شناسهٔ خبر: 5528067 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برهان | لینک خبر

نحوه‌ی تهیه‌ی مجله‌ی «جمهوری اسلامی در گذر از چالش‌ها»؛

شماره‌ی نخست فصلنامه‌ی دیدمان منتشر شد

صاحب‌خبر -
 
اندیشکده‌ی برهان؛ 14 خرداد 1393 در مرقد مطهر امام راحل عظیم‌الشأن بود که حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای رهبر فرزانه‌ی انقلاب اسلامی، با بیان اینکه «این ملت به اذن‌الله و به حول و قوه‌ی الهی به اوج قله‌ها خواهد رسید»، همگان را متوجه موانع و چالش‌های مسیر رسیدن به اوج قله‌ها نمودند و بیان داشتند: «این راه، مثل همه‌ی راه‌های مهم که به‌سمت هدف‌های بزرگ کشیده شده است، چالش‌هایی هم دارد، موانعی هم دارد. این موانع را باید بشناسیم تا بتوانیم از آن‌ها عبور کنیم. اگر مانع را نشناختیم، عبور از مانع یا دشوار خواهد شد یا حتی غیرممکن خواهد شد.» معظم‌له در ادامه با توجه دادن همگان به‌خصوص نخبگان به این چالش‌ها، اظهار داشتند: «جوانان ما، فرزانگان ما، زبدگان فکری ما، روی هرکدام از این سرفصل‌ها و بخش‌ها بنشینند فکر کنند، کار کنند، مطالعه کنند؛ نه‌فقط بحث‌های ذهنی شبه‌روشن‌فکری، [بلکه] بحث‌های کاربردی، بحث‌های عملیاتی، بحث‌های ناظر به واقعیت.»
  
مبتنی بر همین خواست و انتظار رهبر انقلاب، اندیشکده‌ی «برهان» مقتضی وسع خود، برآن شد تا در قالب فصلنامه‌ای مکتوب، به بررسی برخی از چالش‌های پیش روی جمهوری اسلامی و ملت ایران در راه رسیدن به اهدافش بپردازد.
اندیشکده‌ی برهان که از امسال در نظر دارد نشریه‌ای مکتوب به‌صورت فصلنامه با عنوان «دیدمان» [1] منتشر نماید، در شماره‌ی اول خود در سالگرد طرح موضوع چالش‌های پیش روی جمهوری اسلامی از سوی مقام معظم رهبری در حرم مطهر امام خمینی (ره)، این موضوع را به‌عنوان محور اصلی فصلنامه‌ی خود مورد کنکاش و پرداخت علمی قرار داده است.
شماره‌ی اول فصلنامه‌ی «دیدمان» با عنوان «جمهوری اسلامی در گذر از چالش‌ها» متشکل از پنج پرونده در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، بین‌الملل و تاریخ است که به‌صورت تفصیلی به قرار ذیل است:
 
 
پرونده‌ی نخست: انقلاب اسلامی از تعریف تا تحریف
این پرونده که انقلاب اسلامی و سؤالات و نظریات مطرح حول آن را مورد مداقه قرار می‌دهد، شامل موضوعاتی چون «بررسی زمینه‌های اجتماعی تحریف تاریخ انقلاب اسلامی»، «نگاهی به سرگذشت جریانات ذی‌نفع در تحریف تاریخ انقلاب اسلامی»، «واکاوی تکوین انقلاب اسلامی در پرتو نظریات»، «واکاوی وضعیت پیشا انقلاب اسلامی ایران»، «بررسی جایگاه عاملیت در وقوع انقلاب اسلامی» و «بررسی مؤلفه‌های مردمی‌ترین انقلاب جهان» است.
 
 
پرونده‌ی دوم: انقلاب اسلامی گذر از بیم‌ها و امیدها
این پرونده که به بررسی چالش‌های سیاسی پیش روی جمهوری اسلامی می‌پردازد، موضوعاتی از قبیل «کنکاشی در چالش‌های نظری و کارکردی نظریه‌ی مردم‌سالاری دینی»، «بررسی چالش استحاله و تغییر ساخت حقیقی جمهوری اسلامی»، «بررسی چالش‌های پیش روی تمدن‌سازی اسلامی در مرحله‌ی ساخت دولت اسلامی»، «واکاوی چالش کارآمدی در ساختار نظام سیاسی»، «چالش‌های پیش روی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت»، «بررسی روند فعلی و چالش‌های پیش روی گردش نخبگان در جمهوری اسلامی»، «آسیب‌شناسی مناقشات سیاسی نخبگان و تسری آن به آحاد جامعه»، «بررسی چالش اشتباه محاسباتی تصمیم‌گیران»، «آسیب‌شناسی چالش به حاشیه رانده شدن جناح مؤمن انقلاب اسلامی»، «کنکاشی بر چالش تحکیم اعتمادبه‌نفس ملی در جامعه» و «تاریخ‌نگاری چالش‌آفرینی رویکرد پیشرفت برون‌زا در ایران» را مورد توجه قرار داده است.
 
 
پرونده‌ی سوم: هوایی که تنفس می‌کنیم
در این پرونده، مخاطب با بررسی برخی از چالش‌های فرهنگی جمهوری اسلامی مواجه است. از جمله موضوعات این پرونده شامل «انقلاب اسلامی و احیای هویت فرهنگی»، «بررسی تهدیدهای فضای مجازی در عرصه‌ی جنگ نرم»، «بررسی جریان‌های فرهنگی پس از انقلاب اسلامی»، «واکاوی زمینه‌های دستیابی به اقتدار فرهنگی»، «الزام وجود سیاست‌های راهبردی برای علوم انسانی»، «ضرورت‌های سبک زندگی ایرانی-اسلامی» و «بررسی تفاوت‌های مدیریت جهادی و سکولار» است.
 
 
پرونده‌ی چهارم: استحکام ساخت درونی
این پرونده از منظر اقتصادی، چالش‌های جمهوری اسلامی را مورد توجه قرار داده است که شامل موضوعات «بررسی جایگاه اقتصاد مقاومتی در تدوین برنامه‌ی ششم توسعه»، «تأملی در مقاوم‌سازی اقتصاد در برنامه‌ی ششم توسعه»، «نگاهی به 10 چالش اصلی اقتصاد ایران تا سال1400»، «بررسی چالش‌ها و راهکارهای مقابله با تحریم‌های اقتصادی»، «بررسی جایگاه فرهنگ و سرمایه‌ی اجتماعی در پیشرفت همه‌جانبه»، «راهکارهایی برای جبران کاستی‌های اسلامی‌سازی اقتصاد»، «تأخیر در نظام‌سازی بانکداری اسلامی در کشور؛ علل و راهکارها»، «واکاوی اینکه چرا دولت‌ها در جمهوری اسلامی به‌سراغ اقتصاد اسلامی نرفتند؟»، «فساد اداری و اقتصادی را در کشور چگونه می‌توان کاهش داد؟» و «چالش مواجه با تروریسم اقتصادی» می‌شود.
 
 
پرونده‌ی آخر: ایران بازیگری با مشکلات و نقش بین‌المللی
پرونده‌ی آخر از زاویه‌ی دید بین‌المللی به چالش‌های پیش روی جمهوری اسلامی پرداخته است که موضوعات آن شامل «بررسی چالش‌های ایران در دو سطح تحلیل منطقه‌ای و بین‌المللی»، «بررسی نقش تکفیری‌ها در پازل نظام سلطه»، «چالش سازش و راهکار مقاومت در مسئله‌ی فلسطین»، «تأملی بر منطق نظری و رویکرد استراتژیک سلفی‌ها نسبت به شیعیان» و «چالش‌های تحقق گفتمان انقلاب اسلامی در سیاست خارجی» است.
 
 
برهان امید دارد که فصلنامه‌ی پیش رو که متشکل از نظرات اساتید دانشگاه، دانشجویان، پژوهشگران و رجال سیاسی است، آغازی بر پرداخت‌های علمی به موضوعات و مسائل انقلاب اسلامی باشد.
مخاطبان گرامی می‌توانند جهت تهیه‌ی شماره‌ی نخست فصلنامه‌ی «دیدمان»، مبلغ 100 هزار ریال به‌ شماره کارت6219861021194203 به نام امیرعلی ناقدی واریز نموده و اطلاعات پرداخت (شماره تراکنش یا شماره ارجاع)خود را همراه با نام و نام‌خانوادگی، آدرس دقیق پستی و کدپستی به شماره پیامک 10000287 و یا به آدرس رایانامه‌ی  dideman @borhan .ir ارسال نمایند. هزینه‌ی ارسال رایگان است و در اسرع وقت به متقاضیان ارسال خواهد شد.  جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در ساعات کاری، با شماره‌ی 02188810211  تماس حاصل کنید.
 
پی‌نوشت:
 
[1] . نظریه ( theory)
 
*اندیشکده برهان/انتهای متن/

 

نظر شما