شناسهٔ خبر: 54982656 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

مراسم روز شهادت حضرت باقرالعلوم(ع) در حرم مطهر رضوی برگزار شد

آیت‌الله سید احمد علم الهدی در این مراسم گفت: مسئله اختلاف بین شیعه و ایجاد فرقه‌های مختلف در تشیع از ابتدای ظهور مقام ولایت در عرصه امت اسلام و زمان خود ائمه معصومین(ع) به وجود آمده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شهرآرانیوز، ظهر امروز ویژه برنامه روز شهادت حضرت باقرالعلوم(ع) با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و جمعی از عاشقان و دلسوختگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: در ابتدا، نخستین نقطه اختلاف بین شیعه بعد از جریان کربلا و شهادت سیدالشهدا(ع) به وجود آمد که شیعیان بر جانشین امام حسین(ع) اختلاف کردند. برخی گفتند جانشین اباعبدالله(ع)  برادرش محمد حنفیه است وعده‌ای هم امام سجاد(ع) را امام بر حق می‌دانستند.

امام‌جمعه مشهد افزود: آن‌هایی که به محمد حنفیه گرویدند فرقه کیسانیه را به وجود آوردند و این اولین تفرقه و اختلاف شیعه بود و این اختلاف در مرحله دوم به یک اختلاف سنگینی مبدل شد و آن در زمان امام باقر(ع) بود.
وی ابراز کرد: بعد از شهادت امام سجاد(ع) عده‌ای قائل به امامت زید شدند البته زید در زمان امام باقر(ع) خودش ادعای امامت نداشت و همه طرفداران خودش را ازنظر امامت و پیروی به امام باقر(ع) ارجاع می‌داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: بعد از شهادت زید یک عده از طرفدارانش قائل به امامت او  شده و ادعا کردند که مهدی موعود زید یا پسرش یحیی بن زید است که غایب شده و در آخرالزمان ظهور می‌کند.

وی اضافه کرد: علت این قضیه هم یک پندار جاهلانه بود چون فکر می‌کردند امام کسی است که حتماً در مقابل ظلم و ستم قیام کند اگر امام قیام مسلحانه در مقابل حکومت ظالمانه بنی امیه نداشته باشد او امامت ندارد و چون زید در مقابل حکومت ظالمانه بنی‌امیه قیام کرده است، پس او امام است.

خطیب حرم رضوی بیان کرد: عدم معرفت مردم نسبت به مقام ولایت و امامت باعث شد که مردم امام باقر(ع) که امام بر حق بود را نشناسند و به زید بن علی بن الحسین(ع) که خود او هم قائل به امامت امام باقر(ع) بود، گرایش پیدا کنند.

وی افزود: علت اینکه خود امام باقر(ع) در آن زمان که قدرت بنی‌امیه تحلیل رفته بود و زمینه برای قیام فراهم‌شده بود، قیام نکردند این بود که ایشان تشخیص دادند که انقلاب فرهنگی برای حکومت اسلامی ضرورت بیشتری از انقلاب سیاسی دارد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از صدر اسلام و بعد از رحلت پیامبر(ص) رهبری امت از خط امامت منحرف شد و این برخلاف چیزی بود که پیامبر(ص) در غدیر سفارش کرده بودند، لذا رهبری سیاسی امت اسلام در دست افرادی ناشایست قرارگرفته بود.

وی بیان کرد: در آن زمان لازم بود که یک انقلاب فرهنگی صورت بگیرد تا مردم با مبانی دینی آشنا شوند و اسلام را به‌عنوان یک مکتب بشناسند. چراکه بعدازاین شناخت قطعاً به دنبال کسی خواهند بود که شایستگی رهبری دینی جامعه اسلامی را داشته باشد. به همین دلیل امام باقر(ع) انقلاب فرهنگی را مقدم بر انقلاب سیاسی دانستند.
گفتنی است؛ شعرخوانی شاعر آئینی اهل‌بیت(ع)، علیرضا خاکسار، مرثیه‌سرایی و ذکر مصیبت کاظم غلامشاهی و قرائت زیارت امین‌الله بانوای مداح و ذاکر اهل‌بیت(ع)؛ محمدرضا آتشبار از دیگر برنامه‌های روز شهادت امام محمدباقر(ع) در حرم مطهر رضوی بود.

منبع: آستان نیوز

نظر شما