شناسهٔ خبر: 54982721 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ارز لونا چیست؟ بررسی علت سقوط و آینده لونا

در حال حاضر تعداد پروژه‌های جدید رمزارزی باتوجه به محبوبیت چشمگیر رمزارزها در حال افزایش است. هر یک از این پروژه‌ها با هدف خاصی ایجاد شده‌اند و در تلاش هستند تا یکی از مشکلات یا کمبودهای شبکه‌های قبلی را برطرف کنند.

صاحب‌خبر -

در حال حاضر تعداد پروژه‌های جدید رمزارزی باتوجه به محبوبیت چشمگیر رمزارزها در حال افزایش است. هر یک از این پروژه‌ها با هدف خاصی ایجاد شده‌اند و در تلاش هستند تا یکی از مشکلات یا کمبودهای شبکه‌های قبلی را برطرف کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی ارز دیجیتال لونا و بررسی جزئیاتی در خصوص آن بپردازیم.

ارز لونا چیست؟

ارز دیجیتال لونا یا ترا در سال ۲۰۱۸ وارد عرضه مارکت رمز ارزها شد. در واقع ارز دیجیتال لونا، توکن پلتفرم ترا      Terra  است که در وب‌سایت کوین مارکت کپ با نماد LUNA نمایش داده می‌شود. لونا دومین ارز دیجیتالی است که توسط اکوسیستم ترا صادر می‌شود. اساساً لونا (Luna) و TerraUSD (UST)، هر دو توکن های بومی اکوسیستم ترا لونا به حساب می‌آیند و محصول شرکت ترا‌‌فرم لبز( Terraform Labz) واقع در کره جنوبی می‌باشند. این شرکت در سال 2018 توسط دنیل شین (Daniel Shin) کارآفرین با سابقه در حوزه تجارت الکترونیک و دوکوآن (Do Kwon) دانشمند علوم رایانه که پیش از این سابقه فعالیت در شرکت‌های اپل و ماکروسافت را داشته، ایجاد شده است. هدف از ایجاد این پلتفرم، در نظر گرفتن نوسان قیمت دارایی‌های مبتنی بر بلاک‌چین و درک آنها می‌باشد. به عبارتی می‌توان گفت هدف نهایی ترا، مختل کردن سیستم بانکداری سنتی به وسیله پذیرش جمعی رمز ارزهای استیبل کوینی و زیر ساخت امور مالی غیر متمرکز است. ترا یا لونا، روی ثبات قیمت تمرکز دارد و از نسخه‌های رمزنگاری شده ارزهای فیات که با قرارداد هوشمند فعال شده‌اند، به نام استیبل کوین‌ها، در پلتفرم خود استفاده می‌کند.

از جمله استیبل کوین‌هایی که توسط ترا عرضه شده‌اند عبارتند از: TerraUSD (UST)، TerraCNY، TerraKRW، TerraEUR و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال. این پلتفرم تراکنش های آسان و سریع در سراسر مرزها را بدون هیچ دردسری ارائه می‌دهد و توسط خرده فروشان در سراسر جهان استفاده می شود.

بلاک چین و پروتکل ترا و ارز دیجیتال لونا چگونه کار می‌کند؟

LUNA توکن بومی پروتکل Terra است که برای استیبل کوین های الگوریتمی شبکه استفاده می شود.

در بلاک‌چین ترا از مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌شود.  کلیه توسعه‌ دهندگان فعال در این بلاک‌چین می‌توانند به ایجاد برنامه‌های تعامل‌پذیر و کارآمد در آن اقدام کنند. ساختار این بلاک‌چین در مقایسه با سایر بلاک‌چین‌ها متمرکزتر است؛ چراکه در حالت بیشینه 100 تأیید‌کننده به طور همزمان در این پروژه می‌توانند فعالیت کنند. تراکنش‌ها در این بلاک‌چین از سرعت بالایی برخوردار بوده و عملیات ظرف مدت چند ثانیه انجام می‌گیرد.  به دلیل به کارگیری از قراردادهای هوشمند، کارمزد این پلتفرم بسیار پایین بوده و همین امر موجب محبوبیت زیاد آن میان کسب و کارهای مختلف شده است.

سرمایه‌گذاران ارز لونا از کارمزد ایجاد شده توسط شبکه پرداخت ترا پاداش دریافت می‌کنند و به صورت متوسط ​​5/0 درصد پاداش برای هر معامله به کاربران اختصاص پیدا خواهد کرد. با توسعه رفتار ترا، دارندگان لونا پاداش بیشتری دریافت خواهند کرد که این امر، موجب افزایش ارزش لونا می گردد.

فرآیند سینیورژ در پروتکل Terra و ارز لونا (Luna)

سینیورژ (Seigniorage) عبارت است از تفاوت بین هزینه صدور یک دارایی و ارزش اسمی آن. به طور مثال دولت آمریکا برای هر اسکناس 1 دلاری حدود 05/0 دلار هزینه می‌کند و از این فرآیند به مقدار 95/0 دلار سود بدست می‌آورد.

طبق بیانات دو کوآن میزان سینیورژ یک استیبل کوین، طبق دستور زیر محاسبه می‌شود.

زمانی که یک استیبل کوین در شبکه Terra صادر می‌شود، سودی نصیب این شبکه خواهد شد. سپس این سود در استخر سینیورژ ترا ذخیره می‌شود تا برای توسعه پروژه‌های مختلف و همچنین پاداش برای کاربران استفاده شود.

ارز لونا چیست؟ بررسی علت سقوط و آینده لونا

معرفی کیف پول‌های مناسب برای نگهداری ارز دیجیتال لونا (Luna)

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید قبل از خرید هر ارز به آن دقت کافی را داشته باشید، کیف پول‌های مناسب آن ارز می‌باشد. به طور حتم، هر اندازه یک ارز دیجیتال توسط کیف پول های متعددی پشتیبانی شود، به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد در میان کاربران تلقی می‌شود.

از کیف پول‌هایی که توسط ارزلونا یا ترا پشتیبانی می‌شوند می‌توان به کیف پول تراست ولت ( Trust Wallet)، مث ولت (Math Wallet)، کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)، کوینومی (Coinomi)، کیف پول کیپ کی(KeepKey) اشاره کرد. در ادامه به توضیحات مختصری در مورد هر یک می‌پردازیم.

کیف پول تراست ولت

Trust Wallet یک کیف پول نرم‌افزاری غیرمتمرکز تلفن همراه است که ذخیره‌سازی دارایی‌های کریپتو را فراهم می‌کند، به این معنی که کاربران کنترل کاملی بر ارزهای دیجیتال خود دارند. این محصول به دلیل پوشش گسترده ارزهای دیجیتال و شبکه‌های بلاک چین به طور گسترده‌ای شناخته شده است. در زمان نگارش این مقاله، کیف پول تراست ولت از 53 بلاک چین و بیش از 250000 دارایی پشتیبانی می کند.

 

مث ولت (Math Wallet)

از این نوع کیف پول، می‌توان به عنوان یکی از بهترین کیف پول‌های چند پلتفرمی برای نگهداری دارایی‌های دیجیتال نام برد. یکی از مزیت‌های اصلی این کیف پول، فراهم کردن سطح امنیت بسیار بالا برای کاربران است به طوریکه تنها با رعایت چند نکته ساده می‌توانید با اطمینان به ثبت تراکنش‌های خود پرداخته و امکان هک و کلاهبرداری را کاهش دهید. از مزیت‌های دیگر آن، می‌توان به وجود نسخه‌های اندروید، آی او اس (IOS) و وب اشاره کرد.

کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)

این کیف پول در دو نوع نانو اس و نانو ایکس معرفی شده است که هر دو مدل آن از لونا پشتیبانی می‌کنند. کیف پول‌های سخت افزاری کلیدهای خصوصی را در یک دستگاه فیزیکی در محیط آفلاین ذخیره کرده و درست مانند یک درایو فلش کار می‌کنند. کیف پول‌های سخت‌افزاری یکی از آسان‌ترین انواع کیف پول‌های رمزنگاری شده در انواع کیف پول‌های سرد هستند، زیرا می‌توانید با استفاده از درایو USB آنها را به راحتی به رایانه یا هر دستگاه دیگری متصل کنید. حتی اگر دستگاه به اینترنت متصل باشد، کلید خصوصی از دستگاه خارج نمی‌شود.

کوینومی (Coinomi)

از انواع کیف پول‌های نرم‌افزاری به حساب می‌آید و بر روی حفظ حریم خصوصی تمرکز دارد. دارای امنیت بالایی بوده و قادر به پشتیبانی از ارزهای شبکه ترا می‌باشد.

کیپ کی(KeepKey)

یکی از انواع کیف پول‌های سخت افزاری بوده و بیش از ۴۰ دارایی رمزنگاری مختلف را پشتیبانی می‌کند. همچنین محل امنی برای ذخیره سازی توکن های لونا می‌باشد.

معرفی پروتکل‌هایی که روی بلاک چین ترا توسعه داده شده‌اند

همان گونه که قبلا اشاره کردیم، ارز دیجیتال ترا از قراردادهای هوشمند پیروی می‌کند. به علاوه، این شبکه دارای استیبل کوین‌های مختص به خود است. این دو مزیت، سبب شده تا این شبکه برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp)  یا پروتکل‌های مختلف مناسب باشد.

در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی پروتکل‌هایی که روی بلاک چین ترا توسعه یافته‌اند، بپردازیم.

پروژه آلیس فاینانس Alice Finance

از جدیدترین برنامه‌هایی که بر روی بلاک‌چین ترا ایجاد شده‌اند، می‌توان به پروژه آلیس اشاره کرد. این پروژه به صورت یک اپلیکیشن موبایلی است و از مزایای ویژه‌ای برخوردار است. 1- فراهم کردن امکان کسب درآمد ثابت از بازارهای غیرمتمرکز برای کاربران (اپلیکیشن با استفاده از میزان دارایی‌ها وثیقه شده، نرخ سود ثابتی را تعیین کرده و به‌صورت دوره‌ای به‌حساب کاربران واریز می‌کند.)

2-  این پروژه با داشتن قابلیتی تحت عنوان کارت اعتباری آلیس (Alice debit card) امکان پرداخت‌های مالی را نیز ممکن می‌سازد.

پروتکل میرور Mirror Protocol

یکی دیگر از پروژه‌های ایجاد شده بر روی شبکه ترا پروتکل میرور نام دارد. هدف از ساخت این پروژه، جذب دارایی‌های واقعی به سمت دنیای ارزهای دیجیتال می‌باشد. در این روش افراد می‌توانند دارایی‌هایی همچون سهام بورسی را به شیوه‌ای آزمایشی خریدوفروش کرده یا با آن معامله انجام دهند.

از طرفی دیگر آن‌ها می‌توانند از طریق پروتکل‌های لیکودیتی یا سایر روش‌های تستی، نسبت به فعالیت در بازارهای ارزهای دیجیتال اقدام نمایند. آنان هر زمان که بخواهند می‌توانند با ریسک بسیار کمتری وارد این بازارها شوند و این پروتکل به‌عنوان واسطه‌ای امن برای آنها عمل می‌کند.

پروتکل انکر Anchor Protocol

 خلاقانه‌ترین و ایده‌آل‌ترین پروتکلی که بر بستر ترا ایجاد شده است انکر، نامیده می‌شود. این پروتکل راهکاری است که امکان کسب درآمد تضمینی از بازار دیفای را برای افراد تازه‌کار فراهم می‌کند. به این صورت که به طور اتومات تمام گزینه‌های موجود برای استیک کردن را بررسی کرده و گزینه‌های با ریسک کمتر را به شما پیشنهاد می‌دهد.  ارزهای کاربران را به‌ عنوان وثیقه قرار داده و با استفاده از تکنولوژی خود از آن‌ها محافظت می‌کند و در زمانی که ارزش دارایی شما دچار خطر شود، به‌سرعت وام وثیقه شده را نقد می‌کند. همین مورد سبب می‌شود تا کاربران یک سود کاملاً تضمین شده از این بازار داشته باشند. 

تاریخچه قیمت لونا

رشد لونا در سال 2020 آغاز شد به طوریکه قیمت آن افزایشی حدود 12000 درصد را شاهد بوده است. طی یکسال گذشته، قیمت توکن لونا یک افزایش نجومی را تجربه کرده است. در سال 2021، لونا با قیمت 66/0 دلار معامله می شد و در پایان سال به قیمت 89 دلار رسید. در دسامبر 2021، برای اولین بار لونا به بالاترین سطح تاریخی خود، یعنی 90 دلار رسید و سودهای خود را برای چهار ماه متوالی افزایش داد. در 9 مارس 2022، زمانی که تقریبا بازار قرمزی را برای کریپتو شاهد بودیم، لونا سقف دیگری در قیمت 58/104 دلار را از آن خود کرد. اما در چند ماه اخیر این ارز کاهش شدیدی را تجربه کرده و منجر به توقف این بلاک‌چین شده است. دلیل اصلی ریزش قیمت لونا، قیمت ترا USD یا UST بوده است. USD که مانند تتر یک استیبل کوین محسوب می‌شود، دامیننس آن باید روی یک 1 دلار باشد یعنی 1 USD= 1 $. بر خلاف تمام استیبل کوین‌های بازار که پشتوانه آن دلار است، پشتوانه این ارز بیت کوین قرار داده شده است. در نتیجه زمانی که بیت کوین سقوط کرد، این ارز نیز با ریزش سنگینی مواجه شد. به دنبال این موضوع، افراد دچار ترس شدند و همین امر ارز لونا را تحت تاثیر قرار داد و بلاک‌چین آن متوقف شد. به علاوه، تمام پروژه‌هایی که بر بستر لونا ایجاد شده بودند نیز کاهش شدیدی را تجربه کردند.

آینده ارز لونا

در حال حاضر با توجه به ریزش شدید قیمت لونا، سوالات مهمی در مورد آینده این ارز برای کاربران و سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال به‌وجود آمده است. آن‌ها می‌خواهند بدانند که آیا سرمایه‌گذاری روی این ارز و پروژه ترا در حال حاضر می‌تواند تصمیم درستی باشد یا خیر.

در واقع، برای این سوال جواب قطعی نمی‌توان گفت زیرا این پروژه با 9/99 درصد شکست مواجه شده است و در حال حاضر این ارز را به یک قربانی برای اکوسیستم ترا تبدیل کرده و انتظار بازگشت آن به قیمت‌های قبلی بسیار دور از انتظار خواهد بود. بنابراین می‌توان گفت، سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال لونا در شرایط فعلی توصیه نمی‌شود، اما اگر در دسته افراد ریسک پذیر قرار دارید، می‌توانید به طور مثال حداکثر تا سقف 50 دلار از این ارز را خریداری کرده و به اصطلاح هولد کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که در همان لحظه که اقدام به خرید این ارز کرده‌اید، نباید هیچگونه چشم‌داشتی به این مقدار پول سرمایه‌گذاری شده داشته باشید و یا به عبارت ساده‌تر باید با آن حجم پول خداحافظی کنید.

باید امیدوار باشیم که مجددا تیم توسعه دهنده پروژه، شروع به جذب سرمایه‌گذار کنند و کم کم ارزها را به فروش برسانند تا بار دیگر بتوانند حجم مارکت خود را افزایش دهند. تنها در این صورت است که می‌توانیم به آینده این ارز امید چندانی داشته باشیم.

جمع بندی

پروژه لونا جزو معدود برنامه‌های دو پروتکلی است که در دنیا عرضه شده است. این شبکه دارای دو ارز دیجیتال به نام‌های لونا و ارزهای خانواده ترا می‌باشد.

از ارز دیجیتال لونا برای تثبیت قیمت استیبل کوین های ترا بهره گرفته می شود، لذا شما می توانید این ارز دیجیتال آینده دار را از صرافی های بایننس، هیوبی گلوبال، آپ بیت خریداری کنید و همچنین برای ذخیره کردن این ارز نیز می توانید از کیف پول هایی مثل لجر، تراست ولت، کیپ کی و کوینومی استفاده کنید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که شما نمی توانید ارز دیجیتال لونا را از طریق استخراج به دست آورید، چرا که این ارز دیجیتال امکان استخراج ندارد. زیرا همان طور که قبلابه آن اشاره کردیم ارز دیجیتال لونا از الگوریتم اجماع اثبات سهام و یا PoS استفاده می کند، لذا به دلیل الگوریتمی که در طراحی آن مورد استفاده قرار گرفته است، قابلیت استخراج را نخواهد داشت.

 

نظر شما