شناسهٔ خبر: 55353158 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

اظهارات رامبد جوان کمی عجیب است/ خندوانه برگ برنده شبکه نسیم یا برعکس!

در شب پایانی برنامه‌ی خندوانه اتفاقاتی رخ داد که شاید کمی دور از ذهن به نظر می‌رسید اما ما فراموش نمی‌کنیم که این برنامه با کاپیتانی رامبد جوان با تمام فراز و نشیب‌هایش اتفاقی مبارک برای رسانه ملی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ با پایان فصل دیگری از خندوانه و اظهارنظرهای تیم سازنده که بخش عمده‌ای از آن نظرات شخصی رامبد جوان است به چند نکته می‌رسیم؛

1. رامبد قصد بازگشت دارد و مثل همیشه بازار گرمی می‌کند!

2. رامبد جوان متوجه شده است که باید خندوانه را در اوج ببوسد و روی طاقچه‌ی کارنامه‌ی هنری‌اش بگذارد و به این برنامه موفق بدرود بگوید.

3. او مثل همیشه به شیوه‌ی خودش ناز می‌کند تا نظر مدیران سازمان را بشنود!

4. او نگران است که برنامه به تکرار بیفتد و نتواند برای این اثر موفق ایده‌ی نویی خلق کند.

5. رامبد نگران است که نتواند با مدیدان جدید به تعامل برسد یا برعکس!

6. رامبد جوان تصمیم دارد از این تکرار فاصله بگیرد و به سراغ سریال‌سازی برود و فیلم سینمایی بعدی‌اش را کلید بزند یا با آرامش، طمانینه و استراحت کافی و فرمول تشنه کردن طرفداران «خندوانه» سرش را بالا بگیرد و برگردد و یا اینکه او برای بازگشت به دنبال یک خندوانه‌ی نو است تا منتقدانش را به سکوت وادار کند.

و...

با تمام آنچه در فوق خواندید باید بگوییم «خندوانه» برای تلویزیون آورده داشت و برای رامبد جوان نیز ایضا!

با این وضعیت طبیعی است که تلویزیون این برنامه را تعطیل نخواهد کرد مگر با هدف تولید یک برنامه در همین قواره‌ها، فراموش نکنیم «محمد احسانی» مدیر سابق شبکه نسیم نیز با آوردن اکبر عبدی‌ها و... به این شبکه به دنبال یک اتفاق ویژه بود اما برنامه خندوانه با توجه به اتاق فکر قوی و ایده‌هایی که هر لحظه باکره به برنامه تزریق می‌شدند در اوج ماند و به رغم افت‌های چندباره هرگز زمین نخورد. پس باید گفت برنامه‌ای با پتانسیل جذب مخاطب و معرفی تعدادی کمدین امروز تعطیل می‌شود مدیران سازمان را به مخاطب بدهکار می‌کند که یک جایگزین مناسب لازم است تا فقدان خندوانه حس نشود.

خندوانه

خانواده‌ی خندوانه در این‌باره چه می‌گویند؟

پنجشنبه شب گذشته در شرایطی فصل هشتم «خندوانه» به پایان رسید که صحبت‌های عوامل برنامه و مدیران شبکه نسیم حاکی از چشم‌انداز نامشخص از ادامه این برنامه است.

در متن منتشر شده توسط سازندگان «خنداونه» از آینده نامعلوم این برنامه گفته شده. متنی که مانند صحبت‌های احسان علیخانی در پایان «عصر جدید» ناامیدی از ادامه برنامه در آن مشهود است.

در این متن آمده: «فصل هشتم خندوانه امشب با پخش نهصد و بیست و دومین قسمت از این برنامه به پایان خواهد رسید. در فصل هشتم هم مطابق تمام فصول گذشته در روزگار سخت و در لحظه‌های تلخ تمام تلاشمان بر این بود که سهم شادی را برای شما بیشتر کنیم. باوجود تمام مشکلات اقتصادی، گرانی‌ها، سختی‌ها و با غمی که از اخبار ، رخدادها، اتفاقات، فاجعه‌ها، تغییر کیفیت زندگی مردم و … داشتیم تا همه آن شوک‌هایی که از نقطه های مختلف چه چشیدن زهر سوگ متروپل و از دست هم وطنان‌مان در وقایع متفاوت چه بلایای ایجاد شدت برای محیط‌زیست و حیوانات و… بر همه ما وارد شد دشوارترین کار همین بود؛ خنداندن شما.

برای این مهم هربار تمام غم‌ها، رنج‌ها و خشم‌هایمان را پشت درهای استودیو جا می‌گذاشتیم تا هیچ‌کدام‌شان باعث نشود یادمان برود برای چه کاری اینجا دور هم جمع شده‌ایم تا خندوانه بسازیم. اینکه چقدر موفق بوده‌ایم؟، چقدر توانستیم؟، چقدر همراه ما بودید یا چقدر میسر شد را نمی‌دانیم . اینکه چقدر بعضی از لحظات «مجبور» شدیم و چقدر بعضی از دقایق خواسته‌هایمان عملی نشد و… را هم شما نمی‌دانید !

اما مهم این است که ما هدفمان فقط و فقط شادی و رضایت شما یعنی مردم ایران بود. ما به این هدف، مداوم بالیدیم و این افتخار ماست ؛ تولید نزدیک به هزار قسمت برنامه دشوار با هدف شادی شما.
آینده چه خواهد شد؟ نمی‌دانیم! چاره ای جز امید نداریم و امیدواریم و مشتاق دیدار شما خواهیم بود.

کاستی ها را بر ما ببخشید و عذر هایمان را بپذیرید»

 و البته محمود رضوی تهیه‌کننده با سابقه سینما برای «خندوانه» اینگونه دست به قلم شد.

 

سید محمود رضوی در صفحه شخصی خود در خصوص پایان برنامه «خندوانه» نوشت:

«سلام علیکم

دیشب قسمت نهصد و بیست و دوم خندوانه پخش میشد، با خستگی فراوانی که داشتم اما به احترام گروه سازنده آن خودم را مکلف به دیدنش میدانستم، میخواستم همان دیشب قلم بزنم که نشد! اما ؛

اول: آقای رامبد جوان جوان خلاق و پرانرژی و برادر عزیزم آسید علی احمدی عزیز و دوست داشتنی، به احترام سالها تلاش شما برای شادی مردم ایران تمام قد می‌ایستم و میگویم بچه های خندوانه ما شما را خیلی دوست داریم، خیلی و قدردان زحمات شما هستم.

دوم: خنداندن مردم کار آسانی نبوده و نیست، مرز بین هزل، هجو، طنز و کمدی مرز بسیار باریکی است که با همه آنها میتوان مردم را خنداند اما این بتوان با طنز و کمدی و با نگاه داشتن اندازه ضمن داشتن نگاه انتقادی به موضوعات و وقایع مردم را بخندانیم، کار بسیار سختی است، دست مریزاد که در این سالها تلاش کردید، با نگاه داشتن اندازه شوخی و طنز مردم را بخندانید.

سوم : بیرون گود نشستن و دستور لنگش کن دادن را همه ما بلدیم، اگر استادیوم رفته باشید در هنگام بازی صدهزار نفر در حال کوچینگ تیم دلخواه خود با انواع فحش‌ها و ناسزاها هستند، اما یکی از آنها قدرت یک شوت درست و دربیل ساده ندارد، خیلی وقت‌ها زحمات این تیم را بیرون گود نشسته ها ضایع کردند و کاری کردند گاهی اشکالات و حواشی بیش از اتفاقات خوب و‌ مزایا به چشم بیاید، اما اگر کمی منصف باشیم میبینیم چقدر خدمت در این ۹۲۲ قسمت در این برنامه اتفاق افتاد.

چهارم: خندوانه از روز تولد تا دیشب، پر از نو آوری و رویش بود، ببینید که از فصل اول تا آخر بی ادعا چقدر نیروی انسانی جدید به سینما و تلویزیون معرفی کرد، چقدر آیتم هایی ساخت که امروز هر کدام از آنها برنامه مستقل شده ، چه میزان فرهنگ سازی در کتابخوانی، امور خیر و … کرد و در عصر گردن‌های کج بر روی گوشی و تبلت چقدر بازی های جدید برای تفریح جمعی به وجود آورد، اینها را ببینیم و قدردان این تیم باشیم.

پنجم: حتما در کنار این تیم خلاق مدیرانی بودند که این جسارت را داشتند که اجازه دهند یک برنامه متفاوت با ساختار و محتوائی تجربه نشده بر روی آنتن برود و با تمام فشارهای خناسان به اینجا برسد، باید از آنها هم به نوبه خود سپاس و قدردانی کرد، حتما نقش آقایان دکتر کرمی و دکتر احسانی در شکل گیری و تداوم این برنامه قابل انکار نیست.

ششم: تکرار میکنم، دیکته نانوشته غلط ندارد، این تیم ۹۲۲ باز نوشتند و هربار در مقابل چشمان مردم ایران، دیکته آنها صحیح شد،

معدل این برنامه به یقین جزو بهترین نمرات صداوسیما ست‌، هم در محتوا و هم در جذب مخاطب، امیدواریم که سازمان صدا و سیما قدر این برنامه و این تیم خلاق و با اعتقاد را بداند.

هفتم: وقتی سخن از طنز و کندی به میان می‌آید، یک سر ماجرا نقد است و گاهی شوخی با اتفاقات، رامبد جوان و این برنامه خیلی فرصت برای نیش و کنایه زدن داشت، شوخی کرد، کنایه زد اما نیش نزد، بر زخم نمک نپاشید، حرمت نگاه داشت، همه باید قدر این نمک‌شناسی و وفاداری را بدانیم ، برنامه دیشب بوی خداحافظی میداد، امیدوارم مسئولین صداوسیما هر چه زودتر تیم را متقاعد به ساخت فصل‌های بعدی کنند.

هشتم و پایان: رامبد عزیز و سید علی بزرگوار، مردمی که شما را دیدند، همان‌هایی که شما به احترامشان ۹۲۲ برنامه ایستادید و به آنها هر برنامه یادآور شدید دوستشان دارید، لزوما کسانی که که زیر صفحات شما کامنت میگذارند یکبار مرده باد و یکبار زنده باد میگویند، نمایندگان تمام این مردم قدرشناس نیستند، جزئی از آنها هستند، نظرات مردم همان است که سالهاست شما را در نظرسنجی های صداوسیما بالا نگاه داشته و رضایتمندی از برنامه دارند، این مردم که خیلی‌ها برای امنیت آنها جان دادند، ارزش آنرا دارند که به خاطر لبخند و شادی آنها سختی‌های برنامه سازی را تحمل کنید و باز هم بسازید.»

البته محمد بحرانی هم در مطلبی که چندی پیش منتشر کرد خبر از یک خداحافظی قریب‌الوقوع میداد که در کلام او نیز پیامی مستتر بود که شب جمعه گذشته بر ملا شد.

«محمد بحرانی» صداپیشه عروسک جناب‌خان در صفحه مجازی خود با ارائه توضیحاتی درباره آشنایی و همکاری با رامبدجوان اعلام کرد که ضبط برنامه «خندوانه» به اتمام رسیده است و احتمال دارد این برنامه دیگر تولید نشود.

بخشی از متن پیام او بدین شرح است: «ضبط خندوانه تمام شد و معلوم نیست که دیگر اصلا ساخته بشود یا نه و معلوم نیست که اگر ساخته شود من در «خندوانه» باشم یا نه.

فکر می‌کنم کلا ۱۰ برنامه از «خندوانه» مانده باشد که همه‌ هم ضبط شده‌‌‌اند و شاید بعد از این قسمت‌ها «خندوانه» برای همیشه به تاریخ بپیوندد.

این‌ چند قسمت هم تحملش کنید! به امید اینکه برنامه‌های خیلی بهتری در آینده جایگزین شوند که بیشتر موردپسند شما باشند.»

تصمیم تلویزیون برای خندوانه مدیر شبکه نسیم  نیز در مصاحبه‌ای تاکید کرده بود که تلویزیون برای خداحافظی با برنامه «خندوانه» تصمیمی ندارد.

با نزدیک شدن به پایان فصل هشتم از برنامه «خندوانه» و همچنین بیان اظهاراتی از سوی محمد بحرانی ـ صداپیشه جناب خان ـ مبنی بر اینکه «... شاید بعد از این «خندوانه» برای همیشه به تاریخ بپیوندد. معلوم نیست که دیگر «خندوانه» ساخته شود یا نه و معلوم نیست اگر ساخته شود من در «خندوانه» باشم یا نه...» این شائبه برای برخی ایجاد شده بود که شاید تلویزیون تصمیم به پایان تولید و پخش این برنامه با اجرای رامبد جوان گرفته باشد.

خصوصا که تاریخچه ی تصمیمی حاشیه ساز از سوی جوان و عوامل سازنده مبنی بر حذف نام وریا غفوری ـ کاپیتان سابق تیم استقلال ـ و تاکید شبکه بر اینکه این رویکرد به «سلیقه و نظر تیم تولید برنامه» مربوط بوده و «ممنوعیتی در پخش اسامی فرد خاصی ندارند»، این گمانه زنی را پررنگ تر می کرد؛ که البته از سوی سیدمحمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم رد شد.

خوشرو در گفت و گویی با ایسنا درباره ی تولید و پخش ادامه «خندوانه» و خبرهایی که درباره پایان این برنامه در فضای مجازی منتشر می شود، توضیح داد: تا پیش از آغاز ماه محرم برنامه «خندوانه» روی آنتن است. از چند ماه گذشته این برنامه ریزی برای «خندوانه» وجود داشته است. همیشه بین فصل ها فاصله ای وجود داشته تا تیم سازنده خودش را ارزیابی کند و همچنین شبکه ارزیابی داشته باشد و تغییرات فرمی و محتوایی اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: این سری تیم «خندوانه» تقاضای زمان بیشتری داشتند تا بتوانیم زمانی را برای بازسازی و برگزاری جلسات اتاق فکر اختصاص بدهیم و تحقق این امر همچون فصول گذشته کمی زمان می برد.

مدیر شبکه نسیم در پایان یادآور شد: این بازه زمانی در فصل های قبل هم صورت گرفته است؛ گاهی این فاصله کم و گاهی بیشتر بوده و تلویزیون تصمیمی برای خداحافظی با «خندوانه» ندارد.

انتهای پیام/

 

نظر شما