شناسهٔ خبر: 54984792 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور:

'" دکتر معین" فردوسی زمان بود/ عظمت فرهنگ فارسی معین را نشناختیم

بلخاری دکتر معین را فردوسی زمان در پاسداشت زبان فارسی دانست و گفت: فرهنگ لغت معین در صدسال اخیر کتابی بی نظیر در پاسداشت زبان و ادبیات فارسی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری  شبستان  از آستانه اشرفیه، «حسن بلخاری قهی» غروب امروز (پنج‌شنبه، ۱۶ تیر) در همایش گرامیداشت پنجاه و یکمین سالروز درگذشت استاد محمد معین که در جوار آرامگاه وی در آستانه اشرفیه برگزار شد با بیان اینکه ایران اسلامی دارای مفاخر بزرگی است که فخر بشریت هستند گفت: در مورد فرهنگ فارسی معین هنوز در حال طی کردن زمان معاصر هستیم و نمی‌دانیم چه خدمتی برای زبان فارسی و بقای آن انجام داده است.

 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور تصریح کرد: دکتر معین فردوسی زمان بود که سالهای بسیار دور عظمت کار وی را در فرهنگ فارسی در خواهیم یافت.

 

وی با بیان اینکه مردان بزرگ به دنبال دانش برای تکبر و غرور نمی‌روند بلکه در  پی عظمت علم و لغت هستند اذعان کرد: ابن سینا برای درک علم لغت به دنبال این این علم رفت و رساله‌های خود را به زبان فارسی نگاشت زیرا عظمت علم کلمه را درک کرد.

 

بلخاری با تصریح اینکه عظمت فرهنگ فارسی معین هنوز برای جامعه شناخته شده نیست تاکید کرد: هیچ کس به مانند دکتر معین بر علم مسئله شناسی کلمه کار نکرد و متاسفانه هنوز عظمت این کار آشکار نیست.

 

وی با اشاره به وجود نسبت جوهری و ذاتی بین اندیشه و زبان اظهارکرد: اگر لغت نباشد، معنا نیست و اگر معنا نباشد انسانی وجود ندارد.

 

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با بیان اینکه اگر زبان نباشد اندیشه‌ای وجود ندارد گفت: بین زبان و کلماتی که زبان استفاده می‌کند با اندیشه رابطه ذاتی وجود دارد زیرا ما به زبان هویدا می‌شويم، به کلمه ظهور کرده و به لغت آشکار می‌شویم.

 

وی با تصریح اینکه زبان جز ذاتی اندیشه است اذعان کرد: اگر تمدن و ملتی اجازه فراموشی زبانش را دهد، عظمت و وسعت زبانش به تحلیل رفته و فرهنگش به تحلیل می‌رود و این نشان دهنده عظمت کار دکتر معین است.

 

بلخاری با بیان اینکه دکتر معین در روزگاری که برخی‌ها به دنبال آشکارسازی فضل خود با شعر و سایر حوزه‌ها بودند، به دنبال کلمه رفت تصریح کرد: اگر این معنا در کلمه نباشد در اندیشه پنهان می‌شود و دکتر معین به دنبال بستری بود که این معنا را به مخاطبان دهد.


وی دکتر معین را فردوسی زمان در پاسداشت زبان فارسی دانست و تصریح کرد: فرهنگ لغت معین در صدسال اخیر کتابی بی نظیر در پاسداشت و پاسبانی از زبان و ادبیات فارسی بود.

 


بلخاری با بیان اینکه اگر زبان فارسی نبود اسلام در برخی موارد نمی‌توانست به ظهور برسد اظهارکرد: در بسیاری موارد، فارسی زبان گویای اسلام شد و باید قرنها بگذرد تا دریابیم امثال معین چه خدمتی به زبان فارسی کرد.

 

وی متذکر شد: در جهان معاصر که ورود کلمات بیگانه اصالت زبان فارسی را از بین می‌برد کار دکتر  معین در  فرهنگ فارسی معین بی‌نظیر است.

 

* زندگی دکتر معین   را برای جوانان تبیین کنیم

«مهدخت معین » با تاکید بر شناسایی اصالت زبان فارسی تصریح کرد: دکتر معین خدمتی بزرگ به زبان و ادبیات فارسی کرد که همسرس نقشی تاثیرگذار در این اقدام استاد داشت.

 

این استاد دانشگاه و فرزند دکتر معین خواستار تهیه فیلمی از زندگی دکتر معین شد و افزود: باید خدمات دکتر معین با بهره گیری از هنر فیلم برای جامعه تبیین شود‌

 

وی با تاکید بر دقت و امانت علمی دکتر معین خواستار مراجعه به منابع مرجع در مورد ایشان برای جلوگیری از برخی شبهات و شایعه پراکنی ها در مورد دکتر معین شد.

 

گفتنی است؛ در این جلسه از سه نفر از مفاخر ادبیات شهرستان آستانه اشرفیه "مسعود ربیعی فر" با چاپ ۱۱ عنوان کتاب، "بهرام کریمی " پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی و فیلمنامه نویس و "محمدعلی میرزا زاده‌" استاد دانشگاه و جز پژوهشگران برتر جهان اسلام تجلیل شد.


 

پایان پیام/84

نظر شما