شناسهٔ خبر: 55489758 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر بررسی کرد؛

نگاهی متفاوت به دلایل حمله اسرائیل به نوار غزه

مروری بر جایگاه شهید جعبری، نشان می دهد رژیم صهیونیستی از مسیر نظامی جهاداسلامی در نوارغزه بسیار نگرانی و واهمه دارد، لذا حاضر است در شرایطی هزینه نبردی جدی و پیشدستانه را پرداخت کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: هفته گذشته زمزمه هایی از افزایش تنش و حتی امکان درگیری میان رژیم صهیونیستی و نیروهای جهاداسلامی به گوش می رسید. داستان از جایی جدی شد که نیروهای اشغالگر با یورشی شبانه به شهر جنین در قلب کرانه باختری، شیخ بسام السعدی از رهبران جنبش جهاداسلامی را دستگیر کردند. با دستگیری شیخ السعدی، نیروهای جهاداسلامی به آماده باش کامل در آمدند و رژیم صهیونیستی را تهدید کردند در صورت عدم آزادی این فرمانده از جنبش جهاد اسلامی در شهری که اکنون به کابوس صهیونیست ها در کرانه باختری تبدیل شده، پاسخی جدی خواهند داد.

گروهان‌های قدس جنین در پیامی تهدیدآمیز اعلام کرد که هرگز در برابر حمله دشمن صهیونیستی به شیخ بسام السعدی از رهبران جهاد اسلامی سکوت نمی‌کنیم و اجازه نخواهیم داد آب خوش از گلوی صهیونیست‌ها پایین برود. پایگاه خبری عبری زبان حدشوت اسرائیل در خبری مدعی شده بود که جنبش جهاد اسلامی پیشنهاد داده در قبال اینکه با رژیم صهیونیستی در نوار مرزی باریکه غزه وارد درگیری نشود، شیخ بسام السعدی رهبر اسیر شده این جنبش در اردوگاه جنین را آزاد کند.

  • آغاز حمله با فضاسازی رسانه ای و تقابل با جهاد اسلامی

پس از تهدیدات جهاد اسلامی روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که همزمان با تحرکات مصر، رژیم صهیونیستی برای آرام‌سازی اوضاع در غزه و جلوگیری از تشدید تنش با مقاومت پس از حملات اخیر به جنین و بازداشت بسام السعدی از رهبران ارشد جهاد اسلامی، دست به دامن قطر شده است.

از روز چهارشنبه شرایط به طور ویژه ای برای صهیونیست ها نگران کننده شد. به گونه ای که یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی به سبب وخامت اوضاع امنیتی در مرزهای جنوبی، قید مرخصی آخر هفته خود را زد. شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که لاپید مرخصی آخر هفته خود را لغو کرده و قرار است در جلسه ای به منظور برآورد اوضاع امنیتی در مقر وزارت جنگ این رژیم در تل آویو شرکت کند.

منابع عبری زبان مدعی شدند که طبق برآوردهای اطلاعاتی، جنبش جهاد اسلامی طی ۳ روز گذشته توانسته ۳۲۰۰ موشک را از انبارهای زیرزمینی خود خارج کرده و آن‌ها را برای شلیک به سمت اراضی اشغالی در صورت وقوع جنگ با آماده کند. این منابع گفته‌اند که برخی از این موشک‌ها دور برد و برخی دیگر نیز دارای برد کوتاه هستند که شهرک‌های صهیونیستی اطراف غزه را پوشش خواهد داد.

همچنین شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد که ارتش رژیم صهیونیستی در حال برآورد اوضاع امنیتی است و در صورت ادامه این وضعیت حمله نظامی به غزه دور از ذهن نخواهد بود و صراحتا احتمال داد که در جلسه امنیتی که پنجشنبه قرار است برگزار شود، آویو کوخاوی رئیس ستاد کل ارتش با ارائه طرحی هجومی علیه غزه در صورت تشدید تنش و درگیری با مقاومت موافقت کند.

اتفاقات غروب جمعه نشان داد، پیش بینی و فضاسازی شبکه ۱۲ رژیم از امکان جنگ، چندان بی هدف نبود. حمله رژیم صهیونیستی به غزه با هدف قرار دادن یک آپارتمان در مرکز غزه شروع شد. در حمله نخست سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تمامی اهداف مدنظر در غزه در عرض ۱۷۰ ثانیه و به طور همزمان مورد حمله قرار گرفته است. اما خیلی زود مشخص شد هدف اصلی، شخصیت مهمی از گردان های نظامی جهاد اسلامی بود، یعنی شهید تیسیر جعبری. در نهایت رژیم صهیونیستی غروب جمعه با حمله به برج مسکونی «فلسطین» در خیابان الشهداء در غرب غزه، این فرمانده ارشد را به شهادت رساند و اعلام کرد، الجعبری برای چندین عملیات برنامه‌ریزی کرده بوده و در پشت پرده بسیاری از عملیات‌ها بوده است.

حتی برخی منابع صهیونیستی مدعی شدند که ارتش طی ۴ روز گذشته به حالت آماده‌باش درآمده بود و منتظر رسیدن اطلاعاتی از محل حضور تیسیر الجعبری بوده تا بتواند او را ترور کند.

  • شهید جعبری، نماد آینده جهاد اسلامی

شهید جعبری یکی از نیروهای تاثیر گذار جنبش جهاد اسلامی و آینده مقاومت غزه بود. به گونه ای که حتی می توان هدف قرار دادن او را از اهداف اصلی فضاسازی و آغاز جنگ جدید علیه غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی دانست.

الجعبری در ۱۸ ژانویه ۱۹۷۲ متولد شد، اسم کامل وی «تیسیر محمود الجعبری» و لقب وی «ابومحمود» بود. وی از خاندان الجعبری است، خاندانی که «احمد الجعبری» مرد شماره دو گردان‌های «القسام» شاخه نظامی حماس که در سال ۲۰۱۲ ترور شد نیز وابسته به همین خانواده است. تیسیر از کودکی به جهاد اسلامی پیوست و مسئول شورای دانش‌آموزی این جنبش شد. چندین بار در زندان‌های رژیم صهیونیستی زندانی شد و پس از امضای توافق اسلو در سال ۱۹۹۳، چندین بار نیز به دست دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان بازداشت شد. از مهم ترین سمت های او عضویت در شورای نظامی سرایاالقدس و فرمانده منطقه شمالی این جنبش در نوار غزه است. او در سال ۲۰۱۹ به عنوان جانشین شهید بهاء ابوالعطاء انتخاب شد و دو بار در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ مورد سوءقصد قرار گرفت اما جان سالم به در برد.

شهید جعبری پرونده عملیات مرکزی سرایا القدس در نوار غزه را فرماندهی می‌کرد و نقشی پررنگ در توسعه آن داشت. او همچنین فرماندهی منطقه شمال در سرایا القدس را در عملیات «سیف القدس» بر عهده داشت. هم چنین او از جمله ناظران بر ساخت موشک‌های مقاومت از جمله سامانه موشکی جهاداسلامی که در می ۲۰۲۱ رونمایی شد، بود .

مروری بر جایگاه شهید جعبری، نشان می دهد رژیم صهیونیستی از مسیر نظامی جهاداسلامی در نوارغزه بسیار نگران و واهمه دارد، لذا حاضر است در شرایطی هزینه نبردی جدی و پیشدستانه را پرداخت کند. البته برخی تحلیل گران معتقدند رژیم صهیونیستی می دانستند جهاد اسلامی در واکنش به ترور رهبرانش وارد جنگ خواهد شد لذا پیش دستی رخ داده تا کمترین آسیب را ببیند.

  • جدا سازی حماس و جهاد اسلامی؟

یکی از ویژگی های مهم اتفاقات روزهای اخیر، تمرکز بر روی جهاد اسلامی از سوی سران رژیم صهیونیستی و رسانه های عبری است. سیاست عیانی که از سوی رسانه های رژیم هم بازنمایی شده است. پس از حمله روز جمعه روزنامه یدیعوت آحارونوت به نقل از یک منبع امنیتی آورده است که به هر شیوه‌ای تلاش خواهیم کرد تا حماس را خارج از نبرد کنونی نگه داریم. هم چنین امیر بوخبوط خبرنگار نظامی پایگاه خبری عبری زبان والا اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز عملیات نظامی علیه غزه، ۳۰ هدف متعلق به جهاد اسلامی را در این باریکه مورد حمله قرار داده است. بوخبوط تصریح کرد که این هدف‌ها شامل زیرساخت‌ها، انبارهای تسلیحاتی، سکوهای شلیک موشک و کارگاه‌های ساخت موشک و راکت بوده است.

سیاستی که خیلی زود احتمالا شکست خواهد خورد. ساعتی پس از آغاز نبرد، سخنگوی حماس در گفتگویی با شبکه الجزیره موضع گیری های محکمی علیه اشغالگران گرفت. هم چنین اسماعیل هنیه طی بیانیه ای تاکید کرد: رژیم صهیونیستی جنایت جدیدی را مرتکب شده و باید هزینه آن را بپردازد. مقاومت با تمام بازوان نظامی و گروهایش در این نبرد حرف خود را خواهند زد.

هم چنین زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی در گفتگویش با المیادین پس از آغاز جنگ اعلام کرد که گروهان‌های قدس شاخه نظامی این جنبش و گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس خود در قالب کمیته هماهنگی مشترک مقاومت در غزه را برای انجام حملاتی یکپارچه علیه اهداف صهیونیستی آماده می‌کنند.

گال برگر تحلیلگر صهیونیستی اذعان کرد که رژیم صهیونیستی پس از ترور تیسیر الجعبری از فرماندهان ارشد جهاد اسلامی در غزه مرتکب اشتباه بزرگی شد. برگر تصریح کرد که این بار اشتباه بزرگ رژیم صهیونیستی این بود که تنها یک هدف یعنی جهاد اسلامی را انتخاب کرد و حماس از این اشتباه استفاده خواهد کرد و هر کاری که بخواهد پشت پرده و مخفیانه انجام می‌دهد. وی تاکید کرد که اکنون همه گروه‌های فلسطینی به اسم جهاد اسلامی ما را مورد حمله قرار می‌دهند و همه آن‌ها علیه ما متحد شدند و مسبب این وضعیت تنها یائیر لاپید است.

جمع بندی

اتفاقات روز جمعه، نتیجه یک افزایش تنش هدفمند و برنامه ریزی شده صهیونیست ها در یک هفته اخیر بود. ترور شهید جعبری، یکی از فرماندهان مهم گردان های نظامی جهاد اسلامی نشان داد سیاست صهیونیست ها برای کنترل این جنبش چه در غزه و چه در کرانه باختری و شهر جنین، از اهداف نخست ارتش رژیم در حال حاضر است. تل آویو برای این هدف یک راهبرد مهم انتخاب نموده و آن هم تفکیک میان حماس و جهاد اسلامی با هدف ایجاد تفرقه میان این دو جنبش و بدنه آنهاست. سخنگوی حماس صراحتا در خصوص این سناریو گفت که دشمن به دنبال اختلاف در غزه است اما ما اجازه این اتفاق نخواهیم داد. مقاومت در غزه نیاز دارد تا بیش از هر زمان دیگری در یک کمیته مشترک به مبارزه بپردازد.

*محسن فایضی، کارشناس مسائل فلسطین

نظر شما