شناسهٔ خبر: 55341049 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نیویورک‌تایمز: ایران با افزایش صادرات پهپاد به بازیگر جهانی مبدل می‌شود

یک نشریه آمریکایی نوشت که ایران در حال افزایش نفوذ در عرصه جهانی است و به یک بازیگر بین‌المللی تبدیل خواهد شد.

صاحب‌خبر -

نشریه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی ادعا کرد که ایران میزان فروش پهپاد‌های خود به کشور‌های خارج از منطقه را افزایش داده و اکنون در تلاش برای تبدیل شدن به یک بازیگر بین‌المللی در این زمینه است.

در ابتدای این گزارش آمده است: «ایران در سال‌های اخیر پیشرفت‌های مستمری در طراحی و تولید پهپاد‌های نظامی داشته است و انتقال آن‌ها به گروه‌های شبه‌نظامی در سراسر خاورمیانه را افزایش داده است. این تلاش‌ها اکنون بسیار فراتر از منطقه گسترش یافته است.»

این نشریه در ادامه مدعی شد که با استناد به گزارش رسانه‌های ایرانی «ایران اکنون به دنبال افزایش نفوذ جهانی خود و فروش پهپاد‌های پیشرفته با قابلیت تسلیحات به کشور‌های دیگری است که خود تحت تحریم هستند، مانند ونزوئلا و سودان. همین یک منبع مهم برای تأمین سرمایه و افزایش نفوذ سیاسی ایران شده است.»

در بخش بعدی این گزارش، روسیه یکی از خریداران بالقوه ایران معرفی شده و آمده است: «مقام‌های آمریکایی می‌گویند مسکو قصد خرید صد‌ها پهپاد ایران را برای تقویت زرادخانه‌هایش در جنگ با اوکراین دارد. اما وزارت خارجه ایران همکاری میان ایران و روسیه را به قبل جنگ نسبت می‌دهد.»

«سث فرانتزمن» یک تحلیلگر دفاعی صهیونیست، نیز گفت‌وگو با نشریه نیویورک‌تایمز ادعا کرد: «ایران هرروز بیشتر به یک بازیگر جهانی شدن نزدیک می‌شود، اکنون پهپاد‌هایی مانند مهاجر ۶ (Mohajer-۶) در شاخ آفریقا هم دیده می‌شوند که یعنی این کشور‌ها پهپاد‌های ایران را تغییر دهنده معادلات می‌بینند. پهپاد‌های ایران قابلیت‌های شگفت‌انگیزی دارند در عین حال ارزان و در حال پیشرفت هم هستند.»

روز گذشته در رد ادعا‌های اخیر آمریکا، «جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید بار دیگر گفت: «آمریکا شواهدی دال بر خرید و انتقال پهپاد‌های ایرانی از طرف وزارت دفاع روسیه مشاهده نکرده است.»

پیش‌تر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در کنفرانس خبری در واشنگتن مدعی شده بود: «اطلاعات ما حاکی از آن است که دولت ایران خود را آماده می‌کند، تا در فرصتی بسیار کوتاه، تا چند صد پهپاد و از جمله پهپاد‌هایی که قابلیت حمل سلاح داشته باشند را تحویل روسیه دهد.»

هفته جاری منابع مختلفی گزارش دادند که آمریکا و رژیم صهیونیستی نگرانی و هراس خود را از سلاح پهپادی ایران پنهان نمی‌کنند و به نظر بسیاری از ناظران، این سلاح به کابوس واشنگتن و تل‌آویو تبدیل شده است.

«ابوالفضل عمویی» سخنگوی کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، هم در این باره گفت: «افزایش قدرت نظامی بخشی از دکترین دفاعی ما و یکی از ابزار‌های راهبردی است که قواعد بازی را تغییر می‌دهد و بر آینده نظامی تأثیر می‌گذارد.»

نظر شما