شناسهٔ خبر: 55050023 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

رئیس سازمان مدیریت بحران تهران:

منشاء فروریزش‌های تهران چیست؟ | فعالیت‌های مترو هم باعث فروریزش می‌شود

براساس گفته رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران، اسکن تمام تهران در مورد فرونشست زمان‌بر و هزینه‌بر است و حتی ممکن است که ما شهر را اسکن کنیم و دوباره در نقطه‌ای فروریزش داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۲ دشت‌های جنوب غرب تهران نزدیک به ۱۷۱ سانتی‌متر فرونشست داشته که به‌طور میانگین سالیانه ۲۱ سانتی‌متر دشت‌های تهران پایین رفته‌اند. محدوده‌ای که در تهران و تقریبا از سال ۱۳۷۴ به این سو با افت ارتفاع و فرونشست مواجه بوده، دقیقا همان‌جایی‌است که اکنون پس از ۲۷ سال به شکل جدی فاجعه آفرین شده است.

جدیدترین فرونشست، پس از ۲۷ سال به طور دقیق بار دیگر در جنوب‌غرب تهران رخ داده است. فرونشست زمین در بزرگراه آزادگان یکی از اتفاقات مهمی است که در اواخر فروردین سال جاری بار دیگر رخ داد.باید بدانیم، این مناطق دقیقا بر روی آبرفت‌های حاصل از فرسایش شدید کوه‌های البرز بوده که توسط سه رودخانه بزرگ تهران، یعنی رود «کرج»، «کن» و «جاجرود» در جنوب تهران ایجاد شده‌اند.

البته رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران معتقد است که نباید بگوییم فرونشست بلکه این فروریزش است و با فرونشست متفاوت است.

بخشی از صحبت‌های رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران را بخوانید:

*بهتر است به جای فرونشست بگوییم فروریزش؛ فرونشست‌های مستمر در بیابان‌ها رخ می‌دهد ما در شهر تهران فروریزش داریم که یکباره چاله ایجاد می‌شود. وقتی می‌گویند فرونشست یعنی چند ده هکتاری نه یک میدان. فرونشست در بیابان است نه در جای آسفالت؛ ما فروریزش داریم.

* بحث‌هایی وجود دارد که تهران باید اسکن شود برخی می‌گویند با ماهواره باید این اسکن صورت گیرد نظرات متفاوت است؛ باید در جلسات بروزرسانی صورت گیرد. تهران یک متر و دو متر نیست. انجام این اقدامات در کلانشهر تهران نیازمند هزینه‌های سنگینی است.  اگر تمام شهر اسکن شود زمان‌بر و هزینه‌بر است اما ممکن است ما اسکن کنیم و دوباره در نقطه‌ای فروریزش داشته باشیم

*منشأ فروریزش قنوات، ترکیدگی لوله آب و گاز می‌تواند باشد، حتی می‌تواند فعالیت‌های مترو هم باعث فروریزش باشد. منشأ فروریزش‌ها عمدتا انسانی است. قنوات، آب و تأسیسات شهری و بافت غیرمتراکم می‌تواند تأثیرگذار باشد اگر تمام شهر اسکن شود زمان‌بر و هزینه‌بر است اما ممکن است ما اسکن کنیم و دوباره در نقطه‌ای فروریزش داشته باشیم. باید کمیته‌های تخصصی در این زمینه نظر دهند.

نظر شما