهدافی در نوار غزه حمله کرده است.

در همین رابطه، خبرگزاری «شهاب» اعلام کرد که اشغالگران یک واحد مسکونی در برج فلسطین در خیابان الشهداء در غرب شهر غزه را هدف قرار دادند.

اشغالگران اسرائیلی از ترس حملات راکتی و موشکی مقاومت فلسطین، از شهرک‌نشینان ساکن اطراف نوار غزه خواستند تا در مراکز امن و پناهگاه‌ها مستقر شوند.

شبکه پخش رژیم صهیونیستی "کان" در گزارشی تأیید کرد که ارتش این رژیم یک مقام ارشد جنبش جهاد اسلامی در غزه را ترور کرده است.

این فرد که تیسیر الجعبری نام داشته است، در حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مواضع جنبش جهاد اسلامی در نوار غزه به شهادت رسیده است.

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه نیز اعلام کرد که تمام بیمارستان‌های این باریکه به دنبال حملات بی امان رژیم صهیونیستی به این بخش از فلسطین در آمادگی کامل به سر می‌برد.

براساس گزارش منابع بیمارستانی فلسطینی، شمار شهدای فلسطینی نیز افزایش یافت و به ۱۰ تن رسید.

در حملات رژیم صهیونیستی نام یک کودک پنج ساله نیز به چشم میخورد، همچنین در این حملات تاکنون ۵۵ نفر زخمی شدند.

در همین حال ارتش رژیم صهیونیستی تأیید کرد که ۸۰ موشک از غزه شلیک شده است که ۴۶ عدد از آن به اسرائیل رسیده و تنها ۳۳ موشک رهگیری شده است.

براساس گزارش نیروهای مقاومت، این موشک‌ها به سوی تل آویو و شهرهای واقع در مرکز اسرائیل شلیک شده است.

مقاومت فلسطین همچنین در نواز غزه لحظاتی پیش شهر "سدیروت" در مجاورت باریکه غذه را هدف موشکی قرار داد.

https://irna.ir/xjKbzY

**دبیرکل سازمان ملل خواستار تحقیقات معتبر و شفاف درباره انفجار بندر بیروت شد

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد همزمان با دومین سالگرد انفجار ویرانگر در بندر بیروت لبنان که صدها کشته و زخمی بر جاگذاشت، خواستار تحقیقات معتبر و شفاف درباره انفجار این بندر شد.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی گفت: دبیر کل خواهان تحقیقات معتبر و شفاف است که عدالت را برای قربانیان این انفجار به ارمغان بیاورد.

وی تصریح کرد: دو سال از این حادثه گذشته است و در طول این دو سال تمام مردم لبنان و به خصوص خانواده های قربانیان به طور مستقیم تحت تاثیر قرار گرفته اند و هنوز عدالت برای آنها محقق نشده است.

مرداد ۱۳۹۹ (چهارم اوت ۲۰۲۰) انفجار مهیب و فاجعه باری بندر بیروت را لرزاند که موجب کشته شدن ۲۲۱ نفر و زخمی شدن بیش از ۶ هزار نفر دیگر شد، از همان زمان انگشت اتهام به سوی رژیم صهیونیستی و عوامل آن در لبنان نشانه رفت.

لبنان پس از انفجار بیروت، وارد یک بحران سیاسی شد و موجب شد تا دولت «حسان دیاب» نخست وزیر لبنان به دنبال اعتراضات استعفا دهد و این کشور از آن زمان وارد بحران تشکیل کابینه شود.

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسایل منطقه این رژیم و عوامل آن را مقصر انفجار این بندر اعلام کردند؛ انفجاری که در یک انبار حاوی دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت صورت گرفت و موجب شد، بسیاری از ساختمان‌های اطراف این بندر به طور کامل ویران شود. 

 استاندار بیروت میزان خسارت‌های وارده در اثر این انفجار را بیش از ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد. 

به دنبال این انفجار شماری از مقامات لبنانی از جمله مدیرکل گمرک، مدیرکل بندر و شماری دیگر از مسئولان مرتبط به اتهام قصور در این فاجعه دستگیر شدند که همگی از جریان ۱۴ مارس لبنان بودند.

همچنین از سوی بازپرس قضایی ویژه پرونده رسیدگی به این پرونده برای ناخدا و مالک کشتی «رسوس» مولداوی که اعلام شده چند سال پیش این محموله نیترات آمونیوم را به بندر بیروت حمل و آن را رها کرده بود، به عنوان دو فرد خارجی غیرلبنانی قرار بازداشت صادر شد. 

مقام‌های لبنانی اواخر شهریورماه سال گذشته (۱۴۰۰) نیز از کشف ۲۰ تن ماده خطرناک شیمیایی «نیترات آمونیوم» در منطقه «بلعبک» خبر دادند. این همان ماده‌ای است که باعث انفجار مهیب سال گذشته در بندر بیروت شد. 

روزنامه الاخبار لبنان نیز ۲۹ شهریور سال گذشته گزارش داده بود که صاحب کامیون حامل این مواد، دارای ارتباط با ابراهیم و مارون الصقر بودند. رسانه‌های لبنان این دو را مرتبط با حزب نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع سیاستمدار مسیحی نزدیک به عربستان سعودی می‌دانند.

https://irna.ir/xjKbBc


**سازمان همکاری اسلامی: اسرائیل مسؤول کامل پیامدهای تشدید تنش در غزه است

سازمان همکاری اسلامی بامداد شنبه در بیانیه‌ای در واکنش به حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، رژیم مؤقت و آپارتاید تل آویو را مسؤول کامل پیامدهای تشدید تنش در غزه دانست.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

این سازمان از جامعه جهانی بویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که برای توقف این تجاوز ظالمانه رژیم صهیونیستی و فراهم کردن حمایت جهانی از ملت فلسطین، مسؤولیت پذیر باشد.

سازمان همکاری اسلامی همچنین بشدت حملات بیرحمانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه را که در جریان آن چندین شهید و زخمی برجای گذاشته، محکوم کرده است.

این نهاد اسلامی ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی را نقض حقوق بین الملل و قطعنامه‌های قانونی نهادهای بین المللی دانسته است.

ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه چند منطقه نوار غزه را هدف حملات هوایی خود قرار داد که در جریان آن تاکنون دست‌کم ۱۰ فلسطینی از جمله یک کودک پنج ساله شهید و ۵۵ نفر دیگر زخمی شدند.

https://irna.ir/xjKbBh

**آمریکا: اوضاع قره باغ را از نزدیک دنبال می‌کنیم

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در گفتگو با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که واشنگتن اوضاع در قره باغ را از نزدیک دنبال می کند.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

وزارت خارجه آمریکا عصر جمعه به وقت محلی در بیانیه هایی جداگانه اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان گفتگو کرد و به او اطمینان داد که آمریکا اوضاع در قره باغ و اطراف آن را از نزدیک دنبال می کند.

بر اساس این بیانیه، بلینکن خواستار گفتگوی مستقیم بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای حل مسائل مربوط به مناقشه قره باغ شد.

بر اساس بیانیه دیگری، وزیر امور خارجه آمریکا همچنین با الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان گفتگو کرد و خواستار کاهش تنش ها و  گفتگوی مستقیم بین دو کشور برای حل مسائل مربوط به مناقشه قره باغ شد.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روز پنجشنبه در نشست هیات دولت این کشور گفت که «اوضاع قره‌باغ کوهستانی که در آن نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان آتش بس را در ۳ اوت (۱۲ مرداد جاری) نقض کردند، همچنان بسیار وخیم و دشوار است. 

در جریان درگیری‌های روز چهارشنبه در منطقه قره‌باغ کوهستانی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان ۲ سرباز ارمنی و یک سرباز آذری کشته و ۱۴ سرباز ارمنی نیز زخمی شدند. 

در همین راستا، منابع خبری از قول وزارت دفاع روسیه اعلام کردند که «تنش از سوی ارتش جمهوری آذربایجان در مناطق استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ کوهستانی در حال تشدید است.» 

منطقه قره باغ با حمایت ایروان و با جمعیت عمدتاً ارمنی‌، در بحبوحه سقوط اتحاد جماهیر شوروی از جمهوری آذربایجان اعلام جدایی کرد. 

این جدایی به نخستین جنگ در دهه ۱۹۹۰ منجر شد که در جریان آن ۳۰ هزار تن کشته و صدها هزار نفر دیگر آواره شدند. 

درگیری دیگری در پاییز ۲۰۲۰ آغاز شد و در ۶ هفته به مرگ ۶ هزار و ۵۰۰ نفر منجر شد. در پایان ارمنستان مجبور شد سه منطقه را به جمهوری آذربایجان واگذار کند. 

آتش بس میان باکو و ایروان با میانجیگری مسکو امضا شد و نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه مورد مناقشه مستقر شدند.

https://irna.ir/xjKbBq

**استراتژی های شکست خورده آمریکا در برابر ایران

تارنمای تحلیلی واشنگتن اگزماینر، در بحبوحه دور جدید مذاکرات هسته ای در وین، تحلیل و بررسی داشته است از برخی سیاست های اشتباه ساکنان کاخ سفید و توصیه کرده است واشنگتن برای حل مشکلات روزافزون خود، چند رویکرد نخ نمای خود را در قبال جمهوری اسلامی ایران، کنار بگذارد.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

تارنمای آمریکایی واشنگتن اگزماینر می نویسد: جمهوری اسلامی ایران چالش بزرگی برای آمریکا است. دو دهه پس از آغاز برنامه غنی سازی هسته ای ایران، تهران می گوید توان ساخت سلاح هسته ای را دارد؛ ولی چنین قصدی ندارد. در همین حال، سیاست ایالات متحده در قبال ایران به یک فوتبال سیاسی تبدیل شده است و حزب‌گرایی بر هر ارزیابی صادقانه‌ای از اینکه چه چیزی مؤثر است و چه چیزی مؤثر نیست، غلبه می‌کند.

اما راهبردهایی وجود دارد که گاهی آشکارا پذیرفته می‌شوند و گاهی در بحث‌های سیاست داخلی و اتاق‌های فکر محکوک می شوند و شکست خورده تلقی می شوند. اگر آمریکا واقعاً قصد رفع موانع را دارد، آنگاه زمان اجماع در مورد آنچه نباید انجام شود فرا رسیده است.

اول، زمان بازنشستگی هر گونه حمایت از ( منافقان ) فرا رسیده است. در بهترین حالت، این گروه یک فرقه ترسناک است. و در بدترین حالت، یک گروه تروریستی است. چیزی که نیست و هرگز نبوده است مردمی یا دموکراتیک است.  سرکرده این گروه نزدیک‌ترین چیزی است که ایرانی‌ها به تئوری‌پرداز توطئه و هکر فقید آمریکایی، لیندون لاروش، دارند. ایرانیانی که در داخل ایران زندگی می‌کنند ممکن است در مورد چیزهای زیادی به توافق نرسند، اما آنها ( سازمان مناقین) را بر اساس اعمال تروریستی اش و ‌اتحادش با صدام حسین، منفور می دارند.

اینکه این گروه گاهی اطلاعاتی را فاش می کند، معیاری برای نفوذ آن در داخل نظام ایران نیست.لذا باید گفت:

الف- ؛ اطلاعاتش اغلب اشتباه است.

ب- ؛ حتی اگر درست باشد، به سادگی نشان می‌دهد که چگونه اسرائیلی‌ها، سعودی‌ها یا شاید حتی سیا از این گروه برای تلقین اطلاعات به مردم ایران استفاده می‌کنند تا اثر انگشت واقعی کسانی که آن‌ها را جمع‌آوری کرده‌اند، فاش نشود.

دوم، هر گونه تقسیم ایران بر اساس خطوط قومی را فراموش کنید. ایران کشوری از نظر قومیتی متنوع است: فارس، آذری، کرد، عرب، بلوچ، لر و دیگران. اما این بدان معنا نیست که می توان آنها را از هم جدا کرد. در حالی که بسیاری از دولت ها در پس زمینه قوم گرایی در قرن ۱۹ یا ۲۰ به وجود آمدند، هویت دولت پارسی به هزاران سال قبل از آن برمی گردد.
تلاش‌ها برای برانگیختن جدایی‌طلبی قومی در ایران توسط شوروی پس از جنگ جهانی دوم یا عراق در سال ۱۹۷۹ با شکست مواجه شد. اتفاقا در هر مورد، واکنش‌ها منجر به اتحاد قوی‌تر ایرانی ها شد. تبریز را در نظر بگیرید: ممکن است از لحاظ قومیتی آذری باشد، ورود ایران به جامعه بین المللی به معنای به دست آوردن دل ایرانیان از هر اقوام و مذاهب است، نه اینکه به آنها علامت بدهیم که هدف نابودی ایران است.

واشنگتن اگزماینر در انتها می نویسد: نه فرمول جادویی برای حل اختلافات با ایران وجود دارد و نه میانبرهایی. کنار گذاشتن توهمات و رفتار عاقلانه با ایرانی ها، بهترین و شاید تنها راه حل است.

https://irna.ir/xjKbzZ

**اعتراض شهروندان افغانستان به حمله پهپادی آمریکا در کابل

هزاران تن از شهروندان کابل و بسیاری از ولایت‌های افغانستان پس از نماز جمعه دست به تظاهرات زدند و شعارهای ضد امریکایی در مورد حمله هوایی اخیر در کابل سر دادند.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

تظاهر کنندگان حمله هواپیمای بی سرنشین امریکا در کابل را محکوم کرده و آن را تجاوز بر حریم افغانستان خواندند.

معترضان همچنین خواهان آزادی سازی پول های مسدود شده افغانستان نیز شدند.

در همین مورد یکی از افراد معترض به خبرنگار طلوع نیوز گفت: چرا امریکای ظالم دست خود را از ظلم نمی‌بردارد که به قلمرو و حریم افغانستان حمله هوایی انجام میدهد.

حزب الله معترض دیگر افغان نیز گفت: ما مردم مظلوم افغانستان از امریکا و جامعه جهانی می‌خواهیم که پول‌های مسدود شده افغانستان را آزاد نمایند.

موسی از ولایت فراه همچنین گفت: ما از امریکا میخواهیم که مردم افغانستان را دیگر آزار ندهد و خون مردم را ناحق نریزد.

اعتراض کنندگان از جهان می خواهند تا از این گونه کارهای امریکا جلوگیری نماید.

این اعتراضات پس از آن انجام شد که آمریکا یکشنبه گذشته یک خانه را در منطقه شیر پور کابل آماج یحمله هواپیمای بی سرنشین قرار داد و جوبایدن رییس جمهور امریکا گفت که در این حمله ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده کشته شده است.

اما کابل گفته است که از اقامت رهبر القاعده در کابل اطلاع ندارد و بررسی ها در این باره آغاز شده اند.

https://irna.ir/xjKbBj

**واکنش کشورها و شخصیت‌های اسلامی به حملات رژیم صهیونیستی به غزه

حمله همه جانبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه که چندین شهید و زخمی برجای گذاشت واکنش شدید سازمان‌ها ، نهادها و شخصیت‌های مختلف کشورهای اسلامی را برانگیخته است و این اقدام رژیم آپارتاید را نقض آشکار قوانین بین المللی و مصداق جنایت علیه بشریت و مردم بی دفاع فلسطین دانستند.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه چند منطقه نوار غزه را هدف حملات هوایی قرار داد که در جریان آن تاکنون دست‌کم ۱۰ فلسطینی از جمله یک کودک پنج ساله شهید و ۷۵ نفر دیگر زخمی شدند.

در واکنش سازمان ها ، نهادها و شخصیت های اسلامی آمده است : کارنامه سیاه رژیم غیرقانونی و غاصب صهیونیستی با این حمله به نوار غزه سیاه تر شده است و جامعه جهانی باید برای جلوگیری از تشدید خشونت و کشته شدن انسان های بی دفاع‌، زنان و کودکان که همواره در حملات این رژیم بشترین آسیب را دیده اند ، گام های عملی علیه این رژیم بردارد.

  سازمان همکاری اسلامی

این سازمان از جامعه جهانی بویژه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست که برای توقف این تجاوز ظالمانه رژیم صهیونیستی و فراهم کردن حمایت جهانی از ملت فلسطین، مسؤولیت پذیر باشد.

سازمان همکاری اسلامی همچنین بشدت حملات بیرحمانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه را که در جریان آن چندین شهید و زخمی برجای گذاشته، محکوم کرده است.

این نهاد اسلامی ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی را نقض حقوق بین الملل و قطعنامه‌های قانونی نهادهای بین المللی دانسته است.

دانشگاه الازهر مصر

دانشگاه الازهر مصر در بیانیه‌ای شدید اللحن ضمن محکوم کردن حمله سبعانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بر ضرورت اتحاد کشورهای عربی و مسلمانان برای کمک به مردم فلسطین، حمایت از آرمان آنها و مبارزه مشروع و قانونی‌شان در برابر تجاوزگری رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

در بیانیه این نهاد مصری آمده است: با شدیدترین عبارت‌ها تروریسم رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار فلسطینی‌ها و حمله به زنان و کودکان را محکوم می‌کنیم.

الازهر همچنین سکوت جامعه بین‌الملل در قبال این تجاوزگری رژیم صهیونیستی را غیرقابل قبول و خلاف عقل دانست و تأکید کرد که این سکوت این رژیم کودک کش را تشویق می کند که به ادامه اقدامات غیر انسانی خود و تجاوزات مکرر خود علیه برادران فلسطینی و بیگناه‌مان ادامه دهد.

ایران

ناصر کنعانی حمله وحشیانه رژیم آپارتاید صهیونیستی به غزه و ترور فرماندهان مقاومت و جمعی از مردم بی دفاع فلسطین را به شدت محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اقدام رژیم غاصب صهیونیستی را جنایتکارانه، ماجراجویانه و تحریک آمیز توصیف کرد و گفت:مسئولیت این جنایت و پیامدهای تجاوز و حمله این رژیم به فلسطین و غزه بطور کامل متوجه رژیم آپارتاید اسرائیل است.  

کنعانی افزود: این حق قانونی ملت و گروههای مقاومت فلسطین است که در برابر تجاوزات و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی اقدام و از خود دفاع کنند.  

قطر

وزارت امورخارجه قطر جمعه شب با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به مواضع جنبش جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه، خواستار اقدام فوری جامعه جهانی برای توقف این حملات علیه غیرنظامیان شد.

در بیانیه این وزارتخانه همچنین بر موضع ثابت قطر در حمایت از مردم فلسطین و حقوق مشروع آنها تأکید شده است.

ترکیه

وزارت امورخارجه ترکیه بامداد شنبه در بیانیه‌ای به حوادث جاری در غزه و حملات صهیونیست‌ها واکنش نشان داد  و افزود که از دست رفتن غیرنظامیان از جان باختن کودکان در حملات اسرائیل هرگز پذیرفتنی نیست.

الجزایر

وزارت امورخارجه الجزایر در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط دژخیمان صهیونیست، اعلام کرد که این حملات به سلسه اقدامات رژیم صهیونیستی در نقض قوانین بین الملل افزوده است.

تونس

وزارت امور خارجه تونس نیز ضمن محکومیت شدید حمله ارتش رژیم صهیونیستی به غزه، جامعه بین‌الملل را دعوت کرد که به مسئولیت‌های خود در قبال فلسطینیان ساکن این باریکه عنل کند ...

تونس همچنین خواستار توقف فوری حملات علیه غزه شد.

وزارت امورخارجه تونس بر ضرورت فراهم شدن حمایت فلسطینی لازم از مردم فلسطین و مقابله با جنایت‌های اشغالگران تأکید کرد.

در ادامه بیانیه این وزارتخانه از مجموعه جهانی خواست که در قبال مردم فلسطین به مسؤولیت حقوقی و اخلاقی خود عمل کنند.

تونس بر تعهد ثابت بر ادامه حمایت از حق فلسطین تا پایان اشغالگری تاکید کرده است.

جریان مردمی تونس

این جریان نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که نبرد فلسطین همان نبرد ملت تونس و امت اسلامی است.

این جریان بر پایبندی کامل خود در حمایت از مقاومت فلسطین تاکید کرد و گفت که اطمینان کامل داریم که مردم فلسطین توان کامل برای بازدارندگی در مقابل دشمن را دارند.

جریان مردمی تونس از مقاومت خواست که به عملیات خود در چارچوب جنگ آزادسازی مردمی مسلحانه بلندمدت و جامع تاکید کرد.

عراق

هادی العامری دبیرکل سازمان بدر عراق در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت که جنایت دشمن صهیونیستی را در میانه سکوت عادی سازان روابط با تل آویو صورت می‌گیرد.

در بیانیه دبیرکل سازمان بدر حملات بزدلانه دشمن صهیونیستی علیه مردم مجاهد و مقاوم فلسطین در نوار غزه محکوم شده است.

وی همچنین ترور تیسیر الجعبری مقام ارشد گردان‌های قدس و جمعی از شهدای دیگر را نیز به مردم و نیروهای مقاومت فلسطین تسلیت گفت.

العامری خاطرنشان کرد: دشمن صهیونیستی در میانه سکوت و تحقیر عادی‌سازان ذلیل روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه و همدستی کشورهای حامی این رژیم موقت به جنایات خود ادامه می دهد.

عصائب اهل الحق

این گروه مقاومت عراقی در بیانیه‌ای اعلام کرد: بر همبستگی ابدی خود با ملت فلسطین و مقاومت شجاعانه مردم برای خنثی کردن نیرنگ صهیونیست‌های متجاوز تأکید می کنیم.

عصائب اهل الحق از دولت عراق و نیروهای ملی و مردمی این کشور خواست که از پایداری و استقامت مردم فلسطین حمایت و پشتیبانی کنند.

گردان‌های حزب الله عراق

این گروه عراقی نیز اعلام کرد که از اقدام رژیم صهیونیستی برای ترور برادران فلسطینی خود شگفت زده نشده، بلکه از سکوت کشورهای عربی شگفت زده‌ایم.

حزب الله عراق ادامه تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی علیه ملت مقاوم فلسطین را نتیجه پذیرش عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها دانسته است.

این گروه مقاومت عراقی اعلام کرد: ترور و بمباران منازل مسکونی توسط دشمن رویکرد جنایتکارانه این رژیم را نشان می‌دهد.

جنبش نجبای عراق

اکرم الکعبی دبیرکل جنبش نجبای عراق در این باره اعلام کرد که گروه‌های مقاومت فلسطین با پاسخ به رژیم صهیونیستی، تل آویو را شوکه کردند.

الکعبی همچنین تصریح کرد: گروه‌های مقاومت فلسطین با اتحاد و یکپارچگی در پاسخ به تجاوزگری رژیم صهیونیستی، این رژیم را شوکه کرده‌اند.

تیپ آزادگان عراق

تیپ آزادگان عراق (لواء احرار العراق) این گروه عراقی نیز عراق کرد مراکز اشغالگران صهیونیست و مقر آنان در شمال عراق، اهداف قانونی و مشروع برای حمله خواهد بود.

دبیرکل جهاد اسلامی

دبیرکل جهاد اسلامی در پی حمله هوایی عصر امروز رژیم صهیونیستی به نوار غزه اعلام کرد که دشمن باید توقع یک نبرد را داشته باشد؛ نه یک آتش‌بس و برای این نبرد هیچ خط قرمزی وجود ندارد.

«زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین روز جمعه در سخنانی به دنبال تجاوزات هوایی رژیم صهیونیستی به غزه که به شهادت چند نفر از فلسطینیان از جمله یکی از فرماندهان برجسته جنبش جهاد اسلامی منجر شد، تصریح کرد: این را در برابر ملت فلسطین اعلام می‌کنم که تل آویو زیر آتش موشک‌های مقاومت قرار خواهد گرفت.

هنیه

اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس بامداد شنبه در تماس تلفنی با با محمد بن عبدالرحمن وزیر خارجه قطر گفت که حمله به غزه با اهداف پنهان و بهانه واهی صورت گرفت.

وی همچنین تأکید کرد که جنایت‌های اشغالگران صهیونیست علیه غزه بیانگر نیات پنهان آنها با بهانه‌های واهی است.

هنیه در تماس با مقامات اطلاعاتی مصر نیز رژیم صهیونیستی را مسؤول کامل حوادث جاری در نوار غزه دانست و خواستار توقف حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه شد.

سخنگوی حماس

حازم قاسم سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به حملات سبعانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت که روشن و واضح است که اشغالگران صهیونیست نیت پنهانی برای حمله به غزه و ارتکاب جنایت‌های خود داشته‌اند.

مسؤول دفتر رسانه ای جهاد اسلامی

مسؤول دفتر رسانه ای جهاد اسلامی نیز به این شبکه خبری گفت که اولویت الان ما مقابله و تکمیل پاسخ به تجاوزگری رژیم صهیونیستی است.

 این مقام همچنین تصریح کرد که گروه‌های مقاومت در غزه و کرانه باختری با یکدیگر در نبرد کنونی مشارکت دارند.

وی خاطرنشان کرد که اجماع ملی در فلسطینی برای مقابله با تجاوزگری رژیم صهیونیستی وجود دارد و این موشک پرانی با هماهنگی دیگر گروه‌های مقاومت صورت گرفته است.

حزب الله لبنان

این گروه مقاومت بر اتحاد موضع که عامل اصلی در پیروزی بر دشمن است، تأکید کرد و خاطرنشان ساخت که همواره این گروه در کنار مردم مظلوم فلسطین و مقاومت شجاع آن برای آزادسازی سرزمین، اسیران و تحقق اهداف قانونی مشروع آن ایستاده است.

حزب الله همچنین در این بیانیه آورده که به صورت صریح و روشن حمایت خود از تمام اقدامات رهبران جنبش جهاد اسلامی برای پاسخ به تجاوزگری صهیونیست‌ها و جنایت مستمر اعلام می کند.

انصارالله یمن

دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن جمعه شب در واکنش به تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: از هرگونه پاسخ جهاد اسلامی به تجاوز صهیونیست‌ها حمایت می‌کنیم.

دولت نجات ملی یمن

«ضیف الله الشامی» سخنگوی دولت نجات ملی یمن تجاوزات صهیونیست‌ها به نوار غزه و جنایت ترور «تیسیر الجعبری» فرمانده سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین را به شدت محکوم کرد.

وی بر حق ملت فلسطین برای دفاع از خویش، سرزمین و مقدسات اسلامی تأکید کرد.

الشامی همچنین موضع ثابت یمن در حمایت از ملت فلسطین و مقاومت قهرمانانه آن تا آزادسازی سرزمین اشغالی فلسطین را مورد تأکید قرار داد.

https://irna.ir/xjKbBD

**روسیه : اوکراین به قلمرو بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا حمله کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای اوکراین به قلمرو نیروگاه اتمی "زاپوریژژیا" اوکراین، بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا حمله کرده است.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: یگان‌های مسلح اوکراین سه حمله توپخانه‌ای را در قلمرو نیروگاه هسته‌ای زاپوریژژیا و شهر «انرگودار» انجام دادند.

به گفته وزارت دفاع روسیه، ما از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم که اقدامات جنایتکارانه رژیم زلنسکی را که اقدامات تروریستی هسته‌ای انجام می‌دهد، محکوم کنند.

روسیه مدعی شد که این حملات توسط تیپ ۴۵ توپخانه نیروهای مسلح اوکراین انجام شده است.

وزارت دفاع در بیانیه ای اعلام کرد که در نتیجه این حملات، یک خط لوله هیدروژن آسیب دید که منجر به آتش سوزی شد و افزود که آتش به سرعت مهار شد.

پس از اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) نیروهای خود را به اوکراین فرستاد، نیروهای روسیه کنترل نیروگاه زاپوریژژیا را در ماه مارس به دست گرفتند.

https://irna.ir/xjKbBF

**مازندران نقش خاصی در تحقق دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم ایفا می‌کند

استاندار مازندران پس از دیدار با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام گفت که این استان نقش خاصی در تحقق دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم ایفا می‌کند.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

سید محمود حسینی‌پور بیان کرد: این روزها مازندران به کانون دیپلماسی اقتصادی تبدیل شده است.

نماینده عالی دولت در استان مازندران یادآور شد: پس از دعوت از معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه و ارائه برنامه جامع توسعه صادرات استان مازندران همراه با هدف گذاری صادرات پنج میلیارد دلاری، تفاهم نامه همکاری میان وزارت امور خارجه با هدف توسعه دیپلماسی اقتصادی مازندران و زمینه سازی برای بهره برداری اصولی و هدفمند از بنادر استان به عنوان مسیر اصلی کریدور بین المللی شمال-جنوب به امضای طرفین رسید.

حسینی‌پور بیان کرد: دیپلماسی فعال منطقه‌ای دولت مردمی، انگاره‌های ویژه‌ای را در مناطق مختلف کشور به وجود آورده و مازندران نیز به‌دلیل برخورداری از شرایط منحصر به فرد در دریای خزر به عنوان یکی از استان های مرزی و همسایه با منطقه اوراسیا، این روزها نقش خاصی در تحقق دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: مازندران با مزیت‌های فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی می‌تواند با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و تقویت روابط با کشورهای همسایه به محور دیپلماسی اقتصادی کشور در دوره جدید تبدیل شود.

استاندار مازندران اضافه کرد: با درک این موضوع در ماه‌های گذشته با دیدارهای چهره به چهره با مسوولان ارشد دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سفرای کشوری‌های شمالی مازندران در حال هموار کردن این مسیر مهم هستیم.

حسینی‌پور تاکید کرد: تقویت همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه بین مازندران با کشورهای منطقه از دیدگاه معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه، نه تنها به نفع این استان بلکه به نفع کشورهای مورد نظر خواهد بود، چراکه با تحقق همکاری های اقتصادی، تجاری و فرهنگی، توسعه این مناطق نیز شتاب می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سبقه رایزنی و دیپلماسی فعال اقتصادی امسال مازندران به افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ در ۲۰ اردیبهشت ماه امسال با حضور سفرای ۹ کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو شامل سفرای کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و مدیران این سازمان بین‌المللی باز می‌گردد که با امضای این تفاهم نامه شتاب بیشتری خواهد گرفت.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ۱۴ مردادماه در جریان سفر به مازندران و دیدار با مدیران دستگاه‌های اجرایی و صادرکنندگان استان با بیان این که در کنار توسعه روابط خارجی با کشورهای همسایه، وزارت امور خارجه به دنبال احیای برجام است، گفت: جمهوری اسلامی به دنبال حل عزت‌مندانه برجام است.

صادرات کالاهای غیرنفتی استان در چهار ماهه امسال با ۳۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۳۰۰ میلیون دلار رسید.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به منظور دیدار با صادرکنندگان و بررسی ظرفیت های اقتصادی و صادراتی استان پنج‌شنه ۱۴ مردادماه در قالب سفر ۲ روزه به مازندران سفر کرد.

https://irna.ir/xjKbyJ

**تشکیل ستاد بحران در فرانسه؛ یکصد بخش آب آشامیدنی ندارند


نخست وزیر فرانسه ستاد بحران را در سطح وزیران تشکیل داد تا برای مواجهه با تبعات خشکسالی که یکصد بخش این کشور را از آب آشامیدنی محروم کرده است، چاره‌ای بیاندیشند.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه دیروز (جمعه) ستاد بحران وزارتی را تشکیل داده است و به این ترتیب دولت این کشور در عمل با تبعات تغییرات اقلیمی که امسال خود را با خشکسالی گسترده نشان داده است، درگیر شد.

این ستاد قرار است به شکل مرتب اطلاعات مناطق آسیب‌دیده از خشکسالی را از بخشداران دریافت کرده و اقدام های لازم برای امداد را در چارچوب آب‌رسانی به مناطق و تحویل آب شرب به خانوارها پیش بینی کند. بررسی تاثیر این خشکسالی بر زیرساخت های تولید انرژی، حمل و نقل، بخش کشاورزی و دامپروری نیز در دستور کار این ستاد است.

بورن همچنین از بخشداران خواست تا «از هفته آینده، در هر منطقه، کمیسیون های محلی آب را به منظور مدیریت بحران آب و اولویت‌بندی کاربری تشکیل دهند. همچنین اتخاذ تدابیر محدودکننده مصرف آب به منظور تضمین استفاده های اولویت دار در زمینه بهداشت، امنیت مدنی و تامین آب آشامیدنی اتخاذ خواهد شد.

به گزارش رادیو فرانسه، این کشور با پایان ماه‌های ژوئن و ژوئیه که گرم‌ترین دو ماه از سال ۱۹۶۱ میلادی را به ثبت رساند، با خشکسالی قابل توجه مواجه شده است.

کریستف بِشو وزیر انتقال زیست‌محیطی فرانسه دیروز (جمعه) در سفر به جنوب فرانسه با اعلام اینکه تعداد مناطق فاقد آب آشامیدنی به یکصد مورد رسیده است اعلام کرد که نبود آب آشامدینی هر روز بیشتر این کشور را تهدید می‌کند.

وی گفت: از آنجا که آبی در لوله‌ها (در ۱۰۰ منطقه مذکور) باقی نمانده است، ذخایر آب آشامیدنی با تانکرهای ویژه حمل و توزیع می‌شود.

همچنین مارک فسنو، وزیر کشاورزی که در این سفر حضور داشت، بر ضرورت استفاده بیشتر از فاضلاب تصفیه شده برای  آبیاری زمین های کشاورزی تاکید کرد. کمیسیون اروپا در واقع توصیه می کند که کشورهای عضو برای مواجهه با خشکسالی های شدیدتر و مکرر استفاده از فاضلاب تصفیه شده را برای استفاده در بخش کشاورزی در برنامه‌های خود جای دهند.

هم اکنون ۹۳ منطقه از ۹۶ منطقه خاک فرانسه در حالت آماده باش به سر می‌برند و ۶۲ منطقه در وضعیت بحرانی هستند.

یکی دیگر از پیامدهای خشکسالی در فرانسه ریزش سنگ در مناطق کوهستانی است. شهردار سن ژروه روز جمعه اعلام کرد دو پناهگاه در مسیر صعود به مون بلان بسته شده است.

https://irna.ir/xjKbCT

**گروه های مقاومت عراق: فلسطین را تنها نمی گذاریم؛ این مرد را به خاطر بیاورید

گروه های مقاومت و تعدادی از سیاستمداران عراقی در پی حملات رژیم صهیونیستی به غزه اعلام کردند که این حملات در آستانه عاشورای حسینی، تداعی کننده رسالتی همیشگی است با این تاکید که در کنار فلسطینیان خواهند ماند و آنها را در بحبوحه حملات صهیونیست ها و خنجرهای سازشکاران، تنها نخواهند گذاشت.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

«هر وقت موشک ها به تل آویو می رسند این مرد را به خاطر بیاورید؛ قاسم سلیمانی»؛ این یکی از عبارت هایی است که در شبکه های اجتماعی عراق به نقل از «اینتل اسکای مدیا» همراه عکس فرمانده شهید مقاومت، دست به دست می شود.

گروه های مقاومت عراقی و تعدادی از سیاستمداران عراق در پی حملات رژیم صهیونیستی به غزه و واکنش سهمگین گروه های فلسطینی اعلام کردند که این حملات در آستانه عاشورای حسینی، تداعی کننده رسالت همیشگی جبهه حق در برابر باطل است، عراقی ها در کنار فلسطینیان خواهند ماند و آنها را در بحبوحه حملات صهیونیست ها و خنجرهای سازشکاران، تنها نخواهند گذاشت.

بیانیه گروه مقاومت اسلامی «لواء ثأر المهندس» عراق در واکنش به حملات صهیونیست ها علیه غزه و ترور شهید «تیسیر الجعبری» و چند تن از اهالی مظلوم غزه خبر داد که به یکی از کاروان های پشتیبانی رزمی آمریکا در استان صلاح الدین عراق حمله کرده و افزوده است: ما عملیات های نظامی خود را ادامه خواهیم داد و هدف مان یکی است؛ در قدس انشاالله با هم نماز خواهیم خواند.

گروه مقاومتی «لواء الاحرار» عراق نیز در بیانیه ای با ملت فلسطین اظهار همدردی کرد و از احتمال بازکردن جبهه جدیدی علیه منافع رژیم صهیونیستی در شمال عراق خبر داد.

در این بیانیه آمده است: ما در مقاومت اسلامی «لواء الاحرار» عراق اعلام می کنیم که رژیم صهیونیستی و مقرهای مشخص آن در شمال عراق، اهداف مشروع ما در کنار مبارزه علیه اشغالگری ترکیه و آمریکا خواهد بود.

جنبش مقاومتی «عصائب اهل الحق» عراق نیز با محکومیت وادادگی برخی رژیم های منطقه در برابر رژیم صهیونیستی و حملات این رژیم به ملت فلسطین و مردم تحت محاصره غزه در آستانه عاشورای حسینی، از دولت عراق و تمام کشورهای جهان خواست این تجاوز صهیونیست ها را محکوم کند و بر ایستادن در کنار فلسطینیان تاکید کرد.

«کتائب حزب الله» عراق نیز در بیانیه ای نوشت: بر ایستادن در کنار برادران خود در غزه مجاهد تاکید می کنیم؛ «ما فقط به زبان محکوم نمی کنیم، واقعا عمل می کنیم».

در این بیانیه کتائب حزب الله آمده است: رژیم غاصب، به خود اجازه تجاوز جنایتکارانه علیه برادران فلسطینی مان را با استفاده از حمایت آمریکا و همپیمانان سازشکار در منطقه می دهد و ادامه تجاوزات صهیونیست ها به «ملت مقاوم ما در فلسطین» نتیجه پذیرش سازش و اجرایی کردن آن است. ما به عنوان گروه مقاومت اسلامی که صهیونیست ها را در هرم دشمنان خود می بینیم، بر ایستادن در کنار برادرانمان در غزه مجاهد تاکید می کنیم.
جنبش «النجباء» عراق نیز در بیانیه هایی اعلام کرد که دست از حمایت فلسطینیان در برابر رژیم صهیونیستی بر نخواهد داشت و 

خطاب به مجاهدان فلسطینی نوشت: ما خود را سربازان این معرکه مقدس (علیه رژیم صهیونیستی) اعلام می کنیم و هر چه از سلاح و نفرات داریم در گرو یک اشاره شما است ای برادران مجاهد صبور در فلسطین عزیز.

در بیانیه ای دیگر، «شیخ اکرم الکعبی» دبیر کل جنبش نجباء عراق اعلام کرد: رژیم صهیونیستی نه تنها عهد شکن است بلکه شرکای سازشکار خود را نیز تحقیر و تمسخر می کند و بعید نمی دانیم که رژیم های سازشکار، شریک این تجاوز باشند.

وی افزود: این معرکه همه ما است و تاکید می کنیم که شما فلسطینیان تنها نیستید، بلکه کل محور مقاومت در کنار شما می ایستد و ما در کمال آمادگی و مجهزیم.

«ابوآلاء الولایی» دبیرکل «کتائب سید الشهداء» نیز در توییتی نوشت: به برادران در مقاومت فلسطین، شهادت فرمانده تیسیر الجعبری را تسلیت می گوییم و و دست آنها را در آمادگی برای خونخواهی شهدا می گیریم. ما بر «وحدت جبهه مقاومت در امتداد خطوط مواجهه منطقه ای» تاکید می کنیم و بر این باوریم که هر ضربه ای که اشغالگران در عراق بخورند، ضجه آن در قلب تل آویو شنیده می شود.  
«#عاشوراء_غزة» هشتگی است که ابوآلاء الولایی برای موضوع حملات اخیر صهیونیست ها برگزیده است.

«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق نیز در بیانیه ای با محکوم کردن حملات صهیونیست ها نوشت: جنایت صهیونیست ها علیه بخش غزه تغییری در سرنوشت سیاه آنان نخواهد داد و زوال آنها حتمی شده است.

العامری نیز جنایت های رژیم صهیونیستی را «در میانه سکوت و سرسپردگی سازشکاران ذلیل در منطقه و توطئه دولت های حامی این رژیم وحشی موقتی» می داند.

وی بر ماندن در کنار فلسطینی ها و حمایت از مقاومت قهرمانانه آنان تاکید کرد.

«سید عمار حکیم» نیز در بیانیه ای با تسلیت شهادت فرمانده جهاد اسلامی فلسطین نوشت: جنایت های اسرائیلی سست تر از آن است که فلسطینی ها را از ادامه راه مطالبه حقوق آنان بازدارد.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر پیشین عراق نیز نوشت: کنار فلسطینی ها ایستادن، منت یا فقط همبستگی نیست، بلکه واجب دینی، ملی و انسانی است.

وی افزود: معرکه فلسطین –درحالی که ما عاشورا را زنده نگه می داریم- تاکیدی بر معنویاتی است که امام حسین (ع) به خاطر آن شهید شد.

https://irna.ir/xjKbCV

**واکنش جان کری به تصمیم چین در قطع همکاری های زیست محیطی با آمریکا

جان کری در واکنش به لغو موقت همکاری‌ چین با آمریکا در زمینه تغییرات اقلیمی در پاسخ به سفر تحریک‌آمیز نانسی پلوسی به تایوان، تنش‌های ناشی از آن را اختلاف های دوجانبه خواند و مدعی شد که این تصمیم پکن به جای آمریکا، دیگر کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

نماینده ویژه رییس جمهوری آمریکا در امور تغییرات اقلیمی در واکنش به اقدام چین مبنی بر قطع برخی همکاری‌ها با آمریکا پس از سفر رییس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان به رغم تمام هشدارهای پکن، گفت: تصمیم چین مبنی بر تعلیق گفت‌وگوهای دوجانبه با ایالات متحده تنبیهی برای واشنگتن نیست بلکه چین با این اقدام کشورهای دنیا را مجازات می‌کند.

جان کری با ادعای اینکه اقدام چین بر کشورهای در حال توسعه بیش از سایر کشورهای جهان اثر می‌گذارد، افزود: هیچ کشوری نباید از پیشرفت در زمینه حل مسائل فرا ملیتی و حیاتی برای بشریت، به دلیل «اختلاف های دوجانبه» جلوگیری کند.

وزارت خارجه چین روز گذشته در بیانیه‌ای اقدام نانسی پلوسی در بازدید از تایوان را نقض اصل «چین واحد» اعلام و تاکید کرد: این اقدام دخالت در امور داخلی چین و تمامیت ارضی این کشور است و صلح و ثبات در منطقه تنگه تایوان را به خطر می‌اندازد.

در این بیانیه همچنین آمده است که پکن دیدارهای آتی بین وزیران دفاع چین و آمریکا را لغو کرده و به همکاری در حوزه ایمنی دریایی با واشنگتن پایان می‌دهد.

وزارت خارجه چین در این بیانیه از لغو موقت همکاری با آمریکا در حوزه‌های بازگرداندن مهاجران غیرقانونی، همکاری قضایی، جنایات فراملی و تغییرات آب‌وهوایی خبر داده است.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی تحریک‌آمیز، شامگاه سه شنبه ۱۱ مرداد ماه وارد تایوان شد. پلوسی به محض ورود با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که سفرش نقض بیانیه‌های مشترک آمریکا و چین نیست.

به اعتقاد پکن، سفر پلوسی نقض سیاست «چین واحد» تلقی می‌شود که به موجب آن آمریکا از سال ۱۹۷۹میلادی تایوان را به عنوان یک کشور به رسمیت نشناخته است.

https://irna.ir/xjKbCK

**سیل در آمریکا/ صدها نفر در کالیفرنیا گرفتار شدند

شهروندان آمریکایی در ایالت غربی کالیفرنیا به علت سیل ناشی از بارندگی‌های سنگین و بسته شدن جاده‌ها در برخی از نقاط این ایالت گرفتار شدند.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام های آمریکایی گزارش داد که روز جمعه سیل در پارک ملی دث ولی، خودروی شهروندان را زیر آب فرو برد و حدود یک هزار نفر را گرفتار کرد که مقام های محلی مجبور به بستن تمام جاده‌های اطراف این منطقه شدند.

این پارک نزدیک خط مرزی ایالت‌های کالیفرنیا و نوادا در ناحیه «فیورنس کریک» دست کم ۴.۳ سانتیمتر بارندگی داشت که مسئولان  پارک در بیانیه‌ای اعلام کردند به اندازه یک سال باران را در یک روز صبح تجربه کرده اند. میانگین بارندگی سالیانه پارک ملی دث ولی ۴.۸ سانتیمتر است.   

مسئولان پارک گفتند که ده‌ها خودرو در گل و لای سیلاب دفن شدند و حدود هزار نفر از جمله افراد بازدید کننده و کارکنان پارک در سیل گرفتار شدند که بر اساس تخمین سازمان حمل و نقل کالیفرنیا نجات افراد از این وضعیت چندین ساعت زمان خواهد برد.

این دومین سیل بزرگ در طی یک هفته گذشته در پارک ملی دث ولی بود. روز دوشنبه سیلاب‌های ناگهانی که غرب نوادا و شمال آریزونا را فرا گرفته بود منجر به بسته شدن جاده‌ها گردید.

یک عکاس ساکن آریزونا که شاهد وقایع روز جمعه در این پارک بود، سیلاب به راه افتاده را از دید خود بی سابقه خواند.

هفته گذشته نیز بارندگی های شدید در ایالت کنتاکی در شرق ایالات متحده منجر به جان باختن دستکم ۳۷ نفر، صدمه به صدها خانه و خودرو و طغیان رودخانه‌ها شد.

https://irna.ir/xjKbDd


**استقبال چین از ادامه روند مذاکرات هسته‌ای ایران/ آمریکا جبران مافات کند

سخنگوی وزارت امورخارجه چین با استقبال از ادامه مذاکرات احیای توافق هسته ای ایران در وین، تاکید کرد آمریکا به عنوان کشوری که باعث ایجاد مشکل درمسیر اجرای برجام شد، باید اشتباهاتش را جبران کند.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

خانم «هوا چون یینگ » سخنگوی وزارت امورخارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی، با استقبال از شروع دوباره مذاکرات برجام در وین گفت با ازسرگیری مذاکرات فرصتی جدید برای یافتن راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران پیدا می‌شود. ما امیدواریم تمامی طرفین از این فرصت استفاده کنند و مضاف شدن تلاش‌های دیپلماتیک نشانگر حسن نیت و انعطاف پذیری برای پیدا کردن راه حل برای مسائل عمده در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. 

وی در ادامه سخنانش افزود آمریکا کشوری است که بحران هسته‌ای ایران را ایجاد کرد . حال زمان آن رسیده تا این کشور اشتباهاتش را جبران کند و فعالانه به نگرانی‌های منطقی ایران  برای مذاکرات و رسیدن به نتایج سریع پاسخ دهد.

سخنگوی وزارت امورخارجه چین همچنین خاطرنشان کرد پکن از نزدیک با تمامی طرفین در تماس است و نقش فعال و موثر خود را در پیشرفت مذاکرات انجام می‌دهد. 

این دیپلمات چینی بار دیگر تاکید کرد ما در آینده مذاکرات برای مشارکت در اجرایی کردن تواقفنامه هسته‌ای ایران سهیم هستیم و درعین حال حقوق و منافع قانونی خودمان را نیز حفظ و تقویت خواهیم کرد. 

به گزارش ایرنا، مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده به مرحله‌ای رسیده که اگر طرف غربی به جای صرف انرژی بر موضوعات انحرافی، درخصوص حل چند مسئله مهم باقی‌مانده اراده به خرج داده و تصمیم‌گیری کند، به سرعت می‌توان ظرف چند روز به توافق نهایی دست پیدا کرد.

https://irna.ir/xjKbDX

**سازمان همکاری اسلامی خواستار اجرای قطعنامه شورای امنیت درباره کشمیر شد

سازمان همکاری اسلامی (OIC) در بیانیه ای بار دیگر از جامعه بین المللی خواست اقدامات قاطعانه ای را برای حل مناقشه جامو و کشمیر مطابق با قطعنامه های مربوطه شورای امنیت بکار بندند. این بیانیه واکنش دولت دهلی نو را بدنبال داشت.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

در بیانیه ای که در تارنمای سازمان همکاری اسلامی منتشر شده آمده است: ۵ آگوست ۲۰۲۲ (۱۴مرداد ۱۴۰۱) سومین سالگرد اقدامات غیرقانونی در منطقه جامو و کشمیر است .

در بخشی از این بیانیه آمده است: اقدامات غیر قانونی نمی تواند وضعیت مورد مناقشه جامو و کشمیر را تغییر دهد یا به حق مشروع مردم کشمیر برای تعیین سرنوشت خود لطمه بزند.

دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی با یادآوری قطعنامه‌های اجلاس اسلامی و شورای وزیران امور خارجه درباره جامو و کشمیر، بر همبستگی سازمان همکاری اسلامی با مردم کشمیر در تحقق حق مسلم آنها در تعیین سرنوشت تاکید می‌کند.

این سازمان خواستار احترام به آزادی‌های اساسی و اصول ابتدایی حقوق بشر و لغو همه اقدامات غیرقانونی و یکجانبه‌ای است که در تاریخ ۵ اوت ۲۰۱۹ یا پس از آن انجام شده است.

دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی بار دیگر از جامعه بین‌المللی درخواست می‌کند تا گام‌ های مشخصی را برای حل و فصل مناقشه جامو و کشمیر بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بردارد.

واکنش هند به بیانیه سازمان همکاری اسلامی

تارنمای ایندین اکسپرس نوشت: هند سازمان همکاری اسلامی را به دلیل تازه ترین بیانیه خود در روز جمعه در مورد جامو و کشمیر مورد انتقاد قرار داد و گفت که «بوی تعصب از آن می آید».

آریندام باغچی (Arindam Bagchi)، سخنگوی وزارت خارجه هند گفت: چنین اظهاراتی تنها نشان می دهد که  سازمان همکاری اسلامی به «دستور کار جمعی از طریق تروریسم دنبال می شود» متعهد است.

https://irna.ir/xjKbFw

**حکیم: رژیم ظالم صهیونیستی نمی‌تواند اراده ملت فلسطین را تضعیف کند

«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق امروز (شنبه) در پیامی ضمن محکوم کردن حملات تازه صهیونیست ها به غزه، تاکید کرد که رژیم ظالم صهیونیستی با ارتکاب این جنایت ها نمی‌تواند اراده ملت فلسطین را تضعیف کند.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

حکیم در این پیام با تبریک و تسلیت شهادت یکی از فرماندهان جهاد اسلامی نوشت: در اندوه شهادت شیخ «تیسیر الجعبری» و یارانش که به دست دژخیمان اسرائیلی در غزه به شهادت رسیدند، خود را با ملت سرفراز فلسطین و به خصوص جنبش جهاد اسلامی شریک می‌دانیم.

وی ضمن طلب رحمت و مغفرت برای آنان از درگاه الهی، تأکید کرد که ترور و محاصره ظالمانه و سیاست سرقت زمین‌ها سست‌تر از آن است که ارادۀ ملت غیور فلسطین را در ادامه مسیر مطالبه حقوق مشروع و مسئله عادلانه‌اش تضعیف کند.

رژیم صهیونیستی عصر دیروز (جمعه) چند منطقه نوار غزه را هدف حملات هوایی قرار داد که در جریان آن تاکنون دست‌کم ۱۰ فلسطینی از جمله یک کودک پنج ساله شهید و ۷۹ نفر دیگر زخمی شدند.

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که عملیاتی موسوم به «صبح صادق» را آغاز کرده و به اهدافی در نوار غزه حمله کرده است.

در همین پیوند، خبرگزاری «شهاب» اعلام کرد که اشغالگران یک واحد مسکونی در برج فلسطین در خیابان الشهدا در غرب شهر غزه را هدف قرار دادند.

«کان» شبکه رژیم صهیونیستی در گزارشی تأیید کرد که ارتش این رژیم یک مقام ارشد جنبش جهاد اسلامی در غزه را ترور کرد (و به شهادت رساند).

این فرد که «تیسیر الجعبری» نام داشته است، در حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مواضع جنبش جهاد اسلامی در نوار غزه به شهادت رسیده است.

در همین حال، شهرها و شهرک های صهیونیست نشین در سرزمین اشغالی شب گذشته تا بامداد امروز هدف حملات موشکی گروه های مقاومت فلسطین در نوار غزه قرار داشت.

این حملات موشکی در پاسخ به جنایت عصر دیروز صهیونیست ها در نوار غزه انجام شد که در آن چندین شهروند فلسطینی شهید و دهها نفر دیگر زخمی شدند.

https://irna.ir/xjKbFH

**لغو بیش از ۱۴۰۰ پرواز در آمریکا مسافران تابستانی را سرگردان کرد

وقوع توفان روز گذشته (جمعه) در شرق آمریکا همزمان با بازگشت مسافران از سفرهای تابستانی که پس از رفع محدودیت های دوران همه گیری کرونا با کمبود خدمه فرودگاه های این کشور همراه است، منجر به لغو بیش از ۱۴۰۰ پرواز و سرگردانی مسافران شد.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

تارنمای خبری هیل با انتشار این خبر نوشت: درحالی که خطوط هوایی آمریکا همچنان با مشکل انجام به موقع پروازها در آمریکا دست به گریبان هستند، تنها در روز جمعه ( ۱۴ مردادماه ) یک هزار و ۴۸۲پرواز لغو شدند.

تارنمای این رسانه آمریکایی نوشت: در کنار پروازهای لغو شده خطوط هوایی آمریکا در روز جمعه، همچنین  هفت هزار پرواز ورودی و یا خروجی به آمریکا نیز با تاخیر انجام شد.

هیل نوشت: لغو و یا تاخیر پروازها از سوی خطوط هوایی آمریکا درحالی رخ می دهند که صنعت هوانوردی این کشور با توجه به کاهش محدودیت و نگرانی های ناشی از همه گیری کرونا به حالت عادی خود بازگشته و اکنون شمار بیشتری از مردم باردیگر تصمیم  به سفرهای هوایی گرفته اند.

بنابراین گزارش درمیان خطوط هوایی آمریکا، شرکت هواپیمایی «امریکن ایرلاینز» با ۲۶۳ مورد لغو پرواز بیشترین تعداد لغو پروازها را به خود اختصاص داد و پس از آن خطوط هوایی «ساوث وست»  با ۱۹۳ مورد لغو پرواز در مرتبه بعدی قرار گرفت.

درهمین حال تارنمای شبکه  « ساعت خبری پی بی اس» نیز ضمن پوشش این خبر نوشت: بیشتر تاخیر پروازها به علت وقوع توفان در سواحل شرقی آمریکا بوده، درمنطقه شهر نیویورک، سه فرودگاه اصلی و خارج از واشنگتن دی.سی این وضعیت موجب اعمال بیشترین لغو پروازها تا بعداز ظهر روز جمعه (روز گذشته به وقت محلی) شد.

میزان لغو و یا تاخیر پرواز در فرودگاه های آمریکا به حدی رسیده است که اکنون کنگره آمریکا به آن واکنش نشان داده و سناتور ایالت ماساچوست،  «اد مارکی»  در بیانیه ای نسبت به این معضل و مشکلات بازپس گرفتن پول بلیط پروازهای لغو شده واکنش نشان داد، وی دراین بیانیه اعلام کرد؛ «بس است: مسافران از هدر دادن وقت ارزشمند خود در تقلا  با خطوط هوایی برای دریافت بازپرداخت هزینه قانونی سفر خود، درمانده شده‌اند».

صنعت هوانوردی نه تنها در آمریکا بلکه در اروپا درحالی سیر تحول و خروج از محدودیت‌های دوران همه گیری کرونا را طی می‌کنند که شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها  دراین کشورها با کمبود جدی نیرو مواجه بوده  و این مساله منجر به لغو گسترده پروازها و نارضایتی فزاینده مسافران شده است.

https://irna.ir/xjKbDM

**ارتش رژیم اسرائیل: ۱۶۰ راکت از غزه شلیک شد

ارتش رژیم صهیونیستی صبح امروز (شنبه) اعلام کرد که تاکنون ۱۶۰ فروند راکت از نوار غزه به سمت شهرک های صهیونیست نشین در سرزمین های اشغالی شلیک شده است.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

ارتش رژیم صهیونیستی گفت: جنبش جهاد اسلامی فلسطین حدود ۱۳۰ فروند راکت شلیک کرد که ۶۰ عدد از آن توسط سامانه موشکی موسوم به گنبد آهنین رهگیری شده است.

این رژیم مدعی شد که ۳۰ حمله به بیش از ۴۰ هدف وابسته به جهاد اسلامی با ۵۵ راکت و گلوله های سنگین توپ در غزه انجام داده است.

در حمله دیروز ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوار غزه دستکم ۱۰ شهروند فلسطینی از جمله یک کودک پنج ساله شهید و ۷۹ نفر دیگر زخمی شدند.

این جنایت تازه صهیونیستها در نوار غزه با موج محکومیت جهانی بویژه در جهان اسلام روبرو شده است.

مقاومت فلسطین نیز در پاسخ شهرک های صهیونیست نشین در اراضی اشغالی را شب گذشته تا بامداد آماج موشک های خود قرار داد.

در همین حال، برخی رسانه ها از به صدا درآمدن آژیر خطر در برخی از شهرک های صهیونیست نشین برای سومین بار در صبح امروز خبر دادند.

به دنبال آن نیز، برخی رسانه های عربی از شلیک صبح امروز شمار دیگری موشک مقاومت فلسطین به شهرک های صهیونیست نشین اطراف نوار غزه خبر دادند.

https://irna.ir/xjKbG۷

**طالبان: جامعه جهانی جنایات رژیم اسرائیل را متوقف کند

در واکنش به حملات و جنایت اخیر رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت طالبان از جامعه جهانی خواست به مسئولیت خود در جلوگیری از جنایات و تجاوزات رژیم اسرائیل عمل کند.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

« عبدالقهار بلخی »  سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت طالبان افغانستان در توئیتی در واکنش به حملات وحشیانهٔ اخیر رژیم اسرائیل در برابر مسلمانان مظلوم و بی‌دفاع غزه که در نتیجهٔ آن تعدادی از فلسطینیان شهید و مجروح شده اند، آن را به شدت محکوم کرد  و خواستار توقف هر چه سریعتر این حملات شد.

وی در ادامه از جامعه جهانی خواست به مسئولیت خود در جلوگیری از جنایات و تجاوزات رژیم اسرائیل عمل کند.

شهرها و شهرک های صهیونیست نشین در اراضی اشغالی شب گذشته تا بامداد امروز هدف حملات موشکی گروههای مقاومت فلسطین در نوار غزه قرار داشت.

این حملات موشکی در پاسخ به جنایت عصر دیروز صهیونیست ها در نوار غزه انجام شد که در آن دستکم ۱۰ شهروند فلسطینی شهید و ۷۹ نفر دیگر زخمی شدند.

https://irna.ir/xjKbGY

**اتحادیه عرب: اسرائیل مسئول کامل پیامدهای تجاوز به غزه است

اتحادیه عرب ضمن محکوم کردن تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و جنایات این رژیم علیه ملت فلسطین، مسئولیت هرگونه پیامدهای ناشی از این تجاوزگری را برعهده صهیونیستها دانست.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

دبیرخانه اتحادیه عرب در بیانیه ای مطبوعاتی با بیان اینکه "این جنایات مستلزم پاسخگویی در برابر مراجع ذیصلاح بین المللی است"، از "جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت و سازمان های حقوق بشری خواست اقدامات فوری و موثری را برای توقف این تجاوز انجام دهند و حمایتهای بین المللی برای مردم فلسطین و تضمین لازم برای اجرای قطعنامه های مربوطه سازمان ملل را فراهم کنند".

در این بیانیه تاکید شده است: ادامه جنگ ناعادلانه و تجاوزگری وحشیانه اسرائیل علیه ملت فلسطین، سرزمین، حقوق و مقدسات آنها و ریختن خون فرزندان ملت فلسطین به ویژه تجاوزگری وحشیانه به نوار غزه، تأثیری بر عزم و پایمردی مردم فلسطین در مطالبه و پیگیری حقوق مشروع خود مطابق با قوانین و مشروعیت بین المللی نخواهد داشت.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: وضعیت جاری در فلسطین اشغالی حکم می کند که جامعه بین‌المللی، سازمان‌ها، ارگان‌ها و دولت‌های فعال آن، برای رفع محاصره ظالمانه نوار غزه و بازسازی ویرانیهای ناشی از جنگ‌های تجاوزکارانه قبلی اقدام کنند.

این بیانیه افزود: جامعه بین‌المللی باید یک فرآیند سیاسی جدی را با هدف تضمین حقوق مردم فلسطین برای برخورداری از آزادی، حاکمیت و بازگشت پناهندگان فلسطینی در چارچوب کشور مستقل فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس، بعنوان تنها راه دستیابی به صلح پایدار در منطقه، در پیش بگیرد.

رژیم اشغالگر قدس از دیروز جمعه تهاجم نظامی به نوار غزه را آغاز کرد که بر اثر آن، تاکنون ۱۰ شهروند فلسطینی از جمله یک دختر پنج ساله و یک زن شهید و ۷۹ غیرنظامی دیگر زخمی شدند و حال چهارنفر وخیم گزارش شده است.

https://irna.ir/xjKbHW

**اتحادیه اروپا قانون طرح اضطراری کاهش مصرف گاز را  تصویب کرد

کشورهای اتحادیه اروپا در سایه مخالفت های لهستان و مجارستان، به صورت رسمی قانون اجرای طرح اضطراری کاهش مصرف گاز را از بیم تردیدها درباره عرضه این محصول از سوی روسیه، تصویب کردند.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

خبرگزاری رویترز نوشت، توافق بر سر قانون اجرای این طرح بدون بررسی های کافی روز جمعه و با وجود مخالفت های لهستان و مجارستان با قانون نهایی صورت گرفت.

بر اساس سند منتشر شده از سوی جمهوری چک که رهبری مذاکرات اتحادیه اروپا را برعهده دارد، به جز لهستان و مجارستان همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قانون اجرای طرح اضطراری کاهش مصرف گاز را تصویب کرده اند.

این طرح همزمان با تلاش اتحادیه اروپا در زمینه ذخیره کردن سوخت برای فصل زمستان و تردیدها درخصوص عرضه گاز از سوی روسیه تصویب شده است.

اعضای اتحادیه اروپا هفته گذشته درباره کاهش تقاضای گاز، پرکردن ذخایر گازی خود و امکان کاهش کامل گاز روسیه به توافق رسیدند. این توافق از همه کشورهای اتحادیه اروپا می خواهد در اقدامی داوطلبانه تا ۱۵ درصد از مصرف گاز خود را کاهش دهند.

قبل از حمله روسیه به اوکراین، روسیه ۴۰ درصد از گاز اتحادیه اروپا را تامین می کرد. مسکو از آن زمان تاکنون جریان گاز را به روی اروپا کاهش داده و کار را برای کشورهای اتحادیه اروپا برای پر کردن انبارهای ذخیره سوخت خود برای فصل زمستان دشوار کرده است و این باعث شده که بسیاری از کشورهای اروپا سوخت را از خارج از اروپا خریداری کرده و اقداماتی را برای کاهش تقاضای گاز انجام دهند.

هفته گذشته مجارستان که در حال مذاکره برای خرید گاز اضافی از روسیه است با توافق اتحادیه اروپا مخالفت کرد و مشروعیت قوانین اتحادیه اروپا را که بر ترکیب انرژی ملی یا امنیت انرژی کشور تأثیر می گذارد، زیر سوال برد.

لهستان نیز با وجود حمایت از توافق هفته گذشته با قانون نهایی اتحادیه اروپا در این زمینه مخالفت کرده است و شالوده حقوقی این قانون را «اشتباه» توصیف کرده است. این کشور می گوید تصمیمی که بر ساختار انرژی کشورهای عضو تاثیر می گذارد باید با توافق اکثریتی همه کشورها اتخاذ شود.

https://irna.ir/xjKbJd

**چین خواستار حل‌وفصل مساله کشمیر بین هند و پاکستان شد

چین در سومین سالگرد لغو وضعیت ویژه جامو و کشمیر گفت که هند و پاکستان باید اختلافات خود را بر سر مسئله کشمیر از طریق گفت وگو و رایزنی مسالمت آمیز حل کنند.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

هوا چونینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به خبرنگار آسوشیتدپرس پاکستان درباره سومین سال اقدام هند برای لغو وضعیت اضطراری در کشمیر منطقه مورد مناقشه دو کشور، گفت:در مورد کشمیر، موضع چین روشن و ثابت است. مسئله کشمیر، موضوعی است که از تاریخ بین هند و پاکستان به جا مانده است. این دیدگاه مشترک جامعه بین المللی نیز هست. ما در آن زمان اظهار داشتیم که طرف های مربوط، باید خویشتن داری و احتیاط را رعایت کنند به ویژه، باید از انجام اقداماتی که به طور یکجانبه وضعیت موجود را تغییر می دهد یا تنش ها را تشدید می کند، اجتناب کنند.

وی افزود: ما از هند و پاکستان می خواهیم که اختلافات مربوطه را از طریق گفت وگو و مشورت به طور مسالمت آمیز حل و فصل کنند.

دولت هند در آگوست ۲۰۱۹میلادی جامو و کشمیر را در قلمرو خود تقسیم کرد و مفاد ماده ۳۷۰ قانون اساسی را که وضعیت ویژه ای را برای این ایالت قائل بود، لغو کرد.

لایحه سازماندهی مجدد جامو و کشمیر در ۵ اوت ۲۰۱۹ در مجلس هند مطرح شد و همان روز به تصویب رسید.  

هند قبلاً تأکید کرده بود که مسائل مربوط به قلمرو اتحادیه جامو و کشمیر کاملاً به امور داخلی هند مربوط می شود.

پس از لغو ماده ۳۷۰ قانون اساسی توسط دهلی نو، روابط هند و پاکستان، به طور کلی از بین رفت. این تصمیم هند، به گونه ای واکنش شدید پاکستان را برانگیخت که روابط دیپلماتیک خود را با این کشور کاهش داد و فرستاده هند را اخراج کرد.

هند بارها به پاکستان اعلام کرده که جامو و کشمیر، «برای همیشه بوده، هست و خواهد بود» و بخشی جدایی ناپذیر از این کشور باقی خواهد ماند اما از سوی دیگر خواهان روابط عادی همسایگی با پاکستان در محیطی عاری از ترور، خصومت و خشونت است.

https://irna.ir/xjKbHd

**حملات خمپاره ای سرایا القدس به شهرک های صهیونیستی

همزمان با بازداشت ۲۱ شهروند فلسطینی در مناطق مختلف کرانه باختری رود اردن، سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین صبح امروز بار دیگر شهرک های صهیونیست نشین در اطراف نوار غزه را با خمپاره هدف قرار داد.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

انجمن اسرای فلسطین اعلام کرد که نظامیان صهیونیست صبح امروز دست‌کم چند نفر از فلسطینیان از جمله تعدادی اسیر آزاده را در مناطق الخلیل، جنین، سیرا و اردوگاه قلندیا در کرانه باختری بازداشت کردند.

براساس برخی گزارشها، مجموع شهروندان فلسطینی که تاکنون در کرانه باختری بازداشت شده اند، به ۲۱ نفر رسید. 

سرایا القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی اعلام کرد که صبح امروز پایگاه نظامی «ایزر» را با شلیک چند گلوله خمپاره هدف قرار داده است.

سرایا القدس تأکید کرد که با شلیک چند گلوله خمپاره، شهرک سدیروت را هدف حمله قرار دادند.

شاخه نظامی جهاد اسلامی همچنین اعلام کرد که پایگاه نظامی ۱۶ رژیم اشغالگر در شرق بیت حانون را هدف شلیک چند فروند گلوله قرار داده است.

منابع عبری زبان اعلام کرد که یک فروند راکت در نزدیکی منزل خبرنگار شبکه ۱۲ رژیم صهونیستی در شهرک های مجاور غزه فرود آمد.

مناطق مختلف نوار غزه عصر دیروز (جمعه) شاهد حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی بود که در جریان آن دستکم ۱۰ نفر شهید و ۷۹ نفر دیگر زخمی شدند.

در پاسخ به این جنایت رژیم صهیونیستی، مقاومت فلسطین در نوار غزه نیز با بیش از صد راکت شهرها و شهرک های صهیونیست نشین در مناطق مختلف سرزمین های اشغالی فلسطین را آماج حملات خود قرار داد.

https://irna.ir/xjKbK۸

**چین به دنبال تعامل با هند در حوزه افغانستان است

فرستاده ویژه چین در امور افغانستان و دبیر وزارت امور خارجه هند در امور افغانستان درباره مسائل مربوط به وضعیت زنان و کودکان، کمک های بشردوستانه به افغانستان و تروریسم دیدار و گفت وگو کردند.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

«یوئه شیائوونگ»، فرستاده ویژه چین در امور افغانستان، این هفته از هند بازدید کرد تا در مورد وضعیت کشور تحت حاکمیت طالبان گفت وگو کند. این دومین سفر دوجانبه هر دو طرف پس از سفر «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در مارس(فروردین ۱۴۰۱)، پس از درگیری نظامی میان دو کشور در ژوئن ۲۰۲۰ بود که باعث شد روابط دوجانبه به پایین ترین سطح خود برسد.

به گفته منابع رسمی، دیدار یوئه شیائوونگ مهم است زیرا پکن، به رغم روابط نزدیکش با پاکستان، تأیید می کند که هند یکی از سهام‌داران تجاری و شرکای مهم در افغانستان است

یوئه با جی پی سینگ بعد از این گفت وگو گفت: دو طرف توافق کردند که تعامل را تشویق و گفت وگو را تقویت کنند و برای صلح و ثبات افغانستان رویکرد مثبت از خود نشان دهند.

این دیدار در بحبوحه تنش های تازه چین با ایالات متحده در مورد تایوان انجام شد.

وانگ در اواخر ماه مارس برای دیدار با همتای خود سوبرانیام جایشنکار از هند، بازدید کرده بود. دیدار یوئه به دنبال تلاش دو طرف برای شتاب  در روابط انجام می گیرد و خروج نیروها از بسیاری از نقاط مستعد درگیری در شرق لداخ (منطقه‌ای میان هند و چین، که برای مالکیت آن مناقشه وجود دارد) کامل شده است.

در این دیدار، هند و چین درباره مسائل مربوط به وضعیت اسفبار زنان و کودکان، کمک های بشردوستانه و مهمتر از همه برای هند، تروریسم گفت وگو کردند. هر دو طرف توافق کردند که نمی توان از افغانستان برای ترویج تروریسم علیه کشورهای منطقه استفاده کرد، در حالی که نگرانی های هند در مورد فعالیت گروه های تروریستی متمرکز در هند است، چین بیشتر بر گروهی متمرکز است که در استان ناآرام سین کیانگ فعالیت می کند.

سفارت هند در پکن گفت، در حالی که هیچ سفر دوجانبه ای از هند انجام نشده است، جایشنکار در رویدادهای چندجانبه با وانگ دیدار کرده است تا به وضعیت شرق منطقه لداخ رسیدگی کند و در ژوئن (خرداد) سال جاری، پس از دیدار وانگ و «پرادیپ راوات» سفیر هند، با وانگ دیدار کرده است. در بیانیه دو طرف توافق کردند که از فرصت های فراهم شده در نشست های چند جانبه برای ادامه تبادل نظر از جمله بین وزیران خارجه دو کشور استفاده کنند.

هند و چین سال ها قبل از بازگشت طالبان به کابل در اوت ۲۰۲۱ به دنبال همکاری در افغانستان بودند. تقویت روابط به منظور ایجاد اعتماد و درک متقابل و تصمیم گیری برای کار مشترک روی پروژه های اقتصادی در افغانستان بود که دو کشور آن را با آموزش مشترک دیپلمات های افغان پیگیری کردند، اگرچه به دلیل درگیریدر شرق لداخ، وضعیت به طرز چشمگیری تغییر کرد.

https://irna.ir/xjKbJy

**دیک چنی، ترامپ را بزرگترین تهدید علیه آمریکا خواند

معاون جورج بوش و از حامیان ترامپ در دو دوره انتخابات رییس جمهوری آمریکا، وی را بزرگترین تهدید علیه این کشور دانست و در حمایت از دخترش در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان گفت: مهمترین اقدام لیز، تلاش برای جلوگیری از حضور دوباره ترامپ در دفتر ریاست جمهوری کاخ سفید خواهد بود.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

«دیک چنی» در یک تبلیغ انتخاباتی برای دخترش «لیز چنی» عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا که در انتخابات درون حزبی مقابل «هریت هیگمن» کاندیدای مورد حمایت دونالد ترامپ در ایالت وایومینگ رقابت می‌کند، ترامپ را «بزرگترین تهدید علیه مردم این کشور» لقب داد.

چنی که دو دوره به عنوان معاون جورش بوش در دوره ریاست جمهوری وی فعایت می‌کرد و نقش مهمی در حمله آمریکا به عراق داشت، گفت: در تاریخ ۲۳۶ ساله ایالات متحده تاکنون، هیچ خطری بزرگتر از دونالد ترامپ برای مردم این کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به حمله به ساختمان کنگره آمریکا در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۱(دی‌ماه ۱۳۹۹) پس از اعلام شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، افزود: در انتخابات ۲۰۲۰، آمریکایی‌ها ترامپ را رد کردند اما او سعی داشت انتخابات را با خشونت و دروغ زیر سوال ببرد.

چنی که خود از حامیان ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ بود، ادامه داد: ترامپ یک ترسو و دروغ‌گو است، او و بسیاری از جمهوری‌خواهان حامی ترامپ می‌دانند که او در انتخابات شکست بزرگی خورده است.

سیاست‌مدار جمهوری‌خواه آمریکایی در تایید لیز چنی برای مجرم دانستن ترامپ گفت که به دخترش به دلیل اذعان حقیقت در حالی که خیلی از جمهوری خواهان از آن وحشت دارند افتخار می‌کند.

حامی پیشین ترامپ در این تبلیغ انتخاباتی که شدیدترین مخالفت وی با ترامپ تاکنون است، ادامه داد: هیچ اقدامی برای لیز مهمتر از جلوگیری از حضور دوباره ترامپ در دفتر ریاست جمهوری آمریکا نیست و او در این زمینه موفق خواهد شد.

لیز چنی یکی از منتقدان اصلی ترامپ در رابطه با حمله به ساختمان کنگره آمریکا به عنوان نایب رییس کمیته منتخب مجلس آمریکا که به بررسی حادثه حمله به ساختمان کنگره آمریکا می‌پردازد، از طرف اعضای حزب لیبرال به طور گسترده مورد ستایش قرار گرفته است.

وی یکی از ۱۰ جمهوری خواه مجلس بود که در پی حمله ۶ ژانویه (۱۷ دی) رای به استیضاح ترامپ داد.

ششم ژانویه ۲۰۲۱  (۱۷ دی سال ۹۹) کنگره آمریکا مشغول شمارش آرای مجمع برگزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، دونالد ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حمله سفید پوستان آمریکایی به کنگره آمریکا  درحالی پس از سخنان تحریک آمیز دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا رخ داد، که مرحله پایانی انتخابات  ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با حضور رئیس مجلس نمایندگان و مایک پنس معاون وقت رئیس جمهوری در جریان بود.

با این حال طرفداران ترامپ در جمعیتی بزرگ به کنگره حمله کردند و  در جریان این حمله خشونت آمیز، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند. 

بسیاری از کارشناسان و شخص نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا این اقدام را یک حمله تروریستی معادل با واقعه یازده سپتامبر توصیف کردند.

بررسی‌های کمیته منتخب مجلس سنا در مورد شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ همچنان ادامه دارد و تاکنون هم از جزئیات مخرب نقش ترامپ در حمله به کنگره پرده برداشته است.

https://irna.ir/xjKbJp

**تولد نظم جدید جهانی با ظهور تروئیکای ایران، روسیه و چین

شکل‌گیری، توسعه و تعمیق مناسبات راهبردی بین سه کشور ایران، روسیه و چین در سال‌های اخیر و در تقابل با سلطه‌گری دیرین غرب، نشانه‌هایی از ظهور تا ثبوت تروئیکای جدیدی در سپهر سیاسی جهان است که نقش استعمارگران قدیمی را به چالش می‌کشد.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

اگر تا پیش از این نظم جهانی با هژمونی آمریکا و استعمارگران کهنه‌کاری همچون تروئیکای اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان رقم می‌خورد، عصر جدید متاثر از تعامل راهبردی سه قدرت روسیه، چین و ایران در ابعاد مختلف است؛ قدرت‌هایی که نزدیکی آنها در سال‌های اخیر و در تقابل با تحریم‌های غرب به چالشی بنیادین برای نظام سلطه تبدیل شده است.

بررسی ابعاد مختلف این تعامل راهبردی  که در نهایت به شکل‌گیری تروئیکای ایران، روسیه و چین انجامید، ثابت می‌کند که ریشه این فرایند را باید در حوزه فرهنگی و نقش اصلی روحیه نفی سلطه‌گران جست؛ رویکردی که دامنه آن به سرعت به بخش‌های سیاسی و اقتصادی گسترش یافته و پیوندهایی را منجر شده که تحریم‌ها و تهدیدهای غرب نه فقط دیگر قادر به گسست آنها نیست، بلکه به کاتالیزوری برای تحکیم و تقویت آنها تبدیل شده است.

کارزار هماهنگ تروئیکا؛ زنگ خطری برای آمریکا

روزنامه نیویورک‌تایمز در تحلیل شرایط حاکم بر عصر جدید جهان سیاست، اینگونه تحلیل کرده است که مواضع مشترک ایران، روسیه و چین علیه آمریکا باعث شده تا روابط این سه کشور بیش از پیش تقویت شود و این چالشی برای واشنگتن است.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به سفر اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به ایران و چین نوشت: این دو کشور به ظاهر دارای وجه مشترکی هستند؛ چین و ایران مانند روسیه، آمریکا را دشمن می‌دانند و در کنار هم سه کشور اصلی ائتلاف ضدآمریکایی را تشکیل می‌دهند و به نظر می‌رسد به تازگی همکاری خود را افزایش داده‌اند.

این گزارش ضمن اشاره به اینکه روابط نزدیک ایران، چین و روسیه زنگ هشدار را برای غرب به صدا در آورده، با طرح این سوال که اگر هر سه این کشورها تصمیم به رویارویی همزمان با آمریکا بگیرند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اینگونه ارزیابی کرده است که تحقق این امر باعث بروز درگیری بزرگی خواهد بود که مدیریت آن آسان نیست.

در پایان این گزارش آمده است: با این حال هیچ یک از تحولات اخیر به این معنا نیست که کارزار هماهنگ ایران، چین و روسیه علیه آمریکا، ضرورتا در آینده نزدیک رخ می‌دهد.

این رسانه مدعی شد هر یک از این کشورها تنش‌های خود را دارند اما سه کشور دارای اهداف مشترکی هستند که شامل کاهش نفوذ ژنوپلتیکی آمریکا، غرب اروپا، ژاپن و متحدانشان است.

بر اساس این گزارش، چین، ایران و روسیه در ماه‌های اخیر به ویژه در زمینه خرید انرژی ایران و روسیه همکاری کرده‌اند؛ در شرایطی که آمریکا مجبور است به طور همزمان با بحران‌های خودساخته چندجانبه‌ای در سطح جهانی مواجه باشد و این امر به نفع سه کشور تمام شده است.

قراردادهای طولانی مدت؛ فصل مشترک همکاری‌های بُرد - بُرد

قرارداهای طولانی مدت توسعه ای بین ایران و دو کشور چین و روسیه، از محورهای اصلی در جهت تقویت تروئیکای جدیدی است که از آن یاد شد؛ قرارددهایی که غرب با نگاه انتقادی و مغرضانه به تحلیل آنها می‌پردازد چراکه آنها را عامل اصلی استحکام این پیوند میمون و آغازی بر پایان سلطه‌گری خود در جهان سیاست و اقتصاد ارزیابی می‌کند.

تحلیلگران معتقدند که روابط چین و ایران که پیش‌تر در مرحله استراتژیک قرار داشت، به تازگی با توجه به نقش‌های ویژه دو کشور در فضای بین‌المللی کنونی و در سیاست خارجی، با امضای یک سند همکاری ۲۵ ساله وارد مرحله جدیدی شده است.

امضای این سند پس از مدت‌ها تلاش و رایزنی‌های دیپلماتیک در تاریخ هفتم فروردین ۱۴۰۰ انجام شد و ضمن اینکه بیانگر ارتقای روابط دو کشور بر اساس نیاز و یک ضرورت در برابر تحریم‌های آمریکا علیه تهران و پکن است، پیامدهای مثبت منطقه ای زیادی هم برای دو کشور به همراه دارد.

خبرگزاری فرانسه در تحلیل این قرارداد نوشت: چین با انتقاد از تحریم‌های اعمال شده از سوی واشنگتن علیه ایران، بر این باور است که قرار داد همکاری ۲۵ ساله راه را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی دو کشور هموارتر می‌کند.

استریتس تایمز سنگاپور نیز در ارزیابی این قرارداد، نوشت که توافق همکاری ایران و چین موجبات گسترش همکاری در زمینه انرژی، امنیت، زیرساخت و ارتباطات را فراهم می‌سازد و این سند که چارچوب همکاری های دو کشور را تعیین می‌کند از دیدگاه رقابت ژئوپلتیک با واکنش رسانه‌های غربی مواجه شد که مدعی بودند ایران و چین با امضای این قرارداد به دنبال تغییر بازی در سطح بین‌الملل در میان تحریم‌های آمریکا علیه تهران هستند.

پایگاه خبری تور مگ آمریکا نیز در یک مقاله تحلیلی، نوشت: همکاری‌های اخیر دو کشور به ویژه در قالب سند همکاری ۲۵ ساله که در ماه مارس ۲۰۲۱ میان دو کشور امضا شد، می‌رود که به توسعه روابط دوجانبه و رونق همکاری‌های دیپلماتیک منجر شود.

بر پایه این گزارش، تجارت دو جانبه ایران و چین که در سال ۲۰۰۳ نزدیک به چهار میلیارد دلار بود در سال ۲۰۱۴ به ۵۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار افزایش یافت و پکن را به اولین شریک تجاری و اقتصادی تهران تبدیل کرد و ۲۵ درصد کل این مبادلات اقتصادی در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ اتفاق افتاده است. 

بر خلاف تبلیغات غیرواقعی رسانه‌های غرب در مورد سند همکاری دو کشور، تحلیگران معتقدند که ایران و چین با سلطه‌جویی غرب مخالف هستند و از عدالت و انصاف بین‌المللی محافظت و برنامه‌های راهبردی و همکاری خود را با هدف افزایش تعامل و سطح روابط دنبال می‌کنند؛ به طوری که این توافق می‌تواند الگویی برای همکاری سایر کشورها بر اساس نیازهای خود و در چارچوب توسعه متقابل باشد.

بر پایه سند منتشر شده توسط وزارت امور خارجه کشورمان، برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله در سه بُعد سیاسی ـ راهبردی، اقتصادی و فرهنگی تنظیم و تصویب شده‌ است که در بعد سیاسی ـ راهبردی، در پی تحقق اهدافی همچون ارتقای سطح همکاری‌های مشترک در موضوعات موردنظر و در نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی، در بعد اقتصادی به دنبال همکاری در حوزه‌های نفت، صنعت و معدن و حوزه‌های مرتبط با انرژی به ویژه مگا پروژه هایی همچون کمربند راه چین و همکاری در توسعه مناطق ویژه و آزاد از جمله در سواحل مکران و همکاری‌های مالی، بانکی، گمرکی و زیرساختی و ارتباطی با تکیه‌ بر توسعه سرمایه‌گذاری و تامین مالی پروژه‌ها و در ابعاد فرهنگی شامل تبادیل گردشگران و مراودات رسانه‌ای، دانشگاهی و سازمان‌های مردم‌نهاد است.

حال علاوه بر قرارداد ۲۵ ساله با چین، شبکه تلویزیونی زویوزدا روسیه نیز اعلام کرده است که تهران و مسکو برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله که توافقنامه بسیار مهم برای دو کشور محسوب می‌شود، آماده می‌شوند.

در همین پیوند آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رئیس جمهور کشورمان در تاریخ ۲۶ آبان ماه سال گذشته اراده جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط تجاری و اقتصادی با روسیه عنوان کرد و افزود: آمادگی داریم سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور را نهایی کنیم تا روند ارتقای هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های دو کشور با سرعت، اجرایی شود.

رییس جمهور روسیه هم در پاسخ، با تاکید بر اینکه تهران و مسکو از مواضع و همگرایی مشترکی در بسیاری از موضوعات برخوردار هستند، گفت: روسیه از پیشنهادات تهران در تدوین سند جدید همکاری بلندمدت دو کشور حمایت می‌کند و مصمم هستیم هر چه سریع‌تر این موضوع نهایی و  اجرایی شود.

نفت و گاز؛ فصل مشترک تعامل ایران و روسیه

در همین ارتباط چهارم خرداد امسال شاهد امضای سه سند همکاری پس از دیدار جواد اوجی وزیر نفت ایران و الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه بودیم.

همچنین تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و اتحادیه صنایع شیمیایی روسیه در خصوص تبادل دانش فنی و همکاری‌های دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات صنایع پتروشیمی توسط مرتضی شاه میرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و رودکوویچ به نمایندگی از طرف ایوانف، رئیس اتحادیه صنایع شیمیایی روسیه امضا شد. 

تحلیلگران و مقام های رسمی تاکید می کنند که امضای قرارداد همکاری بین دو کشور بزرگ تولید کننده انرژی، باعث می‌شود که تهران - مسکو ابتکار عمل در این حوزه را به دست گیرند.

کارشناسان این حوزه ضمن مطلوب ارزیابی کردن این تفاهم‌نامه، یادآوری می‌کنند که اگر پیمان راهبردی در حوزه نفت و گاز ایران با روسیه  عملیاتی شود دو کشور می‌توانند در تعیین قیمت و اعمال مدیریت بر بازار نفت جهان بالاترین نقش را داشته باشند و این موضوع به نفع دو کشور است.

به باور تحلیلگران روسیه یکی از قدرت‌های مهم نظام بین‌الملل و شریک مهم و اصلی ایران است و حال این دو کشور اهداف و مواضع مشترکی را در سطح سیاست خارجی دنبال می‌کنند و از این رو ارتقا همکاری اقتصادی دو کشور باید به صورت مطلوب ارتقا یابد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز اوایل مرداد سالجاری با اشاره به تفاهم‌نامه نفتی ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه گفت: قرارداد توسعه هفت میدان نفتی با روس‌ها امضا شده و در شرایط تحریم در حال پیشرفت است.

محسن خجسته‌مهر با اشاره به تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری با شرکت گازپروم روسیه اظهار کرد: صنعت نفت همان‌طور که یک صنعت درآمدزا بوده، یک صنعت سرمایه‌بر نیز است، در نتیجه برای تحقق برنامه‌های توسعه و سایر تکالیف شرکت نفت برای تامین بخشی از بودجه کشور، جذب سرمایه در صنعت نفت ضروری است.

تشدید تحریم؛ کاتالیزور تحکیم روابط

پایگاه تحلیلی آمریکایی ریسپانسیبل استیت‌کرفت، در گزارشی اعلام کرد که آمریکا به طور فزاینده‌ای به تحریم‌های اقتصادی رو آورده است تا نگرانی‌های امنیتی خود در ارتباط با روسیه و ایران را رفع کند، اما این تلاش‌های جداگانه به اتحاد، همدلی و همنوایی این دو کشور منجر شده است.

این پایگاه تحلیلی عنوان کرد: تحریم‌ها در ایران باعث تقویت مقاومت داخلی در برابر مذاکرات جاری و مانع از تلاش‌های دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور شده است و به طور مشابه، تحریم‌ها علیه روسیه به مسکو انگیزه داده تا متحدان و بازارهای جدیدی بیابد و از این‌رو قدرت قهری تحریم‌ها کاهش یافته و روابط کرملین با شرکای مایل به تضعیف تلاش‌های غرب برای منزوی کردن مسکو را افزایش داده است.

از اینرو، تحریم‌های جداگانه به طور ناخواسته به دو کشور روسیه و ایران انگیزه داده تا همکاری امنیتی و اقتصادی‌شان را تقویت کنند.

این پایگاه تحلیلی اضافه کرد که فشار آمریکا به جای آنکه جمهوری اسلامی را به زانو درآورد، حمایت عمومی از فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را افزایش داد.

تحلیلگران معتقدند که علاوه بر چین که به ایران در بی اثر کردن تحریم‌های غرب کمک می‌کند، تحولات اخیر دو کشور روسیه و ایران که هر دو در تیررس تحریم‌های آمریکا قرار دارند، موجب شده که به دنبال راه‌های جدیدی برای همکاری باشند تا نظارت آمریکا و جامعه بین‌المللی را دور بزنند و اهرم فشار واشنگتن را در هر دو جبهه تضعیف کنند.

کارشناسان تاکید دارند که همکاری تهران و مسکو در ماه‌های اخیر نمود بیشتری یافته است و شراکت تهران و مسکو براساس عزم متقابل برای مقابله با نفوذ غرب می‌تواند تهدیدهایی جدی برای منافع امنیتی آمریکا و غرب به ویژه در خاورمیانه ایجاد کند.

تروئیکای خودروسازی نیز شکل می‌گیرد؟

دبیر شورای هماهنگی صنعت خودرو با اشاره به فرصت بسیار خوب پیش آمده برای حضور خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی در بازار روسیه، پیشنهاد کرده است که یک پلتفرم مشترک خودرویی بین ایران، روسیه و چین تعریف و طراحی شود.

احمد قلعه بانی در جریان برگزاری نمایشگاه اتومبیلتی روسیه افزود: در این زمینه می‌توان تفاهم‌نامه مشترک بین چین، ایران و روسیه منعقد و تعریف کرد که روی آن پلتفرم، خودروهای زیادی نیز قابل تعریف و تولید است که منجر به پایین آمدن قیمت تمام شده خودرو در این کشورها خواهد شد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور نیز معتقد است که شرایط کنونی روسیه و مواجهه با تحریم‌ها، سبب شده است تا صنعت خودروسازی این کشور که تا پیش از این در اختیار غربی‌ها بود، اکنون به سمت ایران، چین و ترکیه متمایل شود که فرصت خوبی برای شرکت‌های ایرانی است.

آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور در تحلیل این شرایط تاکید دارد که نمایشگاه اخیر اتومبیلیتی روسیه پایان راه همکاری‌های ایران و روسیه نیست، بلکه نقطه شروع اقدامات خواهد بود.

وی افزود: ادامه و نحوه همکاری با این کشور در حوزه صنایع خودرو و قطعه‌سازی، نیازمند نقشه راه است و در آینده و تداوم مراوده ها و ارتباطات با شرکت‌های روسی، باید تفاهم‌نامه‌های همکاری را به سمت و سویی ببریم که نفع هر دو کشور در آن لحاظ شود.

از طرف دیگر امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت بیزینس راشا روسیه جهت توسعه و افزایش همکاری‌های تجاری دو کشور، گامی اساسی در تقویت روابط تهران مسکو ارزیابی می‌شود.

طبق توافق‌های صورت گرفته، قرار است ۶ کارگروه در حوزه‌های دارو، نفت و گاز، تجهیزات پزشکی، کشاورزی، متالوژی و ماشین‌سازی تشکیل شود که در حال حاضر کارگروهی در حوزه دارو فعالیت خود را آغاز کرده و تبادل  و تفاهم های خوبی در این حوزه انجام شده و قرار است به‌زودی قراردادی تجاری مطلوب میان طرفین در حوزه دارو منعقد شود که به طور حتم امضای این قرارداد، نخستین اقدام عملیاتی و موثر عملی این تفاهم‌نامه خواهد بود.

در گام دوم معرفی نمایندگان شرکت بیزینس راشا در پنج کارگروه دیگر مورد انتظار است تا همانند حوزه و کارگروه دارویی که ارتباطات به بهترین شکل برقرار و نتایج مطلوبی به دست آمد، در سایر بخش‌ها هم با پیگیری‌های مطلوب، اقدامات و توافقات موثری انجام شود.

https://irna.ir/xjKbH۹

**کمبود آب در اروپا/ خشکسالی شدید قاره سبز را در برگرفت

یک نهاد زیر نظر اتحادیه اروپا اعلام کرد، در پی زمستان خشک، بهار کم بارش و تابستان بیش از اندازه داغ، ۴۵ درصد از این قاره در مرحله هشدار و ۱۳ درصد در وضعیت هشدار شدید خشکسالی قرار گرفته‌ است.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

با خشک شدن نهرهای کوهستانی در کشورهای آلپی (عنوانی برای هشت کشور اروپایی که رشته کوه های آلپ در آنها قرار دارد. سه کشور اروپایی دارای بیشترین سهم از مساحت و جمعیت مناطق آلپی عبارتند از: اتریش، ایتالیا و فرانسه)، هلیکوپترهای ارتش با هدف امدادرسانی به گونه های حیات وحش و نجات آنها از تشنگی وارد عمل شدند.  

«سونیا سنویراتنه» استاد دینامیک آب و هوا در زوریخ، گفت: در سوئیس ما به فکر کردن به خشکسالی عادت نداریم. اما با کوچک شدن یخچال‌های طبیعی و افزایش بیش از اندازه درجه هوا در تابستان  باید به فکر چاره باشیم.

کمبود آب در قاره اروپا بخشی از خشکسالی شدیدی است که این قسمت از کره زمین را از پرتغال تا جنوب انگلیس و ایتالیا فرا گرفته است. دانشمندان زمستان خشک غیرمعمول همراه با بهار کم بارش و تابستان بسیار داغ را دلیل وضعیت کنونی می دانند.

خشکسالی و گرمای بسیار شدید که سراسر اروپا را فراگرفته، علاوه بر کشاورزی تجارت، حمل و نقل و گردشگری را هم تحت تاثیر قرار داده است.

«الیزابت بورن» نخست‌وزیر فرانسه دیروز جمعه در پی بروز وضعیت خشکسالی در این کشور، یک واحد بلایای ویژه را فعال کرد تا بدترین خشکسالی تاریخ این کشور را هدف قرار دهد.  

دانشمندان معتقد هستند خشکسالی کنونی که در تابستان سال جاری پدیدار شده، احتمالا در غرب اروپا به حالت عادی تبدیل شود.

جدیدترین ارزیابی رصدخانه اروپایی خشکسالی اتحادیه اروپا، نشان می دهد ۱۳ درصد از قلمرو این اتحادیه از تاریخ ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیر) در وضعیت "هشدار شدید" و ۴۵ درصد در منطقه "هشدار" قرار دارد.

هلند یکی از پربارش کشورهای اروپایی، این هفته هشدار کمبود سراسری آب اعلام کرد و در لهستان محدودیت‌هایی برای رودخانه‌ها اعمال گردیده و شرکت‌های کشتیرانی در سراسر رود "ویستولا" به عنوان طولانی ترین و پرآب ترین رودخانه این کشور، به دلیل پایین بودن سطح آب هفته آخر هرماه را تعطیل کرده اند.  

اتحادیه اروپا تخمین زده است آسیب های ناشی از خشکسالی نزدیک به ۹ میلیارد یورو در هر ۱۲ ماه برای اتحادیه اروپا بها خواهد داشت و اگر گرمایش جهانی به ۳ درجه سانتیگراد برسد، این خسارت به ۴۰ میلیارد یورو در سال خواهد رسید.

بر اساس برآورد دانشمندان، دمای زمین در حال حاضر دستکم ۱.۱ درجه سانتیگراد از زمان پیش از صنعتی شدن افزایش یافته است.

https://irna.ir/xjKbLb

**غول شکلات‌سازی آمریکا از چین عذرخواهی کرد

شرکت شکلات سازی مارس ریگلی آمریکا به دلیل نام بردن از تایوان به عنوان یک کشور در تبلیغات محصولات اسنیکرز این شرکت، از پکن عذرخواهی و بر احترام به حق حاکمیت ملی چین تاکید کرد.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

این شرکت با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ما از فعالیت های مرتبط با اسنیکرز در مناطق خاصی از آسیا مطلع هستیم و این مساله را بسیار جدی قملداد و عذرخواهی عمیق خود را ابراز می کنیم.

در این بیانیه آمده است که شرکت مزبور از تیم محلی اسنیکرز درخواست کرده وب سایت رسمی و حساب کاربری شبکه اجتماعی شان را چک کنند تا از صحت محتوای تبلیغاتی شرکت اطمینان یابند.

این بیانیه همچنین حاکی است: مارس ریگلی به حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین احترام می گذارد و فعالیت های تجاری را با رعایت دقیق قوانین و مقررات محلی چین انجام می دهد.

ساعاتی پس از صدور بیانیه اول، شعبه اسنیکرز در چین پستی را منتشر و در آن تاکید کرد که تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخش جدایی ناپذیر قلمرو چین است.

تحرکات ضد چینی آمریکا در ارتباط با تایوان خشم چین را برانگیخته است. هفته گذشته نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با وجود هشدارهای مکرر پکن به تایوان سفر کرد، امری که اعتراض های گسترده ای را از سوی چین موجب شد.

چین روز جمعه اعلام کرد که به همکاری با آمریکا در مورد موضوعات مهمی چون تغییرات آب و هوایی پایان می دهد.

شرکت مارس ریگلی اولین شرکت بین المللی نیست که به دلیل نگرانی از دست دادن بازار بزرگ چین، از پکن عذرخواهی کرده است.

در سال ۲۰۱۹ نیز برند معروف دیور فرانسو پس از استفاده از نقشه ای از چین که تایوان را در بر نداشت، از پکن معذرت خواست.

وب سایت هتل های زنجیره ای ماریوت در چین نی در سال ۲۰۱۸ به مدت یک هفته تعطیل شد، زیرا پرسش نامه مشتریان این وب سایت، تایوان، تبت و هنگ کنگ را به عنوان کشورهای جداگانه معرفی کرده بود.

تایوان جزیره‌ای در شرق چین و تحت حاکمیت دولت مرکزی چین است و پکن در چارچوب سیاست «چین واحد»، این جزیره را جزئی از سرزمین خود می‌داند، با این وجود دولت آمریکا به رغم اعتراض‌های پکن در سال‌های اخیر و به ویژه در دولت کنونی فروش تسلیحات نظامی به جزیره تایوان و حمایت از جریان‌های جدایی طلب این منطقه را افزایش داده است.

https://irna.ir/xjKbMm

**تاکید دبیرکل سازمان ملل بر ضرورت نابودی سریع و کامل سلاح های هسته‌ای

دبیر کل سازمان ملل متحد در هفتاد و هفتمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما که توسط ایالات متحده آمریکا انجام شد، ضمن انتقاد شدید از افزایش سلاح‌های هسته‌ای در سراسر جهان بر ضرورت نابودی سریع و کامل سلاح های هسته ای تاکید کرد.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

آنتونیو گوترش در این مراسم که در پارک یادبود صلح هیروشیما برگزار شد، اظهار داشت: سلاح‌های هسته‌ای بی معنی هستند. هفتاد و پنج سال بعد (از این فاجعه)، ما باید بپرسیم که چه چیزی از ابر قارچی که بر فراز این شهر در سال ۱۹۴۵ ایجاد شد، یاد گرفته ام.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه تقریبا ۱۳ هزار سلاح هسته‌ای در زرادخانه‌های سراسر جهان نگهداری می‌شود، هشدار داد که رقابت تسلیحاتی جدید سرعت می‌گیرد و رهبران جهان در حال تقویت زرادخانه‌های هسته ای با هزینه صدها میلیارد دلاری هستند.    

گوترش بدون اشاره به عاملیت ایالات متحده در یکی از مرگبارترین جنایت‌های جنگی در تاریخ و حضور بیشترین سلاح‌های هسته‌ای در آمریکا، افزود: بحران‌های با گرایش هسته‌ای به سرعت در حال گسترش هستند؛ از خاورمیانه تا شبه جزیره کره تا حمله روسیه به اوکراین و بشر درحال بازی با یک اسلحه پر است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین از اعضای معاهده منع اشاعه هسته‌ای خواست تا فورا در راستای از بین بردن زرادخانه‌ها، افزایش گفتگو، دیپلماسی و مذاکره و حمایت از برنامه کاری خلع سلاح سازمان ملل با نابودی این سلاح ها، تلاش خود را انجام دهند.

وی تاکید کرد: امروز از اعضای این معاهده می‌خواهم تا سریع در راستای از بین بردن ذخایری که آینده ما را تهدید می‌کند، تقویت گفت‌وگو، دیپلماسی و مذاکره و از بین بردن این ابزارهای کشتار جمعی تلاش کنند.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از گوترش نوشت: ده‌ها هزار نفر در یک چشم بر هم زدن در این شهر کشته شدند. زن‌ها، کودکان و مردان در یک آتش جهنمی سوزانده شدند.

حدود ۱۴۰ هزار نفر در حمله اتمی آمریکا در تاریخ ۶ اوت ۱۹۴۵ (۱۵ مرداد ۱۳۲۴) به هیروشیما کشته شدند. این میزان شامل افرادی می‌شود که بر اثر موج رادیواکتیو ناشی از انفجار جان خود را از دست دادند.

سه روز پس از انفجار هیروشیما، واشنگتن یک بمب پلاتینیوم بر روی بندر ناگازاکی در شمال غربی ژاپن انداخت و حدود ۷۴ هزار نفر دیگر را به کشتن داد. ایالات متحده آمریکا تنها کشوری است که از سلاح هسته‌ای در درگیری‌های نظامی استفاده کرده است.


https://irna.ir/xjKbHS

**پولیتیکو: مقامات نظامی چین به تماس های همتایان آمریکایی خود بی‌اعتنایی کرده‌اند

تارنمای پولیتیکو نوشت: در بحران ناشی از سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و آغاز رزمایش چین در اطراف تایوان، مقامات ارشد نظامی چین به چندین تماس همتایان آمریکایی خود از وزارت دفاع و ستاد مشترک ارتش آمریکا پاسخی نداده‌اند و به آن بی اعتنایی کرده‌اند.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

پولیتیکو این ادعا را به نقل از چند نفر از افراد آگاه در این زمینه مطرح کرد و افزود: بی اعتنایی مقامات پکن به تماس های تلفنی «لوید آستین» وزیر دفاع و «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا همزمان با ادامه پرتاب موشک و استقرار هواپیماها و ناوهای چینی در رزمایش بی سابقه این کشور در اطراف تایوان رخ داده است.

مقامات و کارشناسان می گویند سکوت چین اقدامی غیرمحتاطانه و ناشی از کوته فکری است و خطر تشدید اوضاع وخیم کنونی را به دنبال دارد.

«رندی شرایور» مقام ارشد پنتاگون در امور مربوط به سیاست آسیا که در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا خدمت می کرد، گفت: «اگر [ارتش چین] تهاجمی تر و در مجاورت نیروهای آمریکا و با تناوب بیشتر عمل کند، ما به تماس های حتی بیشتری برای ارتقای یک محیط عملیاتی امن نیاز داریم.»

پولیتیکو نوشت: مقامات ارشد نظامی آمریکا تلاش می کنند خطوط ارتباطی را حتی با دشمنان احتمالی همچون چین باز نگه دارند تا مانع بروز حوادث و دیگر محاسبات غلطی شوند که می تواند به یک درگیری تمام عیار منجر شود.

 آخرین بار مارک میلی در تاریخ ۷ ژوئیه (۱۶ تیر) با «لی شو چِنگ» رئیس ستاد مشترک ارتش چین  تماس داشت. براساس گزارش دفتر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، آنها در یک ویدئوکنفرانس از راه دور درباره نیاز به حفظ خطوط ارتباطی باز و کاهش خطرات گفت و گو کردند.

رئیس پنتاگون هم شخصا در ماه ژوئن در حاشیه گفت و گوهای امنیتی «لانگری شا» در سنگاپور  با «وی فنگ هه» وزیر دفاع چین، دیدار کرد.

چین روز جمعه اعلام کرد که برخی از گفتگوهای رسمی با فرماندهان ارشد نظامی آمریکا از جمله فرماندهان منطقه و همچنین گفتگوها در مورد امنیت دریایی را متوقف می کند. اعلام این مطلب به طور خاص در مورد همتایان آمریکایی چین از جمله وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک صدق نمی کند و مقامات گفتند که هنوز خطوط ارتباطی بین این مقامات باز است.

کربی روز جمعه گفت حفظ این خطوط ارتباطی برای کمک به خطر محاسبات و تفاسیر غلط مهم است.

رزمایش چین در اطراف تایوان از روز پنجشنبه آغاز شده و تا روز یکشنبه ادامه دارد. نانسی پلوسی بی توجه به هشدارهای پکن هفته گذشته به تایوان سفر کرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد که رزمایش های نظامی چین در اطراف جزیره تایوان در واکنش به دیدار نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ، تشدید افراطی تنش ها ، غیرقابل توجیه و تحریک آمیز است.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای که پس از ورود پلوسی به جزیره تایوان منتشر شد، گفت که سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به شدت بر روابط سیاسی چین و آمریکا تأثیر می‌گذارد.

https://irna.ir/xjKbLP

**نخست وزیر پاکستان اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان حملات هوایی اخیر رژیم صهیونیستی در غزه را اقدام تروریستی اشغالگران علیه فلسطینی های بی دفاع خواند و ضمن ابراز همدردی با ملت فلسطین، وحشیگری اسرائیل را به شدت محکوم کرد.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

دفتر نخست وزیری پاکستان طی بیانیه‌ای به نقل از محمد شهباز شریف اعلام کرد: نخست وزیر پاکستان اقدامات تروریستی و حملات وحشیانه اسرائیل در نوار غزه را به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه به نقل از نخست وزیر پاکستان آمده است: شهادت ۱۰ فلسطینی از جمله یک دختربچه، نتیجه تازه‌ترین حملات هوایی رژیم اسرائیل است.

شهبازشریف افزود: اگر مصونیت از تروریسم و ارتکاب به وحشیگری چهره‌ای داشته باشد آن اسرائیل است که مردم فلسطین را بدون توجه به عواقب آن مورد هدف قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد که پاکستان اقدامات تروریستی اسرائیل و حملات اخیر به مردم غزه را به شدت محکوم می‌کند.

به گزارش منابع خبری پاکستان، «عمران‌خان» نخست وزیر سابق این کشور نیز امروز طی بیانیه‌ای ضمن محکومیت جنایات رژیم اشغالگر قدس در غزه، حملات هوایی اسرائیل را مغایر با قوانین بین المللی دانست.

وی از قدرت‌های جهان خواست تا به سکوت خود در قبال جنایات اسرائیل پایان دهد و برای دفاع از مردم فلسطین اقدام کنند.  

در حمله دیروز ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوار غزه دستکم ۱۰ شهروند فلسطینی از جمله یک کودک پنج ساله شهید و ۷۹ نفر دیگر زخمی شدند.

این جنایت تازه صهیونیستها در نوار غزه با موج محکومیت جهانی بویژه در جهان اسلام روبرو شده است.

مقاومت فلسطین نیز در پاسخ شهرک های صهیونیست نشین در اراضی اشغالی را شب گذشته تا بامداد آماج موشک های خود قرار داد.

https://irna.ir/xjKbNv

**ادعای بورل در مورد تاثیر بزرگ تحریم‌ها بر روسیه

«جوسپ بورل» نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین، «آثار بزرگ» در بخش‌های استراتژیک از جمله حوزه دفاعی، صنایع نفت، خودروسازی و خطوط هوایی برای روسیه به همراه دارد.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توییترش نوشت: بهای گسست روسیه از نظم بین‌المللی بسیار بالا خواهد بود.

بورل در تشریح تاثیر تحریم‌های غرب علیه مسکو ادعا کرد: بدون تحریم‌ها، روسیه کار خود را می کند. با تحریم‌ها، روسیه مجبور است بین کَره و اسلحه( اشاره به مدل انتخاب سرمایه‌گذاری یک کشور در امور دفاعی یا کالاهای غیرنظامی داخل) و پوتین را در شرارتی که به تدریج در حال تشدید شدن است، حبس می‌کند.

از زمانی که روسیه در ۲۴ فوریه نیروهای خود را به اوکراین اعزام کرد و آن را «عملیات نظامی ویژه» خواند، کشورهای غربی تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه سیستم مالی و شرکت‌های روسیه اعمال کرده‌اند. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد «روسیه در برابر فشار بی‌سابقه مقاومت کرده است» و تحریم‌ها نتیجه معکوس بر آمریکا و متحدان اروپایی آن داشته، رشد تورم را تسریع کرده و همچنین استانداردهای زندگی را پایین آورده است.

بلومبرگ نیز دیروز جمعه در مقاله‌ای نوشت کارزار تحت رهبری آمریکا برای منزوی ساختن روسیه و چین از طریق تحریم‌های شدید شکست خورده است.

تحلیلگران معتقدند تا زمانی که جنگ اوکراین ادامه داشته باشد، سقوط ارزش یورو ادامه خواهد داشت و تورم پدیده‌ای است که در روندی رو به رشد، زندگی روزانه میلیون‌ها نفر در منطقه یورو را به این جنگ گره می‌زند.

به نوشته ال پائیس، رژیم تحریم‌ها علیه روسیه که اکنون در دور هفتم خود قرار دارد، شک و تردیدهایی را برانگیخته است و رفته رفته اظهارنظرها در مورد اثربخشی آن‌ها به گوش می‌رسد.

در ایتالیا یک دولت حامی تحریم‌ها سقوط کرده است. در مجارستان، «ویکتور اوربان» رئیس‌جمهوری از سال‌ها قبل روابط نزدیکی با کرملین برقرار کرده است. اقدامات فوق العاده اتخاذ شده در گرماگرم آغاز جنگ، مانند تامین مالی اروپا برای ارسال سلاح به اوکراین باعث نگرانی در برخی از پایتخت‌های اروپایی شده است. رقم این تامین مالی از ۵۰۰ میلیون یورو به دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو، افزایش پنج برابری را نشان می‌دهد.

https://irna.ir/xjKbNR

**ادامه سرقت نفت سوریه توسط اشغالگران آمریکایی

نیروهای اشغالگر و تروریست آمریکایی در ادامه سرقت منابع و نفت سوریه یک محموله جدید را از مسیر گذرگاه غیرقانونی «الولید» به عراق منتقل کردند.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

منابع محلی در «الیعربیه» واقع در حومه شمال شرق الحسکه امروز (شنبه) به خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گفتند که یک کاروان متعلق به نیروهای اشغالگر آمریکا متشکل از ۶۰ خودرو و تانکر نفت سرقتی خاک سوریه را ترک کرد و از مسیر گذرگاه عیرقانونی الولید در حومه الحسکه وارد عراق شد.

سه شنبه گذشته نیز نیروهای اشغالگر آمریکایی با همراه کردن ستون خودروهای زرهی، کاروانی شامل ۳۱ تانکر مملو از نفت و کامیون های مسروقه را از گذرگاه غیرقانونی الولید وارد خاک عراق کردند.

پیشتر «بثینه شعبان» مشاور ویژه رییس جمهوری سوریه گفته بود که هدف آمریکا از حضور در سوریه حمایت از تروریسم و همچنین سرقت منابع مردم این کشور است.  

با شکست گروه تروریستی «داعش» به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیما جایگزین این گروهک شدند و دقیقا از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت سوریه کردند.  

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) تحت حمایت آن‌ها در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراضات شهروندان سوری به حضور و اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.  

دولت سوریه بارها تاکید کرده که این شبه نظامیان قسد و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت این کشور ندارند و حضور آنان غیرقانونی است.  

سرقت نفت سوریه توسط نیروهای اشغالگر آمریکایی در حالی در سوریه شدت یافته که در پی  تحولات اخیر روسیه و اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده علیه مسکو به عنوان صادر کننده عمده نفت و انرژی در جهان، بازار جهانی نفت تحت تاثیر قرار گرفته و بهای نفت در بازارهای جهانی به علت امتناع خرید نفت از روسیه افزایش یافته است.

https://irna.ir/xjKbPC

**سرایا القدس: تل آویو و فرودگاه بن گورین را هدف قرار دادیم

سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین لحطاتی پیش اعلام کرد که منطقه تل آویو و فرودگاه بن گورین رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

سرایا القدس گفت: ما تل آویو و فرودگاه بن گورین و همچنین شهرک های صهیونیست نشین اسدود، بئر السبع، عسقلان و سدیروت را با ۶۰ موشک هدف قرار دادیم.

سرایا القدس تاکید کرد: این حملات در پاسخ به تجاوزگری مداوم رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه صورت گرفت.

همزمان رسانه های رژیم صهیونیستی اعتراف کردند که یک پهپادهای مقاومت فلسطین وارد حریم هوایی سرزمین های اشغالی بر فراز منطقه ناحل عوز شده است.

سرایا القدس نیز ظهر امروز در بیانیه ای تاکید کرد: ما بر ادامه نبرد در پاسخ به تجاوزگری تاکید می کنیم و به ملت و حامیان مقاومت اطمینان می دهیم که روحیه مبارزان ما در بهترین حالت است و دست برتر را در میدان نبرد دارند.

منابع خبری رژیم صهیونیستی اعلام کردند که در پی حملات موشکی و راکتی مقاومت فلسطین به تل آویو، فرودگاه بن گورین بسته و همه پروازهای آن به فرودگاه رامون منتقل شده است.

https://irna.ir/xjKbQW

**حماس: عادی سازی روابط حکام عرب با رژیم صهیویستی باعث جری تر شدن این رژیم شده است

"حازم قاسم" سخنگوی حماس گفت: از زمان آغاز روند عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، رژیم اشغالگر قدس تجاوزات و جنایات خود علیه مردم و مقدسات فلسطینی را تشدید کرده است.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

به گزارش امروز (شنبه) منابع فلسطینی، قاسم در بیانیه ای مطبوعاتی که در سایت رسمی جنبش حماس منتشر شده، تاکید کرد: رژیم اشغالگر قدس، دشمن اصلی ملت ما بوده و خواهد ماند و نمی تواند به عنوان یک عضو طبیعی در جهان عرب پذیرفته شود و در مقابل آرمان فلسطین، مساله محوری همه معادلات جهان عرب باقی خواهد ماند.

حماس از توده‌های کشورهای عربی خواست تا صدای اعتراض خود را علیه جنایات صهیونیست‌ها در حق ملت فلسطین بلند کرده و به هر وسیله ممکن توان خود را برای مقابله با پروژه صهیونیستها که امنیت ملی عرب را هدف قرار می‌دهد، متمرکز کنند.

منابع خبری فلسطین همچنین از شهادت امروز دو نفر در حمله صهیونیست ها به خان یونس خبر دادند.

در همین حال، با زخمی شدن چهار فلسطینی دیگر در حملات امروز، تعداد زخمی های تجاوزگری رژیم صهیونیستی به ۸۳ نفر و شمار شهدا هم در مجموع به ۱۳ نفر رسید.

مناطق مختلف نوار غزه از عصر دیروز (جمعه) شاهد حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی است که در جریان آن دستکم ۱۱ نفر شهید و ۷۹ نفر دیگر مجروح شدند.

درپی این جنایت آفرینی صهیونیست ها، گروهان های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز از شب گذشته تا امروز مناطق مختلف فلسطین اشغالی را آماج راکت ها و خمپاره های خود قرار داده است.

"بنی گانتس" وزیر جنگ رژیم صهیونیتی ظهر امروز پس از جلسه امنیتی خود از ادامه جنایت آفرینی این رژیم در غزه خبر داد و دستور داد که حملات به غزه ادامه یابد.

این درحالی است که شبکه المیادین به نقل از منابعی در مقاومت فلسطین اعلام کرد: جنبش جهاد اسلامی عجله ای برای پایان دادن به نبرد با رژیم صهیونیستی ندارد و در راستای تبدیل نبرد به یک جنگ فرسایشی حرکت می کند که جبهه داخلی رژیم صهیونیستی را در وضعیت فلج باقی نگه می دارد.

https://irna.ir/xjKbQG

**راشاتودی: بحران گندم، جهان را به سمت گرسنگی سوق می دهد

تارنمای راشاتودی گزارش داد: برداشت محصول گندم در روسیه در خطر است و این امر می تواند جهان را به سمت گرسنگی سوق دهد.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

این رسانه افزود: افزایش قیمت غلات و اختلال در زنجیره عرضه گندم نگرانی هایی را درباره بروز یک بحران نوظهور برانگیخته است.

دیمیتری پاتریوشف وزیر کشاورزی روسیه روز جمعه هشدار داد که وزارتخانه متبوعش پیش بینی می کند ممکن است امسال اهداف برداشت گندم کشور تامین نشود. میزان گندم برداشت شده در سراسر روسیه، امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته کاهش داشته و این امر وزارت کشاورزی را وادار به بازنگری در طرح هایش برای صادرات گندم کرده است که می تواند تاثیری منفی در بازارهای جهانی این محصول داشته باشد.

کمبود محصول گندم تاکنون قیمت های آن را در سراسر جهان افزایش داده و نگرانی هایی را درباره امکان بروز بحران غذا برانگیخته است.

عامل اصلی افزایش قیمت گندم چیست؟

براساس این گزارش، عوامل چندی دست به دست هم داده اند تا بر عرضه گندم در بازارهای جهانی تاثیر بگذارند و از این رو نگرانی هایی را درباره امنیت غذا برانگیخته اند. این موارد شامل همه گیری کووید-۱۹، بحران اوکراین و تحریم های متعاقب آن علیه روسیه وعوامل محیطی همچون موج بی سابقه گرما در اروپا و خشکسالی می شود که فصل برداشت این محصول حیاتی را در سال جاری تهدید می کند.

این مشکل چگونه آغاز شد؟

نگرانی ها درباره امنیت جهانی غذا ابتدا در سال ۲۰۲۰ در جریان همه گیری کرونا بروز کرد. بحران سلامت، هم به طور مستقیم و هم از طریق اقدامات دولت ها تاثیر مخربی بر اقتصاد جهانی داشته است چرا که دولت ها تلاش کردند روند گسترش ویروس را کاهش دهند و این امر تاثیراتی بر اقتصاد کشورها داشت. بیماری کرونا و تلاش ها برای مهار آن هنوز هم اختلال هایی را در عرضه کالاها و محصولات کشاورزی ایجاد می کند.

تحولات اوکراین چه تأثیری دارند؟

درگیری در اوکراین و تحریم‌های متعاقب آن علیه روسیه، صادرات محصولات کشاورزی دو کشور را محدود کرد، بنابراین به طور قابل توجهی افزایش جهانی قیمت غلات را که در بحبوحه همه‌گیری آغاز شده بود، تشدید کرد. روسیه و اوکراین هر دو تامین کنندگان عمده غلات به بازار جهانی هستند.

تاثیر تحریم های ضد روسیه چه بوده است؟

پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، کشتیرانان اصلی از استفاده از  بنادر دریای سیاه در دو کشوری که قطب صادرات غلات هستند اجتناب کردند. مشکل دو جانبه است: یکی خود درگیری و دیگری نگرانی صاحبان کشتی های بین‌المللی از مواجه شدن با تحریم‌های ثانویه به دلیل خرید غلات روسیه.

وضعیت در بنادر اوکراین چگونه است؟

محموله‌های غلات اوکراینی تحت تأثیر قرار گرفته‌اند زیرا بنادر باقی‌مانده این کشور در «اودسا« و «چرنوگورسک »  در بحبوحه درگیری‌های جاری با ممانعت از خروج محموله‌ها مواجه بوده است.


https://irna.ir/xjKbR۲

**شلیک بیش از ۲۰۰ موشک و راکت به سمت اراضی اشغالی

منابع خبری رژیم صهیونیستی اعلام کردند که جهاد اسلامی فلسطین تاکنون بیش از ۲۰۰ موشک و راکت را به سمت فلسطین اشغالی شلیک کرده است.

از خوشبینی اروپایی ها به توافق در وین تا شلیک ۲۰۰ راکت از غزه به سرزمین های اشغالی

رسانه‌های صهیونیستی بعد از ظهر امروز شنبه اعلام کردند که مقاومت فلسطین از آغاز حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بیش از ۲۰۰ موشک و راکت به سمت اراضی اشغالی شلیک کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی صبح امروز عنوان کرده بود که تاکنون ۱۶۰ فروند راکت از نوار غزه به سمت شهرک های صهیونیست نشین در سرزمین های اشغالی شلیک شده است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین ظهر امروز اعلام کرد که با ۶۰ موشک تل آویو و فرودگاه بن گورین و تعدادی از شهرک های صهیونیست نشین را هدف قرار داده است.

در حملات دیروز و امروز ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوار غزه دستکم ۱۳ شهروند فلسطینی از جمله یک کودک پنج ساله شهید و ۸۳ نفر دیگر زخمی شدند.

این جنایت تازه صهیونیستها در نوار غزه با موج محکومیت جهانی بویژه در جهان اسلام روبرو شده است.

https://irna.ir/xjKbSB


 

نظر شما