شناسهٔ خبر: 55368919 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ؛

بیش از ۸۵ درصد اهدا کنندگان کشور مستمر و با سابقه اند

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: شاخص اهدای خون کشور در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

عباس صداقت با اعلام شاخص‌های اهدای خون طی ۴ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل گفت: شاخص اهدای خون، در چهار ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ حدود ۹ درصد رشد داشته است.

سخنگوی سازمان انتقال خون در آستانه روز اهدای خون، درباره وضعیت ذخایر خون و فرآورده‌های خون در کشور، گفت: طی چهار ماهه اول سال جاری حدود ۹۱۶ هزار نفر به مراکز اهدای خون سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که از این تعداد حدود ۷۳۰ هزار نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.  

وی گفت: استان‌های کردستان، خراسان شمالی، همدان، البرز، به ترتیب با ۲۸ درصد، ۲۷.۵ درصد، ۲۶ درصد و ۲۴.۵ درصد بیشترین رشد شاخص اهدای خون را نسبت به سایر استان‌های کشور در چهار ماهه ابتدای سال جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، به خود اختصاص داده‌اند.

صداقت ادامه داد: همچنین با همراهی هموطنان در استان تهران نیز شاهد ۱۸ درصد رشد شاخص اهدای خون در چهار ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بودیم.

وی گفت: شاخص اهدای مستمر هم از شاخص‌های بسیار مهم در عرصه‌های بین‌المللی و ملی محسوب می‌شود، گفت: این شاخص یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در شاخص ضریب سلامتی خون نیز محسوب می‌شود و در چهار ماهه ابتدای سال جاری شاخص اهدای مستمر در کشور حدود ۵۳ درصد برآورد شده است.  

به گفته سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ، شاخص اهدای خون بانوان در کشور در چهار ماهه نخست سال جاری همچنان به صورت چشمگیری کمتر از متوسط کشور‌های توسعه یافته و تقریبا حدود ۴.۳ درصد برآورد می‌شود. باید توجه کرد که بانوان استان کردستان در چهار ماهه نخست سال جاری بیشترین مشارکت را در امر اهدای خون در بین دیگر استان‌های کشور با ۹ درصد داشته‌اند، پس از استان کردستان، سهم اهدای بانوان استان‌های لرستان، خراسان شمالی و قزوین در طی چهار ماهه ابتدای سال جاری بیشتر از سایر استان‌های کشور برآورد می‌شود که به ترتیب حدود ۸.۷ درصد، ۷ درصد و ۶.۷ درصد بوده است.

 صداقت با اشاره به وضعیت اهداکنندگان بار اولی، گفت: در چهار ماه اول سال جاری حدود ۱۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر از اهداکنندگان خون، اهداکننده بار اول بوده‌اند که حدود ۱۶ درصد از کل موارد اهدای خون را در طی این مدت شامل می‌شوند. سازمان انتقال خون ایران امید دارد با توجه به تغییر هرم جمعیت اهداکنندگان و لزوم مشارکت هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان در تأمین ذخایر خون و فرآورده‌های خون مورد نیاز مراکز درمانی و بیماران کشورمان، ضریب تبدیل اهدای بار اول به اهدای مستمر با سرعت بیشتری رخ دهد. 

گفتنی است اهداکنندگانی که در طی ۱۲ ماه، سابقه اهدای موفق خون را دو بار یا بیشتر ثبت کنند به عنوان اهدا کننده مستمر محسوب می‌شوند.

نظر شما