شناسهٔ خبر: 54985129 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کارشکنی‌ها در اجرای آتش بس در یمن

شورای عالی سیاسی یمن از بازگشایی یکجانبه جاده «۵۰ - ۶۰» تعز به مناسبت عید سعید قربان خبر داد.

صاحب‌خبر -

شبکه المسیره گزارش داد شورای عالی سیاسی یمن پس از مشورت با شورای نظامی با هدف کاهش مشکلات شهروندان یمنی اعلام کرد به مناسبت عید قربان جاده ۵۰ - ۶۰ تعز را به طور یکجانبه بازگشایی خواهد کرد. شورای عالی سیاسی یمن، شبه نظامیان متجاوز را مانع بازگشایی این جاده و حمله به مسافران دانست.

این شورا از اهالی تعز خواست از این جاده دفاع کنند و هر کس را که مانع از بازگشایی آن شود بیابند. شورای عالی سیاسی یمن در نشست خود تاکید کرد پایبند نبودن ائتلاف متجاوزان به اجرای همه بند‌های آتش بس نشانه‌ای منفی است که تشویق کننده ادامه مذاکرات آتش بس نیست. همچنین این شورا تاکید کرد هرگونه عملیات صلح در آینده مشروط بر توقف تجاوز‌ها و برداشتن محاصره از یمن خواهد بود که در آغاز باید فرودگاه بین المللی صنعا و بندر الحدیده بازگشایی شود.

گزارشگر شبکه تلویزیونی المسیره در گزارشی گفت: شورای عالی سیاسی یمن بر این باور است که شاخص‌های منفی اقدامات ائتلاف متجاوز سعودی آتش بس انسانی بر ویژگی‌های مثبت آن می‌چربد.

ائتلاف متجاوزان سعودی به همه بند‌های آتش بس پایبند نیست و هیچ مشکلات جانبی هم وجود ندارد که موجب پایبند نبودن آن باشد. اما اصرار ائتلاف سعودی بر سیاست فرار از اجرای توافقنامه‌ها و دور زدن آنهاست. از سوی دیگر آمریکا متمایل به تمدید آتش بس است.

شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرد اقدامات منفی ائتلاف متجاوز سعودی مسئله جدیدی نیست. پایبند نبودن متجاوزان به پرواز‌های قاهره و دزدی‌های دریایی از نفتکش‌ها همچنان ادامه دارد و نقض آتش بس در میدان‌های نبرد همزمان با نقض حریم هوایی با هواپیما‌های شناسایی سئوالات زیادی را به همراه داشته است. آیا فرار از اجرای بند‌های آتش بس نشان دهنده جدی نبودن در زمینه صلح نیست؟ و آیا کشور‌های ائتلاف متجاوز به بازگشایی فرودگاه اقدام خواهند کرد؟

گزارشگر المسیره در ادامه گزارش خود گفت: از سوی دیگر در زمینه پرونده مسیر‌ها و جاده‌ها نیز ظاهرا ائتلاف متجاوز نمی‌خواهد دست از سلطه گری‌های خود بردارد و علاوه بر آن مشکلات و درد و رنج‌های شهروندان یمنی در استان تعز و دیگر استان‌های زیان دیده را نیز نادیده می‌گیرد. تمرکز مزدوران بر مسیر حوبان، تنها با هدف از بین بردن راه حل هاست؛ زیرا بر این باورند که این مسائل اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه شهر تعز از شبه نظامیان مسلح تخلیه شود، اما این مسئله‌ای است که از بحث و بررسی درباره آن می‌گریزند.

در ادامه این گزارش آمده است: ادعای ائتلاف متجاوزان درباره تلاش برای برقراری صلح، ادعایی واهی است، زیرا باید به مسیری عملی منتهی شود. شورای عالی سیاسی یمن نیز بر این مطلب تاکید دارد که این صلح تنها با توقف تجاوز‌ها و برداشتن محاصره از کشور یمن امکان پذیر است؛ برداشتن محاصره نیز با بازگشایی کلی و فوری فرودگاه بین المللی صنعا و بندر الحدیده و پرداخت حقوق کارمندان از درآمد‌های ناشی از فروش نفت و گاز، آغاز خواهد شد.

از سوی دیگر در ماه‌های اخیر سرقت نفت و گاز یمن بسیار افزایش یافته است. آمار‌ها نشان می‌دهد میلیون‌ها بشکه نفت خام از بندر‌های شبوه و حضرموت به ارزش صد‌ها میلیون دلار به سرقت رفته است. این مبالغ برای پرداخت حقوق کارمندان کشور و حتی بیشتر از آن کافی است. اما درآمد این غارت گری برنامه ریزی شده در مارب که ارزش آن ماهانه به میلیون‌ها دلار می‌رسد به مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی و در راس آن‌ها حزب الاصلاح می‌رسد.

نظر شما