شناسهٔ خبر: 54985730 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

معاون وزیر جهاد کشاورزی: در تولید محصولات زراعی ۸۰ درصد خودکفا شدیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در تولید محصولات زراعی برای کشور ۸۰ درصد خودکفا شدیم و باید بتوانیم با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید نهاده‌های دامی و طیور هم به خودکفایی برسیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، سیدمجتبی خیام نیکویی شامگاه امروز در نشست قرارگاه کشاورزی دانش‌بنیان استان قزوین که در سالن جلسات باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: در تولید محصولات زراعی برای کشور 80 درصد خودکفا شدیم و باید بتوانیم با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی هم به خودکفایی برسیم.

وی میزان تولید کنونی محصولات کشاورزی و غذایی در کشور را 125 میلیون تن عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه جمعیت کشور تا سال 1430 از مرز 103 میلیون نفر عبور می‌کند، باید تا 29 سال آینده 65 میلیون تن غذا بیشتر نسبت به امروز تولید کنیم و میزان تولید محصولات کشاورزی را به 190 میلیون تن در سال برسانیم که با توجه به ظرفیت‌های کشور امکان تحقق بیشتر از این مقدار را هم داریم.

خیام نیکویی با بیان اینکه امروز شاهد جنگ و درگیری بر سر غذا و محصولات کشاورزی هستیم، تصریح کرد: باید با پیوند دادن فناوری به نیروی انسانی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و رونق دادن تولید دانش‌بنیان در بخش کشاورزی ایران را به قطب اصلی تولید غذا و محصولات کشاورزی در منطقه خاورمیانه تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: امروز بین 5 تا 6 هزار نفر استاد دانشگاه عضو هیئت علمی در حوزه کشاورزی و دامداری ما به تولید محصولات غذایی اشتغال دارند و استان قزوین هم که یک استان دانشگاهی و قطب تولید محصولات کشاورزی است، می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های خود در تولید دانش‌بنیان این محصولات و غذای مورد نیاز کشور گام‌های بزرگی بردارد.

رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج کشاورزی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری برای احیای ظرفیت‌های دشت قزوین گفت: باید دانشگاه‌ها، پارک علم و فناوری و سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بتوانند در قرارگاه دانش‌بنیان طرح‌های پیشروی کشور در حوزه کشاورزی دانش‌بنیان را به صورت پایلوت اجرا کنند.

خیام نیکویی با ذکر اینکه ساخت شهرک گیاهان دارویی در ناحیه الموت اقتصاد روستایی در استان را متحول می‌کند، اضافه کرد: برای اینکه شهرک گیاهان دارویی بتواند به جایگاه واقعی خود برسد، باید هسته‌های دانش‌بنیان به صورت مستمر کیفیت و کمیت تولید در این شهرک را ارتقا دهند و اگر گیاهان دارویی فرآوری و تبدیل به دارو شود، ارزش افزوده بسیارزیادی برای استان و کشور خواهد داشت.

کشاورزی باید خانواده‌محور شود

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس هم در ادامه این نشست با اشاره به متون تاریخی طب سنتی در کشور گفت: در الموت قزوین از هزار سال قبل کشت و تجارت گیاهان دارویی رواج داشته و آنچنان که در زندگی‌نامه حسن صباح نوشته شده، این گیاهان دارویی به کشورهایی مثل پاکستان و هند صادر می‌شدند.

فاطمه محمدبیگی با بیان اینکه کشاورزی باید در کشور خانواده‌محور دنبال شود، تصریح کرد: از وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهیم که آموزش تخصصی فنون کشاورزی را از سنین خردسالی و نونهالی برای افراد در نظر بگیرد و در این زمینه باید یک تفاهم‌نامه همکاری جدی میان وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی منعقد شود.

وی افزود: با توجه به تنوع اقلیمی کم‌نظیر استان قزوین که آب‌وهوای سرد کوهستانی تا آب‌وهوای گرم کویری در آن وجود دارد، امیدواریم طرح‌های پایلوت و نمونه حوزه فناوری کشاورزی در این استان به اجرا گذاشته شود.

محمدبیگی با اشاره به نزدیکی و مجاورت قزوین به پایتخت و استان‌های پرجمعیت کشور تصریح کرد: قزوین در تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم و محصولات راهبردی جایگاه ملی در کشور دارد و به همین خاطر باید از اعتبارات ملی توسعه کشاورزی بیشتر بهره‌مند شود و ما خواستار افزایش قابل توجه بودجه‌های توسعه سامانه‌های آبیاری در قزوین هستیم.

انتهای پیام/ی

نظر شما