شناسهٔ خبر: 55483028 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بلومبرگ: تقویت روبل روسیه «سردرد» بانک‌های غربی شده است

یک نشریه آمریکایی اعلام کرد تقویت واحد پول روسیه در مقابل یورو باعث چالش برای بانک‌های غربی شده است.

صاحب‌خبر -

نشریه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی از تقویت روبل (واحد پول روسیه) در مقابل یورو خبر داد و اعلام کرد بانک‌های غربی که روسیه را ترک کرده‌اند با ضرر زیادی مواجه شدند.

رئیس بانک اتریشی «رایفیزن زندرال‌بانک» (بزرگترین شبکه بانکی مستقر در اروپای مرکزی و شرقی و سومین بانک بزرگ در کشور اتریش) در این باره گفت: «سود بانک ما در پس زمینه تقویت روبل رشد می‌کند، اما برای کسانی که تصمیم گرفتند تجارت خود را در روسیه منحل کنند، پول قوی روسیه تبدیل به یک «سردرد» شده است.»

بلومبرگ همچنین می‌گوید بانک‌های اروپایی در حال حاضر میلیارد‌ها یورو ضرر کرده‌اند. این نشریه ضرر کلی را حدود ۷ میلیارد دلار تخمین زد و نوشت: «بانک سوسیته ژنرال ۳.۳ میلیارد یورو و یونی کردیت ۲ میلیارد دلار ضرر کرده است.»

اما در همین زمان که در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ نرخ برابری روبل در برابر دلار و یورو ۴۰ درصد افزایش یافت، رایفیزن زندرال‌بانک توانست سود خود را ۶۳۰ میلیون یورو افزایش دهد.

این در حالیست که به تازگی «کریستین لاگارد» رییس بانک مرکزی اروپا، اعلام کرد به دلیل ادامه جنگ در اوکراین و تورم که تا مدت‌ها در سطح نامطلوبی باقی خواهد ماند، افق اقتصادی در منطقه یورو تاریک می‌شود.

در حال حاضر به دلیل حمله روسیه به اوکراین کشور‌های اروپایی و آمریکا دست به اعمال فشار علیه روسیه و وضع انواع تحریم‌ها علیه این کشور زده‌اند. اما بار‌ها مقام‌ها و نشریه‌های وابسته به این کشور‌ها اعلام کرده‌اند که ضرر اصلی این تحریم‌ها بر خود اروپا وارد شده است و با افزایش بهای سوخت، منطقه یورو هم اینک با تورمی بی‌سابقه مواجه است.

ماه گذشته بانک مرکزی اروپا برای اولین بار از سال ۲۰۱۱ نرخ بهره را به نصف واحد افزایش داد و در همان زمان رئیس این بانک تاکید کرد افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم و حفظ ثبات قیمت‌هاست.

نظر شما