شناسهٔ خبر: 55422342 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

اعلام شرایط اضطراری علت شیوع آبله میمون در ایالت‌های آمریکا

همزمان با افزایش نگرانی‌ها از گسترش آبله میمون در آمریکا که بیشترین تعداد ابتلا در سطح جهان را دارد، ایالت‌های این کشور یکی پس از دیگری وضعیت اضطراری اعلام می‌کنند.

صاحب‌خبر -

پس از اعلام شرایط اضطراری در ایالت‌های نیویورک و ایلینوی طی روزهای گذشته، «گاوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا روز گذشته در این ایالت وضعیت شیوع ویروس آبله میمون را اضطراری اعلام کرد.

بر این اساس، کالیفرنیا سومین ایالتی است که طی چهار روز گذشته در آمریکا،‌ سطح «پاسخ بهداشت عمومی» به این ویروس را به «بیماری با سرعت گسترش بالا» تغییر داده است.

همچنین طی روزهای گذشته، شهرهای سانفرانسیسکو و نیویورک به صورت محلی شرایط شیوع آبله میمون را اضطراری اعلام کردند.

نیوسام در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرمانداری به طور ویژه و در تمامی سطوح با انجام اقدامات لازم در تلاش برای کاهش سرعت گسترش این ویروس است.

وی افزود: همکاری با دولت فدرال در زمینه تامین واکسن‌های بیشتر و افزایش آگاهی عمومی نسبت به نحوه انتقال ویروس ادامه دارد.

بنابر اعلام مرکز کنترل پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، تاکنون نزدیک به ۶ هزار ابتلا به آبله میمون در این کشور تاییده شده که حدود نیمی از این تعداد در این سه ایالت هستند.

سازمان جهانی بهداشت نیز در تاریخ یکم مردادماه ۱۴۰۱ (۲۳ ژوئیه ۲۰۲۱) شیوع این ویروس را یک وضعیت اضطراری در سطح جهان اعلام کرد.

بنابراین گزارش، تقریبا ۹۹ درصد از مبتلایان به آبله میمون مردان همجنسگرا هستند. تعداد مبتلاها در آمریکا از تمام نقاط دنیا بالاتر است و مقامات بهداشتی تاکید دارند که شرایط از آنچه داده‌ها نمایش می‌دهند، وخیم‌تر است.

به این وجود، مقامات بهداشتی دولت فدرال آمریکا همچنان وضعیت این کشور را با توجه به در دسترس بودن واکسن، شرایط درمان و امکان آزمایش بیماری اضطرای نمی‌دانند.

براساس این گزارش، تاکنون هیچ موردی از مرگ ناشی از ابتلا به ابله میمون در ایالت متحده گزارش نشده است. راه اصلی انتقال این ویروس برقراری تماس فیزیکی به صورت مداوم است اما می‌تواند از طریق استفاده از ملحفه و البسه مشترک نیز انتقال یابد.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، با این حال با گسترش شیوع ویروس آبله میمون،‌ نتایج تحقیقات دانشمندان تصویری پیچیده‌تر از پاندمی‌های پیشین به نمایش گذاشته و فشار را برای اقدامات شدیدتر افزایش داده است.

بنابراعلام سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۱۸ هزار مورد ابتلا به آبله میمون در ۷۸ کشور جهان گزارش شده است که و بیشترین تعداد مبتلایان در اروپا و آمریکا هستند.

اعلام شرایط اضطراری علت شیوع آبله میمون در ایالت_های آمریکا

تاکنون، برزیل، اسپانیا و هند مرگ‌هایی مرتبط با آبله میمون را گزارش کردند که به عنوان نخستین موارد مرگ ناشی از این بیماری که در خارج از آفریقا گزارش شد، محسوب می‌شوند. 

اسپانیا که بیشترین آمار ابتلا به آبله میمون در اروپا را دارد، روز گذشته دومین مورد مرگ ناشی از این ویروس را نیز گزارش کرد.

همچنین هند اولین مرگ ناشی از بیماری آبله میمون در آسیا را ثبت کرد. این بیمار به تازگی از امارات عربی متحده بازگشته بود.

اولین علائم این بیماری جدید شامل تب و خستگی است و چند روز بعد بثورات پوستی بروز می کند که می تواند به ضایعات پوستی دردناک و پر از چرک تبدیل شود. این بثورات ممکن است چند هفته طول بکشد و بعد بریزد.

 

نظر شما