شناسهٔ خبر: 55412258 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دنیا حیدری

چشم‌هایمان را به‌روی موفقیت ورزش بانوان نبندیم

روزنامه جوان

ورزش بانوان طی سال‌های اخیر، موفقیت‌های قابل توجهی کسب کرده و توانسته ضمن اثبات توانمندی‌های خود، نگاه دنیا را به خود جلب کند

صاحب‌خبر -

ورزش بانوان طی سال‌های اخیر، موفقیت‌های قابل توجهی کسب کرده و توانسته ضمن اثبات توانمندی‌های خود، نگاه دنیا را به خود جلب کند؛ موفقیت‌هایی که گاه تحسین دنیای ورزش را به دنبال داشته و نشانگر پیشرفت بانوان ایران در حوزه‌های مختلف ورزشی بوده است. اما با وجود افتخارآفرینی‌های متعدد، همچنان می‌توان با صراحت گفت ورزش بانوان آنطور که باید و شاید از سوی مسئولان مورد توجه قرار نگرفته است، آن هم در شرایطی که موفقیت‌های بانوان در حوزه ورزش می‌تواند به مراتب تأثیرگذارتر از مسائل سیاسی در ایجاد روابط بین کشور‌های مختلف باشد. اگرچه این خاصیت ورزش است که از هر حوزه دیگری در دنیا تأثیرگذارتر باشد، اما ورزش بانوان در این بین می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد و نگاه‌ها را تغییر دهد. البته به شرط آنکه این تغییر نگاه را قبل از هر چیزی در کشور خودمان شاهد باشیم!
کسب عنوان قهرمانی جهان توسط دختران نوجوان تکواندو، در پی کسب اولین طلای قهرمانی آسیا توسط دختران هندبالیست نوجوان ایران که در ادامه موفقیت‌های خود توانستند در بین ۱۶ تیم برتر جهان حضور داشته باشند، از جمله آخرین موفقیت‌های رقم خورده توسط ورزش بانوان است که این‌بار در رده‌های پایه چشم دنیا را خیره کرده است؛ موفقیت‌هایی که نظیر آن را طی سال‌های اخیر بار‌ها و بار‌ها شاهد بوده‌ایم، آن هم در شرایطی که بر کسی پوشیده نیست با وجود تلاش‌های بسیار، هنوز هم تفاوت بسیاری بین امکانات ورزشی بانوان با آقایان وجود دارد و شرایط این دو حوزه را نمی‌توان با هم مقایسه کرد. با این حال تفاوت‌های فاحش هرگز مانع از افتخارآفرینی بانوان ورزشکار ایران نشده است، اما سؤال این است که چه زمانی قرار است این موفقیت‌ها بهانه‌ای برای رسیدگی و توجه بیشتر به ورزش بانوان شود؟
مهم‌ترین مثال عدم توجه به موفقیت‌های چشمگیر ورزش بانوان به قهرمانی دختران فوتسالیست ایران در رقابت‌های قهرمانی زنان آسیا برمی‌گردد. کسب قهرمانی در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ که جامعه جهانی فوتبال را به تحسین واداشت، اما با وجود رقم خوردن دو قهرمانی قابل توجه نه فقط شاهد حمایت بیشتر و مهیا کردن شرایط بهتر برای این تیم نبودیم که شرایط برخلاف تصور چنان سخت و دشوار شد که بسیاری از ادامه راه دلزده شدند! حال آنکه اندکی توجه به این تیم می‌توانست موفقیت‌هایی به مراتب بهتر و بیشتر را به دنبال داشته باشد. نمونه‌های این موفقیت‌های چشمگیر در ورزش بانوان کم نیست. قهرمانی‌ها و مدال‌آوری‌هایی که با توجه به امکانات محدود و شرایط دشوار به معجزه می‌ماند، اما رقم خوردن معجزه‌های متعدد نیز نتوانسته آقایان تصمیم‌گیرنده را به تغییر نگاه و ایجاد شرایط مناسب برای ورزش بانوان مجاب کند.
درست بعد از نمایش قابل توجهی که تیم ملی هندبال بانوان طی ماه‌های اخیر به نمایش گذاشت، این‌بار شاهد درخشش هندبال نوجوانان دختر هستیم و در کنار آن تکرار قهرمانی دختران نوجوان تکواندو که‌ای کاش به سرنوشت فوتسال بانوان دچار نشود و بعد از پایان خوشحالی‌های زودگذر و گرفتن عکس‌های یادگاری به دست فراموشی سپرده نشود.
ورزش بانوان طی سال‌های اخیر ثابت کرده پتانسیل بالایی دارد و با وجود امکانات اندک و شرایط نامناسب می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد، آن هم نه فقط در آسیا که در رقابت‌های جهانی. اما باید از این موفقیت‌ها حمایت و پشتیبانی کرد تا ادامه پیدا کند و ورزش بانوان ایران بیش از پیش در مجامع بین‌المللی و دنیا مطرح شود.

نظر شما