شناسهٔ خبر: 54984878 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران:

«معین» فردوسی زمان است

آستانه اشرفیه- رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران با بیان اینکه «دکتر معین» را باید به عنوان فردوسی زمان دانست، گفت: احیا و پویایی زبان فارسی میراث ماندگار استاد «معین» است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بلخاری عصر پنجشنبه در پنجاه و یکمین سالروز درگذشت دکتر محمد معین در آستانه اشرفیه، اظهار کرد: ایران به عنوان یکی از سرزمین‌های بی نظیر دنیا دارای مردانی است که فخر عالم شده‌اند.

وی با بیان اینکه هنوز ارزش کار دکتر معین شناخته شده نیست، افزود: هنوز نمی‌دانیم استاد معین چه خدمتی به فرهنگ فارسی کرده و معتقدم معین به عنوان فردوسی زمان در احیا و ابقاء و پویایی زبان فارسی نقش بسزایی داشت.

بلخاری با بیان اینکه بعدها عظمت کار دکتر معین در فرهنگ فارسی معلوم می‌شود، ادامه داد: اگر تمدنی در پاسداری زبانش کوشا نباشد اندیشه خود به فنا می‌رود.

وی اضافه کرد: اگر کشوری قدرت و عظمت زبان و گستردگی و توانایی زبانش به تحلیل برود فرهنگش را از دست می‌دهد و دکتر معین اینگونه از زبان فارسی پاسداری کرد.

رئیس انجمن مفاخر ایران‌با اشاره به اینکه معانی با کلمات آشکار می‌شود، تاکید کرد: استاد معین به سراغ بستری رفت که معنا را به مخاطبان انتقال می‌دهد و جمع آوری یک میلیون و ۳۰۰ هزار فیش کار کمی نیست.

وی با اشاره به نقش زبان‌فارسی در گسترش دین مبین اسلام، تصریح کرد: در بسیاری از موارد فارسی زبان گویای اسلام شد.

بلخاری با بیان اینکه فردوسی در دوران زندگی خویش طرد شده بود، گفت: سال‌ها گذشت که ایرانیان بفهمند فردوسی چه کاری با زبان فارسی کرد و امروزه فردوسی را به عنوان حکیم و پاسبان زبان فارسی می‌شناسند.

نظر شما