شناسهٔ خبر: 54983192 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تهیه نرم افزار طراحی و ویرایش سه بعدی صورت به همت محققان ایرانی

تهران- ایرنا- فناوران یک شرکت دانش بنیان ایرانی نرم افزار طراحی، ویرایش و اسکنر سه بعدی صورت را در حوزه فناوری دیجیتال تهیه و عرضه کردند.

صاحب‌خبر -

مهدی پورکرمان مدیر تیم تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درخصوص این دستاورد اظهار داشت: با توجه به اینکه استفاده از ابزارهای ابتدایی و مکانیکی برای طراحی و اجرای روش های ترمیمی به خصوص در ناحیه صورت، نارضایتی بسیاری از بیماران را به همراه داشته است، همین موضوع ایده ای برای ساخت سیستمی هوشمند با قابلیت طراحی سه بعدی و نمایش تغییرات پیش از انجام جراحی های اصلی و ترمیمی و افزایش دقت انجام کار و کمک به کاهش خطاهای انسانی در انجام این عمل ها شد.

وی افزود: این نرم افزار در ابتدا یک اسکن از چهره فرد تهیه و سپس با شناسایی صورت در محیطی سه بعدی، اجزا و اعضای مجازی را به صورت کاملا واقعی همراه با دقت بسیار بالا روی چهره شخص بیمار یا فرد متقاضی جراحی نمایش می دهد.

تهیه نرم افزار طراحی و ویرایش سه بعدی صورت به همت محققان ایرانی

این محقق با بیان اینکه این نرم افزار نمونه خارجی ندارد و کاملا بومی است، گفت: نرم افزار و اسکنر سه بعدی صورت در ابتدا یک اسکن از چهره فرد تهیه و سپس با شناسایی صورت در محیطی سه بعدی، اجزا و اعضای مجازی را به صورت کاملا واقعی همراه با دقت بسیار بالا  روی چهره شخص بیمار یا فرد متقاضی عمل نمایش می دهد.  

پورکرمان همچنین گفت: پزشک با کمک ابزارهای ویژه موجود در نرم افزار فوق طراحی و اندازه گیری دقیق متناسب با صورت فرد را انجام می دهد که از بین طراحی ها، شخص طرح مورد نظر را انتخاب کرده و در نهایت قالب هایی سه بعدی از طراحی به صورت اتوماتیک در نرم افزار ساخته می شود که توسط چاپگرهای سه بعدی به صورت دقیق چاپ برای کار نهایی توسط پزشک یا متخصص استفاده می شود.

وی با بیان این نکته که این محصول قابلیت استفاده و بهره برداری در بخش های مختلف چهره و دیگر حوزه ها را دارد، یادآور شد:یکی از ویژگی های اصلی و منحصر به فرد این سیستم به عنوان مثال طراحی و نمایش دقیق ابروی سه بعدی روی صورت متقاضی جراحی و کمک به ترمیم آسیب های ایجاد شده و اجرای نهایی دقیق آن توسط پزشک، متخصص کاشت یا میکرو بلیدینگ است.

نظر شما