شناسهٔ خبر: 55475870 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

علی‌اف در تماس تلفنی با مکرون طرف ارمنی را متهم به اقدامات تحریک آمیز کرد

روسای جمهور فرانسه و جمهوری آذربایجان درخصوص اتفاقات اخیر در قره باغ گفتگوی تلفنی کرده و خواستار رعایت توافق‌های موجود شدند.

صاحب‌خبر -

 روسای دو کشور فرانسه و جمهوری آذربایجان در مورد وخامت اوضاع در قره باغ بحث و تبادل نظر کردند. این تماس تلفنی به ابتکار طرف فرانسوی صورت گرفته است.

براساس گزارش اسپوتنیک امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با ابراز نگرانی از وضعیت متشنج در قره باغ، بر اهمیت ادامه مذاکرات جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکید د و آمادگی فرانسه برای حمایت از ادامه این گفتگو را اعلام کرد.

الهام علی اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان نیز از سویی دیگر طرف ارمنی را به انجام  اقدامات تحریک آمیز نظامی متهم و و اعلام کرد نیرو‌های باکو توانستند با اتخاذ تدابیر لازم واکنش نشان دهند. در عین حال، به گفته وی، مسئولیت تنش‌های به وجود آمده در منطقه کاملاً بر عهده ایروان است.

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان همچنین با اعلام ضرورت خروج نیرو‌های مسلح ارمنستان و عناصر تشکیلات مسلح غیرقانونی ارمنی از منطقه قره باغ، جمهوری همسایه را به عدم انجام تعهدات بر عهده گرفته بر اساس توافقنامه سه جانبه آتش بس در سال ۲۰۲۰ متهم کرد.

۳ اوت، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گزارش داد نیرو‌های مسلح این کشور عملیات ویژه تلافی جویانه‌ای را انجام دادند که در نتیجه آن ارتش ااین کشور کنترل چند بلندی در قره باغ از جمله قره قیز و ساری بابا را به دست گرفتند. از سویی دیگر نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان حضور نظامیان کشورش در قره باغ را تکذیب کرد.

در همین راستا، وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که تنش در منطقه قره باغ را رصد کرده است؛ به گونه‌ای که نیرو‌های مسلح آذربایجان توافق آتش بس را در منطقه ارتفاعات «ساریبابا» نقض کردند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه درباره فعالیت نیرو‌های حافظ صلح روسیه در منطقه قره باغ آمده است: وخامت اوضاع در منطقه تحت مسئولیت نیرو‌های حافظ صلح را مشاهده کردیم. در منطقه ارتفاعات ساری بابا توافق آتش بس از جانب نیرو‌های مسلح آذربایجان نقض شد. فرماندهی نیرو‌های حافظ صلح روسیه با نمایندگان طرف آذربایجانی و ارمنی در حال انجام اقداماتی برای تثبیت اوضاع هستند.

نظر شما