شناسهٔ خبر: 55470208 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از کسب درآمد به کمک جذب دانشجویان بین الملل تا شرایط تاسیس موسسات جذب دانشجوی خارجی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

صاحب‌خبر -

حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

هر فردی می‌تواند در یک سال در هر دو نوبت آزمون سراسری شرکت کند

عبدالرسول پورعباس در نشست خبری در سازمان سنجش گفت: کنکور سراسری ۱۴۰۱ با یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ داوطلب در روز‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم تیر در سراسر کشور برگزار شد.

او گفت:  نتایج اولیه کنکور سراسری امشب منتشر می‌شود و پس از انجام مراحل انتخاب رشته، نتایج نهایی تا پایان شهریور اعلام خواهد شد.

آموزش و پرورش در مسیر آزمون سعی خود را می‌کند و موظف است نمرات سوابق تحصیلی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را مشخص کند که این کار را انجام می‌دهد.

پورعباس درباره دو نوبت شدن کنکور در سال آینده عنوان کرد: هر فردی می‌تواند در یک سال در هر دو نوبت آزمون هم شرکت کند، داوطلبان پشت کنکوری که دیپلم‌های سال قبل هستند هم می‌توانند در کنکور شرکت کنند و سوابق تحصیلی آن‌ها بر مبنای سوابق تحصیلی ایجاد شده اعمال می‌شود.

کمترین تعداد پرونده های تعقیبی در سازمان بازرسی کشور مربوط به دانشگاه‌هاست

معاون حقوقی سازمان بازرسی کل کشور در نشست معاونان اداری و مالی دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری سراسر کشور در دانشگاه تهران گفت: ارتباط بین دانشگاه و وزارت علوم کثرتی در عین وحدت است، یعنی رابطه اعمال حاکمیتی که وزارت علوم در دانشگاه ها با حفظ استقلال دارد را در کنار هم می بینیم.

دکتر محمود باقری افزود: هر جایی که گفته می‌شود تفکیک قوا وجود دارد، قانون‌گذار اساسی هوشمند جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته که این تفکیک قوا باید نسبی در نظر گرفته شود تا در صورت نیاز خود قوا بر هم نظارت کنند تا صلاحیت و شفافیت وجود داشته باشد و از خودرایی جلوگیری شود.

وی بیان کرد: اعمال حاکمیت وزارت علوم بر دانشگاه ها مبتنی بر قانون اهداف و وظایف و تشکیلات وزارت علوم در سال ۸۳ است، در ماده ۱ و ۲ و ۱۰ این قانون هرجایی که به وظیفه ای می پردازد برای وزارت علوم به نوعی در کنار اعمال حاکمیت وظیفه اصلی‌اش بر تحکیم و تقویت استقلال دانشگاه‌ها بنا می‌گذارد.

او گفت: طبق بند واو ماده یک این قانون، وزارت علوم مکلف است بر حفظ و تحکیم آزادی علمی و استقلال دانشگاهها و مراکز علمی تحقیقاتی‌ که فهم قانونگذار از این بابت بسیار فاخر است.

معاون حقوقی سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: اگر قرار است دانشگاه‌ مستقل باشد عملا امکان کار دولتی برای او قابل تصور نیست و تقویت  و تحکیم این کار در هیئت دولت بر عهده وزارت علوم است.

باقری افزود: دانشگاه‌ها به نوعی اعمال حاکمیت وزارت علوم در دانشگاه‌ها را نباید مداخله‌گرایانه بدانند؛ بلکه باید از ظرفیت عظیم وزارت علوم استفاده کنند؛ چرا که این وزارت‌خانه سپر دفاعی آنان  است.

معاون حقوقی سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: تصمیمات و نظراتی که دوستان در دانشگاه‌ها از طریق هیئت امنا اتخاذ می‌کنند با یک تصور ناصواب از مراد قانونگذار، مسیر مصوبات هیئت امنا را به سمت دیوان عدالت اداری و ابطال آنها سوق می دهند، برای جلوگیری از این وضعیت، از وزیر محترم خواستارم با توجه به اینکه مصوبات هیئت امنا یک نظارت وزارت علوم را در حکم قانون در پی دارد خواهشمندم در ممیزی مصوبات هیئت امنا حتما یک پیوست حقوقی دولت در نظر گرفته شود و با یک تیزبینی و دقت دو چندانی از ابطال آن جلوگیری کنند.

باقری افزود: آرای هیئت امنای دیوان عدالت اداری به طور عموم منتشر می شود، انتظار مردم از مراکز علمی در قانونمداری؛ رعایت همه جوانب است. اگر این مصوبات در هیئت عالی رتبه قضایی باطل و به طور عموم هم منتشر شود، نظم افکار عمومی دچار لکه‌های خاکستری خواهد شد که برازنده نهاد علمی کشور نیست.

وی گفت: دانشگاه‌های کشور عملا با مشکل مواجه هستند و چانه‌زنی‌ها راه را به جایی نمی برد. نهاد وقف یکی از ممتازترین سرچشمه‌های تامین منابع مالی برای هر نهادی است که می‌خواهد مستقل از بودجه‌های دولتی عمل کند.

وی گفت: اگر یک فرد شاخص علمی در امر خیر وقف، بخشی از اموال خود را وقف کنند فرد عادی با رغبت بیشتری برای وقف کردن مال خود به دانشگاه ترغیب خواهد شد.

باقری گفت: دانشگاه‌ها در مدیریت و حفظ اموال عمومی خود تفکر بخش خصوصی را لحاظ نمی‌کنند. اموال و املاک در اختیار دانشگاه‌ها  قابل تعرض افراد است. استدعا دارم فهرست اموال و دارایی‌های غیر منقول دانشگاه‌ها با نظارت وزارت علوم  رصد و مالکیت آنها قطعی شود. حتی با مصوبات هیئت امنا این املاک به فروش می رسند و این نشان می‌دهد که دیدگاه حقوقی قوی در خصوص مالکیت اموال و تسلط دولت بر املاک دانشگاه ها به خوبی تبیین نشده است.

وی اظهار داشت: در سازمان بازرسی کل کشور، کمترین تعداد پرونده‌های تعقیبی را در مورد دانشگاه ها داریم.

باقری ادامه داد: مقرراتی برای سازمان اداری استخدامی کشور و دیوان محاسبات در نظر گرفته نشده است که اگر دانشگاهی مرتکب تخلف شد تفاوت در نظر گرفته شود؛ چرا که معتقدیم ستون و تکیه گاه اصلی کشور دانشگاه ها هستند.

معاون حقوقی سازمان بازرسی کل کشور در پایان تاکید کرد: دانشگاهیان باید با مراکز بازرسی استان‌ها تعامل برقرار کنند تا مسائل، مشکلات و نیازهای آموزشی آنها از راه درست آن حل و فصل شود.

جذب دانشجویان بین الملل یکی از راه های کسب درآمد است

خطیبی در نشست معاونان مالی اداری، مدیریت منابع دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به روند نزولی بودجه آموزش عالی بعد از سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: این روند را در سال ۱۴۰۱ تغییر دادیم و شیب نزولی بودجه را صعودی کردیم.

دانشگاه‌ها مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهد

خطیبی با تاکید بر لزوم توجه به مسئولیت اجتماعی توسط دانشگاه‌ها یادآور شد: دانشگاه باید به جامعه شهری پیرامون خود در همه زمینه‌ها توجه کرده و خدمات دهند تا مردم هم نسبت به دانشگاه و جامعه دانشگاهی دید مثبتی داشته باشند.

معاون وزیر علوم ادامه داد: دو میلیون  و ۷۰۰ هزار مترمربع بنای نیمه‌کاره در مجموع آموزش عالی داریم که باید تکمیل شود.

وی اظهار داشت: در مجموع ۳۰ سفر استانی ریاست محترم جمهوری و هیئت دولت، آموزش عالی یکی از محور‌ها بوده و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی دانشگاه‌ها همواره مورد تاکید قرار گرفته، مطرح شده است. بر این اساس اعتبارات مناسبی برای تکمیل پروژه‌ها جذب شده و قصد داریم پروژه‌های عمرانی با پیشرفت بالای ۵۰ درصد را که مصوبه ماده ۲۳ را هم داشته باشند، کامل کنیم.

وی به معاونان مالی و اداری دانشگاه‌ها توصیه کرد در نظارت بر پروژه‌ها و انتخاب پیمانکار‌ها دقت کنند، زیرا سیستم آموزش عالی از پاک‌ترین سیستم‌هاست و نباید توسط برخی پیمانکاران مسئله دار دچار مشکل شود.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم ادامه داد: وابستگی بودجه دانشگاه‌های وزارت علوم به بودجه  دولتی  از ۷۲ درصد در سال ۹۵  این رقم در سال  ۱۴۰۰ افزایش یافته و ۸۲ درصد  شده است.

وی ضمن اشاره به ضرورت توجه به تنوع‌بخشی به  منابع درآمدی دانشگاه‌ها  گفت: جذب دانشجویان بین‌الملل یکی از راه‌های کسب درآمد است، این دانشجویان سفیران بین المللی ایران خواهند بود و باید زمینه را برای حضور آن‌ها با هماهنگی سازمان امور دانشجویان فراهم کرد.

باید‌ها و نباید‌های انتخاب رشته اصولی را بشناسید

صدیقه احمدی، مشاور کنکور در وبینار بایدها و نبایدهای انتخاب رشته کنکور گفت: هیجاناتی مثل ترس و نگرانی در زمان اعلام نتایج اولیه کنکور طبیعی است و بهتر است که با پذیرش این هیجانات آنها را در حد معقول نگه داشت و افراط این هیجانات آسیب زا هستند، پس نباید دچار ترس مضاعف بشویم.

او افزود: بهتر است دانش آموزان کارهایی که در این مدت لازم است انجام بدهند تقسیم بندی و طبقه بندی کنند. در ایجاد جو آرامش بخش والدین می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند که دانش آموز با فرصت بر اساس علاقه و توانمندی اش انتخاب داشته باشد.

در ادامه میرسعید جعفری بیان کرد که انتخاب های ما در مسیر بالاترین امید های ما هست و دانش آموزان باید در این مسیر به بالاترین امیدهایی که برای تحصیل با خودشان پرورانده اند توجه داشته باشند.

او افزود: نکته مهم در انتخاب رشته این است که هیچ رشته ای نسبت به رشته دیگر برتری ندارد و ما بر اساس علاقه و توانمندی و ارزش های خودمان رشته ای را انتخاب می‌کنیم که قصد داریم از طریق فعالیت در آن به طریقی که دوست داریم باشیم، خودمان را بروز بدهیم و بیشترین استفاده را از منابع درونی و بیرونی خود داشته باشیم.

جعفری تاکید کرد که ارزش گذاری های رشته ها کار درستی نیست؛ چرا که هیچ رشته ای کامل نیست و هیچ شغلی هم نمی تواند به تمام نیاز های ما پاسخ بدهد پس بهتر است که به علایق و توانمندی های خود توجه داشته باشیم چرا که ما در دنیای ممکن ها زندگی می‌کنیم و زندگی و آینده ساختنی است و این خود فرد است که باید مسیرش را بسازد و به مهارت هایش اضافه کند.

در ادامه مهلا دشتی در رابطه با انتخاب رشته اصولی و درست گفت: انتخاب رشته باید با حضور یک متخصص برای دانش آموز اجرایی شود و دانش آموزان و والدینشان باید مراقب تبلیغات مختلفی که در این زمینه می‌شود باشند و به اعتبار اطلاعات مختلفی که دریافت میکنند توجه داشته باشند اطلاع از دوره ها، سطح دانشگاه ها و اعتبار مدرک، کد رشته های خاص، ترتیب چینش و ... مواردی است که لازم است مشاورین انتخاب رشته با دانش آموز خود بررسی داشته باشند.

دشتی تاکید کرد که انتخاب رشته تحصیلی ، انتخاب مسیر شغلی و در حقیقت انتخاب مسیر زندگی فرد است، پس لازم است که دانش آموز در مسیر انتخابی خردمندانه باشد تا مسئولیت های مسیر را نیز آگاهانه بپذیرد.

در ادامه میلاد فتحی دبیر اجرایی طرح انتخاب رشته رابین تیم سلامت روان آپتیمیسم در رابطه با خدمات اصولی تیم انتخاب رشته رابین توضیحاتی را ارائه داشتند که در این طرح برای اولین بار در تهران از نرم افزار آزمون ترسی برای سنجش رغبت دانش آموز استفاده می‌شود و هدف این است که با مصاحبه تحصیلی و شغلی با دانش آموز که توسط مشاوران متخصص حوزه تحصیلی و شغلی انجام می‌شود رغبت و توانمندی و ارزش های فرد در انتخابش در نظر گرفته شود و زمان اختصاصی برای چینش در این طرح باعث می‌شود تا دانش آموز با آرامش خاطر انتخاب آگاهانه داشته باشد.

او افزود: توجه به استعداد و علاقه و ارزش ها و اهداف در انتخاب رشته بسیار مهم است و گرفتن کمک حرفه ای پایگاه های انتخاب رشته علمی بسیار حائز اهمیت است.

تیم سلامت روان optimism مستقر در مرکز رشد دانشگاه خوارزمی زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف ارتقای سلامت روان عموم افراد جامعه از طریق ورود نیروی متخصص به بدنه جامعه با سه عضو متخصص و هشت دپارتمان فعال مشغول به خدمت رسانی و فعالیت است.

از جمله زیرمجموعه های این تیم دپارتمان شغلی و تحصیلی است که پروژه انتخاب رشته آگاهانه رابین هم از فعالیت های این بخش محسوب میشود که توسط مهلا دشتی که بالای ۸ سال سابقه‌ی فعالیت در زمینه انتخاب رشته دارند به صورت تخصصی ۳ سال با متدی جدید و علمی توسط تیم سلامت روان آپتیمیسم در استان تهران اجرایی شده است و امسال هم با کادر تخصصی در استان های تهران ، مازندران و اصفهان در حال پیگیری و اقدام است.

دغدغه این تیم تخصصی این هست که دانش آموزان با آگاهی هر چه بیشتر مسیر شغلی و تحصیلی خود را انتخاب کنند.

شرایط تاسیس موسسات جذب دانشجوی خارجی اعلام شد

شیوه‌نامه اجرایی آئین‌نامه تشکیل مؤسسات دانشجوی بین‌الملل در راستای افزایش جذب دانشجویان بین‌الملل و قانونمندشدن فرآیندهای جذب به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

راه اندازی مؤسسات جذب دانشجویان بین الملل و ایفای نقش آنها در جذب دانشجویان بین المللی یکی از دغدغه‌های مهم وزارت علوم بوده و با توجه به اینکه برخی از مؤسسات به صورت غیرقانونی اقدام به جذب دانشجویان بین الملل می‌کردند بر همین اساس آئین‌نامه تشکیل و فعالیت مؤسسات جذب دانشجویان غیرایرانی اواخر سال گذشته و شیوه نامه اجرایی آن اخیرا به تصویب شورای‌عالی برنامه‌ریزی و مدیریت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید.

بنابراین افرادی که در این زمینه تخصص داشته و با کشورهای دیگر ارتباط دارند و صلاحیت و شرایط را دارند، می‌توانند درخواست صدور مجوز این مؤسسات را ارائه دهند.

در ماده ۶ شیوه نامه مذکور در بخش حدود وظایف مؤسسات آمده است: مؤسسات می‌تواند به‌منظور معرفی و جذب هرچه بیشتر نخبگان غیر ایران جهت تحصیل در ایران اقدام به تبلیغات رسانه‌ای و برگزاری نمایشگاه در دیگر کشورها کنند و باید توجه داشته باشند که تبلیغات در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی معاند و ضد جمهوری اسلامی ممنوع است.

همچنین این مؤسسات می‌توانند با مؤسسات اعزام دانشجو ایرانی به سایر کشورها پس‌از اخذ تأیید از کارگروه پذیرش همکاری کنند.

اطلاعات کامل تمام کارکنان و همکاران ایرانی و غیرایرانی در داخل و خارج از کشور به گروه پذیرش باید ارائه شود و همچنین مؤسسه مجاز به همکاری با افرادی که صلاحیت آن‌ها احراز نگردد نیست.

 

نظر شما