شناسهٔ خبر: 54984349 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

نامه بایدن به کنگره؛ آمریکا عنوان «متحد اصلی خارج از ناتو» را از افغانستان سلب می‌کند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در نامه‌ای به کنگره این کشور اعلام کرد که در نظر دارد دیگر افغانستان را به عنوان «یک متحد اصلی خارج از ناتو» برای کشورش در نظر نگیرد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در نامه‌ای به کنگره این کشور اعلام کرد که در نظر دارد دیگر افغانستان را به عنوان «یک متحد اصلی خارج از ناتو» برای کشورش در نظر نگیرد.

در نامه رئیس‌جمهوری ایالات متحده به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمده است که وی قصد دارد لقب «یک متحد اصلی خارج از ناتو» را از افغانستان سلب کند. آمریکا در سال ۲۰۱۲ یعنی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما افغانستان را به عنوان «یک متحد اصلی خارج از ناتو» معرفی کرد.

جو بایدن در آن زمان که بیش از ده سال از حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به افغانستان می‌گذشت معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده بود. موقعیت افغانستان به عنوان «یک متحد اصلی خارج از ناتو» برای آمریکا در آن زمان به این کشور امکان می‌داد تا از برنامه آموزش‌های نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بهره‌مند شود.

آمریکا تابستان سال گذشته همزمان با سقوط کابل و دیگر مناطق افغانستان به دست طالبان، نیروهایش را پس از ۲۰ سال از این کشور خارج کرد. ایالات متحده و متحدانش در ناتو از آن زمان تاکنون حمایت‌های نظامی از افغانستان را به حالت تعلیق در آورده‌اند.

بیش از ۲۰۰ نفر از اتباع افغانستان در جریان خروج نظامیان آمریکا از افغانستان جان خود را از دست دادند. ۱۳ سرباز آمریکایی نیز در جریان حمله‌ای انتحاری به فرودگاه کابل کشته شدند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما