شناسهٔ خبر: 55326428 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

بررسی تخلفات کنکور به مجلس

تصمیمات جدیدی برای جلوگیری از تقلب و تخلف در ورود به دانشگاه کلید خورده است. براساس اعلام دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت، با توجه به اتفاقات رخ داده در کنکور امسال و حاشیه‌هایی که همواره در این زمینه وجود دارد و همچنین ماجرای تخلفاتی که پس از ورود به دانشگاه رخ می‌دهد، تعدادی از نمایندگان مجلس از کمیسیون‌های مختلف، بررسی تخلفات در پذیرش و سنجش دا

صاحب‌خبر -

تصمیمات جدیدی برای جلوگیری از تقلب و تخلف در ورود به دانشگاه کلید خورده است. براساس اعلام دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت، با توجه به اتفاقات رخ داده در کنکور امسال و حاشیه‌هایی که همواره در این زمینه وجود دارد و همچنین ماجرای تخلفاتی که پس از ورود به دانشگاه رخ می‌دهد، تعدادی از نمایندگان مجلس از کمیسیون‌های مختلف، بررسی تخلفات در پذیرش و سنجش داوطلبان کنکور و همچنین تخلفاتی که پس از ورود به دانشگاه رخ می‌دهد، مانند صندلی‌فروشی و... را کلید زده‌اند و حالا باید منتظر نتیجه بررسی‌ها ماند.
آزمون سراسری امسال، پس از کنکور سال 83 که سؤالات پیش از برگزاری کنکور به فروش رفته بود، یکی از پرحاشیه‌ترین آزمون‌هایی بود که تاکنون برگزار شده است. ماجرای انتشار سؤالات کنکور تجربی حین برگزاری آزمون، شبهاتی که درباره لورفتن سؤالات ایجاد شده بود و مسائلی که درباره تغییر رشته کنکور افراد مطرح شد، مسائلی بود که امسال، برگزاری کنکور را به حاشیه کشاند و در نهایت سبب شد تا به فاصله چند روز از برگزاری آزمون، هیأتی به دستور رئیس‌جمهوری و به ریاست معاون اول، تشکیل شود و تحقیقات خود را درباره تخلفات احتمالی آغاز کند. در همین فاصله اما گزارش‌های متعددی به کارگروه دیده‌بان شفافیت و عدالت که در زمینه تخلفات در حوزه آموزش، فعالیت می‌کند، رسید و آنها تمام این گزارش‌ها را به‌دست قوه قضاییه و پلیس فتا رساندند. با این‌ حال اما، هیأت تحقیق و تفحص درباره حاشیه‌های کنکور ریاست‌جمهوری، پس از یک روز بررسی ماجرا، سلامت کنکور را در تمام رشته‌ها و گروه‌های درسی مورد تأیید قرار داد؛ هر چند که پیش از اعلام نتیجه این هیأت، سازمان سنجش به‌طور مرتب هرگونه تقلب را رد کرد و حتی دوازدهم تیر، رئیس این سازمان، در واکنش به حواشی ایجاد شده برای کنکور، قسم خورد که دسترسی به سؤالات قبل از آزمون اتفاق نیفتاده است! هر چند که او از شناسایی 480متخلف کنکور هم خبر داده بود. با این حال همان موقع این توضیح را داد: «تقلب در هر آزمونی ممکن است رخ دهد، اما تقلب به معنی افشای سؤالات یعنی اینکه داوطلبان قبل از آزمون به سؤالات دسترسی داشته باشند، در کشور امکان ندارد. تا اینجا می‌توان قسم خورد که چنین اتفاقی نیفتاده است و تا جلسه آزمون هیچ‌کس سؤالات را ندیده است. در سال‌های اخیر روند تقلب به بعد از رسیدن سؤالات به داوطلب رخ داده است. تقلبی که قبلا بوده است نگاه به چپ و راست بوده که در سال‌های اخیر تکنولوژی به این مسئله وارد شده است.» او این را هم گفته بود که تقلب این است که داوطلب عکس سؤالات را برای فردی خارج از امتحان بفرستد و جواب‌ها با کیت‌های الکترونیک به او داده شود. در آزمون امسال، تنها یک عکس مخابره شد! با اعلام نتیجه بررسی‌های هیأت تحقیق و تفحص ریاست‌جمهوری، این سازمان هم کار را پایان یافته تلقی کرد.

کنترل سوابق تحصیلی ورودی‌ و خروجی‌های دانشگاه
اما در سوی دیگر، هامون سبطی، دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت که در این سال‌ها به‌طور ویژه پیگیر ماجرای تقلب‌ها و تخلف‌ها در کنکور، امتحانات نهایی، آزمون‌های ورودی سمپاد و... بود، حالا به همشهری خبر می‌دهد که در مجلس شورای اسلامی، قرار است در زمینه تقلب‌ و تخلف در حوزه سنجش و پذیرش در کنکور، تصمیمی گرفته شود  که به‌زودی درباره آن اطلاع‌رسانی می‌شود. او می‌گوید: «یک بررسی جامع و دقیق درباره تخلفات احتمالی در سنجش و پذیرش دانشجو، از سوی مجلس کلید خورده که هم شامل تقلب‌هایی است که حین کنکور رخ می‌دهد و هم تخلفاتی که پس از پذیرش در کنکور و ورود به دانشگاه تحت عنوان صندلی‌فروشی، صورت می‌گیرد.» به‌گفته او، این اتفاق، نتیجه پیشنهادی است که 2سال پیش از سوی سازمان سنجش و همچنین دیده‌بان شفافیت و عدالت مطرح شد، اما با توجه به اینکه امسال، این ماجرا بیشتر از سال‌های قبل شنیده شد و گروه بزرگ‌تری از افراد، با آن مواجه شدند، تصمیم گرفته شد تا زودتر در دستور کار قرار بگیرد. البته در این میان دیده‌بان شفافیت هم همکاری‌ خواهد داشت.» سبطی درباره جزئیات تصمیم اخیر مجلس، می‌گوید: «یکی از پیشنهادهایی که ارائه شده این است که ورودی و خروجی دانشگاه‌ها باید کنترل شود؛ یعنی دانشجویی که می‌خواهد از رشته‌ای فارغ‌التحصیل شود، حتما باید راستی‌آزمایی شود که آیا در سال ورودش به دانشگاه، از سوی سازمان سنجش برای او سند قبولی به دانشگاه فرستاده شده است یا خیر. گاهی وقت‌ها پیش می‌آید که داوطلب، از راه‌های میان‌بر وارد دانشگاه می‌شود و سابقه‌ای در سازمان سنجش ندارد. بررسی ورودی‌ها و خروجی‌ها می‌تواند از ورود تعداد زیادی از افراد متخلف به جامعه متخصصان کشور جلوگیری کند.» به‌گفته دبیر کارگروه آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت، اگر همین موضوع مورد توجه قرار بگیرد، می‌تواند بسیاری از متقلبان را از چرخه آموزش عالی خارج کند و باعث می‌شود باندهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، شناسایی شوند.
مجلس می‌تواند به‌طور مستقل «تخلف‌ها» را بررسی کند
سبطی درباره نتیجه آخرین پیگیری‌ها درباره تقلب امسال کنکور هم توضیح می‌دهد: «پس از بالاگرفتن ماجرای تقلب در کنکور، رئیس‌جمهوری به معاون اولش دستور داد تا ماجرا پیگیری شود. تیمی هم تشکیل شد و در نهایت سلامت کنکور امسال، مورد تأیید قرار گرفت، اما مسئله اینجاست که تأیید سلامت کنکور، به معنای رخ ندادن تخلف‌ نبود؛ چراکه به‌گفته رئیس سازمان سنجش، صدها نفر از متقلبان حین برگزاری کنکور شناسایی و دستگیر شدند. سلامت کنکور، یعنی میزان تخلفات به اندازه‌ای نبود که بخواهند کنکور را ابطال کنند. آنهایی که امسال شناسایی شدند تنها بخشی از متقلبان بودند و البته به‌راحتی می‌توان با بررسی پاسخ‌برگ‌ها از سوی سازمان سنجش، متوجه دیگر تخلف‌ها شد. هیچ‌کس ادعا نکرده که در کنکور امسال تقلبی صورت نگرفته است.» او می‌گوید: «درست است که تیم مربوطه از قوه مجریه، سلامت کنکور را تأیید کرد، اما مجلس می‌تواند به‌صورت مستقل به موضوع ورود پیدا کند و در همه موارد قوه قضاییه و مقننه به‌طور جداگانه می‌توانند بررسی‌های خود را داشته باشند.»
 

نظر شما