شناسهٔ خبر: 54993432 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

صالحی امیری:

کمک مالی مجلس ارتباطی به وزارت ورزش و کمیته المپیک ندارد/ بودجه ورزش قهرمانی متناسب با نیازهای واقعی آن نیست

سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان تأکید کرد، کمک مالی مجلس به فدراسیون‌ها ارتباطی با بودجه وزارت ورزش و کمیته المپیک برای آنها ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، سیدرضا صالحی امیری ضمن بیان این مطلب درباره شرایط کاروان اعزامی از ایران به بازی‌های کشورهای اسلامی گفت: از ۲۵ بهمن رسماً کار را آغاز کردیم و سرپرست کاروان و کادر سرپرستی تعیین شدند. با همه فدراسیون‌های مربوطه جلسات کارشناسی برگزار شد و در مرحله اول ۱۵۰۰ نفر ثبت‌نام شدند. نهایتاً سه‌شنبه گذشته لیست نهایی با ۴۹۳ نفر بسته شد که ۲۷۳ نفر ورزشکار هستند. چند نفر در دوومیدانی اضافه شدند به همراه ۱۱۰ نفر از بانوان که خیلی کمک به کاروان خواهد کرد. اگر فوتبال بانوان داشتیم، عملاً به ۵۰ درصد در بخش بانوان می‌رسیدیم. مقدمات کارهای داخلی شامل تأمین ارز و لباس و ... انجام شد، امسال استثنائاً همه خریدها از داخل انجام شد و همه تجهیزات داخلی است، همچنین دولت درباره ارز همراهی کرد و یک میلیون یورو تأمین شد.

وی در ادامه افزود: پرواز کاروان ایران به قونیه با ایرلاین داخلی است. پروازها به آنکاراست و اعضای کاروان از آنجا به قونیه می‌روند. سرپرست کاروان همه هماهنگی‌ها را در قونیه انجام داده است. ما در آنجا فعالیت فرهنگی نیز خواهیم داشت. ما سالن بسیار خوبی را در یکی از هتل‌های به‌نام قونیه اجاره کردیم که مسئولان در آنجا هستند و نمایشگاه «ایران زیبا» در آنجا خواهد بود.

رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان درباره پیام‌رسانی در عرصه فرهنگی در این رویداد و شناساندن چهره واقعی کشور و مردم ایران اظهار داشت: اساساً ورزش در ایران بدون هویت فرهنگی و فضیلت و اخلاق، جایگاهی ندارد. آنچه که به ورزش ایران اعتبار می‌بخشد، هویت فرهنگی است. قهرمانان ما در سیل و زلزله در کنار مردم هستند. اگر فقط صرف مدال باشد، فکر می‌کنم ورزش ایران یک تشکیلات انتزاعی خواهد بود که شادی را به خانه مردم نخواهد برد. ورزشکاران باید در تلخی‌ها و شادی‌ها در کنار مردم باشند.

صالحی امیری در واکنش به ناامیدی برخی از ورزشکاران پس از لغو بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ تصریح کرد: اولاً که همه کشورها از جمله ما تصمیم گرفتیم با تیم‌های اصلی در بازی‌های کشورهای اسلامی شرکت کنیم. البته باید اشاره کنم که بازی‌های آسیایی سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و در واقع این رویداد یک سال به تعویق افتاده است. زمان دقیق هم در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد. بر همین اساس باید اردوها برای آن رویداد ادامه داشته باشد. ما همچنین پاداش پای سکو را افزایش دادیم تا ورزشکاران بیشتر تشویق شوند. ما در همین سه ماهه اول سال ۵۰ درصد از بودجه فدراسیون‌ها را پرداخت کردیم و تا امروز ۱۵ میلیارد تومان مربوط به بلیت‌های پروازی آنها را خریداری کردیم. دولت و سازمان برنامه و بودجه کمک زیادی کرده‌اند. من می‌خواهم از مسئولان دولت خواهش کنم و این را بگویم که حقیقتاً بودجه ورزش قهرمانی ایران با نیازهای واقعی سنخیت ندارد. ما مشکلات را درک می‌کنیم، ولی هزینه‌ها پنج برابر شده، در حالی که بودجه فدراسیون‌ها پنج برابر نشده است. البته ما در کمیته المپیک بودجه فدراسیون‌ها را ۵۰ درصد افزایش دادیم. من انتظار دارم که سازمان برنامه در تأمین بودجه قهرمانی بیشتر کمک کند. ورزش ایران در این شرایط سخت لبخند و شادی را برای مردم خواهد آورد. ما تضمین می‌کنیم با حمایت دولت، شادکامی بیشتری را برای مردم به ارمغان بیاوریم.

وی درباره هدف‌گذاری برای بازی‌های کشورهای اسلامی خاطر نشان کرد: هدف‌گذاری ما این است که جزو سه قدرت برتر کشورهای اسلامی باشیم. البته ترک‌ها تلاش کردند در رشته‌هایی که مدعی هستیم، برخی اوزان و رویدادها را حذف کنند و تغییراتی را به وجود آوردند. ارزیابی سرپرست و کادر سرپرستی این است که بهتر از دوره قبلی خواهیم بود. همچنین پاداش‌ها ارزی خواهد بود.

رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان درباره حذف برخی از اعضای تیم‌های مختلف گفت: ظرفیت دهکده بازی‌ها در قونیه محدود است و ستاد بازی‌ها اعلام محدودیت جدی کرده. کادر سرپرستی ایران هفته قبل اقدام مثبتی انجام داده و موافقت گرفته است که همراهان تیم‌ها در هتل مستقر باشند، اما با آی‌دی کارت تا بدین ترتیب در کنار تیم‌ها باشند.

صالحی امیری در مورد اهمیت دیپلماسی در ورزش یادآور شد: کرسی جهانی یک ابزار است و صاحب آن کرسی اهمیت دارد. دیپلماسی ورزشی یکی از کانون‌های اصلی دیپلماسی فرهنگی و کانون تولید قدرت نرم است. وقتی پرچم کشور به اهتزاز درمی‌آید، غرور ملی برای ایران تولید می‌کند و قرابت فرهنگی شکل می‌گیرد که باید روی آن سرمایه‌گذاری کنیم. این کار را طی چهار دهه گذشته انجام نداده‌ایم که اگر انجام شده بود،‌ وضع ورزش قهرمانی ما به مراتب بهتر از این بود.

«در چهار سال گذشته حدود ۲۰۰ دیدار با مقامات ارشد ورزش جهان داشتیم.»، رئیس کمیته ملی المپیک ضمن بیان این جمله تصریح کرد: طی چهار سال گذشته، هشت ملاقات را با توماس باخ (رئیس کمیته بین‌المللی المپیک) پشت سر گذاشتیم که نتیجه این گفت‌وگوها،‌ کاهش تهدید و افزایش فرصت است. اگر کرسی جهانی در خدمت ورزش قهرمانی نباشد، ارزشی ندارد و اگر به‌جای ۵۰۰ کرسی تنها ۵۰ کرسی مؤثر داشته باشیم،‌ نتیجه بهتری می‌گیریم.

وی گزارشی از روند تحولات ورزش قهرمانی ایران را هدف اصلی دیدار خود و حمید سجادی با توماس باخ عنوان کرد و اظهار داشت: از او خواستیم مقابل فشارهای ناحقی که به ورزش ما وارد می‌شود، از کشورمان بیشتر حمایت کند. باید ارتباطات خودمان را تقویت کنیم. ظرف چهار گذشته، با دیپلماسی فعال چهار مرحله توانستیم از تعلیق عبور کنیم و این یعنی دیپلماسی می‌تواند منافع ورزش قهرمانی را تأمین کند.

صالحی امیری با بیان اینکه دیپلماسی ورزشی بخشی از تولید قدرت ملی است، خاطرنشان کرد: ما همیشه تحت فشار هستیم، اما از روز اول می‌خواستیم جنبه‌های مثبت را به مردم گزارش کنیم و کام مردم را تلخ نکنیم. نیمی از وقت من و همکارانم برای رفع یا کاهش تهدید از ورزش قهرمانی ایران بود که این را گزارش نکردیم و صحبت درباره آن را صلاح نمی‌دانیم.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به فرار دو فدراسیون ورزشی از تعلیق بیان کرد: فدراسیون‌های ژیمناستیک و دوچرخه‌سواری در فشار جدی و در آستانه تعلیق بودند که بیش از ۱۰ مکاتبه با فدراسیون‌های جهانی آنها داشتیم. با این دو فدراسیون جهانی گفت‌وگو کردیم و مسئله حل شد. آنها با برگزاری مجامع و ایجاد ثبات موافقت کردند. بعد هم نامه نوشتند و اعلام کردند با برگزاری مجمع عمومی فدراسیون‌ها موافقیم. سه‌شنبه نشستی با پولادگر و فدراسیون‌های دوچرخه‌سواری و ژیمناستیک داشتیم و فرایند انتخابات‌های این فدراسیون‌ها آغاز شد.

وی همچنین تصریح کرد: نمی‌خواهم الان ضعف‌های داخلی را برجسته کنم. ورزش ایران بیش از هر زمان دیگری به انسجام نیاز دارد. وزارت ورزش، کمیته‌های المپیک و پارالمپیک، فدراسیون‌ها و هیئت‌ها در تلاش هستند. ورزش ایران برای رسیدن به مقصود به انسجام و همدلی نیاز دارد. رسانه‌ای کردن خیلی از مسائل داخلی ورزش شایسته نیست. وقتی همیشه تلخی‌ها را تکرار کنیم، چه سودی می‌بریم؟ باید نتایج مثبت ورزش قهرمانی را به ورزش منعکس کنیم. باید بپذیریم که در دنیای امروز ضوابط خاصی را قائل هستند، هیچ فدراسیون جهانی هم تاکنون به ارزش‌های ما تهاجم نکرده است و معتقدند باید به مجامع احترام گذاشته شود. وزارت ورزش در حال انجام کارهاست و ما به‌عنوان ناظر از سوی IOC در تهران نظارت داریم.

صالحی امیری در واکنش به کشمکش علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی با سیدمحمد پولادگر معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان گفت: معتقدم که همیشه این بحث‌ها وجود دارد، ولی باور دارم که مسائل باید داخل ورزش حل شود. وزارت ورزش الان پنج کار را انجام می‌دهد، حمایت حقوقی از فدراسیون‌ها می‌کند و نمی‌توانیم بگوییم که وزارت ورزش هیچ اختیاری ندارد. من به باخ گفتم که وزارت ورزش حمایت می‌کند، این چه منطقی است که می‌گویید دخالت نکند؟! ما همچنین باید ملاحظات فدراسیون‌های جهانی را نیز رعایت کنیم تا دچار چالش نشویم.

رئیس کمیته ملی المپیک افزود: من با این نوع ادبیات موافق نیستم، معیار ما مبانی اخلاقی است و هیچ‌کس نباید از مرزهای اخلاقی خارج شود. نه فقط کشتی، بلکه همه فدراسیون‌ها در شرایط سختی هستند. تمام تلاش ما این است که موانع را از جلوی راه فدراسیون‌ها برداریم. نباید نمک روی زخم فدراسیون‌ها که شرایط سختی دارند، بپاشیم. این بودجه مجلس ارتباطی با کمک وزارت ورزش و کمیته المپیک ندارد و هر فدراسیونی که از بیرون کمک گرفت، این کمک برای خودش است. به‌هرحال باید مسائل داخلی ورزش درون آن حل شود.

وی با اشاره به دیدار اخیر خود با رئیس کمیته بین‌المللی المپیک یادآور شد: در دیدار با باخ و معاونانش یکی از محورهای گفت‌وگو تعلیق فدراسیون جودو بود. ما گفتیم که تعلیق جودوی ایران ظالمانه بود و ادامه‌اش لزومی نداشته و ندارد. فدراسیون الان پویا و فعال است و به بازی‌های کشورهای اسلامی هم می‌رود. تلاش ما این است که این فدراسیون در بازی‌های آسیایی حضور داشته باشد و می‌توانیم این رشته را روی سکو ببینیم. من باور دارم جودوی ایران می‌تواند در صورت حضور در بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه، در پاریس ۲۰۲۴ روی سکو برود. باخ گفت که در رأی CAS دخالت نمی‌کند، اما توصیه خواهد کرد.

صالحی امیری درباره انتخابات کمیته ملی المپیک و احتمال حضور دوباره‌اش در این عرصه تأکید کرد: ما از روز اول ۱۲ محور نوشتیم و اجرا کردیم. اولین سیاست و برنامه ما همین رویکرد انسجام و وفاق بود. در واقع محور ورزش را وزیر ورزش قرار بدهیم و در کنار او به ورزش قهرمانی کمک کنیم. ما تا امروز یک دقیقه هم صرف حاشیه نکردیم. نکته دوم توسعه دیپلماسی ورزش بود. ما تا قبل از کرونا ۱۹ دیدار بین‌المللی داشتیم و اخیراً نیز حسین المسلم (مدیرکل شورای المپیک آسیا و رئیس فدراسیون بین‌المللی شنا) و حیدر فرمان (مدیر بازی‌های آسیایی و دپارتمان ورزش شورای المپیک آسیا) به ایران آمدند.

رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان افزود: نکته سوم ایجاد موزه ورزش بود؛ به معنای آنکه ورزش ایران اصالت و تبار دارد. ما بلافاصله انجام ثبت و ضبط تاریخ شفاهی ایران را داشتیم و در این باره جلسات مختلفی با مسئولان صداوسیما نیز داشتیم. ما پس از آن جلساتی را با ۲۳۰ نخبه و کارشناس ورزش در قالب کمیسیون‌ها داشتیم تا از ظرفیت آنها استفاده کنیم. در کنار آن تلاش کردیم پیشکسوتان را بیشتر ببینیم. تاکنون ۱۵ برنامه تجلیل از پیشکسوتان را برگزار کردیم و این هفته شانزدهمین مراسم برگزار خواهد شد. آنچه که تاکنون انجام شده است، محصول همکارانم در فدراسیون‌ها و کمیته و وزارت ورزش بوده و من کمترین نقش را داشته‌ام.

انتهای پیام/

نظر شما