شناسهٔ خبر: 54983047 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ارتش سوریه و قسد در آستانه تشکیل اتاق عملیات مشترک

یک روزنامه سوری خبر داد که به منظور ایستادگی در برابر حملات احتمالی ترکیه، ارتش سوریه با میانجیگری روسیه در آستانه تشکیل اتاق عملیاتی مشترک با شبه‌نظامیان کُرد (قسد) قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، روزنامه سوری «الوطن»، امروز (پنجشنبه)، گزارش داد که دمشق و شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» (قسد) با میانجیگری روسیه در آستانه تشکیل یک اتاق عملیات مشترک در برابر حملات احتمالی ترکیه هستند.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه خبر داد که نمایندگانی از دولت سوریه و شبه‌نظامیان قسد به منظور دفع تجاوز احتمالی ترکیه به خاک سوریه در حال گفتگو هستند؛ حمله‌ای که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر درباره آن صحبت کرد.

منابع مذکور بیان کردند که پیشرفت و دست‌یابی به نتیجه در این گفتگو‌ها منوط به امتیازدهی شبه‌نظامیان کُرد به دولت سوریه در مناطقی است که در معرض حمله قرار دارند.

طبق گفته این منابع، ایجاد یک «نقشه دفاعی» نیازمند تشکیل «یک اتاق عملیات» نظامی مشترک میان دو طرف است که ارتش سوریه مدیریت و رهبری آن را در دست داشته باشد چراکه نیرو‌های سوریه در طول خطوط تماس در مناطق هدف و در مناطق مرزی با ترکیه مستقر هستند.

این منابع همچنین خبر دادند که دو طرف در آستانه توافق بر سر تشکیل اتاق عملیات مشترک با میانجیگری و اشراف روسیه قرار دارند. براساس گفته منابع مذکور، روسیه تمام توان خود را به کار گرفته تا مذاکرات میان دمشق و نیرو‌های قسد به موفقیت بیانجامد.

الوطن به نقل از منابع یادشده همچنین اضافه کرد که دولت سوریه با توجه به اینکه دفاع از خاک این کشور در اولویت قرار دارد، موافقت کرده است که بحث و گفتگو با قسد بر سر مسائل مورد اختلاف مانند منابع نفتی، گازی و آبی و محصولات کشاورزی به تعویق بیافتد.

طبق این گزارش، نیرو‌های قسد در گامی برای ابراز حسن نیت موافقت کرده‌اند تعداد زیادی از نیرو‌های ارتش سوریه در مناطق هدف مستقر شوند تا تصمیمات نظامی و مدیریتی اتخاذ شود.

این گزارش در حالی منتشر شده است که منابع محلی سوریه، امروز خبر دادند آمریکا برای جلوگیری از درگیری میان کُرد‌های سوریه و ارتش ترکیه هیأتی به شمال شرق سوریه اعزام کرده است؛ اما نیرو‌های قسد پیشنهاد آمریکا را رد کرده‌اند.

هیأت آمریکایی به فرماندهی به طرف کُردی پیشنهاد کرد که از منطقه «تل رفعت» در شمال حلب عقب‌نشینی کنند تا در مقابل، ترکیه به شهر «منبج» حمله نظامی نکند؛ اما قسد این پیشنهاد را نپذیرفت.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه چندی پیش در نشستی با اعضای حزب «عدالت و توسعه» این کشور اعلام کرد که نیرو‌های ترکیه «منبج» و «تل رفعت» سوریه را از آنچه «تروریست» خواند، پاکسازی خواهند کرد. او همچنین اشاره کرد که عملیات ترکیه به صورت تدریجی در دیگر مناطق سوریه نیز ادامه خواهد یافت.

اردوغان پیش از این اظهارات اعلام کرده بود که آنکارا به تلاش خود برای ایجاد آنچه «منطقه امن» خواند، در عمق ۳۰ کیلومتری در طول مرز‌های جنوبی با سوریه ادامه خواهد داد.

این اظهارات با واکنش شدید دمشق همراه شد. وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به این سخنان گفته بود: «اظهارات سخیف رئیس‌جمهور رژیم ترکیه درباره ایجاد منطقه‌ای امن در شمال سوریه بازیچه‌ای خصمانه است که این رژیم علیه سوریه و تمامیت ارضی آن دارد به راه می‌اندازد. چانه‌زنی‌های رذیلانه‌ای که رژیم ترکیه انجام داده و همچنان انجام می‌دهد، از نداشتن کمترین میزان فهم سیاسی و اخلاقی برای تعامل با بحران سوریه حکایت دارد چراکه این رژیم خود همواره بخشی از این بحران بوده و هست و آن را با طرح تجزیه و تقسیم [سوریه]تداوم بخشیده است؛ طرحی که تنها در راستای اهداف اسرائیل، آمریکا و غرب می‌باشد.»

نظر شما