شناسهٔ خبر: 55286440 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

جدید‌ترین کتاب‌های دفاع مقدس در تیرماه

طی تیرماه ناشران در حوزه دفاع مقدس کتاب‌های متعددی چاپ کردند که در ژانرهای خاطره‌نگاری، مستند، اسنادی و کودک و نوجوان و... قابل تقسیم است.

صاحب‌خبر -
جدید‌ترین کتاب‌های دفاع مقدس در تیرماه
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ناشران حوزه دفاع مقدس در تیرماه نیز در حوزه چاپ کتاب‌های این حوزه فعال بوده‌اند و کتاب‌های متعددی در حوزه‌های گوناگون شامل مصاحبه و تاریخ شفاهی، خاطره، کودک و نوجوان و ... منتشر کرده‌اند.
 
در متن پیش‌رو خبرنگار ایبنا نگاهی انداخته به کتاب‌های حوزه دفاع مقدس که در تیرماه منتشر شده‌اند و یا اخبار انتشارشان در این ماه در فضای رسانه‌ای منعکس شد.
 
بررسی علل شیوع رفاه‌زدگی در دوران پس از جنگ تحمیلی
کتاب «بررسی علل شیوع رفاه‌زدگی در دوران پس از جنگ تحمیلی» یک کتاب تحقیق محور است که با روش کتابخانه‌ای اطلاعات مربوط به آن جمع‌آوری شده است. این کتاب هرچند به بررسی اطلاعات دوران پس از جنگ اختصاص دارد اما بخش عمده‌ای از کتاب مربوط به دوران دفاع مقدس و یادآوری معارف آن محسوب می‌شود. کتاب یاد شده در 114 صفحه توسط مرکز نشر کتاب در شهر قم منتشر شده است.

 
تسلیم ناپذیر
کتاب «تسلیم ناپذیر: خاطراتی از جانباز جنگ تحمیلی رحیم شهرتی فر» همان‌طور که در عنوان اثر مشخص است یک کتاب در ژانر خاطره‌نگار است. این کتاب را حبیب اله فرجی زاده در نشر سفیر اردهان منتشر کرده است. کتاب شامل 38 صفحه می‌شود و عناوین آن شامل معرفی، وضعیت منطقه، شروع دفاع مقدس، اعزام به جبهه‌های جنوب و خاطراتی از جبهه‌های جنوب است.

 
همواره جهاد
کتاب «همواره جهاد: خاطرات انقلاب و دفاع مقدس میر قدیر ساداتی» یکی دیگر از کتاب‌های انتشارات سفیر اردهال به قلم حبیب اله فرجی زاده است که در 32 صفحه به خاطرات یکی دیگر از رزمندگان دوران دفاع مقدس می‌پردازد.

 
دفاع و امنیت در فرهنگ انقلاب اسلامی
کتاب «دفاع و امنیت در فرهنگ انقلاب اسلامی» یک کتاب دانشگاهی است که توسط انتشارات دانشگاه امام حسین (ع) منتشر شده است. این کتاب به قلم رضا شاهقلیان قهفرخی شامل 282 صفحه است که شامل 4 فصل اصلی است.
 
در فصل اول کتاب مفهوم فرهنگ و بررس اهمیت و جایگاه آن با ادبیات علمی و نظری مطرح شده است. در فصل دوم دفاع و سیاست در انقلاب اسلامی در فصلی کوتاه و حدود 40 صفحه مطرح شده است. در فصل سوم امنیت و رابطه آن با فرهنگ مورد اشاره قرار گرفته است و در فصل چهارم نویسنده در سخن پایانی خود تلاش کرده یک مدل مفهومی از موضوع کتاب ارائه کند و با توجه به سیاست‌های کلان نظام ج.ا.ا موضوع دفاع و امنیت مدنظر برای کشور را مطرح کند. این کتاب هم هرچند به طور مستقیم به موضوع دفاع مقدس نمی‌پردازد اما به فراخور موضوعات از کلام رهبر انقلاب، امام خمینی (ره) و پیشوایان دینی استفاده کرده است و موضوع دفاع مقدس را مورد استفاده قرار داده است. لازم به یادآوری است که این کتاب می‌کوشد ضمن بهره‌گیری از علوم جدید و بومی‌سازی آن با تجارب متراکم انقلاب اسلامی، علوم مورد نیاز برای عرصه پاسداری از انقلاب اسلامی را فراهم کند.
 
نقد رتوریک ادبیات حماسی معاصر
کتاب «نقد رتوریک ادبیات حماسی معاصر» اثری به قلم کریم شنی است که توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آماده شده است. این کتاب 392 صفحه‌ای شامل چهار فصل اصلی است و کتاب رویکردی تحقیقی و پژوهشی دارد.
 
نویسنده در فصل اول گذری بر تاریخچه نظریه‌پردازی در حوزه نقد ادبی انداخته و مفاهیم مورد نیازش را تعریف کرده است. ضمن اینکه دوره‌های تاریخی مرتبط با موضوع کتاب را نیز ارائه کرده است. بعد از 120 صفحه، محقق در فصل دوم اثر خود رمان را به عنوان صورت جدید حماسه در ادبیات معرفی کرده و به واکاوی آن پرداخته است. بخش نهایی این فصل به ادبیات دفاع مقدس اختصاص دارد و یکی از بخش‌های آن ماهیت و ظرفیت ادبیات دفاع مقدس و دیالکتیک وضع یک اصطلاح است و بخش دیگر شامل فهرستی از داستان‌های بلند و رمان دفاع مقدس می‌شود. در فصل سوم متدلوژی (روش تحقیق) پژوهش ارائه شده و در فصل چهارم یافته‌ها مطرح شده‌اند.
 
آخرین ماموریت
کتاب «آخرین ماموریت» شامل خاطراتی کوتاه از رزمندگان گردان علی‌بن ابی طالب است. این کتاب توسط امیر حسین شریفی گردآوری و تدوین شده و انتشارات صریر (وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس) آن را در 32 صفحه روانه بازار نشر کرده است. کتاب شامل خاطراتی از شهیدان یعقوب علی صیدی، اصغر فتاحی، نظامعلی فتحی، ابوالفضل ده‌کهنه، محمد رضا زاهدی، اکبر علی محمدی، محمود معین الاسلام، غضنفر داود آبادی و محمود حسین خانی می‌شود.

 
شیوه‌های عملیات روانی امام خمینی (ره) در جنگ تحمیلی
کتاب «شیوه‌های عملیات روانی امام‌ خمینی (ره) در جنگ تحمیلی» اثری به قلم ناصر باقرصاد که در 238 صفحه آن را آماده کرده و نشر کاشف علم در شهرستان دهاقان اصفهان آن را روانه بازار نشر کرده است. این اثر که با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان به چاپ رسیده شامل 7 فصل اصلی است.
 
در فصل اول خوانندگان با موضوع جنگ روانی آشنا می‌شوند و در فصل دوم سطوح پیشتیبانی عملیات روانی مطرح می‌شود. در فصل سوم کاربرد جنگ روانی در جنگ تحمیلی مطرح می‌شوند و فصل چهارم مجدد کتاب سراغ موضوعات نظری می‌رود و شیوه‌های جنگ روانی را مطرح می‌کند. در فصل پنجم جنگ روانی عراق علیه جمهوری اسلامی تشریح شده است و در فصل ششم تفکیکی بین تکنیک‌های عملیات روانی امام خمینی (ره) در جنگ تحمیلی صورت پذیرفته است. در فصل آخر هم شیوه‌های عملیات روانی امام خمینی (ره) در جنگ تحمیلی در حدود 100 صفحه مطرح شده‌اند.

 
سرداران بی‌تکرار
کتاب «سرداران بی‌تکرار» شامل خاطراتی از پیشمرگان مسلمان کرد در دوران دفاع مقدس است. این کتاب توسط سینا رستمی به رشته تحریر درآمده و توسط نشر اندازیار در شهر سنندج استان کردستان در 102 صفحه منتشر شده است.
 
عناوین خاطرات این کتاب مربوط به این اشخاص است: عطاالله عسگری، علی بامنشین، ایوب زندکریمی، محمدرضا کیهانی، حاج میکاییل حمه گلانی، حاج محمود حمه ویسی، حاج وسین حمه گلانی، محمد رحیم حمه ویسی، محمد علی حیدری، ملاعثمان کریمی و عبدالکریم فتاحی.

 
مردان تمام نشدنی
کتاب «مردان تمام نشدنی» هم اثر دیگر انتشارات اندازیار است که باز شامل مجموعه خاطرات کوتاه از پیشمرگان مسلمان کرد هشت سال دفاع مقدس می‌شود. این کتاب 106 نیز توسط سینا رستمی به رشته تحریر درآمده است.
 
خاطرات این کتاب مربوط به این اشخاص است: عبدالله ابراهیمی نیا، محمد رضا معارفی، عمر سلیم زاده (سلام دولیوری)، عبدالحسین یوسفی، ابراهیم سیف پناهی (ابراهیم رابه)، احمد یاری، حاج جمیل فیضی،‌امین سلیمانی،‌ حاج محمد صدیق پور محمد و سید امیر اسعد جعفری. 

 
کوچک مردان ایران
کتاب «کوچک مردان ایران» مجموعه‌ای از اشعار دفاع مقدس است که برای مخاطب کودک و نوجوان آماده شده است. اشعار این کتاب توسط ویدا افضلی سروده شده و انتشارات یاز در شهر ارومیه آن را در 58 صفحه روانه بازار نشر کرده است.
 
عناوین اشعار این کتاب عبارتند از: دریا، موشک، بریم جنگ دشمن؟، شهر فرهنگ، مسلمان چوبی، بابا آمد، وضعیت قرمز، دفاع کردیم از میهن، حسین فهمیده، هدیه، قمقمه، جانباز،‌ سربند، بابام شهیده، پلاک، آزاده، پرچم، چفیه، عباس ریزه میزه، باغچه، کلاغ، کوچک مردان ایران، لاله، دلاور و اینجا میدون جنگه.

 
بالاتر از چشم
کتاب «بالا تر از چشم» شامل خاطراتی از یک بانوی روشن دل به‌نام حاجیه خانم حبیبه جوانی است که از فعالان کارگاه‌های پشتیبانی جنگ جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان در طول سال‌های دفاع مقدس بوده است. این کتاب توسط زهرا و فاطمه اکبری به رشته تحریر درآمده و نشر کاشف علم آن را در 100 صفحه منتشر کرده است.
 
کتاب شامل سه بخش اصلی است که عبارتند از خاطرات قبل از انقلاب اسلامی، خاطرات بعد از انقلاب همراه با خاطرات دوران جنگ و کارهای متفرقه در بخش پایانی کتاب نیز تصاویری مرتبط با شخصیت محوری کتاب گنجانده شده است.

 
جامانده
کتاب «جامانده» اثری در گونه تاریخ شفاهی است و این کتاب روایتی از حسن صفر زاده تهرانی است که توسط زینب کاشف جاه نوشته شده و محمد طوقانی نیز گردآورنده مطالب کتاب بوده است. این کتاب توسط انتشارات کاشف علم در 180 صفحه تالیف و گردآوری شده است.

 
اطلس نبردهای جبهه میانی در دوران دفاع مقدس
کتاب «اطلس نبردهای جبهه میانی در دوران دفاع مقدس» اثری است که توسط امیر حسین کیهان پناه نوشته شده و علی شادمانی، اسدالله ناصح، اسدالله احمدی و اکبر رستمی بر روند آماده سازی کتاب نظارت داشته‌اند. این کتاب توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در 268 صفحه منتشر شده است.
 
این کتاب شامل 5 فصل است در فصل اول ویژگی‌های جغرافیایی حوزه مدنظر کتاب تشریح شده است. در فصل دوم موضوع تحمیل جنگ به ایران مورد واکاوی قرار گرفته است و در فصل سوم نبردهای منطقه موسیان تا چنگوله تشریح شده، در فصل چهارم نبردهای منطقه چنگوله تا تلخاب بیشتر تشریح شده و در فصل آخر نیز نبردهای منطقه تلخاب تا باویسی برای خوانندگان علاقمند به دفاع مقدس ارائه شده است.
 
دفاع مقدس
کتاب «دفاع مقدس» نشر انتخاب یک اثر شامل شعرهایی است که توسط ولی الله فتحی (فاتح) سروده شده‌اند. این کتاب خود را گفتاری برای ارتشیان، سپاهیان، بسیجیان، جهادگران و تمام مردم ایران می‌داند.

 
اطلس پدافند هوایی سپاه
کتاب «اطلس پدافند هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس» توسط محمد علی احمدی میاندشتی نوشته شده و محسن رشید بر روند نگارش آن نظارت داشته است. این کتاب توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در 348 صفحه منتشر شده است.

 
عزیمت به جبهه شمالی
کتاب «عزیمت به جبهه شمالی: تکاپو برای خروج از بن بست (23 فروردین تا 13 اردیبهشت سال 1366)» یک کتاب از مجموع روزشمار‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است. این کتاب توسط احمد نصرتی و محمد حسین جمشیدی نوشته شده و بر روند نگارش آن لیلا ساعی منش نظارت داشته است. کتاب شامل 860 صفحه است.

 
شناسنامه لشکر 11 امیر المومنین (ع) در دوران دفاع مقدس
کتاب «شناسنامه لشکر 11 امیر المومنین (ع) در دوران دفاع مقدس» اثری به قلم محمد تقی قاسمی است که مریم منتظری حقانی آن را ویراستاری کرده و انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نیز آن را روانه بازار نشر کرده است.
 
این کتاب 350 صفحه‌ای علاوه بر یک پیشگفتار و مقدمه شامل این فصل‌هاست: مشخصات کلی لشکر 11 امیر المونین (ع) (تشکیل و تحول)، وضعیت مرزی استان ایلام و تهاجم سراسری عراق، عملیات محور تنگه بینا (میمک)، ماموریت پدافندی از رودخانه تلخاب تا دهلران، عملیات عاشورای سارات سومار، عملیات ضربت ذوالفقار، ماموریت پدافندی در خطوط شش‌گانه جبهه میانی ایلام، عملیات فتح المبین، عملیات محرم، ماموریت پدافندی محور چنگوله- ارتفاعات گره‌شیر، عملیات والفجر 3، ماموریت پدافندی مهران، عملیات والفجر 5، عملیات عاشورا (میمک)، عملیات والفجر 9، ماموریت پدافندی مهران- چنگوله، عملیات کربلای 1، عملیات کربلای 4، عملیات کربلای 5 و ماموریت پدافندی مهران.

 
فاتح دل‌ها
کتاب «فاتح دل‌ها:‌ تحلیلی بر مجاهدت‌های خستگی ناپذیر سردار سپهبد شهید حاج قاسم» یکی از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس است که از سوی انتشارات 31 عاشورا وابسته به مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه عاوشرای آذربایجان شرقی منتشر شده است. این کتاب شامل 254 صفحه است.

برای مطالعه گزیده‌ای از جدیدترین کتاب‌ها در خرداد ماه اینجا را ببینید. 

نظر شما