شناسهٔ خبر: 55386383 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

«جام‌جم» فعالیت غیرمجاز آرایشگاه‌ ها را بررسی می‌کند

زشتی؛ محصول اعتماد به مراکز زیرزمینی زیبایی

«تزریق ژل لب با پایین‌ترین قیمت، بوتاکس صورت با مواد خارجی، ارائه خدمات لیزر با جدیدترین دستگاه‌های روز دنیا»؛ این جملات تبلیغات‌هایی است که احتمالا بیشتر ما آنها را در فضای مجازی یا بروشور‌های تبلیغاتی پخش شده در خیابان‌ها دیده‌ایم. تبلیغاتی که بسیاری از آنها متعلق به مراکز غیرتخصصی و آرایشگاه‌هاست و به دلیل تفاوت قیمت خدمات ارائه شده در آنها با کلینیک‌های تخصصی، بسیاری از افراد را ترغیب به مراجعه به آنها می‌کند.

صاحب‌خبر -

 این در حالی است که در پس تبلیغات‌ پوشالی این مراکز، آسیب‌ها و عواقب جبران‌ناپذیری در انتظار افراد است.

متاسفانه در حال حاضر در بسیاری از آرایشگاه‌ها و مراکز غیراصولی کشور خدمات زیبایی از جمله انجام لیزر، تزریق ژل، بوتاکس و... توسط افرادی غیرمتخصص انجام می‌شود. این در حالی است که انجام این خدمات نیاز به تخصص پزشکی دارد اما شاهد انجام آنها توسط افراد غیرمتخصص هستیم. از سوی دیگر اصل و بی‌خطر بودن مواد تزریقی در خدمات زیبایی، از اهمیتی به سزا برخوردار است و این مواد تنها در اختیار پزشکان متخصص است و باید گفت در آرایشگاه‌ها یا مراکز غیرمجاز قطعا موادی تقلبی و غیراستاندارد استفاده می‌شود که پس از مدتی عوارض خود را نشان خواهد داد.

به دنبال زیبایی با وعده‌هایی پوچ

در همین خصوص شهرام آریایی متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با «جام جم» درباره انجام خدمات زیبایی به صورت غیرمجاز در مراکز غیرتخصصی از جمله آرایشگاه‌ها می‌گوید: «متاسفانه شاهدیم در کشور برخی امور غیرمجاز توسط آرایشگر‌ها یا حتی توسط افراد غیرمتخصص مانند پزشکانی که فاقد تخصص هستند، انجام می‌شود. به طوری که روزانه موارد زیادی از لیزر، تزریق ژل، بوتاکس و... توسط افراد غیرمتخصص انجام می‌شود، این در حالی است که استفاده از لیزرهای پرتوان باید تنها توسط پزشک متخصص انجام شود و حتی پزشکان عمومی نیز اجازه استفاده از این دستگاه و ارائه خدمات آن به افراد را ندارند.
هر چند بسیاری از آرایشگران و پزشکان عمومی نیز در قالب مراکز زیبایی در این زمینه در حال فعالیت هستند و پزشکان پوست و مو مجبور به جبران عوارض این اقدامات غیرمجاز هستند.»

آریایی با اشاره به عوارض انجام خدمات زیبایی در آرایشگاه‌ها عنوان می‌کند: «متاسفانه به کرات شاهد بروز عوارض استفاده از لیزر‌های پر قدرت در آرایشگاه‌ها و مراکز غیرمجاز هستیم. به طوری که بسیاری از افراد دچار سوختگی‌های مکرر، تغییر رنگ پوست، بروز لک و در پی آن آسیب‌های روحی، روانی و جسمی می‌شوند و مراجعات زیادی از استفاده غیراصولی از دستگاه لیزر داریم. یکی دیگر از امور پر عوارض که اغلب بیماران زیادی نیز به دلیل عوارض آن به پزشکان و متخصصان پوست و مو مراجعه می‌کنند، تزریق ژل و بوتاکس در آرایشگاه‌هاست. چرا که آرایشگران با قیمتی پایین‌تر اقدام به تزریق ژل می‌کنند در نتیجه از مواد استاندارد استفاده نکرده و شاهد بروز عوارض جدی برای افراد هستیم. به طوری که بسیاری از بیماران به دلیل انجام این امور غیرمجاز نصف لب، بینی یا گونه خود را از دست داده یا ضایعه بزرگی روی صورت آنها باقی می‌ماند.»

جولان افراد غیرمتخصص، دستگاه‌های مسئول در خواب زمستانی

وی با تاکید بر این‌که نهادهای مربوط باید اقدامات لازم برای ممنوعیت این امور غیرمجاز را انجام دهند، عنوان می‌کند: «نظارت بر فعالیت مراکز غیر مجاز ارائه کننده خدمات زیبایی مانند آرایشگاه‌ها بر عهده وزارت بهداشت و اصناف مربوط مانند صنف آرایشگران است. در واقع این اصناف موظف هستند آرایشگران را از دخالت در امور پزشکی منع کنند. از سوی دیگر وزارت بهداشت نیز به عنوان متولی سلامت جامعه باید نسبت به این امور غیرقانونی پزشکان و آرایشگران نظارت و پیگیری‌های قانونی در این زمینه را انجام دهد.»

این متخصص پوست و مو تاکید می‌کند: «توصیه جدی بنده به همه کسانی که تصمیم به انجام امور زیبایی دارند، مراجعه به مراکز مطمئن و تخصصی است. به علاوه به هیچ وجه برای انجام امور زیبایی به آرایشگاه‌ها و افراد غیرمتخصص مراجعه نکنند؛ چراکه به ازای بهایی اندک، سلامت خود را در معرض خطر قرار می‌دهند.»

اعتمادی که چهره‌ام را به باد داد

با توجه به افزایش موارد افراد آسیب‌دیده بر اثر انجام امور زیبایی غیراصولی، سراغ یکی از تجربه‌کنندگان این موضوع رفتیم. مرضیه، یکی از کسانی است که در یکی از آرایشگاه‌ها و توسط افراد غیرمتخصص به تزریق ژل لب اقدام کرده‌ است.

وی از تجربه خود در این زمینه می‌گوید: به دلیل پایین‌تر بودن قیمت تزریق ژل در آرایشگاه نسبت به مطب پزشک، تصمیم به این کار گرفتم اما این تصمیم یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌های زندگی‌ام بود.

وی ادامه می‌دهد: به خاطر هزینه کمتر و اعتماد به تبلیغات افراد غیرمتخصص، به چهره و سلامت خودم آسیب وارد کردم. پس از تزریق ژل تا چند روز لب‌هایم ورمی شدید داشت و با گذشت مدت زیادی این تورم از بین نرفت. بعد از مدتی به دلیل غیراستاندارد بودن ژل‌های تزریقی، ژل‌ها در درون لبم عفونت کرد و حالت تکه‌تکه پیدا کرد. به همین دلیل مجبور به تخلیه ژل از لبم شدم و این اتفاق با درد و مشکلات فراوانی همراه بود و لب‌هایم آسیب بسیاری دید.

نظر شما