شناسهٔ خبر: 55350861 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سن ویروس سرماخوردگی به ۵ هزار سال قبل بر می‌گردد

مطالعه ژنتیکی باستانی ویروس سرماخوردگی را به ۵ هزار سال قبل ردیابی می‌کند.

صاحب‌خبر -

برای افرادی که به تبخال مبتلا می‌شوند، ویروس تا آخر عمر با آن‌ها همراه است  ، اما خود ویروس چقدر است که در جامعه بشریت وارد شده است؟

اکنون دانشمندان کمبریج توالی ژنوم ویروس تبخال صورت را از جمله نمونه‌های گرفته شده از چندین بقایای انسان باستانی تعیین کرده اند و دریافتند که این ویروس چند هزار سال پیش پدید آمده است.

ویروس هرپس سیمپلکس ۱ (HSV-۱) یکی از شایع‌ترین ویروس‌هایی است که انسان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و دو سوم جمعیت آن را آلوده می‌کند.این ویروس اغلب اوقات میزبان خود را آزار نمی‌دهد، اما گاهی اوقات به صورت یک توده متورم روی لب ظاهر می‌شود که می‌تواند مسری باشد.

اما چگونه چنین ویروس رایجی برای اولین بار ظاهر شد؟ برای کشف این موضوع، این تیم نمونه‌هایی از DNA ویروسی افراد آلوده باستانی را غربالگری کردند و آن‌ها را با نمونه‌های مدرن‌تر مقایسه کردند.جالب اینجاست که محققان تنها چهار نمونه از HSV-۱ را در میان ۳۰۰۰ یافته باستان شناسی که غربال کردند، پیدا کردند.

مسن‌ترین آن‌ها یک مرد بالغ ۱۵۰۰ ساله از کوه‌های اورال و پس از آن یک زن آنگلوساکسون از قرن ششم یا هفتم بود.بعدی مرد جوانی از حدود ۷۰۰ سال پیش در بریتانیا بود و سرانجام مرد دیگری در هلند بود که ظاهراً در سال ۱۶۷۲ درگذشت.
دکتر لوسی ون دورپ، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: با مقایسه DNA باستانی با نمونه‌های تبخال مربوط به قرن بیستم، ما قادر به تجزیه و تحلیل تفاوت‌ها و تخمین میزان جهش و در نتیجه جدول زمانی برای تکامل ویروس بودیم.

محققان توانستند ردیابی کنند که سویه HSV-۱ فعلی تقریباً ۵۳۰۰ سال پیش در انسان پدید آمده است. دقیقاً نمی‌توان تأیید کرد که چرا از آن جا منشاء گرفته است.

دکتر کریستیانا شیب، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه گفت: هر گونه پستاندار نوعی تبخال دارد، بنابراین ما تصور می‌کنیم، از زمانی که گونه‌های ما آفریقا را ترک کرده است، با ما بوده است.

با این حال، چیزی حدود پنج هزار سال پیش اتفاق افتاد که به یک گونه از هرپس اجازه داد تا بر بقیه غلبه کند، احتمالاً افزایش انتقال، می‌توانسته با بوسیدن مرتبط باشد.
این مطالعه جدید داده‌های ژنتیکی ویروس تبخال را بسیار بیشتر از آنچه قبلاً شناخته شده بود، یعنی حدود ۱۰۰ سال پیش می‌برد.این تیم می‌گوید که گام‌های بعدی ردیابی ریشه‌های ویروس حتی بیشتر از این ممکن است، باشد.

این تحقیق در مجله Science Advances منتشر شده است.


منبع:  سایت نیواطلس منتشره از دانشگاه کمبریج

نظر شما