شناسهٔ خبر: 55079338 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

«روطه» روایت شیرینی و سختی ۸ سال دفاع مقدس

سما سادات علوی مقدم

نویسنده کتاب «روطه؛ جبهه‌ای با عرض ۱۰ متر» گفت: به تصویر کشیدن فرهنگ دفاع مقدس یکی از اهدافم برای نگارش کتاب بود. در این کتاب هم خاطرات طنز و شیرین و هم خاطرات سخت عنوان شده است.

صاحب‌خبر -

احمدرضا طاووسی در نشست نقد کتاب روطه؛ جبهه‌ای با عرض ۱۰ متر که با حضور نویسندگان، منتقدان ادبی و تعدادی از رزمندگان و جانبازان امروز در حرم مطهر رضوی برگزار شد، در خصوص محتوای این اثر اظهار کرد: این کتاب خاطرات دفاع مقدس از سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۷ را شامل می‌شود که در ۴۰ قسمت تدوین شده و هر بخش با عناوینی جدا و به صورت متصل به بیان خاطرات متعدد و متنوع از صحنه‌های مختلف دوران هشت سال دفاع مقدس می‌پردازد.

وی افزود: این اثر خاطرات هفت سال از جنگ است. در واقع من در عملیات‌های مختلف حضور و در عملیات مرصاد نیز به عنوان خبرنگار میدانی فعالیت داشتم. فاجعه حلبچه را دیده‌ام و آن رخداد را به طور کامل رصد کرده‌ام.  

این نویسنده خاطرنشان کرد: به تصویر کشیدن فرهنگ دفاع مقدس یکی از اهدافم برای نگارش این کتاب بود. در این کتاب هم خاطرات طنز و شیرین و هم خاطرات دشوار بیان شده است و نام کتاب هم برگرفته از خاطره‌ای مربوط به عملیات خیبر است. زمانی که نیروهای رزمنده از جزایر مجنون به هور اعزام شدند و از آنجا در منطقه‌ای به نام روطه در نزدیکی دجله پدافند کردند که به دلیل خاص بودن خاطره این عملیات اسم کتاب نیز از این منطقه انتخاب شد.  

طاووسی اضافه کرد: ۲ قسمت این اثر از ۲ جهت نسبت به سایر بخش‌ها ویژه‌تر است؛ در خاطره هجدهم که مربوط به پرواز ناتمام من می‌شود، به بیان خاطره مجروحیتم در روطه و خروج روح از بدن و صعود به عمق کهکشان‌ها پرداخته‌ام. در خاطره شانزدهم نیز مظلومیت و سلحشوری بسیجیان را به تصویر کشیده‌ام.

وی در خصوص انگیزه نگارش این کتاب گفت: از سال ۶۰ و در سن ۱۷ سالگی به عنوان فرمانده گروهان وارد جبهه‌های جنگ شدم. در ۲ سال ابتدایی جنگ تعدد شهیدان، رزمندگان و جانبازان بسیار زیاد بود و چون از نزدیک شاهد اتفاقات جنگ بودم، بیان واقعیت‌های آن را به نوعی ادای دین و تکلیف خود می‌دانستم تا به عنوان یک سند تاریخی ماندگار شود و برای نسل بعد به یادگار بماند.  

این نویسنده ادامه داد: نگارش این اثر از سال ۱۳۶۹ آغاز و به مرور تا سال ۱۳۸۱ ادامه داشت. چاپ اول و دوم این کتاب در سال ۱۳۹۳ توسط حوزه هنری منتشر شد و سال ۱۳۹۸ این افتخار نصیب من شد تا چاپ بعدی آن توسط انتشارات به‌نشر منتشر و روانه بازار کتاب شود.  

روایت خاطرات در «روطه» بدون آرمان‌گرایی 

علیرضا مهرداد، نویسنده و منتقد ادبی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: این کتاب دایره‌المعارفی از اسامی کسانی است که به هر شکلی وارد جنگ و عملیات شدند و نامی از آن‌ها در هیچ جا وجود ندارد. در این اثر تا جایی که امکان داشت حدود ۱۰۰۰ نام از افراد مختلف در انتهای کتاب ذکر شده تا یادی از آن‌ها باقی بماند و موجب دلگرمی خانواده‌های‌شان باشد.

وی با اشاره به اینکه این کتاب یک حماسه تاریخی و منطقی بر اساس واقعیت‌های جنگ تحمیلی است، افزود: خاطرات این کتاب بدون آرمان‌گرایی روایت شده و در مدت سال‌های حضور نویسنده کتاب در جنگ مواردی چون عملیات‌های تهاجمی رزمندگان اسلام و سایر عملیات‌های شاخص و مهم همچون آزادسازی شهرهای بستان و خرمشهر، فتح جزایر مجنون و بندر استراتژیک فاو و... را شامل می‌شود.

این منتقد ادبی ادامه داد: همچنین خاطرات و مطالبی از سایر حوادث مرتبط با جنگ مانند جمعه خونین مکه و کشتار حجاج در سال ۱۳۶۶، فاجعه انسانی در شهر حلبچه و عملیات تهاجمی منافقان در روزهای پایانی جنگ و مقابله نیروهای رزمنده با آن‌ها در عملیات مرصاد در این کتاب آورده شده است.

علی پیراسته، راوی دفاع مقدس نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: برای اولین بار است که می‌بینم اسامی تعداد زیادی از رزمنده‌ها در کتاب یک نویسنده آمده است. یکی از ویژگی‌های دیگر این اثر پرداخت درست و خوب به فیزیک مناطق جنگی است.

انتهای پیام

نظر شما