شناسهٔ خبر: 55434778 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در اعتراض به سفر پلوسی به تایوان؛

چین سفیر آمریکا در پکن را احضار کرد

پکن با احضار سفیر آمریکا، سفر رئیس مجلس نمایندگان این کشور به تایوان را «تحریک آمیز» خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، چین سفیر آمریکا در پکن را به دلیل سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان احضار کرد.

وزارت امور خارجه چین، اوایل روز چهارشنبه به وقت محلی (سه شنبه شب به وقت گرینویچ) به «نیکلاس برنز»، سفیر ایالات متحده بدلیل سفر اعلام نشده پلوسی به تایوان که پکن آن را استان جدا شده خود می نامد، اعتراض کرد.

ژی فنگ، معاون وزیر امور خارجه چین به برنز گفت: ماهیت سفر پلوسی بسیار شرورانه است و پیامد آن بسیار شدید است.

این دیپلمات چینی خطاب به سفیر آمریکا گفت: آمریکا باید تاوان اشتباه خود را بپردازد. چین اقدامات متقابل لازم و قاطع را انجام خواهد داد.

ژی که سفر پلوسی را «اقدامی ناجوانمردانه» خواند، به برنز گفت که ایالات متحده باید از رفتن او (پلوسی) بر خلاف روند تاریخی جلوگیری می‌کرد، اما در عوض او را اغوا و با او تبانی کرد که تنش در تنگه تایوان را تشدید کند و به روابط با چین آسیب جدی بزند.

پیشتر روزنامه چینی گلوبال تایمز به عنوان ارگان رسمی حزب کمونیسم چین گزارش داده بود که «طرف چینی بیکار نخواهد نشست» و شیء نیز به برنز گفت که این دیدار «یک اقدام تحریک آمیز جدی و نقض اصل چین واحد است.»

علیرغم یک رشته هشدارها، از جمله اقدام نظامی، پلوسی روز سه شنبه از مالزی به تایوان پرواز کرد.

پلوسی در حوالی ساعت ۲۲:۴۴ هنگام فرود در فرودگاه سونگشان تایپه مورد استقبال «جوزف وو» وزیر امور خارجه تایوان قرار گرفت.

این دیدار در حالی رخ داد که پکن پیام‌های هشدار آمیز خود را افزایش داده و از قانونگذار ارشد آمریکایی خواسته بود تا سفر خود به تایوان را که در دستور کار رسمی تور آسیایی پلوسی در چهار کشور نبود، لغو کند.

پلوسی، اولین رئیس مجلس نمایندگان آمریکاست که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر می‌کند.

در سال ۱۹۹۷، «نیوت گینگریچ» جمهوری خواه آخرین رئیس مجلس نمایندگان بود که از این جزیره خودمختار بازدید کرد.

بلافاصله پس از فرود پلوسی در تایوان، ارتش چین اعلام کرد که رزمایش نظامی را در اطراف تایوان ۲۴ میلیون نفری برگزار خواهد کرد.

از سوی دیگر همزمان با ورود پلوسی به تایوان، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که حدود ۲۱ هواپیمای نظامی چینی وارد منطقه شناسایی دفاع هوایی این منطقه شدند.

همچنین رسانه‌های دولتی چین ویدئوهایی را منتشر کردند که نشان می‌دهد ارتش آزادی‌بخش خلق تمرینات نظامی مشترکی را «در اطراف جزیره تایوان» آغاز کرده است. گفته شده این رزمایش شامل جت‌های جنگنده رادارگریز J-20 و شلیک آزمایشی موشک‌های معمولی بوده است.

نظر شما