شناسهٔ خبر: 55106614 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تصویر گونه‌ای نادر از خرچنگ که در یک رستوران کشف شد | چیزی نمانده بود طبخ شود!

یک خرچنگ نارنجی روشن بسیار کمیاب پیش از پخته‌شدن در رستورانی در فلوریدا نجات یافت!

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیوزویک، این خرچنگ توسط یک تیم آشپزی در یک رستوران در فلوریدا پیدا شد.

خرچنگ‌های زنده معمولا تیره رنگ و با رنگ‌های قهوه‌ای و قرمز هستند. با این حال، این یک خرچنگ نارنجی روشن است. خرچنگ‌ها معمولا فقط زمانی که برای تهیه غذا پخته می‌شوند این رنگ را به خود می‌گیرند، با این حال این حیوان زنده بود.

این خرچنگ خاص، توسط یکی از کارکنان این رستوران نجات پیدا کرد.

کارمندان به آکواریوم ریپلی زنگ زدند تا ببینند، آیا این موجود فوق‌العاده کمیاب را خواهند گرفت یا خیر که ماموران این آکواریوم برای بردن این خرچنگ به رستوران مراجعه کردند.

این رستوران چنین گونه‌ای از خرچنگ را «یک در ۳۰ میلیون» توصیف کرد. خرچنگ‌های نارنجی روشن مانند این بسیار نادر هستند. رنگ برای گونه‌ها معمول نیست، زیرا آنها را برای شکارچیان در طبیعت قابل توجه می‌کند.

دکتر شارلوت دیویس، افسر تحقیقات شیلات در صندوق دریایی و ماهیگیری اروپا و کارشناس اکوسیستم دریایی، به نیوزویک گفت که اگرچه تشخیص بدون بررسی خود خرچنگ دشوار است، اما «تئوری‌های مختلفی» در مورد اینکه چرا برخی با رنگ‌های متفاوت ظاهر می‌شوند وجود دارد.

چیزی نمانده بود که این خرچنگ خاص طبخ شود! | تصویر گونه‌ای نادر در یک رستوران کشف شد

او گفت: «تئوری‌های اصلی می‌تواند یک جهش ژنتیکی باشد که باعث یک پروتئین از دست رفته یا اضافه شده در پوسته می‌شود. رنگ خرچنگ توسط پروتئین‌های موجود در پوسته تعیین می‌شود. دو مورد از این پروتئین‌ها آستاگزانتین که وقتی جدا می‌شوند، نارنجی/قرمز است و کراستاساینین، مجموعه‌ای که آبی است، هستند.»

این کارشناس ادامه داد: «با این حال، وقتی خرچنگ پخته می‌شود (یا زمانی که بیشتر سخت‌پوستان پخته می‌شوند)، رنگ قرمز/نارنجی به خود می‌گیرد. این به این دلیل است که فرآیند حرارت دادن، پروتئین‌ها را به حالت اولیه خود بازمی‌گرداند. بهترین حدس من در اینجا این است که این خرچنگ خاص یکی از این پروتئین‌های مهم را به دلیل یک جهش ژنتیکی از دست داده است که ظاهری پخته به آن می‌دهد.»

نظر شما