شناسهٔ خبر: 55222082 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

عصرانه خبری سلامت ۳۱ تیر

در این بسته خبری در مورد اینکه خوردن چه غذاهایی به خنک ماندن در گرما کمک می‌کند، مضرات مصرف پاپ کورن و چهار نشانه کمبود ویتامین دی، می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

خوردن چه غذاهایی به خنک ماندن در گرما کمک می‌کند؟

یک کاسه بستنی سرد ممکن است راهی عالی برای خنک‌شدن در روزهای گرم تابستان به نظر برسد، اما انرژی لازم برای پردازش چربی‌های اشباع‌شده و قند این خوراکی می‌تواند در واقع دمای مرکزی بدن افراد را افزایش دهد. مایعات خیلی سرد گزینه‌های مناسبی برای خنک ماندن در گرما نیستند زیرا می‌توانند بدن را مجبور کنند تا دمای خود را افزایش دهد.

سوپ: یک کاسه سوپ گرم ممکن است به‌عنوان یک غذای زمستانی مناسب‌تر به نظر برسد؛ با این‌حال، خوردن سوپ در طول عصرهای تابستان و زمانی که دمای بیرون کاهش می‌یابد، کمک می‌کند که بدن شما خنک بماند. سوپ داغ باعث می‌شود بیشتر عرق کنید و تبخیر عرق، بدن را خنک می‌کند.

فلفل تند: فلفل تند در هوای گرم انتخاب عالی دیگری است؛ زیرا کپسایسین موجود در این ماده غذایی سیگنالی در مورد گرم‌شدن بیش از حد بدن به مغز شما ارسال می‌کند. فلفل تند هم مانند سوپ باعث می‌شود که بیشتر عرق کنید.

شیر نارگیل: شیر نارگیل به آبرسانی، جلوگیری از خستگی و درد عضلانی در هوای گرم کمک می‌کند.

نعنا و اسفناج: اسفناج حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کنترل فشار خون است و در نتیجه شما را خنک نگه می‌دارد. نعناع هم به‌دلیل ایجاد خنکی هر غذا یا نوشیدنی را به یک انتخاب آرامش‌بخش در تابستان تبدیل می‌کند.

هندوانه: هندوانه سرشار از آب و همچنین حاوی اسید آمینه سیترولین است که به آرامش شما و گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. این امر به نوبه خود اجازه می‌دهد تا خون بهتر در بدن گردش کرده و شما را خنک کند.

مدت زمان ابتلاء به سویه جدید کووید چند روز است؟

افزایش اخیر عفونت‌های کووید ناشی از زیرسویه‌های امیکرون BA.۴ و BA.۵ است که اکنون در بریتانیا غالب و نسبت به سویه‌های دیگر قابلیت انتقال بیشتری دارند.

کارشناسان بهداشت اظهار کردند: در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این متغیرها می‌توانند باعث بیماری جدی‌تری شوند، اما به مردم هشدار داده شده است که احتیاط کرده و در فضاهای شلوغ و بسته از ماسک استفاده کنند.

پروفسور تیم اسپکتور، دانشمند اصلی تحقیق زوئی کووید هشدار داد که دامنه علائم گزارش شده در حال تغییر است، زیرا افراد بیشتری به جدیدترین سویه‌ها آلوده می‌شوند. داده‌های این مطالعه اکنون نشان می‌دهد که گلودرد شایع‌ترین علامت عفونت است، در حالی که علائم قدیمی‌تر ازجمله تب و از دست دادن یا تغییر حس بویایی یا چشایی بسیار کمتر از گذشته گزارش شده است.

مضرات مصرف پاپ کورن

یک متخصص تغذیه ضررهای مصرف پاپ کورن را مورد ارزیابی قرار داد. ایرینا پیساروا، متخصص تغذیه در مورد مضرات پاپ کورن گفت: بیشتر آن را یا شور یا شیرین می‌خورند. به علاوه روغن نیز به آن اضافه می‌شود. عامل قند، اضافه وزن، چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی - عروقی است. اگر پاپ کورن نمکی بخوریم، نمک زیاد باعث تورم می‌شود؛ به خصوص اگر مشکلاتی در کلیه‌ها وجود داشته باشد.

وی توصیه کرد که پاپ کورن را با سیب خشک، گلابی، میوه‌های تازه و تنقلات مانند سبزیجات جایگزین کنید. این‌ها قندهای طبیعی هستند، فقط فروکتوز موجود در آنها، به علاوه ویتامین‌ها، عناصر کمیاب و فیبر.

نوشابه گازدار در زمان گرمازدگی ممنوع

از مصرف نوشابه‌های گازدار و مواد قندی به واسطه ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن و عدم درمان گرمازدگی، در هنگام ابتلاء به این عارضه جدا خودداری شود.

گرمازدگی به دنبال قرار گرفتن فرد در هوای گرم و یا در معرض نور مستقیم خورشید صورت می‌گیرد که در آن آب و املاح معدنی بدن از طریق تعریق به صورت پوستی دفع می‌شود.

اگر دفع املاح بدن به موقع با نوشیدن آب سالم بهداشتی جبران نشود، فرد دچار علائم ضعف و رخوت، افت دمای بدن، کاهش فشار خون و علائم پراکنده‌ای شامل تهوع و بی‌قراری خواهد شد، در موارد شدیدتر گرمازدگی، کاهش سطح هوشیاری و حالت شوک به فرد دست می‌دهد.

انجام نشدن فعالیت‌های سخت بدنی، کارهای سنگین و حرکات ورزشی در طول ساعات گرم روز و قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید را بهترین راه پیشگیری از ابتلاء به عارضه گرمازدگی در افراد عنوان کرد.

همچنین عبور از سایه و نوشیدن مرتب آب بهداشتی، آب میوه‌های تازه و یا شربت آبلیمو در هنگام تعریق برای جبران املاح معدنی از دست رفته بدن تا حدود زیادی از ابتلاء به گرمازدگی در افراد جلوگیری می‌کند.

چهار نشانه کمبود ویتامین D

پزشکان از بیماری به عنوان سمفونی از هر آنچه در بدن می‌گذرد یاد می‌کند. اگر یکی از سازها (در اینجا ویتامین دی) خاموش باشد می‌تواند کل سمفونی را از بین ببرد.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده دست کم یک چهارم بزرگسالان آمریکا مقدار توصیه شده ویتامین دی را دریافت نمی‌کنند.

مدت‌هاست که می‌دانیم ویتامین دی برای سلامت استخوان‌ها مهم است. یکی از وظایف ویتامین دی کمک به روده شما برای جذب کلسیم و فسفر از طریق رژیم غذایی است. این مواد معدنی به نوبه خود به ساخت و حفظ استحکام استخوان‌های شما کمک می‌کنند. سطوح پایین ویتامین دی با شکستگی و سایر مشکلات مرتبط است. با این وجود، ویتامین دی عملکرد بسیار دیگری نیز دارد.

پزشکان از بیماری به عنوان سمفونی از هر آنچه در بدن می‌گذرد یاد می‌کند. اگر یکی از سازها (در اینجا ویتامین دی) خاموش باشد می‌تواند کل سمفونی را از بین ببرد.

خستگی عضلانی: مطالعات متعدد نشان می‌دهند که ویتامین د پایین می‌تواند منجر به خستگی عضلانی شود از جمله پژوهشی صورت گرفته در دانشگاه نیوکاسل که اسکن افراد دارای کمبود ویتامین د را پیش و پس از درمان مورد مقایسه قرار داده است. با بررسی گروه کوچکی از بیماران مبتلا به کمبود ویتامین که علائم خستگی را تجربه کردند مشخص شد افرادی که سطح ویتامین بسیار پایین داشتند زمانی که سطح ویتامین دی آنان بهبود یافت با تقویت قابل توجه کارایی عضلانی مواجه شده بودند.

افسردگی: پزشکان هشدار می‌دهند که کمبود ویتامین دی می‌تواند باعث تغییرات خُلقی شود. سطوح پایین ویتامین دی با طیفی از مشکلات سلامتی مرتبط است و مطالعات متعدد نشان داده‌اند که کمبود ویتامین دی با افسردگی نیز مرتبط است.

استخوان‌هایی که به راحتی شکسته می‌شوند: شکستگی‌ها و آسیب‌های استخوانی در افراد مبتلا به کمبود ویتامین دی به ویژه کودکان شایع است.

درد استخوان: استئومالاسی (نرمی استخوان) یکی از علائم رایج کمبود ویتامین دی است. از منظر نقش ویتامین دی در دردهای اسکلتی عضلانی فرض بر این است که این فرآیند با کمبود کلسیم در گردش (هیپوکلسمی) به دلیل کمبود ویتامین دی آغاز می‌شود و این امر مجموعه‌ای از واکنش‌های بیوشیمیایی را موجب می‌شود که بر متابولیسم و سلامت استخوان تأثیر منفی می‌گذارد.

نظر شما