شناسهٔ خبر: 54984893 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون پارلمانی رئیس جمهور: دوگانگی ایرانی اسلامی در فرهنگ دکتر معین جایی ندارد

محمد حسینی مهم‌ترین ویژگی دکتر محمد معین را ایرانی و اسلام دوستی وی دانست و گفت: عده‌ای همواره سعی داشتند یک دوگانگی ایرانی اسلامی در آثار دکتر محمد معین ایجاد کنند ولی این استاد گرانقدر به ایران و اسلام توجه و علاقه ویژه‌ای داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه، محمد حسینی عصر امروز در مراسم سالگرد استاد دکتر محمد معین در محل آرامگاه این استاد فرهیخته با بیان اینکه توجه به فرهنگ در استان گیلان به یک امر ویژه مبدل شده است، اظهار کرد: مردم استان گیلان یکی از فرهیخته‌ترین مردمان کشور هستند که استادان زیادی در عرصه فرهنگ، هنر و ادببات به مانند استاد دکتر محمد معین را تحویل جامعه دادند. 

وی با تاکید بر لزوم توجه به فرهیختگان ادبیات و هنر در کشور گفت: استکبار در ۴۴ سال گذشته تمام تلاش خود را برای کمرنگ جلوه دادن فرهنگ در نظام جمهوری اسلامی انجام داده ولی مردم فرهنگ دوست ایران همواره با برگزاری مراسمات یادبود برای هنرمندان خود در عرصه‌های مختلف مانع از انجام این کار شدند. 

معاون اجرایی رئیس جمهور مهم‌ترین ویژگی استان دکتر محمد معین را ایرانی و اسلام دوستی وی دانست و بیان کرد: عده‌ای همواره سعی داشتند یک دوگانگی ایرانی اسلامی در آثار دکتر محمد معین ایجاد کنند ولی این استاد گرانقدر به ایران و اسلام توجه و علاقه ویژه‌ای داشتند به طوری که دکتر مطهری از دکتر معین به نیکی یاد می‌کنند. 

حسینی با بیان اینکه استاد دکتر محمد معین در ذکر نقل و قول‌ها به شدت دقت داشته است، گفت: توجه به زمان و پروردگار، ذکر نکات دقیق در آثار، دین‌باوری و تلاش برای احیای فرهنگ ادبیات فارسی از جمله مهم‌ترین ویژگی استاد دکتر محمد معین بوده است. 

وی یکی از نمادهای ماندگاری ایران و ادببات فارسی را استاد دکتر محمد معین معرفی کرد و افزود: تا زمانی که زبان فارسی زنده است استاد دکتر محمد معین زنده است زیرا این استاد فرهیخته و دانشمند، نمادیست برای اینکه چگونه یک بزرگ‌مرد کوشید تا خشت خشت فرهنگ ایرانی که به ما به میراث رسیده را پاس دارد، بر این خشت‌ها بیفزاید و بنیان آن را محکم‌تر کند. 

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به تاثیر مثبت برگزاری مراسم یادبود استاد محمد معین در ماندگاری فرهنگ ادبیات فارسی گفت: احترام به استاد معین، فرصتی است برای اینکه نسل‌های معاصر و آینده بدانند که دکتر معین‌ها، که بودند، چه کردند و چگونه می‌توان راه آنان را ادامه داد. 

حسینی با بیان اینکه استاد دکتر محمد معین نقش مهمی در اعتبار سنت کلاسیک لغت نامه‌نویسی داشته است، تصریح کرد: دکتر معین به اعتبار شناختش از سنت کلاسیک لغت‌نامه‌نویسی و هم به اعتبار شناخت از روند لغت‌نامه‌نویسی‌ها و فرهنگ‌نامه‌های نوین، سهم بسزایی در ارتقاء و جذب لغت‌نامه‌نویسی ایرانی داشت و این، جایگاه کمی نیست. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸/ی

نظر شما