شناسهٔ خبر: 55417614 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

سیلی که مهربانی آورد؛

از حضور پرشمار مسئولان در کنار سیل‌زدگان تا آبگیری تالاب‌ها و سدهای خشک‌شده/ روایت دل به آب زدن فرمانده برای نجات ۱۱ فرد گرفتار در سیل

در کنار نگرانی‌های بزرگی که سیلاب‌های اخیر در کشور ایجاد کرد، سیلِ کمک‌های مردمی و همدلی و مهربانی که در بستر امدادرسانی به حادثه‌دیدگان پدید آمد، حس دلگرمی و امنیت خاطر ایجاد می‌کند. علاوه بر این بارندگی‌های اخیر منابع آبی کشور را نیز غنی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خاطره تلخ بروز سیل در سال های گذشته در مردادماه در خاطره تاریخی ایرانیان همواره خسارت بار و بزرگ بوده است؛ نمونه آن را می توان از سیل سال های ۱۳۱۳ تبریز، ۱۳۶۶ تجریش، ۱۳۷۷ ماسوله، ۱۳۸۰ گلستان و تا سیل مخرب ۱۳۹۵ سیستان و بلوچستان همگی به مدد پدیده بارش های موسمی یا همان مونسون رخ داده اند و با جاری شدن خسارت‌های مالی و بعضا جانی به همراه داشته است.

اکنون در مرداد نخستین سال قرن پانزدهم باز هم بارش های موسمی این بار بخش وسیع تری از ایران را در بر گرفته است؛ و بر اساس پیش بینی های صورت گرفته از سوی هواشناسی بارش ها تا امروز در ۱۱ استان کشور همچنان ادامه دارد.

 اما سیل امسال با همه سیل های سال های گذشته یک تفاوت اساسی داشت؛ آن هم حضور به موقع امدادرسانان و دستگاههای امدادی در مناطق سیل زده، حضور میدانی استانداران و مسئولان عالی رتبه برای مدیریت میدانی بحران و نیز بسیج همه امکانات برای به حداقل رساندن مخاطرات ناشی از سیل بود. 

نگاهی به وضعیت مناطق درگیر سیل نشان می دهد که نه تنها استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در استانها در کنار مردم سیلزده کار امدادرسانی را رصد و نظارت می کنند، بلکه نیروهای بسیج، سپاه و ارتش نیز به کمک هلال احمر و دیگر دستگاههای امدادی آمده اند تا پناهی برای جان مردم باشند.

رصد آخرین وضعیت استانهای سیل زده نشان می دهد که در کنار آمادگی دستگاههای برای گذر از وضعیت پیش آمده، مردم در معرض خطر در مناطق امن اسکان داده شده اند و تلاش برای بازگشایی راههای مسدود شده، جست و جو برای یافتن مفقودین و کاستن از مخاطرات بارش های پیش رو ادامه دارد.

تهران

سیل‌های اخیر در کشور نعمت است یا نقمت؟

چند سالی است که سیل‌ها یکی پس از دیگری و به گفته کارشناسان خیلی زودتر از دوره‌های بازگشت طبیعی به وقوع می‌پیوندند. بزرگترین سیل‌های تاریخ جهان در هزاره اخیر اگرچه گستردگی وسیعی دارد و از کشور‌های متعدد در شمال اروپا تا شرق چین را در بر می‌گیرد، اما نکته این است که در یکصد سال اخیر بیشتر سیل‌های ویرانگر جهان در کشور‌های جهان سوم یا در حال توسعه بویژه در آسیا به وقوع پیوسته و هزاران نفر را به کام مرگ کشانده است.

وجه مشترک تمامی این کشور‌ها توسعه نیافتگی و تخریب گسترده سرزمین و پوشش گیاهی است که یکی از دلایل وقوع سیل به شمار می‌آید. در ایران نیز به گواه شواهد موجود و آمار‌های ارائه شده وقوع سیل در دهه‌های اخیر شدت گرفته است.

سیل اگرچه در زمره سوانح طبیعی دسته بندی می‌شود، اما در ایران بیشتر سیل‌های رخ داده بیش از آن که منشا آن طبیعی باشد، حاصل دخالت‌های ناصواب انسانی است که سیل ۸۸ قم تنها نمونه کوچکی از آن است چرا که بستر رودخانه خشکیده قمرود توسط شهرداری به پارکینگ تبدیل شد و نهایتا وقتی بعد از چند سال کاهش بارندگی، باران کمی بیش از حد تصور مسئولان بارید و در رودخانه جاری شد، به جای بستر شن و ماسه‌ای به صد‌ها نفر از مردم و خودرو‌های پارک شده برخورد کرد و همه را با خود برد.

تخریب جنگل‌ها و مراتع، چرای بی‌رویه دام در بالادست سد‌ها و مسدود کردن غالب رودخانه‌های کشور با دیواره‌های بتونی نیز از دیگر دلایل تشدید سیل در کشور است. بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، از ۴۲۱ مورد سیل اتفاق افتاده از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۸۰ نزدیک به ۷۴ درصد آن تنها مربوط به سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۰ می‌شود. یعنی در فاصله سال‌های ۶۰ تا ۸۰ میزان سیل ۲۰ برابر شده در حالی که تغییرات زیادی در بارندگی‌های منطقه جز چند مورد استثنایی وجود نداشته است.

بر اساس داده‌های بانک اطلاعاتی خسارات سیل معاونت آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور طی چند دهه گذشته بطور متوسط خسارات ناشی از سیل بالغ بر ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال در سال بوده است و از سال ۱۳۳۰ لغایت ۱۳۸۳ باعث کشته شدن ۱۱ هزار و ۷۳۹ نفر و مفقود الاثر شدن ۲۳۸۱ نفر دیگر شده است.

دو میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از مزارع کشور در همین بازه زمانی آسیب دیده و یک میلیون و ۵۸۰ هزار رأس دام تلف شده است. اما خسارات وارده به کشور از این سال به بعد، بعد از گذشت ۱۲ سال هنوز بصورت مدون ارائه نشده است.

دراستان‌های دیگر کشور و مخصوصاً استان تهران و در رأس آن شهر تهران می‌توان به سیل میدان تجریش در سال ۱۳۶۶، که دومین سیل مخرب کشور از نظر تلفات انسانی لقب گرفته است اشاره کرد، یا در استان‌های دیگر کشور به سیل ویرانگر استان گلستان در ۲۰ مرداد ۱۳۸۰ که منجر به کشته و مفقود الاثر شدن بیش از ۵۰۰ نفر از هموطنان شد هنوز هم، عنوان نخست فجایع سیل کشور را به خود اختصاص داده است. وسعت تخریبی این سیل که به گفته کارشناسان تماماً در اثر تخریب جنگل‌ها و مراتع در بالادست حوضه آبریز گرگان رود بود، حدود ۵۰۰۰ کیلومتر را در برگرفت و طبق اعلام سازمان ملل در اوت سال ۲۰۰۱ سیل گلستان در این سال رتبه یک تلفات انسانی سیل در جهان را به خود اختصاص داد.

اگرچه هر ساله کشور شاهد وقوع سیلاب‌های متعددی است، اما برخی از سیل‌ها در حافظه تاریخی کشور برای همیشه باقی خواهد ماند.

 بدنبال بارندگی‌های شدیدی که از ۳۰ دی ۱۳۹۵ در مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان در ایران آغاز شد، رودخانه‌های فصلی طغیان کردند و باعث بسته شدن ۱۵ راه اصلی و فرعی در این استان شدند  حدود ۳۰۰۰ خانه در مناطق ایرانشهر، سرباز، نیک‌شهر، کنارک و ... آسیب دیدند. همچنین ۳ روستا به دلیل هم‌جواری با رودخانه کاملاً تخلیه شدند.

سال‌های اخیر هم در سیزدهم مهر ۱۳۹۷ باردیگر بارندگی شدید آغاز شد اینبار در شهر‌های استان‌های خراسان شمالی، مازندران، گلستان و گیلان سیل بزرگی جاری گردید. بارش‌های شدید موجب سیل شد که در اثر آن دست‌کم ۹ نفر جان خود را از دست دادند. بارندگی شدید و آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها تا سومین روز در گیلان ادامه داشت. پنج ماه بعد دراواخر اسفند ۱۳۹۷ و بهار سال ۱۳۹۸ یکباردیگرشهر‌های گنبد کاوس، گُمیشان، بندر ترکمن و آق قلا که در مسیر رودخانه‌های قره سو و گرگان رود قرار داشتند؛ خسارت زیادی دیدند. علاوه بر آن شهر‌های شرق مازندران و شهر شیراز خسارات شدید مالی و در مجموع ۳۹ نفر کشته داشتند.

با مرور تاریخ سیلاب‌های مهم در کشور، اما متأسفانه در بامداد روز پنج شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ سیل و رانش زمین منطقه "امامزاده داوود (ع) " تهران را در بر گرفت و حجم بالای گل‌ولای به داخل امام‌زاده نفوذ کرده و خودروها، زمین‌گیر شده‌اند. این حادثه حوالی ساعت ۱:۳۰ بامداد رخ داد که بلافاصله تیم‌های عملیاتی لازم به منطقه اعزام شدند که در این میان، حضور گروه‌های جهادی بسیجی، بسیجیان و سپاهیان حضرت محمدرسول الله (ص) تهران بزرگ در عملیات پاکسازی و خدمات دهی به مردم سیل زده این منطقه از همان ساعات اولیه، چشمگیر بوده است. با وجود اینکه فوت و و مفقودی تعدادی از هموطنان ما یا آسیب مالی به بازار و مغازه‌های برخی صنوف باعث آزردگی و غمگینی تمامی مردم در سراسر کشور و مخصوصاً خانواده‌های آسیب دیده بود، اما حضور به موقع امدادگران باعث دلگرمی و احساس حمایت بیشتر این افراد شده است.

در این بخش از تاریخ سیلاب‌های کشور و شهر تهران سیل و رانش زمین در منطقه امام زاده داوود (ع)، اما شکل و رنگ دیگری به خود گرفت از تداوم خدمت رسانی بسیجیان و گروه‌های جهادی سپاه تهران بزرگ جهت سرعت بخشی در عملیات لایروبی و پاکسازی در سومین روز سیل در امامزاده داوود (ع) تهران تا واکنش و توجه بسیار ویژه کاربران فضای مجازی از حضور به‌موقعِ نیرو‌های مردمی، جهادی، فرماندهان بسیج و مسئولین کشوری و شهری در پی وقوع سیل در منطقه امام‌زاده داوود (ع).

مقایسه دولت فعلی و قبلی در مواجه با بحران‌های طبیعی و همچنین حضور به موقع مسئولان دولتی و فرماندهان رده بالای سپاه تهران بزرگ در محل حادثه و همچنین تصاویری از لباس‌های گل آلود گروه‌های بسیج، جهادی و سپاهیان حضرت محمدرسول الله (ص) تهران بز رگ در خدمات رسانی به مردم سیل زده منطقه کن تهران مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

امکانات دولتی برای سرعت بخشی به پاکسازی محله امامزاده داوود(ع)

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در حاشیه بازدید از محله سیل زده امامزاده داوود(ع) در گفت‌وگو اختصاصی با تهران پرس گفت: از همان لحظات اولیه وقوع سیل در محله امامزاده داوود(ع) منطقه کن تهران، تمام امکانات در سطح شهر تهران برای کمک به مردم این منطقه بسیج شده اند. امکانات شهرداری، بسیج و همچنین گروه های جهادی بسیجی تهران بزرگ برای کمک به مردم سیل زده مهیا شده است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: امکانات دولتی برای کمک به سرعت بخشی برای کمک به پاکسازی محله امامزاده داوود(ع) و همچنین یافتن مفقودین این حادثه بسیج شده اند.ان شاءلله که کار سریعتر به نتیجه برسد و باید برنامه ریزی منسجمی برای پیشگیری از وقوع سیل در محله هایی همچون امامزاده داوود(ع) به ویژه در مقوله ساخت و سازها صورت بگیرد.

9.5 میلیون متر مکعب آب وارد سدهای تهران شد

شاید یکی از امیدبخش‌ترین اخبار مرتبط با چنین بارش‌هایی آمار و ارقام مرتبط با افزایش منابع سدهای کشور است.

بر این اساس، مطابق آخرین آمار ارائه شده از سوی موسسه تحقیقات آب، در شرایطی که متوسط بارش در سال آبی 1401 طی مردادماه 3.8 میلی‌متر است در شرایطی که طی مردادماه سال جاری 9.8 میلی‌متر بارندگی ثبت شده است.

انسداد محور ریلی تهران - شمال در منطقه روستای زرین‌دشت

روز پنجشنبه مورخ ششم مرداد ۱۴۰۱ در پی بارش شدید باران در فیروزکوه، دهستان حبله رود این شهرستان درگیر سیل شد.

در ساعات ابتدائی این حادثه روستاهایی مانند زرین دشت و آتشان خساراتی را متحمل شدند، اما اوج فاجعه در روستای مزداران این شهرستان و به دلیل رانش کوه رخ داد به طوریکه ارتفاع گل و لای در برخی مناطق به ۴ متر می رسید.

محور ریلی تهران - شمال در منطقه روستای زرین‌دشت فیروزکوه مسدود شد و این امر کار امدادرسانی و توزیع اقلام لازم در بین سیل زدگان را سخت تر کرد. نیروهای امدادگر با بالگرد تجهیزات لازم را به منطقه ارسال می کردند. در همان ساعات ابتدائی وقوع سیل، نشست ستاد مدیریت بحران استان تهران مشترک با فیروزکوه برای بررسی نحوه امدادرسانی به روستاهای حبله رود با حضور میدانی استاندار تهران در شهرستان برگزار شد.

گزارش لحظه به لحظه از تعداد فوتی‌ها، مفقودین و همچنین مصدومان حادثه در جریان وقوع سیل از سوی استاندار تهران، فرماندار شهرستان و اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع نشان از تلاش مسئولان در جهت رفع نواقص عملکردهای گذشته دارد.

با وجود درگیری نقاط مختلف شهرستان با سیل و همچنین آبگرفتگی معابر شهرستان اقدام سریع و به موقع نیروهای خدمت‌رسان و ساماندهی نیروها در جهت رسیدگی به رفع مشکلات مردم، قابل توجه بود.

همچنین با هماهنگی و دستور استاندار تهران و معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و با مدیریت مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری تهران، ادوات، تجهیزات، اقلام خوراکی و تیم‌های جهادی شهرداری های استان تهران به مناطق سیل زده روستاهای فیروزکوه اعزام شدند.

حضور مستمر مسئولان در مناطق سیل زده فیروزکوه

نکته قابل توجه در سیل اخیر در روستای زرین دشت فیروزکوه حضور مستمر فرماندار و استاندار تهران در منطقه سیل زده بود، بطوریکه بعد از ۲۴ ساعت فعالیت مجموعه های خدمت رسان در راستای بازگشایی مسیر روستاها، بارش مجدد باران و جاری شدن مجدد سیل مسیر روستا را مسدود کرد و مسئولین همراه با مردم محلی در روستا حاضر بودند.

همچنین نکته ای که در این امر قابل توجه است در سال های گذشته بعد از وقوع سیل بازدیدی از سوی مدیران و مسئولین شهرستانی و استانی با توجه به عمق حادثه صورت می گرفت و وعده های به مردم جهت دلگرمی داده می شد ولی در این دوره در همان روزهای ابتدائی تمام مسئولین ذیربط در منطقه حاضر و همگام با مردم در جهت یافتن مفقودین تلاش کردند، برنامه ریزی در جهت کاهش آسیب های بحران انجام شد و تلاش دولتمردان، با حضور سرزده شخص اول دولت، معاون اول رئیس جمهور، وزرای دولت و همچنین روسای نهادها و سازمان های مرتبط کاملاً مشهود بود، با وجود اینکه در کل کشور ۶۶۰ نقطه درگیر سیل بودند. با حضور وزرای دولت میزان خسارات وارده به منازل مسکونی، باغات، مزارع کشاورزی، دام ها و غیره برآورد شد.

فاجعه در روستای مزداران شهرستان فیروزکوه

با وجود هشدارهای هواشناسی و همچنین اقداماتی که از سوی ستاد مدیریت بحران شهرستان در راستای ممنوعیت تردد گردشگران در مناطق گردشگری این شهرستان و عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها اعمال شد، متاسفانه تعداد مفقودین در روستای مزداران بالا و طبق بررسی‌های اولیه ۹۰ درصد روستا دچار آسیب و خسارت شده بود.

از ساعات ابتدائی حادثه ستاد مدیریت بحران شهرستان در منطقه حاضر و همهدستگاه‌های خدمت‌رسان، بسیج، سپاه و نیروهای مردمی برای جستجوی مفقودین و پاکسازی منطقه پای کار آمدند. با حضور میدانی فرماندار، فرماندهی سپاه ناحیه فیروزکوه، فرماندهی نیروی انتظامی، معاونان فرماندار و با تلاش عوامل مدیریت بحران و راهداری محورهای مواصلاتی روستاهای انزها، دهگردان، فرح‌آباد، آتشان، خمده و زرین دشت بازگشایی شد.

درخشش حافظان امنیت و نماد اقتدار کشور در این عرصه ابتلا

همچنین عکس‌ها و فیلم های ارسالی از منطقه سیل‌زده نشان می داد جهادگران، بسیجیان، نیروهای نظامی و انتظامی، هلال احمر و ... در کنار یکدیگر در حال کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده‌اند و این تصاویر به خودی خود گویای آن بود که نیروهای نظامی، انتظامی، جهادگران، بسیجیان به عنوان حافظان امنیت و نماد اقتدار کشور در همه عرصه‌ها حضور موثر دارند، به ویژه در حوادث و بحران‌هایی مثل سیلاب که در مردادماه امسال شهرستان فیروزکوه را درگیر کرد.

حضور مردم در این شرایط سخت دوشادوش مسئولان و نیروهای خدمت‌رسان و جهادگران صحنه‌های ستودنی و بی‌مانندی را خلق کرد که در نوع خود یگانه بودند، از بانویی که باغ ویلای ۴ هزار متری خود را در اختیار نیروهای امدادگر قرار داده بود تا سیل کمک‌های نقدی و غیرنقدی که به منطقه زرین دشت روانه می‌شد و تا توزیع غذای گرم در مناطق سیل‌زده به همت خیرین شهرستان‌های مجاور!

قطعاً در این مسیر نیز اشکالات و ایراداتی وجود داشته و دارد ولیکن حضور مسئولین در کنار مردم نه تنها به مدد مدیریت صحیح حادثه و حادثه‌دیدگان آمده بلکه در کاهش آلام مردم آسیب‌دیده موثر است که این امر در ادوار گذشته دیده نمی‌شد.

۱۵ فوتی؛ تاکنون

در بیان آخرین اطلاعات دریافتی از وضعیت سیل در شهرستان فیروزکوه طبق گفته استاندار تهران باید گفت تا دو شب پیش ۱۱ نفر جان خود را از دست داده و ۴۵ نفر نیز مفقود بوده‌اند.

در عملیات روز گذشته چهار پیکر دیگر نیز پیدا شد تا با این تفاسیر مجموع فوتی‌های در فیروزکوه تا این لحظه به ۱۵ نفر برسد، به گفته فرماندار شهرستان فیروزکوه عملیات جستجوی مفقودین همچنان در روستای مزداران ادامه دارد.

در روستای آتشان به علت آبگرفتگی معابر و وقوع سیل و همچنین بسته شدن مسیر کوچه و خیابان‌ها مردم دچار مشکلاتی بودند که پیگیری‌های لازم برای رفع مشکلات انجام شده است؛ همچنین در روستای دهگردان قسمتی از روستا به علت نزدیکی به حریم رودخانه دچار آسیب‌هایی شده البته تلاش‌ها برای رفع مشکلات همچنان ادامه دارد.

در روستاهای طرود و کمند از دهستان پشتکوه آبگرفتگی برخی منازل وجود داشت که منجر به آسیب‌دیدگی ۲ واحد مسکونی شد، اما در ممجوع شرایط عمومی مناسب است.

 

مرکزی

از حضور مسئولان در کنار سیل زدگان تا امدادرسانی گروه‌های جهادی

در استان مرکزی وزش باد شدید و رگبار باران شامگاه پنجشنبه ۶ مرداد ماه منجر به آبگرفتگی و سیلاب در اراک و شهرستان محلات و روز جمعه ۷ مرداد ماه در روستای آهنگران شهرستان فراهان باعث بروز خسارت‌های مالی به برخی از شهروندان و فوت سه نفر در استان شد.

آمادگی ۱۳۰۰گروه جهادی بسیج و سپاه برای یاری مردم سیل زد استان

با توجه به شرایط آب و هوایی پیش رو و پیش بینی‌های هواشناسی و مدیریت بحران استان مرکزی و احتمال وقوع سیل و بروز مشکلاتی برای مردم، سردار سرتیپ دوم پاسدار محسن کریمی فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی، ضمن تقدیر از همه دستگاه‌های خدمات رسان استان و تشکر از تلاش‌های ارزنده و مجاهدانه پاسداران، بسیجیان و گروه های جهادی در نقاط مختلف استان برای حضور به موقع در صحنه عملیات های امدادی و خدمت رسانی در سایر نقاط استان، طی دستوری بر ضرورت ارتقا و تشدید آمادگی های سپاه‌های شهرستانی، گروه‌های جهادی و یگان‌های امدادی بسیج برای کمک به مردم با مشارکت و هم افزایی سایر دستگاه های امدادی و خدمت رسان در صورت وقوع سیل و بروز شرایط بحرانی در سایر نقاط استان مرکزی تاکید کرد.

وی افزود: سپاه و بسیج با همه ظرفیت‌ها و همه توان همواره در مقاطع مختلف پای کار مردم بوده و امروز با همه توان به مردم خدمت رسانی خواهیم کرد و علاوه بر بسیج همه امکانات برای خدمت رسانی به مناطق و مردم بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ گروه جهادی برای خدمت به مردم در صحنه حضور دارند.

امداد رسانی جهادگران سپاه روح‌الله به مردم آسیب دیده از سیل

محمد گودرزی مقدم معاون هماهنگ کننده سپاه روح‌الله از اعزام جهادگران و پاسداران سپاه استان مرکزی برای کمک و امدادرسانی به سیل زدگان استان خبر داد و گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و وقوع سیل در تعدادی از شهرستان‌های استان، پاسداران و بسیجیان از همان لحظات ابتدایی در کنار مردم آسیب دیده حضور یافته و با تمام نیرو و امکانات خود مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.

وی با اشاره به وقوع سیل شب گذشته در روستای آهنگران از توابع شهرستان فراهان تاکید کرد: پس از اعلام وقوع سیل و ایجاد خسارت به مردم ، طی فراخوانی جمعی از جهادگران سپاه روح‌الله در ساعات اولیه شب در منطقه حضور یافته و برای یاری رساندن و رفع مشکلات مردم مشغول به خدمت‌رسانی شده اند.

محمد گودرزی مقدم ضمن تشکر از کلیه جهادگران بسیجی و پاسدار ، به مجاهدت های گروه های جهادی بسیج اشاره کرده و گفت : گروه های جهادی پس از حضور در منطقه نسبت به تخلیه گل و لای از منازل مردم ، کمک به دامداران برای خروج دام‌ها از مناطق خطرناک ، کمک به گرفتاران در سیلاب ، تأمین آب شرب ، غذا و اقلام مورد نیاز اقدام نموده و با جدیت سعی در رفع مشکلات اهالی دارند و این تلاش و مجاهدت جوانان گروه های جهادی ، صحنه هایی بی بدیل از ایثار و خدمت رسانی را رقم زده که در تاریخ ماندگار خواهد شد.

هم اکنون بیش از ۱۳۰۰ گروه جهادی در سراسر استان مرکزی با محوریت سازمان بسیج سازندگی سازماندهی شده است که با هدف خدکت رسانی ، رفع محرومیت و ایجاد پیشرفت و آبادانی دست در دست  مردم مشغول فعالیت می باشند.

آخرین اخبار سیل و وضعیت امدادرسانی به نقاط درگیر از زبان استاندار مرکزی

فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی ظهر شنبه ۸ مردادماه در تشریح آخرین وضعیت شهرستان‌های استان پس بارش‌های شدید روزهای اخیر اظهار داشت: روز جمعه دومین روز شرایط حاد آب و هوایی در استان مرکزی بود که وضعیت به لحاظ گستردگی و شدت بارش‌ها جدی‌تر بود و برخی شهرستان‌ها و روستاها دچار تبعاتی شدند.

وی در خصوص میزان بارش‌ها در نقاط مختلف استان افزود: تا ساعت ۹ شب گذشته در روستای نوازن حدود ۴۲ میلی‌متر، در خرمدشت خمین حدود ۵۰ میلی‌متر، در عباس‌آباد ۳۰ میلی‌متر، ده سلمان ۳۵ میلی‌متر و در آوه آشتیان حدود ۲۵ میلی‌متر بارندگی به ثبت رسید.

استاندار مرکزی ادامه داد: به همین ترتیب از ۹۰ ایستگاه سنجش تقریباً بالاترین میران بارش طبق گزارش ایستگاه فرمهین ۵۵ میلی‌متر در فراهان و ایستگاه هواشناسی فراهان ۷۲ میلی‌متر را گزارش کردند که بیشترین میزان بارش در اواخر شب اتفاق افتاد و شدت بارش در برخی نقاط استان بیشتر بود.

مخلص الائمه خاطرنشان کرد: در برخی مناطق مشکلات محدودی را داشتیم ازجمله در گردنه تفرش به سمت تهران که ریزش کوه اتفاق افتاد و با فوریت منطقه تخلیه شد.

وی افزود: دونقطه در محدوده نوبران ساوه به علت رعدوبرق قطعی برق اتفاق افتاد و در برخی روستاهای آشتیان میزان بارش نسبتاً بالابود اما عوامل امدادی و خدمات‌رسانی آب را تخلیه کردند و مشکلی خاصی وجود نداشت.

استاندار مرکزی اظهار داشت: در ساوه و زرندیه اساساً بارندگی قابل‌توجهی رخ نداد و در اراک نیز متفاوت از پیش‌بینی‌ها خوشبختانه سطح بارش زیاد نبود و برخلاف روز پنجشنبه دیروز مشکل خاصی وجود نداشت.

مخلص الائمه با بیان اینکه درمجموع در بین نقاط آسیب‌دیده روستای آهنگران فراهان وضعیت بحرانی‌تر پیدا کرد گفت: شب گذشته تا صبح عوامل خدمت رسان به کمک نیروهای مردمی و اهالی سعی کردند بخشی از مشکلات را برطرف کنند و بخشی از آب را که تا ساعتی تا ارتفاع دو متر در برخی منازل و روستا جاری بود تخلیه شد و متأسفانه در این روستا یک مورد فوت نیز به ثبت رسید.

وی در خصوص آخرین وضعیت امدادرسانی به روستای آهنگران تصریح کرد: در حال حاضر گروه‌هایی از دستگاه‌های مختلف در منطقه حضور دارند، حجم بارش نقطه‌ای در روستای آهنگران بسیار زیاد بوده و شدت بارش در مقاطعی کار را مختل کرد تا جایی که یکی از ماشین‌آلات در آب خاموش شد و یک مورد نیز درگیری ماشین‌آلات راهسازی با لوله‌های انتقال گاز منجر به شکستگی شد که خوشبختانه حادثه‌ی خاصی به همراه نداشت و همکاران شرکت گاز آن را مهار کردند.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: جمعیت روستا کاملاً تخلیه‌شده و خانواده‌ها به نقاط امن و عمدتاً به اراک منتقل‌شده‌اند و از شب گذشته عوامل خدمات رسان و همچنین نیروی انتظامی به جهت تأمین امنیت و اموال مردم در منطقه حضور دارند.

مخلص الائمه در خصوص تعداد کلی جان‌باختگان در اثر وقوع سیل در استان مرکزی نیز گفت: مجموع فوتی ناشی از سیل در استان مرکزی طی روزهای پنجشنبه و جمعه ۲ نفر گزارش‌شده است.

وی همچنین در رابطه با آخرین پیش‌بینی‌ها از وضعیت جوی استان اظهار داشت: امروز و فردا هم با احتمال خیلی زیاد ناپایداری‌هایی را در سطح استان خواهیم داشت و لازم است، همه مناطق استان در معرض این بارش‌ها هستند و با توجه به خاصیت بارش‌ها پیش بنی خیلی دقیقی نمی‌توان داشت ولی با برآوردهایی که انجام‌شده ناپایداری‌ها تا حدودی نسبت به‌روزهای گذشته کمتر خواهد بود و تقریباً شرایطی مثل روز پنجشنبه را شاهد خواهیم بود البته با این تفاوت که در حال حاضر زمین‌ها سیراب هستند و کشش و جذب آب ندارند.

استاندار مرکزی افزود: البته خبر خوب هم اینکه جریان رودخانه قره چای که از چند نقطه در استان سرچشمه می‌گیرد تقویت‌شده و آب در حال حرکت به سمت سد الغدیر ساوه است، ورودی این سد تقریباً دو برابر شده و پیش‌بینی می‌شود ورودی آب به سد الغدیر ساوه تا حدود ۱۲ برابر افزایش پیدا کند.

مخلص الائمه در پایان خاطرنشان کرد: از همه‌ی هم استانی‌ها و مردم و به‌خصوص کشاورزان و دامداران درخواست داریم تا کماکان مطابق با هشدارها همراهی کنند چراکه هر جا توجه لازم به هشدارهای حوزه مدیریت بحران استان صورت نگرفته طبیعتاً خسارت بیشتری را متحمل می‌شویم و هر جا همراهی خوب بوده که عموماً این‌طور بود و همراهی فوق‌العاده‌ای از سوی مردم شکل‌گرفته به‌تبع سطح خسارت به حداقل کاهش پیدا می‌کند و می‌توانیم با شرایطی بهتری وضعیت را مدیریت کنیم.

استاندار مرکزی تأکید کرد: امروز و فردا ناپایداری‌هایی را در بعدازظهر شاهد خواهیم بود که باید آمادگی حداکثری و کامل در دستگاه‌های مختلف خدمات رسان، امدادی، انتظامی و عموم مردم وجود داشته باشد.

امداد رسانی آتش نشانان اراکی به روستای سیل زده آهنگران

پس از وقوع سیلاب در روستای آهنگران و نیاز مبرم به امدادرسانی، بلافاصله دستورات و هماهنگی های لازم جهت اعزام نیروهای عملیاتی و امدادی آتش نشانی به منطقه مذکور انجام که در این راستا ۱۰ نیرو، ۴دستگاه ماشین آلات امدادی، ۲دستگاه لجن کش،۱۰ دستگاه کف کش، موتور برق و سایر تجهیزات به این ماموریت اعزام، که به محض رسیدن و بلافاصله اقدامات امدادرسانی را آغاز کردند.

بسیج همواره برای کشور فرصت ساز است/ خدمت رسانی ۱۵ گروه جهادی اراکی در روستای آهنگران

مهجوری فرمانده سپاه ناحیه اراک امروز در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده روستای آهنگران و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای دفاع مقدس نهادینه سازی فرهنگ جهادی در کشور است و امروز به برکت بسیج و حضور جوانان در صحنه شاهد حرکت های جهادی موثر در بخش های مختلف هستیم.

وی افزود: بسیج یکی از بزرگترین نعمات در انقلاب اسلامی است چراکه انقلاب اسلامی به برکت تفکر بسیج و پای کار آوردن ظرفیت های عظیم مردمی به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کرده و بسیج همواره برای کشور فرصت ساز و دور کننده تهدیدات است.

سرهنگ مهجوری ادامه داد: بسیج در صحنه های سخت همواره خوش درخشیده و در بیماری کرونا بسیج با ارائه الگوهای موفق بزرگترین تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد و توانست ایران اسلامی را در بین سایر کشورها برتر کند.

وی با اشاره به حضور جهادگران از لحظات ابتدایی شروع سیل روزهای گذشته در صحنه بیان کرد: در پی وقوع سیل و ایجاد مشکلاتی برای مردم بسیجیان و جهادگران اراکی از همان ابتدای بارش ها در صحنه خدمت به مردم حاضر شدند و در کنار سایر دستگاه های خدمت رسان و با ارائه خدمات مختلف به مردم تلاش کردند آسیب ها را کاهش دهند.

فرمانده سپاه ناحیه اراک افزود: با توجه به خسارات زیادی که در روستای آهنگران به مردم عزیز این روستا وارد شده ۱۵ گروه جهادی تخصصی از اراک در این روستا مستقر شده اند و به مردم خدمات مختلف ارائه می دهند.

وی ادامه داد: از ابتدای وقوع سیل آهنگران جهادگران بسیجی برای ارائه خدمت رسانی از جمله تخلیه گل و لای از منازل مردم، کمک به دامداران برای ساماندهی و خروج دام ها از مناطق پرخطر، تامین آب شرب، غذای گرم و سایر امکانات بهداشتی و رفاهی، ارائه خدمات درمانی و کمک به سایر دستگاه های خدمت رسان و امدادی برای فراهم نمودن سایر امکانات حاضر شدند.

سرهنگ مهجوری بیان کرد: خوشبختانه وضعیت خدمت رسانی هم توسط گروه های جهادی و هم توسط دستگاه های امدادی و خدمت رسان در روستای آهنگران مطلوب است و جهادگران امروز برای شست و شوی فرش ها و سایر اقدامات دیگر انجام وظیفه می کنند.

وی تاکید کرد: فعالیت گروه های جهادی در روستای آهنگران کاملا برنامه محور و با هدایت و فرماندهی سپاه در حال انجام است و امروز اولویت سپاه در مناطق سیل زده خدمت به مردم و رفع مشکلات آنها است که توسط بسیجیان و پاسداران با قوت در حال انجام می باشد.

فرمانده سپاه ناحیه اراک خاطر نشان کرد: بسیج و سپاه با همه توان تا بازگشت شرایط عادی و فراهم نمودن بستر مناسب برای زندگی مردم و شکل گیری روال جاری زندگی همه افراد روستا در کنار مردم عزیز آهنگران حضور خواهند داشت و خدمت به مردم و نوکری آنها را بزرگترین توفیق و افتخار می دانیم.

همدلی مسئولین و مردم در کنار حضور گروه های جهادی و دستگاه های خدمات رسان در کنار مردم آسیب در حوادث مختلف در کشور همواره به عنوان الگوی ماندگار و التیام بخش حادثه دیدگان بوده که این برگرفته از سیره اهل بیت است.

 

کرمان

پدیده مونسون و سیل کمک‌های جهادی/ آبگیری ۲۰ درصدی تالاب جازموریان به لطف بارش‌های تابستانی

چند روزی است که بیشتر استان های کشور درگیر پدیده ای شده است که شاید در طول 200 سال گذشته حتی در برخی نقاط تجربه روبه رویی با آن وجو نداشت، با وجود اینکه سطح کشور با این پدیده درگیر شد اما مدیریت این سیلاب در نجات جان هموطنان مان در استان کرمان مناسب بود.

استان کرمان شاید بیش از هر استان دیگری، درگیر سیلاب های موسمی است، زیرا فرسایش خاک و به اصطلاح صابونی شدن زمین اجازه نفوذ آب به عمق زمین و بسترهای زیر زمینی را نمی دهد و روان آب های جاری  و سطحی را به سیلاب های سهمگین بدل می سازد.

 به محض وقوع اولین بارش ها و حرکت روان آب ها تمام مناطق پر خطر استان که از قبل شناسایی شده بودند برای مقابله با سیل تجهیز شده و در حالت آماده باش قرار گرفتند و همین امر سبب شد تا خسارت انسانی کمی را شاهد باشیم.

اما پدیده مونسون بازهم استان کرمان را در دو شهر سیرجان و رفسنجان غافلگیر کرد این دوشهر در طی 200 سال اخیر خود هرگز بارشی به این شدت را تجربه نکرده بودند، زیرا روان آب ها از کوه های اطراف به سمت شهر روانه شدند و این دو شهر را از حرکت عادی خارج ساخته و به نقطه بحران بدل کرد.

در کنار نگرانی های عظیم در خصوص همه ی این سیلاب هایی که لحظه به لحظه خبرهایش منتشر می شد؛ سیل کمک های مردمی و گروه های جهادی  که در کنار مسئولان دولتی و سپاه و بسیج و ارتش  به سمت نقاط سیل زده روانه می شد، حس دلگرمی و امنیت خاطر را در کنار آرامش در مدیریت بحران،  به مردم سیل زده داده بود.
 

گرچه شدت سیلاب به روستاهای کوثر ریز، سرمشک، سیریز و بادیز، آپنگوئیه، ده احمدی، داهوئیه(زرند) بادیز، آپنگوئیه، ده احمدی، داهوئیه و 22 روستای شهرستان رابر بسیار بالا بود اما هلال احمر و گروه های حاضر در هر منطقه بسیار خوب عملکرده و جان انسان های زیادی را به موقع نجات دادند.

یکی از صحنه های ماندگار در این حادثه حضور ادوات جنگی برای نجات جان انسان ها بود که این سخن رهبر انقلاب را در ذهن تداعی می کرد که ما ادوات جنگی و سلاح را برای حفاظت از مردم خودمان می سازیم نه دشمنی با دیگر ملت ها، زیرا در روستای ناصریه رفسنجان که از همه طرف در محاصره سیل بود، فرمانده نیروی زمینی تیپ 65 صاعقه سپاه نفربر های جنگی خود را به آب زد و 50 نفر را از محاصره سیلاب  نجات داده و در محلی امن اسکان داد.

زیباترین لحظات نیز حضور گروه های جهادی بود زیرا از همان آغاز سیل جواد جلالی  مسئول بسیج سازندگی سپاه استان کرمان از استقرار  ۲۰۰ جهادگر در قالب۲۰ گروه جهادی در مناطق سیل زده رفسنجان خبر داد که هنوز نیز در حال فعالیت هستند.

سیل همدلی نیروهای جهادی و کمک های مردمی در قالب موکب داران روانه شد
 

درست پس از گذشت سه روز و شدت بارش ها  معلوم بود که  این حجم از حضور نیرو ی جهادی کافی نیست بنابراین در روز سوم فعالیت بارشی مونسون سیل گروه های جهادی روانه مناطق سیل زده  شد و این تعداد به بیش از هزار نفر رسید. 

جلالی تاکید کرد: متأسفانه شاهد وقوع سیل در شهرستان های راور، کوهبنان، زرند، سیرجان، شهربابک و رفسنجان بوده ایم در این سه روز بسیجیان ما در قالب هزار نفر جهادگر و صد و پنجاه گروه جهادی همچنان به فعالیت خود ادامه می دادند.
 

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان کرمان فعالیت جهادگران در این شهرستان ها را امداد رسانی، تخلیه مردم و اهالی روستا، تخلیه اثاثیه و دام مردم، هدایت آب و جلوگیری از ورود آب به روستاها و منازل، بازگشایی برخی از مسیرها و تخلیه آب منازل و معابر عمومی شهرها، روستاها و مساجد را نام برد.

وی اذعان کرده بود: با توجه به اینکه خرابی هایی در حاشیه شهر داشته ایم، راه اندازی آشپزخانه و طبخ غذای گرم در بیت الزهرا حاج قاسم در رفسنجان با همکاری مجمع جهادگران استان کرمان داشته ای نیز آغاز شده است و در هر وعده هزار پُرس غذای گرم را در بین مردم آسیب دیده و گروه های جهادی توزیع  می کنند.
 


حضور به موقع و آماد همه نیروهای امدادی دولتی در کنار نیروهیا خدمت رسان مردمی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز روز گذشته خبر داد:  که در طی وقوع پدیده مانسون در نقاط مختلف استان از روز دوشنبه سوم مردادماه جاری تا کنون که در ششمین روز از عملیات امدادو نجات هستیم ، نیروهای هلال احمر به 3 هزار و 538 متاثر از سیل امدادرسانی کرده اند.

وی با اشاره به تخلیه آب 215 منزل مسکونی، افزود: امدادگران جمعیت هلال احمر 113 خودرو محاصره در سیل در شهرستان های رفسنجان، سیرجان، شهربابک، راور، زرند و رودبارجنوب رهاسازی کردند. 

فلاح حتی تعداد مفقودی های سیل های اخیر در سطح استان را 20 نفر عنوان کرد و گفت: تعداد  8 نفر از مفقودین توسط نیروهای هلال احمر پیدا شدند  تلاش برای جستجوی بقیه ادامه دارد.

وی تعداد مصدومین را نیز 5 نفر نام برد و گفت: مصدومان آسیب جدی ندیده اند و  تعداد  85 نفر نیز توسط جمعیت هلال احمر اسکان داده شدند. 

فلاح دیگر خدمات ارائه شده را در قالب کمک های امدادی عنوان کرده و گفت: 751 بسته غذایی، یک هزار و 129 کیلوگرم نایلون، 788 تخته پتو، 17 دستگاه چادر امدادی و هم چنین سایر اقلام امدادی و غذایی در بین آسیب دیدگان از سیل در نقاط مختلف استان توزیع شده است.
 

خسارت سیل به زیر ساخت ها بود نه جان و مال مردم

روز گذشته 6 مرداد ماه درست در ششمین روز از وقوع سیل، احمد وحیدی وزیر کشور با همراهی استاندار کرمان و فرمانده سپاه ثارلله کرمان سردار محمدعلی نظری نیز وارد کرمان و شهر رفسنجان شد؛ نقطه حادثه خیزی که کرمانی ها را بعد از 200 سال غافلگیر کرده بود را نظاره کرد و وعده های بسیاری از جمله مستقر ساختن نماینده بنیاد مسکن در روستای کوثر ریز برای ارزیابی میزان خسارات و ارسال کمک هایی چون کف کش ها و لجن کش ها و .... را داد و از نزدیک به ارزیابی وضعیت منطقه پرداخت.

در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان نیز به خسارت سیل بر زیر ساخت ها اشاره و مشخص شد که در پی وقوع پدیده مونسون بیش از ۸۶۰ قنات و ۳۶۰ راه روستایی تخریب شده است و تعداد  فوتی ها بر اثر سیل  سه نفر بوده است.

شعار ارتش فدای ملت را عملا  ثابت کرده ایم

امیر غلامعلیان در گفتگو با راه آرمان نیز بر امداد رسانی تاکید کرده و گفت: به محض ابلاغ دستور امیر فرماندهی کل ارتش به امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی مبنی بر فرماندهی صحنه به منظور مقابله با سیل اخیر در استان های کشور، قرارگاه منطقه ای جنوبشرق مأموریت پیدا کرد که همزمان در چهار استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و یزد با اعزام ادوات مهندسی خود به مناطق، به کمک مردم بشتابد و شعار ارتش فدای ملت را عملا مجددا ثابت کند.

 

فرمانده قرارگاه منطقه ای ارتش در جنوبشرق با اشاره به اینکه در دو روز گذشته تعداد زیادی از ادوات مهندسی را به شهرستان یزد اعزام کرده ایم، عنوان کرد: تخلیه آب های سطحی موجود در سطح شهرستان یزد، لایروبی رودخانه ها، تقویت سیل بندها، احداث سایت های حفاظتی در منطقه تحت مسئولیتی که به گروه مهندسی کرمان در یزد داده شد، در حال انجام است.

وی بیان کرد: همزمان ادوات مهندسی ما در شهرستان های جنوبی استان و سیستان و بلوچستان درگیر هستند در ایرانشهر، خاش و مهرستان ادوات مهندسی با محوریت لشکر 88 زرهی سیستان و بلوچستان در حال فعالیت است؛ همچنین دو روز گذشته درخواست کمک از استانداری کرمان برای کمک به مناطق سیل زده شهرستان زرند داشته ایم که ادوات مهندسی ما به انجا اعزام شد و هم اکنون در این شهرستان کار می کند.

خسارت استان به زیر ساخت ها و راه های روستایی بیش از براورد اولیه بود

معاون فنی و راه های روستایی اداره کل راهداری  نیز از خسارت  بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به راه های استان کرمان خبر داد و تاکید کرد که به بیش از 60 درصد راه های روستایی متاثر از سیل آسیب رسیده است. اما روی دیگر سیل؛ آبگیری تالاب جازموریان بود به طوری که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در گفتگویی عنوان کرد: طبق بررسی‌های گروه‌های محلی در استان و آنالیز نقشه‌های ماهواره‌ای تاکنون ۲۰ درصد تالاب جازموریان طی بارش های اخیر آبگیری شده است که این میزان طبق پیش‌بینی‌ها در روزهای آینده با ورود آب ناشی از سیلاب افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین علی رشیدی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: بارندگی و سیلاب های زیادی در روزهای اخیر در استان کرمان به وقوع پیوست. اما این سیلاب ها در بالادست سدها اتفاق نیفتاد. تنها مقداری از این روان آب‌ها در بالادست وارد سدها شد. به سد جیرفت حدودا 6 میلیون متر مکعب سیلاب و در سد تنگوییه سیرجان یک و سه دهم میلیون متر مکعب آب وارد شد و جمعا اگر حساب کنیم حدودا بین 7 تا 7/5 متر مکعب سیلاب  وارد سدهای استان کرمان شد. اما متاسفانه سد بافت و نسا نتوانستند هیچگونه آبی در پی بارندگی های شدید ذخیره کنند.

روایت دل به آب زدن فرمانده برای نجات۱۱ فرد گرفتار در سیل

در پی وقوع سیل اخیر شهرستان "انار" فرمانده انتظامی و تنی چند از نیروهای پلیس این شهرستان به داد این افراد رسیدند و آنان را از مرگ حتمی نجات دادند.

بنا به این گزارش لحظاتی قبل از جاری شدن سیلاب شدید ۸ مردادماه به سمت شهرستان انار ۳نفر از نگهبانان باغات پسته محدوده محور انار مهریز به‌همراه ۶ شهروند دیگر اناری که مشغول آبیاری باغات پسته خود بودند گرفتار جریان شدید سیلاب شده و برای نجات خود به بالای یک اتاقک نگهبانی پناه می برند و لحظاتی بعد یک مرد جوان و پدر سالخورده وی نیز که خودروی پراید آنان در گل و لای سیلاب واژگون شده بود برای نجات جان خود به آنان می پیوندند و همه این افراد در حالی که با خطر تخریب اتاقک نگهبانی و بالا آمدن جریان شدید آب دست و پنجه نرم می کرده اند با شماره های واحدهای امدادی تماس می گیرند. یکی از نگهبانان باغات پسته که از قبل شماره سرهنگ "خلیلی" فرمانده انتظامی شهرستان انار را در گوشی خود داشته با این مسئول انتظامی تماس گرفته و با ذکر آدرس محل درخواست کمک می کند.

اینجا بود که فرمانده انتظامی شهرستان انار حتی یک ثانیه را هم هدر نمی دهد و با توجه به اینکه در آن شرایط امکان حضور بالگرد در آن منطقه وجود نداشته با خودروی سازمانی کمک دار به همراه چند تن از نیروهای تیم‌گشت کلانتری عازم این محور می شود و با شناختی که از موقعیت این اتاقک نگهبانی در باغات پسته داشته خود را به محل می رساند و زمانی که با ابراز ناتوانی راننده یک دستگاه لودر و دیگر افراد حاضر در محل برای رویارویی با سیلاب شدید و نجات افراد گرفتار سیل روبرو می شود به سرعت کفش های خود را از پا خارج و به دل آب می زند.

جدال فرمانده انتظامی شهرستان انار با جریان شدید آب  در آن تاریکی شب چندین ساعت به طول می انجامد اما در سایه توجهات خاصه الهی و جانفشانی این مسول انتظامی همه آن ۱۱ نفر یکی پس از دیگری بر دوش فرمانده انتظامی شهرستان و نیروهای گشت کلانتری از مسیر سیلاب خارج و سوار بر وانت یگان امداد به سلامت از محدوده ای با بیش از ۲ متر ارتفاع آب خارج و با همین خودروی پلیس به شهر منتقل می شوند.

افراد نجات یافته از این سانحه که یک خانم میانسال به همراه همسر و پسر جوان خود، یک مرد سالخورده و  ۷ نفر دیگر هم مردانی جوان و میانسال و همگی متاهل و صاحب فرزند هستند طی مصاحبه‌هایی که ساعاتی بعد با آنان صورت گرفت زنده ماندن خود در این شرایط سخت را معجزه دانسته و بی نهایت قدردان حضور،ایثار و دل به آب زدن فرمانده انتظامی شهرستان انار بودند.

 

مازندران

همدلی ستودنی مردم و مسئولان برای یاری‌رسانی به سیل‌زدگان در مازندران

س از استان‌های تهران و خراسان رضوی، مازندران بیشترین تعداد جانباخته را به خود اختصاص داده است؛ در این استان ۶ نفر در پی سیل جان خود را از دست داده‌اند.  ۱۲ نفر نیزمفقود هستند که جستجو برای یافتن آن‌ها ادامه دارد. ۴ تن از مصدومان سیلاب استان مازندران نیز به مراکز درمانی منتقل شدند. 

سیل ویرانگر هفتم مرداد که بر اثر طغیان رودخانه چالوس رخ داد علاوه بر آسیب‌ رساندن به زیرساخت‌های مختلف اعم از برق، آبرسانی، راه و ساختمان‌ها، خسارت سنگینی هم بر زیرساخت‌های ارتباطی این منطقه وارد کرد که منجر به قطع گسترده خطوط تلفن ثابت، همراه اول و اینترنت شد.

بلافاصله پس از وقوع سیل و بروز خسارت‌ها و تلفات جانی، استاندار مازندران با حضور در مناطق سیل‌زده، بر لزوم حضور مدیران در مناطق و بسیج تمامی امکانات دستگاه‌های دولتی و اجرائی برای بازگشایی راه‌ها، خدمات دستگاه‌های امدادرسان و خدمات رسان و بازگشت به شرایط عادی، تاکید کرد.

در کنار بسیج مسئولان استانی و دستگاه‌های امدادرسان،  گروه‌های جهادی و مردمی هم برای کمک به سیل زدگان، آستین همت بالا زدند.

حسینعلی محمدی شیرکلائی سرپرست مدیریت بحران مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت خسارت سیلاب در استان با بیان اینکه در سیل اخیر به اراضی کشاورزی، زیرساخت، مزارع پرورش ماهی، دام، تاسیسات، جاده و سایر بخش‌ها، خسارت وارد شده است؛ اظهار کرد: برآورد اولیه خسارت سیل  بیش از ۵ هزار میلیارد تومان در کل مازندران است.

وی با بیان اینکه بیشترین خسارت سیل در مازندران به دهستان کوهک‌چال مرزن‌آباد شهرستان چالوس وارد شد؛ افزود: هفت کیلومتر محور اصلی روستایی ما آسیب جدی دیده است.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران، با بیان اینکه در سیل اخیر دو روستای ” باسکول ” و ” پولادکوه”  از توابع بخش مرزن آباد به کلی از بین رفته است؛ خاطرنشان کرد: ۴۰ خانه در این دو روستا به صورت صددرصد تخریب شده است و آب آن را با خود برده است.

این مسئول اعلام کرد: تا این لحظه، متاسفانه در سیل اخیر ۶ نفر از هم‌وطنان ما جان خود را از دست دادند و ۱۲ نفر مفقود شدند.

محمدی شیرکلائی، عنوان کرد: در حوزه‌های مختلف، دستگاه‌های متولی، سخت در حال فعالیت هستند و در تلاش هستیم تا پایان امروز با اجرای عملیات پل‌گذاری، به نخستین روستایی که خسارت جدی به آن وارد شده است برسیم.

وی تاکید کرد: تا الان، نزدیک به ۲ کیلومتر عملیات ترمیم و بهسازی جاده در مناطق سیل‌زده انجام شده است و در برخی از نقاط، احداث مسیرهای جدید نیز انجام شده است.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران، گفت: با پایان انجام این عملیات، راه دسترسی 24 روستای بالادست، بازگشایی خواهد شد و اگر امشب اگر بارندگی نداشته باشیم به روستای باسکول خواهیم رسید.

این مسئول ادامه داد: در بحث دسترسی جاده‌ای در 4 روستای بالادست مرزن‌آباد شامل پولادکوه سر، بیجان، چهارباغ و  انگوران محدودیت داریم و در این روستاها، امدادونجات هوایی انجام شده است و طی روز جاری نیز دو مرحله امدادونجات هوایی انجام شده است.

محمدی شیرکلائی، مطرح کرد: فعلا تجهیزات و دستگاه‌های راهداری در رودخانه مستقر هستند و تقریبا 35 دستگاه ماشین‌آلات سنگین و 70 دستگاه ماشین‌آلات سبک مشغول کار هستند.

وی افزود: حجم خسارت در این منطقه بسیار بالا است و حداقل در حوزه روستاهای مرزن آباد بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان، خسارت وارد شده است.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران، تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی و تقسیم بندی انجام شده، عملیات احداث، ترمیم و بهسازی محورهای اصلی به بسیج سازندگی و محور شماره دو به راهداری واگذار شده است تا کار در اسرع وقت انجام گیرد.

این مسئول، با بیان اینکه پایدار سازی شبکه آب و برق و سایر خدمات نیاز به زمان دارد؛ تصریح کرد: ترمیم شبکه برق در دست انجام است، مجموعه هلال احمر و دستگاه‌های امداد و نجات در حال جستجوی مفقودین هستند، آب‌رسانی به مناطق آسیب‌دیده به صورت تانکر تا ترمیم کامل شبکه در حال انجام است، سایر دستگاه‌ها هم در حال فعالیت هستند.

محمدی شیرکلائی، افزود: با توجه به اینکه حوزه خسارات و محدوده آسیب بسیار گسترده است نمی‌خواهیم چندان مردم را درگیر کنیم و از مردم تنها انتظار همکاری و صبوری داریم.

وی عنوان کرد: حداکثر تلاش ما بازگشت شرایط عادی به منطقه و برقراری شبکه آب و برق و راه دسترسی است و تمامی دستگاه‌ها پای کار هستند.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران، متذکر شد: در حال حاضر در حال جاده سازی و عملیات پل موقت برای بازگشایی راه دسترسی به روستای باسکول هستیم که در نهایت تا فردا به پایان خواهد رسید.

محمدی گفت: علیرغم هشدارهای متعدد ستاد بحران اما مردم و مسافران به هشدارها توجه نکردند و از مردم تقاضا داریم هشدارهای ستاد بحران را جدی بگیرند.

 

یزد

سیل مهربانی در حسینه ایران و صحنه‌هایی که فقط در ایران می‌توان دید

هرچند طی چند روز اخیر شاهد خسارت‌های جدی سیل به استان و به ویژه شهر یزد بودیم و برخی از هم‌استانی‌های عزیزمان نیز به طور جدی به زحمت افتادند اما در همین چند روز و در بحبوحه همین مشکلات صحنه‌هایی را شاهد بودیم که در نوع خود غرورآفرین بود و البته تقریبا می‌توان گفت چنین صحنه‌هایی را فقط در ایران می‌توان شاهد بود.

حضور معنادار مردم در صحنه و کمک به هم‌وطنان

یکی از اقدامات جالب توجه و ارزشمندی که طی این روزها شاهد آن بودیم، اصرار مردم برای کمک به هم‌وطنان و همشهری‌های خود بود. حضوری که صحنه‌های زیبایی را خلق کرد و علاوه بر اینکه گره‌هایی را از مشکلات برخی از هم‌استانی‌ها گشود، از نظر روانی نیز فضای مثبتی را در بین مردم آسیب‌دیده از سیل ایجاد کرد و موجب دلگرمی آن‌ها شد.

 

مسؤلان در کنار مردم

در همان ساعات ابتدایی وقوع سیل شاهد حضور پررنگ مسؤلان بخش‌های مختلف در صحنه و در بین مردم و تلاش برای رفع مشکلات بودیم. استاندار یزد به عنوان نماینده عالی دولت در استان، تمام عیار در صحنه حاضر شد، حضوری که تقدیر وزیر کشور را نیز به دنبال داشت.

از سوی دیگر شاهد سفر به موقع وزیر کشور به استان یزد و پیگیری موضوع از نزدیک توسط او بودیم که این امر نیز بیانگر اهتمام دولت جهت حل هر چه سریعتر مشکلات است. معاون اول رئیس‌جمهور نیز موضوع را بصورت تلفنی از طریق استاندار دنبال کرد.

 

دیگر مسولان استان هم در شهرستان یزد و هم در شهرستان‌های دیگر استان که درگیر سیل بودند، شبانه‌روزی در میدان حضور داشتند و مسائل را دنبال می‌کردند. حتی شاهد حضور میدانی امام جمعه یزد و برخی دیگر از ائمه جمعه در مناطق سیل زده بودیم که این بسیج همگانی برای حل مشکل واقعا ستودنی است.

حضور بی‌سر و صدای گروه‌های جهادی در صحنه

تلاش برای حل وفصل مشکلات ناشی از سیل اخیر، فقط به مسولان دولتی منحصر نشد چرا که گروه‌های جهادی و بسیجیان و داوطلبان هلال احمر از جمله کسانی بودند که بی سر و صدا و بصورت شبانه‌روزی در میدان حاضر شدند و برای برون رفت از وضعیت ایجاد شده ناشی از سیل، تلاش‌های فراوانی کردند.

 

کسانی که در مسیر رودخانه‌ها در آستانه از دست دادن جان خود بودند، با ایثار نیروهای داوطلب هلال احمر نجات یافتند. بسیاری از کسانی که در جریان سیل خانه‌های آن‌ها تخریب شده بود توسط همین گروه‌های جهادی در حسینه‌ها اسکان داده شدند و حتی تعدادی از مسافران سیل‌زده در حوزه علمیه مستقر شدند.

 

بارش باران و کمک به سفره‌های زیرزمینی

هرچند بارش باران در فصل تابستان و جاری شدن سیل تأثیر خیلی زیادی در تغذیه سفره‌های زیرزمینی ندارد اما یقینا همین بارش‌ها هم بی‌تأثیر نیست و حداقل بخشی از روان‌آب‌ها برای سفره‌های زیرزمینی مفید هستند.

این در حالی است که جاهایی که بارش‌ها به درستی به سدهای خاکی هدایت شدند، ذخیره آب و افزایش آب سدها را به دنبال داشت که می‌تواند در معضل کم‌آبی استان تا حدی نقش‌آفرین باشد.

سیل و کشورهای پیشرفته

فراموش نکنیم در شرایطی که در استان یزد میان میانگین بارش‌های در طول سال حدود 40 میلمیمتر است، فقط در یک روز در خود شهر شاهد بیش از 75 میلیمتر بارش باران بودیم.

بارش باران خیلی کمتر از این در بسیاری از کشورهای پیشرفته فجایعی را به بار می‌آورد که اصلا قابل قیاس با مشکلات ایجاد شده امروز ما نیست.

به عنوان مثال بارش باران کمتر از آنچه در یزد شاهد بودیم در برخی شهرهای انگلیس، آمریکا و آلمان مشکلات عدیده‌ای را برای این شهرها ایجاد کرد. یا حتی بارش باران در تیرماه سال 97 در ژاپن به عنوان کشوری پیشرفته و با تکنولوژی سطح بالا، خسارات بسیار گسترده‌ای به بار آورد.

 

یا مثلا همین چند روز اخیر، بارش باران در امارات به عنوان کشوری که مدام از زیرساخت‌های پیشرفته آن سخن گفته می‌شود، خسارت‌های سنگینی را ایجاد کرد و موجب آواره شدن بخشی از مردم شد.

البته تردیدی نیست که می‌شد در جریان سیل عملکرد بهتری داشت و زودتر از این موضوع را پیش‌بینی کرد و زیرساخت‌های لازم را زودتر و بهتر برای مقابله با این موضوع تعبیه کرد. اما این موضوع نباید باعث شود تا زحمات و تلاش‌های قابل تقدیر مسئولین و مردم و گروه‌های جهادی در سیل اخیر را نادیده بگیریم.

 

سمنان

از حضور متفاوت استاندار سمنان تا خدمت رسانی دستگاه‌های متولی/ امداد رسانی به ۴۶۰ نفر در روستای زرین دشت

 

سیل‌های مرداد ماه همواره به دلیل پدیده بارش های موسمی یا همان مونسون خسارت بار بوده و با جاری شدن خود کاشانه هموطنان را از بنیان کنده و جان های بسیاری را گرفته است.

اکنون بار دیگر در نخستین مرداد ماه قرن جدید بازهم بارش های موسمی از راه رسید و این بار بخش وسیعی از ایران را در برگرفته است و البته این بارش ها همچنان ادامه دارد.

اما سیل امسال با همه سیل های تابستانه گذشته کشور یک تفاوت اساسی دارد؛ آن هم حضور به موقع امداد رسانان و دستگاه های امدادی در مناطق سیل زده، حضور میدانی استانداران و مسئولان عالی رتبه برای مدیریت میدانی بحران و نیز بسیج همه امکانات برای به حداقل رساندن مخاطرات ناشی از سیل بود.

در همین راستا و باشدت گرفتن بارش ها، رییس جمهور در سفر استانی همدان برای پیگیری امور سیل زدگان دستورات لازم را صادر کرد؛ آیت الله سید ابراهیم رییسی به وزرا و استانداران دستور داد تمام امکانات خود را برای مواجهه با سیل بسیج کنند.

در استان سمنان نیز  بارش رگباری باران سبب جاری شدن سیلاب در مناطق شمالی شهرستان های گرمسار و آرادان شد ومحور سرخه و آرادان شد و. بارش های رگباری باران در مناطق بالا دستی بنه کوه گرمسار ، رودخانه دائمی حبله رود را خروشان کرد.

به محض وقوع اولین بارش ها و حرکت روان آب ها تمام مناطق پر خطر استان که از قبل شناسایی شده بودند برای مقابله با سیل تجهیز شده و در حالت آماده باش قرار گرفتند و همین امر سبب شد تا خسارت انسانی کمی را شاهد باشیم.

گرچه شدت سیلاب به روستاهای محور سرخه – آرادان ،لاسجرد، جوین روستای امین آباد فیروزکوه،امازاده داوود و روستای چنداب و حسین  آباد وزرین دشت خسارت وارد شد ، اما حضور به موقع هلال احمر و گروه های حاضر در هر منطقه جان انسان های زیادی را به موقع نجات داد و به بیش از ۱۰۰ نفر امداد رسانی شد و ۱۷ فرد گرفتار در سیل را نجات داد.

صحنه ای ماندگار از حضور دولتمردان مردمی 

اما یکی از صحنه های ماندگار در سیل اخیر حضور به موقع و جهادی استاندار سمنان بود که نشان از مردمی بودن دولت سیزدهم و پای کار بودن مسئولین آن در کنار مردم دارد که وی به دلیل جاری شدن سیل و تخرب جاده عشایری منطقه قره چاق و عدم امکان تردد با خودور با مساعدت یکی از اهالی منطقه و توسط وسیله نقلیه وی عازم قره چاق شد.

البته سپاه پاسداران نیز مانند همیشه با حضور به موقع خود در صحنه و در بین مردم موجب دلگرمی آنها شد و برای ایفای نقشی کلیدی در مدیریت و کاستن از آسیب های سیل اخیر به صحنه آمد تا بار دیگر حضور گسترده واحدها و یگان های سپاه پاسداران و بسیج در کنار سایر دستگاهها ونهادهای خدمت رسان و مردم آسیب دیده  امیدواری به کاهش سریع تر مشکلات را افزون کند.

امداد رسانی به ۴۶۰ نفر در روستای زرین دشت 

مهدی صفرخانولو فرماندار گرمسار نیز در گفتگو با خبرنگار مرآت؛ در مورد اقدامات انجام گرفته در سیل اخیر نیز ابراز کرد: بلافاصله پس از وقوع سیل با حضور همه مسئولین و با بسیج همه امکانات امداد رسانی های لازم صورت گرفت.

فرماندار  گرمسار در ادامه افزود: در مسیر سیلاب بلافاصله  و در ساعات اولیه با بیل مکانیکی در منطقه بنه کوه و با اقدامات فوری مسیر باز گشایی  و لایه روبی انجام شد  و  قطعی های موقت آب و برق نیز مرتفع شد.

بنا به گفته صفرخانلو در ساعات اولیه وقوع سیلاب بازگشایی مسیرهای مسدود انجام گرفت و یک ورزشگاه مجهیز با تمام امکانات در اختیار سیل زدگان قرار داده شد و با ارسال ۴ قطار حدود ۴۶۰ نفراز روستای زرین دشت فیروزکوه به گرمسار بازگشتند.

۴۰۰ بسته غذایی بین سیل زدگان توزیع شد

مظفر محمد خانی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان سمنان نیز از حضور بیش از ۲۲ تیم امدادی در مناطق مختلف دچار سیل خبرداد و افزود: با حضور بیش از ۱۱۰ نیروی امدادی به بیش از ۱۰۰ نفر امداد رسانی انجام گرفت و ۹۰ خودوری گرفتار در سیل نیز امداد رسانی شد.

محمد خانی خاطر نشان کرد :در پی وقوع سیلاب در شهرستان فیروزکوه تجهیزات و امکانات از جمله ۱۰۰ دستگاه چادر امدادی، ۸۰۰ تخته پتو، و ۴۰۰ تخته موکت و همچنین ۴۰۰ بسته غذایی و ۱۰۰ عدد آب معدنی به مناطق آسیب دیده فیروزکوه ارسال شد.

معاون عمرانی استانداری سمنان نیز  در گفتگو با خبرنگار مرآت؛   از کنترل سیلاب و مدیریت بحران  در بخش ایوان کی شهرستان گرمسار خبرداد و افزود: هیچ نگرانی برای مردم شهر ایوان کی برای بند خاکی و تغذیه مصنوعی در پایین دست شهر ایوان کی و بند خاکی روستای چنداب وجود ندارد و مردم به شایعات توجه نکنند.

محمد حمیدی معاون عمرانی استاندرای سمنان با اعلام این مطلب ، افزود: بلافاصله با حضور نیرو های مدیریت بحران و راهداری برای ساعاتی به دلیل سیلابی شدن مسیر جاده ایوان کی به ترهان در جاده صای بسته شد که بلافاصله بازگشایی شد و سیلاب نیز کنترل شد و همچنین در مورد بند خاکی روستای چنداب ایوان کی نیز به دلیل سریز کردن و شسکته شدن بند خاکی مطالبی عنوان شد که بلافاصله موضوع مدیریت شد و روستا نیز برای کنترل حادثه تخلیه شد.

حضور جهادگران در روستای چنداب

مهدی کاشفی، جانشین قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه استان سمنان نیز ضمن گفتگو با خبرنگار مرآت از آمادگی گسترده گروه‌های جهادی برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان این استان خبر داد.

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان سمنان فعالیت جهادگران در این شهرستان ها را امداد رسانی، تخلیه مردم و اهالی روستا، تخلیه اثاثیه و دام مردم، هدایت آب و جلوگیری از ورود آب به روستاها و منازل، بازگشایی برخی از مسیرها و تخلیه آب منازل و معابر عمومی شهرها، روستاها و مساجد را نام برد.

وی از حضور ۱۰ نفر از جهادگران روستای ایوانکی در روستای چنداب در پی وقوع سیل اخیر و امداد رسانی به سیل زدگان خبرداد.

لازم بذکر است در سیلاب‌های اخیر در مناطق مختلف استان سمنان تاکنون سه نفر مفقود شدند که یکی از آن‌ها که یک پیرمرد بود که خوشبختانه با جست‌وجوی نیروهای امدادی صحیح و سالم پیدا شد.

 

البرز

سیل مهربانی جهادگران و مسئولین، البرز بحران‌زده را آرام کرد

 

چالوس و ناریان طالقان از جمله مناطقی بود که بارش باران از مرز آبگرفتگی عبور کرد، خسارت هایی را به دنبال داشت و مردم را به مشقت انداخت.
 
اگر چه سیل روستای ناریان موجب قطع راه ارتباطی روستاها، غرق شدن ۷۰ خودرو در سیل و از بین رفتن برخی از خانه ها شد اما مردم تنها نماندند.
 
 
فرماندار طالقان در گفت‌وگو با خبرنگار تیتریک، گفت: وقوع سیل در روستای ناریان طالقان خوشبختانه با خسارت جانی همراه نبود.
 
علی مهدوی افزود: عملیات پاکسازی آب گرفتگی معابر و منازل روستائیان با همت سپاه، بسیج، هلال احمر و دیگر دستگاه های اجرایی البرز در حال انجام است.
 
وی اظهار داشت: برخی از خودروهای روستائیان وارد رودخانه شده اما به دلیل گستردگی سیلاب اطلاعات دقیقی در اختیار نداریم و هلال احمر وارد عمل شد.
 
مهدوی تصریح با اشاره به اینکه ۳ خانه روستائی نیاز به بازسازی دارند، تصریح کرد: با توجه به تداوم بارندگی ها تا ۳ روز آینده مردم از رودخانه ها فاصله بگیرند.
 
 
وی گفت: عمده خسارت سیل در بخش کشاورزی بوده و باغات روستاهای طالقان به شدت آسیب دیده اند و نمی توان در حال حاضر براورد دقیقی داشت.
 
عبداللهی استاندار البرز با همراهی خلفی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان در طالقان حضور پیدا کرد و در جریان اقدامات و امدادرسانی قرار گرفت.
 
وی از نیروهای خدمات رسان تقدیر و از عوامل امدادی خواست روند امداد رسانی و کمک رسانی به خانوارهای آسیب را تسریع کرده و به مردم کمک کنند.
 
بازدید فرمانده نیروی انتظامی البرز از مناطق سیل زده اقدام دیگری بود که در راستای همراهی با مردم ناریان توسط سردار عباسعلی محمدیان انجام شد. 
 
 
محمدیان در این بازدید عنوان کرد؛ امنیت در مناطق سیل زده برقرار است و مردم عزیز به هیچ عنوان نگرانی بابت اموال خود در این مناطق نداشته باشند.
 
فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه پلیس در تمام شرایط در کنار مردم است، گفت: تا هرزمانی که لازم باشد ماموران پلیس دراین مناطق حضور خواهند داشت.
 
همچنین نجفیان مدیر آب منطقه ای البرز اعلام کرد با ورود سامانه بارشی اخیر، ۱۲ سرشاخه رودخانه شاهرود طالقان درگیر سیل و گل و لای شد.
 
وی ادامه داد؛  خوشبختانه این سیل خسارت جانی در پی نداشت اما آب بردگی نزدیک به ۷۰ دستگاه خودرو که متعلق به گردشگران بود، ثبت شد.
 
 
سیل طالقان و گرفتاری خانواده های روستائی موجب شد سازمان بسیج سازندگی البرز جهادگرانش را به خط کند تا بتواند مرهمی بر درد مردم باشد.
 
مهران طیران مسئول این مجموعه گفت: در طالقان ۱۵ گروه جهادی و حوزه های بسیج فعال شده اند، البته هلال احمر و دستگاه ها پای کارند.
همچنین مدیرکل راهداری البرز در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته بارش های خوبی در طالقان، چالوس و کرج داشتیم.
 
 
علی زندی فر افزود: ۱۴ نقطه چالوس دچار آب بردگی شد و با اعزام ماشین آلات کرج و چالوس برای بازگشایی راه، نسبت به این مهم اقدام شد.
 
زندی فر با اشاره به اینکه در طالقان ۴ آب بردگی داشتیم افزود: راه روستای جوستان به گراب، جوستان به ناریان و پراچان مسدود بود.
 
وی به بازگشایی تمام محورها با حضور ۱۸ تیم و ۱۱۰ راهدار اشاره کرد و گفت: البته مردم باید از حرکت در مسیرهای سیلاب خودداری کنند.
 
 

چهارمحال و بختیاری

گروه‌های جهادی تا آخرین لحظه کنار مردم سیل‌زده هستند/ آبگیری ۴۰ درصدی سدهای خاکی در چهارمحال‌وبختیاری

بارش شدید باران در چند روز اخیر در چهارمحال و بختیاری موجب جاری شدن سیل در برخی مناطق این استان  از جمله روستای بارده از توابع شهرستان بن شده و خسارات زیادی به مناطق روستایی و شهری وارد کرده است.

اما در کنار تمامی مشکلات موجود بازهم بسیج و سپاه، مردم عادی، برخی از مسئولین در کوتاه ترین زمان با حضور در میدان به یاری مردم شتافته و در کنار امداد رسانی به سیل زدگان و حل مشکلات آنان برای بازسازی مناطق آسیب دیده اعلام آمادگی کردند.

و همچنان این خدمات رسانی و کمک به مردم سیل زده این منطقه ادامه دارد.



سپاه و بسیج تا آخرین لحظه در کنار مردم سیل زده هستند/بیش از 40 گروه جهادی در منطقه بارده حضور دارند

علی محمد اکبری گفت: گروه های جهادی تا زمان ضرورت و نیاز در کنار مردم خواهند بود و مجموعه سپاه و بسیج این آمادگی را دارد تا با کمک نهاد های مربوطه از جمله بیناد مسکن، کمیته امداد و سازمان بهزیستی با همدلی و همراهی همچون در گذشته به مردمی که امروز نیازمند کمک رسانی هستند امداد رسانی کنیم.

سردار علی محمد اکبری فرمانده سپاه حضرت قمر بنی هاشم (ع) در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و شهدای مدافع حرم  بالاخص شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: در چنین اتفاقاتی مردم از حاج قاسم سلیمانی بیشتر یاد می کنند، سیل و زلزله هرجا که بود حاج قاسم سلیمانی جزو اولین نفرات بود که حاضر می شد.

وی افزود: رسالت سپاه و بسیج حفظ انقلاب اسلامی و دستاورد های آن می باشد و ماموریت های بسیج و سپاه از جمله ماموریت هایی است که در هر زمان و مکان نیاز به حضور باشد، در بحث های دفاعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، امداد رسانی و بالاخص در سیل و زلزله سپاه و بسیج در کنار مردم خواهد بود.

اکبری بیان کرد: بارش های اخیر که موجب ایجاد سیل در اکثر شهرستان های چهارمحال و بختیاری شد، خساراتی را به مردم استان وارد کرد، از جمله در روستای بارده از توابع شهرستان بن که بیشترین خسارت ها به مردم این روستا وارد شد، اما از همان لحظات اولیه بسیجیان ما در قالب گروه های جهادی بدون ابلاغ خاصی وارد عمل شدند و با هر امکاناتی اقدام به کمک رسانی کردند.

فرمانده سپاه حضرت قمر بنی هاشم(ع) تصریح کرد: از ساعات بعد از ایجاد سیل، گروه های جهادی حاضر در منطقه بارده سازماندهی و برای کمک رسانی به مردم اقدامات لازم را انجام دادند.

سردار اکبری گفت: بیش از 40 گروه جهادی از طرف سازمان بسیج استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان بن در بارده حضور پیدا کردند و با امکانات اولیه به کمک مردم شتافتند.

وی ضمن قدردانی از حضور اولیه مسئولین در روستای بارده و دیگر مناطق عشایری استان عنوان کرد: علاوه بر گروه های متعدد جهادی گروه های مردمی، نهادهای حمایتی و خدماتی نیز تلاش بسیار ارزشمندی را در راستای امداد رسانی به مردم سیل زده داشتند.

اکبری ضمن اعلام آمادگی سپاه در بحث بازسازی تخریب های صورت گرفته مناطق سیل زده ابراز کرد: گروه های جهادی تا زمان ضرورت و نیاز در کنار مردم خواهند بود و مجموعه سپاه و بسیج این آمادگی را دارد تا با کمک نهاد های مربوطه از جمله بیناد مسکن، کمیته امداد و سازمان بهزیستی و با همدلی و همراهی همچون گذشته به مردمی که امروز نیازمند کمک رسانی هستند امداد رسانی کند.

وی در آخر ضمن ابراز اینکه مردم روستای بارده مردم انقلابی و کم توقعی هستند افزود: نباید از خسارات وارده بر مردم این روستا قافل شد زیرا که این منطقه در بحث کشاورزی، دامداری، مسکن، جاده، آب، برق و گاز دچار خسارت های سنگینی شده است و باید به نحو ممکن جبران شود.


 

فرهنگیان به کمک مردم سیل زده شتافتند

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان چهارمحال‌وبختیاری از همیاری فرهنگیان شهرستان‌های بن و سامان با مردم سیل‌زده روستای بارده خبر داد.

افشین امیریان مدیرکل آموزش‌و‌پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: در پی وقوع سیل در روستای بارده و خسارات متعدد به منازل و اماکن عمومی در این روستا، فرهنگیان همچون همیشه به یاری مردم خسارت دیده شتافتند.

افشین امیریان افزود: 50 نفر از همکاران فرهنگی شهرستان‌های بن و سامان در قالب گروه جهادی معلم شهید الیاس احمدی بنی با همکاری بسیج فرهنگیان شهرستان بن جهت لایروبی، تعمیر و بازسازی منازل و معابر در روستای سیل زده بارده حاضر و مشغول به فعالیت شدند.

امیریان همچنین از در اختیار گذاشتن منابع و اماکن آموزش‌وپرورش جهت پیشرفت هرچه سریع‌تر امور خدمات رسانی در این روستا خبر داد و گفت: سالن ورزشی به مساحت 700 متر مربع و مدرسه حجاب روستای بارده با 5 کلاس جهت اسکان گروه‌های جهادی و برگزاری جلسات ستاد بحران با همکاری هلال احمر و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آماده‌سازی و در اختیار این گروه‌ها قرار گرفته است.



بارندگی‌ها شادابی کشاورزان را به دنبال داشت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۴۰ درصد ظرفیت بندهای خاکی در بارندگی‌های اخیر آبگیری شده است، گفت: ۱۱۵ سد خاکی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، این بندها ۱۵ میلیون مترمکعب آب را در پشت خود نگه‌داری می‌کنند که هم‌اکنون ۶.۵ میلیون مترمکعب آب در پشت آن مهار شده است.
 
حسین برزگر رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: طی روزهای گذشته شاهد بارش‌های سیل‌آسا در اکثر نقاط کشور و بهویژه این استان بودیم.
 
وی افزود: اگرچه بنابه دلایلی مثل تجاوز به حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها شاهد برخی حوادث ناگوار در دل بارندگی‌ها بودیم اما این بارش‌ها پرشدن تالاب‌ها و سدها، شادابی کشاورزان از تأمین آب و نگاه شاکرانه آن‌ها به درگاه خداوندی را به دنبال داشته است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه دریچه‌های بندهای خاکی در استان باز شده است و خوشبختانه وضعیت مناسبی دارند، ادامه داد: خوشبختانه به‌واسطه بارش‌های اخیر ظرفیت بندهای خاکی در مناطقی که شدت بارش بالا بود تکمیل شده است.
 
برزگر با بیان اینکه ۴۰ درصد ظرفیت بندهای خاکی در بارندگی‌های اخیر آبگیری شده است، عنوان کرد: ۱۱۵ سد خاکی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، این بندها ۱۵ میلیون مترمکعب آب را در پشت خود نگه‌داری می‌کنند که هم‌اکنون ۶.۵ میلیون مترمکعب آب در پشت آن مهار شده است.
 
وی با تاکید بر اینکه بارش‌ها چه تابستانه و چه زمستانه سراسر نعمت و برکت به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: با وجود بارش‌های اخیر که در چهارمحال و بختیاری به وقوع پیوست علاوه بر آبگیری سدها و بندهای موجود در استان شاهد شادابی و طراوت مراتع و اراضی کشاورزی هستیم و امید است شاهد افزایش میزان برداشت محصولات باشیم.



در بارندگی‌های اخیر سطح تالاب ها تغییر زیادی نداشت

سعید یوسف پور مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد:  میزان آب تالاب چغاخور در حال حاضر بیست و دو میلیون متر مکعب بوده که حدود پنج میلیون متر مکعب آن رسوب و گل و لای است.

وی تصریح کرد: همچنین آب تالاب گندمان حدود ششصد تا هفتصد هزار متر مکعب برآورد می شود.

یوسف پور یادآور شد: در بارندگی‌های اخیر سطح تالاب ها تغییر زیادی نداشت.

به گزارش جهانبین نیوز، اگر چه سیل اخیر خساراتی را به برخی از مناطق استان چهارمحال و بختیاری وارد کرد اما حضور به موقع مسئولین و گروه های جهادی به همه دنیا ثابت کرد که مردم و مسئولین  باهم و در کنار هم و کمک به یحکدیگر  می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن از بحران عبور کرده و شرایط را به حالت عادی برگردانند.

 

بوشهر

مسئولان استان بوشهر در حضور و مدیریت سیل نمره قبولی گرفتند

 

با توجه به وقوع سیل در استان فارس که منجر به فوت تعدادی از هموطانمان شد زنگ خطر برای سایر استان‌ها به خصوص استان بوشهر روشن شده بود و با اعلام هواشناسی تمامی دستگاه‌ها با آمادگی تمهیدات لازم برای پیشگیری و در صورت وقوع سیل امداد رسانی را در نظر گرفته بودند.

کوروش دهقان مدیرکل بحران استانداری بوشهر نیز در همین راستا خبر از آمادگی دستگاه ها برای مواجهه با سیل داد و از مردم خواست از حضور در مناطق دارای خطر سیل گرفتگی جلوگیری کنند.

از روز چهارشنبه سامانه بارشی موسوم به مونسون وارد استان بوشهر شد و شهرستان های مختلف از جمله شهرستان کنگان از اولین شهرستان های بودند که این سامانه در آنها شرع به فعالیت و بارش باران کرد.

پس از آن و در روزهای بعد این سامانه سایر شهرستان ها را در برگرفت که بیشترین فعالیست این سامانه در دشتستان عنوان شد که بیش از 88 میلی متر بارندگی از ایستگاه هواشناسی این شهرستان گزارش شد.

بارش باران در دشتستان سبب طغیان آب رودخانه ها شد تا جایی که بخشی از محور ارتباطی بین برازجان و دالکی به زیر آب رفت و برای ساعاتی تردد در این محور و همچنین محور اهرم به بوشکان به دلیل ریزش کوه غیر ممکن شد.

همچنین دره ی بزرگ شهر برازجان که به دره ی آردو در بین شهروندان این شهر مشهور است به کلی از سیلاب لبریز شد و حتی در برخی از نقاط سیلاب از مسیر خود طغیان کرد.از نکات جالب بارندگی های اخیر قلیان کشیدن پیرمرد اهرمی در هنگام بارش باران و در وسط خیابان بود که ویدیوی این اتفاق بارها بین کاربران شبکه های اجتماعی دست به دست شد و با واکنش های مختلفی همراه شد.

حضور به موقع مسئولان در مناطق سیل زده

جنبه ی دیگر وقوع این سامانه جوی در استان بوشهر حضور مسئولان جهادی استان و شهرستان ها، همزمان و بعد از وقوع سیل در کنار مردم بود که این اقدام علاوه بر دلگرمی دادن به مردم باعث رفع مشکلات ناشی از وقوع سیل با سرعت بالاتر می شد.

آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بلافاصله پس از وقوع سیل در محل حاضر شد و خدمت رسانی به مردم و برطرف کردن مشکلات آنها را مورد بررسی قرار داد.

حضور استاندار و معاونان همزمان با وقوع بارش ها

یکی از اقدامات مسئولان در مدیرت آب ناشی از بارندگی اخیر را می توان به آبیاری نخیلیات دشتستان و تنگستان را مورد اشاره قرار داد که با حضور مسئولان در محل سدهای انحرافی اهرم و سرقنات نخلستان های این شهرستان‌ها را از این بارش ها بهره مند کردند تا جانی تازه به نخل های تشنه داده شود.

با این تفاسیر می توان به اقدام مسئولان در سیل اخیر نمره ی قبولی داد اما وقوع سیل باید هشداری باشد برای آینده که در صورت بیشتر بودن دامنه ی بارش ها نیز بتوانند آن را به بهترین نحو مدیریت کنند و زمینه های لازم برای پیشگیری از حوادث از جمله لایروبی دره های فصلی را در دستور کار قرار دهند.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما