شناسهٔ خبر: 55476028 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شما هم دلتان فرزندان حسینی می خواهد؟/تربیت نسل حسینی از نگاه کارشناسان بنام مذهبی

گرچه قدکشیدن در هیات اباعبدالله الحسین(ع) اولین و مهمترین رکن برای حسینی شدن است و آن هم در بستر خانواده اتفاق می افتد اما تربیت نسل حسینی، فاکتورهای دیگری را هم می طلبد تا با خیالی راحت بتوانیم به آینده روشن فرزندانمان در عشق به ارباب و پیروی از منویات سیدالشهدا امیدوار باشیم‌. اگر شما هم دلتان فرزندانی حسینی با سجایای اخلاقی می خواهد، در این گزارش با ما همراه باشید.

صاحب‌خبر -

گروه زندگی -نفیسه خانلری: هرسال یک هفته مانده به محرم، سراغ کمدش می رود، لباس های مشکی را بیرون می‌آورد و با دقت آن ها را برانداز می‌کند. یکسال بزرگتر شده و یکسری از لباس‌ها اندازه تنش نمی شود. با هرکدام از آن ها خاطره دارد. هیات محل، روضه خانه مادربزرگ، نماز جماعت ظهر عاشورا در کنار خیابان و ده ها خاطره ای که از محرم و صفر سال گذشته برایش به یادگار مانده.«مامان تا دیرنشده باید بریم لباس مشکی بخریم. روسری که دارم، چادرمم فقط یه ذره کوتاه شده اما بلوزم تنگه، اینجوری نمیتونم بپوشمش...»؛« باشه مامان حواسم هست. همین یکی دو روزه می ریم می خریم.»

چقدر از قدکشیدنش خوشحالم. قدکشیدن زیر پرچم اباعبدالله الحسین(ع). قدکشیدنی که به تمام دنیا می ارزد. از همان موقعی که فقط ۵ ماه داشت و لباس سقا تنش کردم تا به روضه علی اصغر برویم، آرزوی دیدن این روزها را داشتم. میگفتند:«آخه مگه پسره که لباس سقا تنش می کنی؟»اما برای من فرقی نداشت. اصلا مگر عاشق سیدالشهدا بودن دختر و پسر می شناسد. از همان روز تا الان که ۱۲ سال می گذرد، تمام شب های دهه اول محرم را در هیات بوده؛ حتی آن وقت هایی که نتوانستم همراهش باشم، دست پدرش یا یکی از بزرگترها را گرفته و به عشق هیات، راهی شده. حالا هم که برای خودش خانمی شده، اگر یارشفیقی پیدانکند، با پدرش می رود و درقسمت زنانه می نشیند.

این حکایت برای خیلی از ما آشناست. فرزندانی از دل خانواده هایی هیاتی که نسل جدید حسینی ها را شکل می دهند تا میراث دار اعتقادات خانوادگی خود و پرچم دار نام حسین(ع) باشند. اما جدا از این عشق خانوادگی که سینه به سینه می چرخد، خانواده ها چه باید کنند تا باورها و ارزش های والای اباعبدالله الحسین(ع) را به فرزندانشان بیاموزند و نسلی حسینی را پرورش دهند؟ در این گزارش به سراغ چند تن از کارشناسان بنام مذهبی با تخصص های مختلف رفته ایم تا بهتر و بیشتر با شیوه های تربیت نسل حسینی آشنا شویم.

تقویت روحیه تحول خواهی و اصلاح گری

حجت الاسلام برمایی: از خود حسین(ع) برای تربیت نسل حسینی بهره بگیریم

حجت الاسلام برمایی کارشناس مذهبی و متخصص در امور خانواده پیش از هرچیز با اشاره به فرمایشی از پیامبر اکرم(ص) مبنی براینکه یک مومن باید ازدواج کند تا شاید فرزندی از فرزندان او کلمه لا اله الا الله را در زمین بگستراند، به اهمیت تربیت فرزندان در اسلام اشاره کرده و می گوید:«از این سخن به خوبی می توان دریافت که نگاه به نسل در اسلام، صرفا یک نگاه کمی نیست و باید از کیفیت بالایی هم برخوردار باشد. چه بساکه خانواده ها برای رسیدن به چنین کیفیتی می توانند از الگویی چون سیدالشهدا که خود یک اسطوره است، بهره ببرند. یعنی با تکیه بر سبک زندگی خود امام حسین(ع)، نسل حسینی پرورش دهند. نسل حسینی، نسلی است تحول خواه، اصلاح گر و عدالت طلب یعنی درست مطابق رویکرد سیدالشهدا در قیام عاشورا که قطعا چنین نسلی هم در بستر و عرشه خانواده شکل می گیرد و خانواده ها به رغم تمام دغدغه های روزمره اش، باید برای این تربیت زمان بگذارند و تلاش کنند.»

او ادامه می دهد:« تربیت نسل حسینی از دل تربیت دینی شکل می گیرد و باید بدانیم که تربیت دینی صرفا آموزش عقاید دینی نیست و ابعاد وسیعی دارد که خانواده ها باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند اما بطورکل، اگر نسل امروز ما با تلاش خانواده بتواند از نظر شخصیتی با اهداف و آرمان های قرآنی و نبی اکرم(ص) همخوانی پیدا کند، به درستی در مسیر تربیت دینی و نسل حسینی شدن، قرار می گیرد.»

پرورش روحیه جهادی و قناعت

حجت الاسلام ماندگاری: نسلی تربیت کنیم که به درد امام زمان(عج) بخورد

حجت الاسلام ماندگاری کارشناس بنام مذهبی معتقد است که تربیت نسل حسینی یعنی نسلی که به درد امام زمان(عج) بخورد که چنین نسلی هم نیازمند چند ویژگی مهم است. او می‌گوید:«نسل حسینی ویژگی های بسیاری دارد و اگر بدنبال تربیت فرزندانی حسینی هستیم، می توانیم از یکسری آیات و روایات بهره بگیریم که بنده نیز برهمین اساس به چند شاخصه اصلی اشاره می کنم. باتوجه به اینکه امام حسین(ع) و تمام فرزندان ایشان، مجاهد فی سبیل الله هستند و از روحیه مجاهدت، مقاومت و استقامت برخوردارند، داشتن روحیه جهادی یکی از ارکان اصلی نسل حسینی به شمار می رود و خانواده ها می توانند روی این موضوع کار کنند. رکن دوم این است که فرزندانمان را افرادی قانع تربیت کنیم تا بتوانند نعمت های خدا را در مسیر بندگی به کار گیرند. قطعا اسراف و تجمل گرایی جایی در زندگی نسل حسینی ندارد و باید فرزندانمان را از این آسیب ها دور نگه داریم.»

حجت الاسلام ماندگاری، دستگیری از نیازمندان را به عنوان یکی دیگر از ارکان نسل حسینی دانسته و می‌گوید:«خانواده ها باید فرزندانی متعهد تربیت کنند تا به امور ضعیفان بی تفاوت نباشد و بتواند دست آن ها را بگیرد. قطعا این خصوصیت اخلاقی به مانند دیگر خصوصیات شایسته در وهله اول در بستر خانواده شکل می گیرد و والدین می توانند نقشی اساسی در این نوع تربیت و دستاوردی چون پرورش نسل حسین داشته باشند. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که برای تربیت نسل حسینی همه و همه از خانواده گرفته تا نهادها، دانشگاه ها، هیات ها و ... مسئولند و باید نقشی فعال داشته باشند.»

تاکید به حق جویی و کسب مال حلال

دکتر مریم حاج عبدالباقی: به فرزندانمان امر به معروف و نهی از منکر بیاموزیم

دکتر مریم حاج عبدالباقی دارنده دکترای علوم قرآنی با استناد به آیاتی از سوره توبه، چند ویژگی مهم همچون توبه، عبادت، رکوع، سجده، روزه، رفتن به مسجد و زیارت، امر به معروف و نهی از منکر و شناختن حدود الهی را مهمترین چراغ هدایت بندگان می داند و می گوید:«اگر بتوانیم این ویژگی ها را در وجود خود و فرزندانمان تقویت کنیم، خداوند مشتری جان و مالمان می شود و همین هم چراغ راهی برای حسینی شدن. البته ما باید به نکته دیگری نیز توجه داشته باشیم و آن هم، حق جو بار آوردن فرزندانمان است. بسیاری از ما گرچه خودمان اهل امر به معروف و نهی از منکر هستیم اما به خاطر برخی شرایط، فرزندانمان را تشویق به این موضوع نمی کنیم، درحالیکه بچه ها برای حسینی شدن، باید حق جویی و ظلم ستیزی را یاد بگیرند.»

او در ادامه به اهمیت نقش مادران در تربیت نسل حسینی اشاره کرده و ادامه می دهد:«اگر مادرها عشق امام حسین(ع) را در وجودشان داشته باشند، خواه ناخواه این عشق را به فرزندان و نسل آینده انتقال می دهند. ضمن اینکه آموزش مسائلی چون کسب مال حلال، پرداخت خمس و زکات و کلا مسائل شرعی مالی نیز بسیار اثرگذار است، زیرا مال حلال، سرشت آدم را می سازد و انسان را در مسیر درست قرار می دهد که مادرها بیشترین نقش را در نهادینه کردن این مسائل دارند. همچنین مادرها برای رشد فکری فرزندان، باید نسبت به انتخاب هیات ها نیز دقت بالایی به خرج دهند تا فرزندانشان بطور همزمان، شور و شعور حسینی را از دل هیات یاد بگیرند.»

نهادینه کردن ظلم ستیزی و عدالت خواهی

حجت الاسلام صحتی سردرودی: مراقب تحریف ها باشیم

 حجت الاسلام صحتی سردرودی کارشناس مذهبی و عاشورا پژوه، فرمایشات بزرگان دین و آیات الهی را، منبعی ارزشمند برای تربیت نسل حسینی می داند و معتقد است که ظلم ستیزی و عدالت خواهی به شکل خاصی در این منابع نمود پیدا کرده است. او توضیح می دهد:«نسل حسینی به نسلی گفته می شود که پیرو واقعی سیدالشهدا(ع) هستند، یعنی در زندگیشان به هچ عنوان از عدالت و انصاف خارج نمی شوند و به کسی ظلم نمی کنند. شهید مظلوم، مشهورترین لقب امام حسین(ع) است و خانواده ها می توانند با تفکر در همین القاب، فرزندانی را تربیت کنند که اگر لازم شد همچون امام حسین(ع)، مظلومیت را برگزینند تا هیچ گاه ظالم نشوند!»

حجت الاسلام صحتی سردرودی همچنین شناساندن واقعی سیدالشهدا(ع) ابه فرزندان را از ضرورت های تربیت نسل حسینی دانسته و می گوید:« تا زمانی که امام حسین(ع) را به درستی نشناسیم، نه می توانیم پیرو ایشان باشیم و نه نسل حسینی تربیت کنیم که برای این شناخت نیز باید تحریف ها را کنار بگذاریم و بدنبال کسب حقیقت باشیم. متاسفانه در طول تاریخ، تحریفات بسیاری صورت گرفته؛ مثلا قصه ها و داستان هایی ساخته شده تا بگویند که واقعه عاشورا، اختلاف شخصی یا طایفه ای بوده که قطعا وقتی این تحریفات جا بیفتد، می تواند تربیت نسل حسینی را به خطر بیندازد، بنابراین خانواده ها باید هشیار باشند و با کسب علم نسبت به امام حسین(ع)، فرزندانشان را در مسیر درست قرار دهند.»

انتهای پیام/

نظر شما