شناسهٔ خبر: 55080830 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

با حضور نویسندگان و منتقدان در مشهد | کتاب «روطه؛ جبهه‌ای به عرض ۱۰ متر» نقد شد

کتاب «روطه؛ جبهه‌ای به عرض ۱۰ متر» با حضور احمدرضا طاووسی نویسنده، علی پیراسته راوی دفاع مقدس، علیرضا مهرداد منتقد ادبی، تعدادی از رزمندگان، جانبازان و جمعی از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در رواق کتاب حرم مطهر رضوی خوانش و بررسی شد.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگ | شهرآرانیوز؛ احمدرضا طاووسی، نویسنده کتاب «روطه؛ جبهه‌ای به عرض ۱۰ متر» و از فرماندهان دفاع مقدس در خصوص محتوای اثر اظهار کرد: این کتاب خاطرات ۷ سال دفاع مقدس از سال‌های ۶۰ تا ۶۷ است که در ۴۰ قسمت تدوین شده و هر بخش با عناوینی جدا، زنجیره‌وار به بیان خاطرات متعدد و متنوع از صحنه‌های مختلف دوران ۸ سال دفاع مقدس می‌پردازد.

وی خاطرنشان کرد: این اثر خاطرات ۷ سال جنگ است. در عملیات مختلف حضور داشتم و در عملیات مرصاد به عنوان یک خبرنگار میدانی نوشتم؛ فاجعه حلبچه را دیدم و حوادثی که رخ داد را رصد کردم.

طاووسی تاکید کرد: هدف عمده من از نگارش کتاب روایت و به تصویر کشیدن فرهنگ دفاع مقدس بود. این کتاب هم خاطرات طنز و شیرین و هم خاطرات سخت را شامل می‌شود.

وی افزود: نام این کتاب برگرفته از خاطره‌ای مربوط به عملیات خیبر است، زمانی که نیرو‌های رزمنده از جزایر مجنون به حور اعزام شدند و از آنجا در منطقه‌ای بنام روطه در نزدیکی دجله پدافند کردند که به دلیل خاص بودن خاطره این عملیات اسم کتاب نیز از این منطقه انتخاب شد.

طاووسی اضافه کرد: ۲ قسمت این اثر از دو جهت نسبت به سایر بخش‌ها ویژه‌تر است؛ در خاطره ۱۸‌ام که مربوط به پرواز ناتمام من می‌شود به بیان خاطره مجروحیتم در روطه و خروج روح از بدن وصعود به عمق کهکشان‌ها می‌پردازد و دیگری خاطره ۱۶‌ام که مظلومیت و سلحشوری بسیجیان را به تصویر کشیده است.

این فرمانده دفاع مقدس در ادامه به بیان انگیزه نگارش این کتاب پرداخت و گفت: از سال ۶۰ و در سن ۱۷ سالگی به عنوان فرمانده گروهان وارد جبهه‌های جنگ شدم. در دو سال ابتدایی جنگ، شهیدان و رزمندگان و جانبازان بسیاری داشتیم و، چون از نزدیک شاهد اتفاقات جنگ بودم بیان واقعیت‌های جنگ را ادای دین و تکلیف برای خود می‌دانستم تا به عنوان سند تاریخی، ماندگار شود و برای نسل بعد به یادگار بماند.

نویسنده این کتاب با بیان اینکه نگارش این اثر از سال ۶۹ آغاز و به مرور تا سال ۸۱ ادامه داشت، افزود: چاپ اول و دوم این کتاب در سال ۹۳ توسط حوزه هنری منتشر شد و سال ۹۸ این افتخار نصیب من شد تا چاپ بعدی آن زیر نظر آستان قدس رضوی توسط انتشارات به‌نشر منتشر و روانه بازار کتاب شود.

خاطرات در «روطه» بدون آرمانگرایی روایت شده است

علیرضا مهرداد، منتقد ادبی در ادامه این نشست گفت: این کتاب دایره‌المعارفی است از اسامی افرادی که به هر شکلی وارد جنگ و عملیات شدند و نامی از آن‌ها در جایی نیست. در این کتاب تا جایی که امکان داشت نام حدود ۱۰۰۰نفر از افراد مختلف در انتهای کتاب ذکر شده تا یادی از آن‌ها باقی بماند و موجب دلگرمی خانواده‌هایشان شود.

وی با اشاره به اینکه این کتاب یک حماسه تاریخی و منطقی بر اساس واقعیت‌های جنگ تحمیلی است، افزود: خاطرات این کتاب بدون آرمانگرایی روایت شده و در مدت سال‌های حضور نویسنده کتاب در جنگ شامل عملیات‌های تهاجمی رزمندگان اسلام و سایر عملیات‌های شاخص و مهم همچون آزادسازی شهر‌های بستان و خرمشهر، فتح جزایر مجنون و بندر استراتژیک فاو و ... است. به‌علاوه سایر حوادث مرتبط با جنگ مانند جمعه خونین مکه و کشتار حجاج در سال ۱۳۶۶، فاجعه انسانی در شهر حلبچه و همچنین عملیات تهاجمی منافقین در روز‌های پایانی جنگ و مقابله نیرو‌های رزمنده با آن‌ها در عملیات مرصاد را شامل می‌شود.

علی پیراسته، راوی دفاع مقدس نیز ادامه داد: برای اولین بار در یک کتاب مشاهده کردم که یک نفر اسامی همه رزمنده‌ها را در کتابش آورده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های کتاب «روطه؛ جبهه‌ای به عرض ۱۰ متر» افزود: در این اثر به خوبی به فیزیک مناطق جنگی پرداخته شده است.

نویسنده در این اثر، خاطرات متعدد و متنوع از دومین سال جنگ تا آخرین روز‌های دوران پرافتخار هشت سال دفاع مقدس از جمله اولین عملیات‌های تهاجمی رزمندگان اسلام و عملیات‌های شاخص و مهم مانند آزادسازی شهر‌های بستان و خرمشهر، فتح جزایر مجنون، بندر استراتژیک فاو و سایر حوادث مرتبط با جنگ مانند جمعه‌ی خونین مکه و کشتار حجاج بی دفاع کشورمان توسط آل سعود در مرداد ماه فاجعه انسانی در شهر حلبچه، عملیات تهاجمی منافقین در روز‌های پایانی جنگ و مقابله نیرو‌های رزمنده با آن‌ها در عملیات مرصاد را روایت می‌کند.

نظر شما