شناسهٔ خبر: 55484877 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد:

گل مالی، آیین خاص عزاداری مردم لرستان

گل مالی از سنت های عزاداری مردم لرستان و نمادی از شور عزاداری خاص مردم شیعه مذهب این دیار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، آیین گل مالی از سنت های قدیمی مردم لرستان در عزاداری سرور و سالارشهیدان است،مردم لرستان ایام محرم و عزاداری محرمی را به شیوه سنتی خود برگزار می کنند.

 

مردم لرستان بنا بر سنتی قدیمی که در ایران باستان مرسوم بوده و درسوگ عزیران خود بخصوص جوانان گِل عزا بر سرو شانه خود می مالیدند، امروزه این مراسم را نه تنها در عزای جوانان که در عزاداری حسینی خود نیز زنده نگه داشته اند.

 

مردم لرستان که در سوگ حسینی و برپایی مراسم عزاداری سومین امام شیعیان و یاران باوفایش شوری مثال زدنی دارند، از روز تاسوعای حسینی شهر را برای آیین سنتی گل مالی آماده می کنند.

عزاداران حسینی در خرم آباد، در روز تاسوعای حسینی دست از فعالیت ها روزمره کشیده و با حضور در تکایا، هیئت های مذهبی و خیمه های سطح شهر به عزاداری می پردازند.

 

دراین آیین جوانان هیئت های عزاداری به خارج شهر رفته و خاک عزاداری را از محلی پاک جدا می کنند، این خاک در آن محل چند بار الک شده سپس به درون شهر می آورند.

 

 خاک عزداری در شهر نیز توسط جوانان الک شده و خاک نرم و مطهر را در حوضچه های گل که توسط سایر جوانان هیئت های عزاداری بر درب تکایا، خیمه ها و هیئت های عزاداری آماده شده می ریزند.

 

 از دیگر برنامه های جوانان خرم آبادی در روز تاسوعای حسینی تهیه هیزم و بستن خیمه های هیزمی در جوار حوضچه های گلی است، در این آیین جوانان به جنگل های خارج از شهر رفته و از درختان خشک شده، شاخ و برگ های را برای این امر جدا می کنند.

 

در سال های اخیر چوب مورد نیاز هیئت های مذهبی توسط نهاد محیط زیست استان در اختیار هیئت های مذهبی قرار می گیرد که این هیزم ها در کنار تکایا به صورت خیمه ای برپا می شود.

 

روز تاسوعای حسینی در شهر خرم آباد، روزی سراسر حزن و اندوه است و هر گوشه شهر عده ای در حال عزاداری و یا تهیه حوضچه های گل برای عزاداری عاشورای حسینی هستند.

 

 

مردم خرم آباد در هیئت های مذهبی در شب تاسوعا با حزنی خاص تا روز عاشورا به عزداری می پردازند، حدود نیمه های شب عزادارانی که برخی نذر دارند وارد حوضچه های گل شده و بعضی تمام سر و صورت و حتی چشمان خود را آغشته به گل می کنند و به اصطلاح به گل می افتند.

 

برخی دیگر از عزاداران تنها سر و صورت و دوکتف و شانه خود را گل می زنند و در کنار شعله های آتش که به همین منظور تهیه شده خود را خشک می کنند و فرد به گل افتاده این وضعیت را تا ظهر عاشورا حفظ می کند.

 

این آیین در خرم آباد توسط همه اقشار از هر فکر و سلیقه، فقیر و غنی و پیر و جوان و زن و مرد انجام می شود، در قدیم مرکب هر اسب سوار نیز گل بر سر می گذاست که امروزه به جای اسب افراد خودروی خود را گل مالی می کنند.

 

صبح عاشورا قبل از طلوع آفتاب ناله جانگدازساز ودهل که نوای چمریونه می نوازد، شروع به نواختن می کند، عزادارانی که هنگام سحر به گل افتاده بودند در کنار آتش های برافروختهی میدان محله بر سرزنان و (هی رو هی رو) گویان به عزداری می پردازند.

عزاداران لرستانی تا اذان ظهر به عزاداری می پردازند و پس از اقامه نماز ظهر بر مزار شهدا حاضر شده و با ذکر فاتحه و غبار روبی مزار شهدای استان عزاداری مردم تمام می شود و با غروب آفتاب مراسم شام غریبان هم با شیوه ای که خاص مردم استان است شروع می شود و عزاداران لرستان سه شب مراسم شام غریبان را برگزار می کنند.

پایان پیام/599

نظر شما