شناسهٔ خبر: 55483574 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نقش آفرینی شهید الجعبری؛ از انتفاضه تا "شمشیر قدس" + فیلم

تهران- ایرنا- رژیم صهیونیستی در حمله تجاوزگرانه عصر دیروز (جمعه) به نوار غزه «تیسیر الجعبری» از فرماندهان ارشد نظامی سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین را ترور کرد اما شهید الجعبری که بود و چه خدمات و دستاوردهایی برای مقاومت فلسطین و پاسداری از آرمان فلسطینیان در طول دوره مبارزه خود داشت؟

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شهید الجعبری در ۱۸ ژانویه ۱۹۷۲ متولد شد. نام کامل وی "تیسیر محمود الجعبری" و لقب او "ابومحمود" است. وی از خاندان شهید احمد الجعبری نفر دوم گردان های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) است که در سال ۲۰۱۲ توسط رژیم صهیونیستی ترور شد.

خاندان الجعبری در محله شجاعیه در شرق نوار غزه در مجاورت حصار امنیتی رژیم صهیونیستی زندگی می کنند که در تمامی جنگ های تجاوزگرانه و حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه هدف قرار گرفته و تخزیب شده است.

خاندان الجعبری به دلیل پیوستن به صفوف گروه های مقاومت فلسطین به ویژه جنبش های مقاومت اسلامی (حماس) و جهاد اسلامی فلسطین شهرت داشته اند.

شهید الجعبری از دوران کودکی به جنبش جهاد اسلامی فلسطین پیوست و مسئولیت چارچوب دانشجویی این جنبش را بر عهده داشت. وی چندین سال در زندان های رژیم اشغالگر قدس در اسارت بود و پس از توافق سازش "اسلو" با رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۳ میلادی، چندین بار توسط دستگاه های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین بازداشت شد.

الجعبری تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته حقوق اسلامی در دانشگاه اسلامی غزه به پایان رسانده بود.

نقش آفرینی شهید الجعبری؛ از انتفاضه تا "شمشیر قدس"

وظایف و مسئولیت ها

وی عضو شورای نظامی گروهان های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین و فرمانده منطقه شمال این گروهان ها در نوار غزه بود. شهید الجعبری در سال ۲۰۱۹ به عنوان جایگزین شهید "بهاء ابوالعطا" به عنوان مسئول منطقه شمال در نوار غزه انتخاب شد و در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ هدف دو سوء قصد قرار گرفت.

شهید الجعبری دستیار شهید بهاء ابوالعطا بود که در اوایل نوامبر ۲۰۱۹ توسط رژیم صهیونیستی ترور شد.

وی همچنین عهده دارمسئولیت چندین پرونده در ساختار جنبش جهاد اسلامی و از رهبران سرایا القدس (گروهان های قدس) در انتفاضه الاقصی بود.

شهبد الجعبری همچنین مسئول پرونده عملیات مرکزی گروهان های قدس در نوار غزه بود و نقش موثری در توسعه این عملیات داشت. وی در نبرد «شمشیر بیت المقدس» با رژیم صهیونیستی، فرماندهی منطقه شمال نوار غزه را در گروهان های قدس به عهده داشت و نقش برجسته و مهمی در این نبرد داشت.

براساس گزارش برخی رسانه ها، شهید الجعبری از مسولان نظارت بر ساخت موشک های مقاومت بود و بر عملیات شلیک موشک «کورنت» که گروهان های قدس با انجام آن نبرد شمشیر قدس را آغاز کردند، نظارت داشت.

رژیم اشغالگر قدس روز گذشته با موشک آپارتمان شهید الجعبری در طبقه هفتم ساختمان برج فلسطین واقع در خیابان الشهدا در غرب غزه را هدف قرار داده و این فرمانده را به شهادت رساند.

نظر شما