شناسهٔ خبر: 55426552 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

امیرعبداللهیان: گازدهی صد‌ها سانتریفیوژ نسل جدید پاسخ به اقدام آمریکا بود / زیاده‌خواهی‌ها را کنار بگذارند اهل مذاکره هستیم

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدام آمریکا از شب گذشته نسبت به گازدهی صد‌ها سانتریفیوژ نسل جدید اقدام کرد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حسین امیر عبداللهیان روز سه‌شنبه در حاشیه مراسم اعطای هفتمین جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی در جمع خبرنگاران افزود: مایلم در جمع شما و در رابطه با آنچه بین ما و طرف آمریکایی در موضع مذاکرات جهت لغو تحریم‌ها رخ داد اشاره کنم.

وی ادامه داد: به یاد دارید که در هفته‌های گذشته در حالی که ما برای مرحله جدیدی از مذاکرات آماده می‌شدیم، به یکباره طرف امریکایی با هدف امتیاز گرفتن در میز مذاکره طرح قطعنامه‌ای را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد و قطعنامه‌ای را روی میز گذاشت و ما متعجب شدیم از اینکه در حالیکه در همان زمان و مکرر در این ایام از طرف جو بایدن دائما پیام‌هایی با واسطه دریافت می‌کنیم که امریکا حسن نیت دارد و در بازگشت به توافق جدی است و پاسخ قاطع خود را به طرف آمریکایی دادیم.

وزیر امور خارجه اظهارداشت: در هفته جاری نیز اخیرا «بورل» هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، ابتکاری را ارائه داد و متنی را برای همه طرف‌ها؛ ایران و ۱+۴ و آمریکا ارسال کرد و ما در پایتخت‌ها در حال بررسی این متن و توافق برای جمع شدن دور میز مذاکره هستیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: روز گذشته شاهد صدور تحریم‌های جدید از سوی آمریکا بودیم، این اقدامات غیرمنطقی و این جنون تحریم‌های بی اثر جو بایدن، بلینکن و راب مالی را که به آن اشاره کردند، تحریم‌های حداکثری ترامپ شکست خورده است؛ حتی خود بورل در متن اخیر به شکست حداکثری تحریم‌های ترامپ علیه ایران اشاره داشته و بعد ایده‌های جمع‌بندی شده خودش را مطرح می‌کند، اما باز شاهد جنون اعمال تحریم‌ها که البته فقط نمایش است و تاثیر ملموسی ندارد، هستیم.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: من مایلم اشاره کنم که در پاسخ به این اقدام آمریکا، ایران نسبت به گازدهی صد‌ها سانتریفیوژ نسل جدید از شب گذشته بر اساس تصمیمی که گرفته شد اقدام کرد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها تصور نکنند با این اقدامات در میز مذاکره می‌توانند امتیاز بگیرند. زیاده خواهی را کنار بگذارد، ما اهل منطق و مذاکره هستیم و برای رسیدن به توافق قوی جدی هستیم، اما اگر طرف آمریکایی بخواهد این مسیر را ادامه بدهد هرگز دست بسته نخواهیم بود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره تحولات عراق گفت: رهبران عراق از شایستگی و درایت لازم برای حل مشکلی که در عراق به وجود آمده برخوردار هستند و با توجه به اینکه هر گونه درگیری داخل عراق خط قرمز عراق است، نقش مرجعیت و درایت و انسجام رهبران سیاسی مهم‌ترین عوامل برون رفت از مشکلات داخلی عراق است.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات وزارت خارجه برای پیگیری وضعیت حمید نوری گفت: حکم غیر عادلانه حمید نوری شهروند ایرانی در دادگاه سوئد صادر شده است.

وی افزود: در آخرین تماس تلفنی با وزیر خارجه سوئد اعلام کردم که نباید شما بر مبنای ادعا‌های بی اساس یک گروهک تروریستی فسیل شده به نام گروهک منافقین اقدام کنید و این مایه شرمساری غرب و سوئد باید باشد که مبنای ادعا‌های خود را یک جریان تروریستی قرار دادند که ۱۷ هزار تن از شهروندان ما را در دهه ۶۰ ترور کردند.

وزیر امور خارجه گفت: ما در مسیر حقوقی و سیاسی به پیگیری‌های جدی خود برای پیگیری احقاق حق این شهروند ایرانی و سایر اتباع و شهروندان که در زندان‌های آمریکا و سایر زندان‌ها هستند، ادامه می‌دهیم.

نظر شما