شناسهٔ خبر: 54983777 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

اردوغان: ترکیه

رئیس جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) تاکید کرد، آنکارا به رهبری ناتو، سوئد و فنلاند درباره خطوط قرمز مربوط به گروه‌ هایی که ترکیه آنها را تروریست می‌داند، اطلاع داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ۲۸ ژوئن سال جاری میلادی ترکیه، سوئد و فنلاند یادداشت تفاهمی را در مادرید امضا کردند که در آن متعهد می‌شوند از مبارزه با تهدیدات امنیتی برای هر یک از این سه کشور کاملا حمایت کنند. ترکیه اعلام کرد که تمامی نگرانی‌هایش برطرف شده و در نهایت به عضویت فنلاند و سوئد در ناتو رضایت داد.  

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: آنکارا صریحا خطوط قرمز خود در مبارزه با تروریسم را به ناتو و رهبران سوئد و فنلاند اعلام کرده است. ترکیه صریحا اعلام کرده بود که اگر "حزب اتحاد دموکراتیک" (PYD) و "یگان‌های مدافع خلق" (YPG) و همچنین سازمان گولن در اسناد ناتو به عنوان سازمان‌های تروریستی ثبت نشوند، آنکارا موضعش را تغییر نخواهد داد. در نتیجه فنلاند و سوئد مجبور شدند تا شرایط ما را بپذیرند.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی، فنلاند و سوئد موضع بی‌طرفانه خود را کنار گذاشتند. از آن زمان به بعد، هر دو کشور اقدامات لازم را برای پیوستن به ناتو انجام داده‌اند.

نظر شما