شناسهٔ خبر: 54984836 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

لیگ برتر و جام حذفی

محمد نوری: خداحافظی وریا تاریخی شد/ حسن روشن: درباره غفوری به آجورلو تذکر دادم ولی او برعکس رفتار کرد

پیشکسوت استقلال گفت: باشگاه استقلال و تمدید نکردن قرارداد وریا غفوری محبوبیت این بازیکن را نزد مردم ایران صد برابر بیشتر کرد.

صاحب‌خبر -

محمد نوری بازیکن اسبق تیم استقلال در گفت‌وگو با خبر ورزشی، درباره جدایی وریا غفوری از استقلال و آغاز دیرهنگام تمرینات این تیم اظهاراتی را مطرح کرد.

تبعات جدایی وریا غفوری برای باشگاه استقلال چیست؟

وریا غفوری از استقلال رفت درست، اما وریا غفوری یک اسم است که البته همه او را دوست دارند. ولی من می‌خواهم طور دیگری موضوع را بیان کنم. وریا غفوری فقط یک نفر نبود بلکه نماینده اعضای باشگاه استقلال بود که به شکل بدی جدا شد.

چطور؟

حرف ما این است که در گذشته هم بازیکنان بزرگ استقلال به همین شکل و روش و بدون کوچکترین توجهی از جمع هم‌تیمی‌هایشان جدا شدند. بدون هیچ مراسمی و یا بزرگداشتی برای این نفرات! برای همین شیوه جدایی وریا غفوری برای پیشکسوتان باشگاه استقلال مهمتر می‌شود.

این موضوع را چطور تحلیل می‌کنید؟

وریا غفوری از استقلال جدا شد پشت هواداران تیمش ایستاد به همین خاطر او را نخواستند. مدیران باشگاه استقلال باید پای وریا می‌ایستادند و از او حمایت می‌کردند. این بازیکن به لحاظ فنی در شرایطی بود که لااقل دو فصل دیگر می‌توانست به خوبی برای استقلال بازی کند و از طرفی او نه تنها مشکل اخلاقی نداشت بلکه می‌توانست در استقلال رابط خوبی بین ساپینتو و اعضای تیم باشد.

مثل زمان استراماچونی؟

بله مثل زمانی که استراماچونی آمد و وریا غفوری بین سرمربی و تیم رابط خوبی بود. الان هم وجود یک وریا غفوری در استقلال واجب بود تا ساپینتو خیلی سریع تر با تیم خو بگیرد.

انتظار چنین اتفاقی را داشتید؟

اصلاً! فکر می‌کردم تا لحظه آخر شرایط فرق می‌کند و مدیریت باشگاه قرارداد وریا را تمدید خواهد کرد! کسانی که این ظلم را به وریا کردند پاسخ بدی به خواسته هواداران استقلال دادند.

این وضعیت چه شرایطی را برای بازیکنان تیم استقلال ایجاد می‌کند؟

آنها هم می‌بیند که دیگر هیچ حاشیه امنیتی ندارند. بازیکنان استقلال به جای اینکه خیالشان بابت حضور در این تیم راحت باشد حالا متوجه می‌شوند که هیچ کس در باشگاه استقلال پشت پناه آنها نیست. هیچکس مراقب آنها نیست. کسی از آنها حمایت نمی‌کند و باشگاه خیلی راحت چشمش را روی زحماتی که برای استقلال کشیده‌اند می‌بندد و حتی بدون یک خداحافظی در را به روی شان قفل میکند!

تحلیل کلی شما از این اتفاق چیست؟

این موضوع در تاریخ فوتبال ایران و باشگاه استقلال ثبت شد. این تصمیم مدیران استقلال محبوبیت وریا را نه تنها کم نکرد بلکه صدها برابر بیشتر کرد. چون آنها باید پای وریا می‌ایستادند و کاری می‌کردند که بازیکنان دیگر تیم به حضورشان در استقلال امیدوار باشند.

شروع دیر هنگام تمرینات استقلال از روز شنبه و فرصت ۳۰ روزه این تیم برای ورود به مسابقات را چطور می‌بینید؟ به نظرتان استقلال به موقع برای لیگ آماده میشود؟

استقلال هم دیر مربی آورده، هم دیر یارگیری کرد، هم دیر به تمدید کردن قرارداد بازیکنانش پرداخت و به طور کلی شرایط بدی را برای خودش رقم زد! حالا هم که ۳۰ روز فرصت تمرین دارد و باید فشرده تمرین کند. تمرین فشرده هم باعث می‌شود ضریب آسیب دیدگی بازیکنان بالا برود.

به درخشش استقلال در فصل آینده امیدوار هستید؟

به طور کلی امیدوارم شرایط بد استقلال در فصل بدنسازی باعث نشود که در لیگ نتیجه نگیریم. ما طبق قولی که به خودمان داده ایم از سرمربی جدید استقلال حمایت می‌کنیم تا فرصت داشته باشد تفکراتش را در تیم پیاده کند اما اگر نتوانست، آن زمان در خدمتشان خواهیم بود.

***

حسن روشن: درباره وریا به آجورلو تذکر دادم ولی او برعکس رفتار کرد

حسن روشن بازیکن اسبق استقلال درباره خداحافظی وریا غفوری از استقلال و انتقال احتمالی امیرحسین حسین زاده به شارلوا بلژیک اظهاراتی را مطرح کرد:

محمد نوری,صحبت های محمد نوری درباره وریا غفوری

مطلع شدید که وریا غفوری از استقلال خداحافظی کرد؟

این اتفاق در کل برای استقلال خوب نبود. در واقع آقای آجورلو در این باره خوب عمل نکرد. اتفاقی که می‌توانست یک الگوسازی برای آینده استقلال باشد درست برعکس اتفاق افتاد و همه الگوها را از بین برد. وقتی بازیکنان جوان استقلال می‌بینند که چه رفتاری با قدیمی طرح‌های تیم می‌شود متوجه می‌شوند که این تیم ارزش ماندن ندارد.

ممکن است بیشتر در این باره توضیح دهید؟

زمانی که ما جوان بودیم به قدیمی‌ها نگاه می‌کردیم. می‌دیدیم که مدیران باشگاه چه رفتاری با آنها دارند و آنها چطور در قبال تیم تلاش می‌کنند. چشم جوان به کاپیتان تیم و بزرگترهاست. وقتی جوان امروز استقلال عاقبت کارش را وریا غفوری ببیند با دیدن گوشه اولین اسکناس قید استقلال را می‌زند و پیراهن را از تنش درمی‌آورد. در صورتی که نباید اینطور باشد. من این موضوع را به آجرلو گفته بودم.

چه زمانی این صحبت را کرده بودید؟

وقتی که جراحی کرده بودم آجورلو به دیدنم آمد. در همان ملاقات به او گفتم دو مسئله خیلی مهم در استقلال باید مورد نظرش باشد. اول این که آکادمی‌باشگاه را فعال کند تا تولید بازیکن در خود استقلال انجام شود و دلال‌ها همه کاره استقلال نباشد. دوم هم به او گفتم باید احترام به پیشکسوت‌ها را در مدیریتش رعایت کند. گفتم روزهایی که بازی استقلال برگزار می‌شود در همان هتلی که تیم ناهار می‌خورد در میز بغل دستی بازیکنان، تعدادی از قدیمی‌ها را دعوت کنید و به آنها هم یک ناهار بدهید. وقتی بازیکن از این میز نگاه می‌کند و می‌بیند باشگاه به پیشکسوتان چطور احترام می‌گذارد با خیال راحت قراردادش را تمدید می‌کند و عاقبتش را روشن می‌بیند ولی الان آجورلو کاملاً برعکس عمل کرد.

درباره وریا غفوری؟

بله! الان بازیکن تازه وارد استقلال به وریا غفوری نگاه می‌کند و پیش خودش می‌گوید روزی مثل لیمو هر وقت آبم تمام شد من را هم دور می‌اندازند. این کار خوبی نبود که آجورلو با کاپیتان استقلال کرد.

این روزها صحبت از انتقال احتمالی امیرحسین حسین زاده به شارلوا بلژیک مطرح است. قبل از این هم انتقال‌های ناموفقی به این باشگاه صورت گرفته بود مثل نورافکن. سال گذشته هم مهدی قائدی به الاهلی رفت ولی نتوانست به آنچه مدنظرش است دست پیدا کند. نظر شما در این باره چیست؟

من به اسامی‌که شما گفتید یعقوب کریمی‌را هم اضافه می‌کنم. ما زمان یعقوب کریمی‌همین بحث را داشتیم. چون این بازیکنان با دلال‌ها در ارتباط هستند، نمی‌دانند چه بلایی بر سرشان می‌آید.

این موضوع را بیشتر باز می‌کنید؟

در زمان قدیم، بازیکن جوان به استقلال می‌آمد و بعد از اینکه چند سال بازی می‌کرد مثل آندو و یا جباری با پول خوب به تیم‌های دیگر یا خارج از کشور منتقل می‌شد اما چند سال در همین تیم بازی می‌کرد. ولی الان این جدایی‌ها خیلی سریع اتفاق می‌افتد.

دلیلش چیست؟

دلیلش این است که آقای دلال می‌خواهد بلافاصله این جوان را رد کند تا یک جوان دیگر را به جایش به باشگاه استقلال بیاورد و دوباره از انتقال همان نفر به یک تیم دیگر سود ببرد. یادمان هست یعقوب کریمی‌را ۵۰ میلیون فروختیم؛ بعد با ۸۰۰ میلیون تومان کرایه اش کردیم! این قبیل اتفاقات را دلال‌ها، سرمربی و مدیرعامل برای باشگاه رقم می‌زنند. چند وقت پیش در ملاقات با آقای رئیسی به او گفتم که باید دست دلال‌ها را از فوتبال قطع کند.

اما ایجنت‌های فوتبالی در همه دنیا فعالیت می‌کنند؟

بله! آژانس دارند، شرکت دارند و خیلی‌ها در این زمینه در دنیا فعالیت می‌کنند اما با این نقل و انتقالات کاری می‌کنند که کشورشان سود ببرد نه اینکه جیب‌ خودشان پر شود. اینجا هر کاری می‌کنند تا فوتبال نابود شود ولی در عوض سپرده حسابشان بالاتر برود.

نظر شما