شناسهٔ خبر: 54982929 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

۳ مولفه مهم در طراحی معماری داخلی که مهارت «تفکر خلاق» در کودکان را تقویت می‌کند

در دومین جلسه از نشست‌های «آرمان شهر کودکان» مولفه‌های تاثیرگذار در طراحی داخلی که زمینه تقویت مهارت تفکر خلاق در کودکان را فراهم می‌کند، مورد اشاره قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ سلسله نشست‌های «آرمان‌شهر کودکان»، ویژه برنامه تخصصی فرهنگسرای اندیشه در حوزه شهرسازی است که با چشم‌انداز «شهر دوست‌دار کودک» و با محوریت توجه به سبک‌ زندگی اسلامی ایرانی در زیست شهری برگزار می‌شود. 

هدف اصلی این سلسله جلسات، بررسی و تبیین گفتمان احقاق «حق به شهر کودکان» در چارچوب شهر دوستدار کودک است و به این سوال پاسخ داده می‌شود که چگونه می‌توان به مسائل شهری کودکان در قالب راهنمای طراحی شهری محله دوستدار کودک با رویکرد «حق به شهر» پاسخ داد؟ 

نخستین نشست جلسه از این ویژه برنامه، با موضوع «حق به شهر کودکان» برگزار شد و در آن مهدی خاکزند، معاونت پژوهشی و مصطفی بهزادفر، عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران با موضوع «شهر دوستدار کودک» صحبت کردند. 

دومین جلسه از این سلسله نشست‌ها با موضوع «تاثیر معماری داخلی بر ذهن خلاق کودکان» روز گذشته در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد و در آن 2 چهره نام‌آشنای عرصه معماری به بحث و بررسی پرداختند. آرتور امیدآذری و محمد بهزادپور از پژوهشگران رشته معماری مهمان این جلسه بوده و درباره مفاهیمی نظیر «رشد و توسعه خلاقیت فردی در دوران کودکی»، «طراحی محیط‌های مناسب جهت پرورش استعدادهای کودکان»، «ارتقای کیفیت طراحی فضاهای داخلی برای کودکان» و ... صحبت کردند. 

فرهنگسرای اندیشه

در این جلسه، توجه به ۳ ویژگی مهم «تخیل»، «کنجکاوی» و «تحریک‌کنندگی» در طراحی‌های معماری داخلی برای ذهن خلاق کودکان مورد تاکید قرار گرفت و بیان شد: گفته می‌شود که تخیل کودک اساس خلاقیت اوست. کودکان قدرت تخیل شگفت‌انگیزی دارند که در سن ۴-۷ سالگی به اوج می‌رسد. آنان با استفاده از این قوه می‌توانند واقعیت‌ها را مطابق آنچه که در درون‌شان است تغییر دهند. 

در بخش دیگری از این جلسه، ۳ مولفه مهم برای طراحی معماری داخلی متناسب با ذهن خلاق کودکان با محوریت توجه به بازی خلاقانه که می‌تواند محیط مناسبی برای تقویت مهارت تفکر خلاق در کودکان را فراهم کند، مورد تاکید قرار گرفت. این مولفه‌ها عبارتند از: 

«پیچیدگی و رمز‌آمیز بودن فضا»، «تنوع فضایی» و «تنوع و تغییر ناگهانی رنگ در فضا». 

براساس این گزارش، این سلسله جلسات به همت فرهنگسرای اندیشه و با مشارکت جمعی از دانشگاه‌های کشور به صورت منظم در فرهنگسرای اندیشه برگزار خواهد شد. ورود برای عموم علاقه‌مندان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بلامانع است.

انتهای پیام//

نظر شما