شناسهٔ خبر: 54982500 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

کاظم غریب‌آبادی:

حقوق بشر غربی‌ها حاصل کشتن بیش از ده‌ها میلیون انسان بی‌گناه است

تسنیم

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه گفت: حقوق بشر غربی‌ها حاصل کشتن بیش از ده‌ها میلیون انسان بی‌گناه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کاظم غریب‌آبادی دقایقی پیش در نشست تخصصی "حقوق بشر آمریکایی؛ ترور، تحریم و توحش" با اشاره به موضوع حقوق بشر اظهار داشت: حقوق بشر یک پدیده مقدس و مهمی است و ریشه در ادیان الهی به ویژه دین مبین اسلام دارد اما آنچه غرب به عنوان حقوق بشر غربی در دنیا ترویج می‌دهد یک جنایت و توحش است به طوری که غربی‌ها اگر به حقوق بشر رسیدند حاصل کشتن بیش از ده‌ها میلیون انسان بی‌گناه در جنگ جهانی اول و دوم است.

وی افزود: اندیشمندان آنها فکر کردند و به این نتیجه رسیدند که این بشری که درگیر چالش‌هایی است احتمالا حقوقی هم دارد و منشا پیدایش برخی اسناد در حوزه حقوق بشر شد و ما معاهدات و کنوانسیون‌های حقوق بشر مهم داریم.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه ادامه داد: به عنوان مثال می‌توان به میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، رفع تبعیض علیه زنان و سایر موارد اشاره کرد و اعلامیه جهانی حقوق بشر مادر تمام این معاهدت‌ها است که در سال ۱۹۴۸، پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد.

غریب‌آبادی با اشاره به اینکه این هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی است که باید در این هفته جنایات آمریکا که علیه مردم خود و سایر ملت‌ها انجام داده مرور شود، گفت: این حقوق نسل‌هایی دارد و از نسل سیاسی شروع تا بحث‌های اقتصادی و حقوق جمعی به عبارتی حق رهایی از جنگ، حق صلح، استفاده از محیط زیست و سایر موارد ادامه دارد.

وی افزود: زمانی که نسل‌های حقوق بشر را مرور می‌کنیم به این پیام می‌رسیم که عموما کشورهای غربی و آمریکا در شکل‌گیری این استانداردها و هنجارهای حقوق بشری با رویکرد استانداردهای غربی موثر بوده و کشورهای اسلامی و در حال توسعه نقش چندانی در شکل‌گیری این اسناد بین‌المللی در حوزه حقوق بشر ندارند.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه ادامه داد: عرصه حقوق بشر برای آمریکا و کشورهای غربی به عنوان عرصه‌ای برای تبیین و ترویج استانداردهای خود به سایر ملت‌ها تبدیل شد به همین سبب پس از جنگ جهانی دوم به دنبال ایجاد ساختارها، ساز و کارها، ابزارها و معاهده‌سازی رفتند.

غریب‌آبادی ادامه داد: آنها به فکر بشر نبودند و اگر به دنبال معاهده رفتند به سبب حمایت از حقوق بشر مردم نبود بلکه به سبب ترویج استانداردهای حقوق بشر خود بود بنابراین ما مخالف حقوق بشر نیستیم و عضو ۷ کنوانسیون حقوق بشر هستیم و گزارش‌ها ارائه می‌شود.

وی عنوان کرد: برخی انواع حقوق بشر وجود دارد که ما آنها را قبول داریم که می‌توان به حق حیات اشاره کرد و هر کسی این حق را دارد که از نظر دین مبین اسلام هم تاکید شده و نمی‌توان این حق را خودسرانه از کسی سلب کرد مگر به حکم قانون بنابراین انسان در هر کشوری تحت هر قانونی حق حیات دارد همچنین می‌توان به حق غذا و بهداشت هم اشاره کرد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه ادامه داد: با حقوق بشر مخالف نیستیم اما نقطه اختلاف جایی است که آمریکا و کشورهای غربی سعی در تحمیل استانداردهای خود دارند به عبارتی بیان می‌کنند به سبب اینکه مجازات اعدام را برداشتیم بنابراین همه باید از ما تبعیت کنند و همه کشورها باید مجازات اعدام را بردارند در حالی که موضوع مجازات‌ها مبتنی بر شرایط خاص کشورها است و هر کشوری با توجه به شرایط ویژه خود نظام مجازات‌ها در حیطه قانون تعیین می‌کند.

غریب‌آبادی تصریح کرد: سیاست‌ کشورها در حوزه‌های مختلف از جمله مواد مخدر متفاوت است بنابر این مجازات‌ها هم متفاوت است و ما به عنوان کشوری که در همسایگی بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر قرار داریم قوانین ما در حوزه مواد مخدر سختگیرانه است.

وی ادامه داد: اگر کشفیات مواد مخدر همه کشورهای اروپایی را در مدت یک سال جمع شود به اندازه کشف یک محموله قاچاق مواد مخدر از ایران نمی‌شود بنابراین اگر کشوری مجازات سختگیرانه ندارد، برخی انواع مواد مخدر را آزاد کرده و مجازات اعدام ندارند ما نباید از این استاندارد تبعیت کنیم.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه افزود: یک موضوع در حقوق بشر تحمیل استانداردها و دیگری نادیده گرفتن تنوع فرهنگی است به طوری که درد جهان فرهنگ‌های مختلفی وجود دارد و غربی‌ها به دنبالل سبک زندگی غربی هستند و همه باید این استانداردها را رعایت کنند.

غریب‌آبادی ادامه داد: زمانی که آمریکایی‌ها و غربی‌ها اسنادسازی در حقوق بشر را آغاز کردند در حدود ۲۵ سال گذشته موضوعی بنام حقوق همجنس‌بازان پیدا نمی‌شود زیرا کسی نمی‌توانست برای این مسئله در برخی کشورهای غربی نزدیک شود و کم کم استانداردهای خود را تدوین، سندسازی و هنجارسازی کردند و به سایر کشورها فشار وارد کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به تنوع فرهنگی کشورها اصول و قوانین مختلفی در کشورها وجود دارد به همین سبب کشورهایی که در استانداردهای حقوق بشری با آمریکا همراهی نمی‌کنند از آنها به عنوان کشورهای ناقض حقوق بشر یاد می‌شود.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه ادامه داد: حقوق بشر به پدیده سیاسی تبدیل شود و به این مفهوم است که اگر کسی استانداردها را رعایت نکرد باید پرونده‌سازی حقوق بشر انجام شود و اگر جمهوری اسلامی ایران با خواسته‌های سیاسی آمریکا و غربی‌ها همراهی نمی‌کند کشور ناقض حقوق بشر یاد می‌شود.

غریب‌آبادی عنوان کرد: پس از انقلاب اسلامی ایران همه ساختارهای مردم سالاری دموکراسی مستقر شد و هر سال به طور میانگین یک انتخابات برگزار می‌شود اما آنجا در آمریکا مردم‌سالاری و انتخابات مفهومی ندارد و همراهی با اهداف سیاسی این کشورها مهم است بنابراین این کشور به عنوان ناقض حقوق بشر مطرح و برای آن پرونده‌سازی می‌شود و کم کم ابزار سیاسی حقوق بشر را وارد ابزار امنیتی علیه آن کشور می‌کند.

وی افزود: آمریکا اعتقادی به حقوق بشر ندارد و زمانی که از حقوق بشر صحبت می‌کند برای او یک مبارزه سیاسی برای رسیدن به اهداف سیاست خارجه خود است همچنین آمریکا یک رویکرد تبعیض‌آمیز و دوگانه در حوزه حقوق بشر دارد که مفهوم آن با استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر مرتبط است.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه خاطرنشان کرد: استانداردهای دوگانه اعمال می‌شود به طوری که در منطقه ما برخی کشورها رنگ و بویی از مردم‌سالاری نبردند، نظام‌های آنها مردمی نیست و انتخابات هم ندارند آیا هیچ انتقادی درباره حقوق بشر در این کشورها می‌شود؟ یکی از این کشورها به یمن حمله کرده و راه رساندن کمک‌های بشردوستانه از جمله غذا و دارو را در این کشور بسته و  مردم در این کشور جان خود را از دست دادند اما آمریکا به صورت مستقیم حمایت کرده است.

غریب‌آبادی ادامه داد: آمریکا انواع حمایت را از عربستان سعودی در موضوع یمن به عمل آورد بنابراین با توجه به اینکه این همه مردم جان خود را از دست دادند این حقوق بشر نیست و  حتی ابتدایی‌ترین و ضروری‌ترین کمک‌های بشردوستانه ممکن نیست به یمن ارسال شود.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها شعار حقوق بشر می‌دهند اما جایی که منافع آنها در خطر باشد روی آن پا می‌گذارند، گفت: در حدود ۴ روز گذشته وزیر خارجه انگلیس در مجلس نماینده‌ای از او سوال کرد که موضوع شما درباره حقوق بشر در کشورهای عربی منطقه خلیج فارس چیست؟ هیچ جوابی نداد و گفت موضوع ما روسیه است و گفت ما به سبب تضمین باثبات تامین انرژی باید قراردادهای تجاری با کشورهای منطقه خلیج فارس داشته باشیم.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه عنوان کرد: پروژه حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران یک پروژه کاملا انگلیسی است و بقیه هم حضور دارند اما مدیریت آن با این کشور است و چند سال گذشته دبیرکل سازمان ملل گزارشی درباره وضعیت کودکان در مخاصمات مسلحانه کشورها ارائه داد که در آن سال شاخص یمن بود، اسم عربستان در آن پیشنویس گزارش بود و ابراز نگرانی شد که عربستان سبب مشکلاتی برای کودکان در یمن شده است.

غریب‌آبادی عنوان کرد: قبل از اینکه گزارش دبیرکل سازمان ملل مطرح شود از طرف عربستان به دبیرکل فشار وارد شد تا در گزارش نهایی اسم عربستان خارج و فشار سیاسی تحمیل شد، عربستان برای یکی از فعالیت‌های سازمان ملل بودجه سنگینی اختصاص داده بود و تهدید کرد که این بودجه را قطع خواهد کرد.

وی ادامه داد: وظیفه سازمان ملل حمایت از حقوق بشر است اما پا روی حقوق بشر گذاشت و اسم عربستان را از گزارش خارج کرد بنابراین این حقوق بشری است که آمریکا، انگلیس و غیره از آن صحبت می‌کنند.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه خاطرنشان کرد: آمریکا در زمان ترامپ از شورای حقوق بشر خارج شد و مهمترین سازمان بین‌المللی در حوزه حقوق بشر شورای حقوق بشر است که ۴۷ عضو دارد و ترکیب اصلی با کشورهای غربی و طرفداران آنها است.

غریب‌آبادی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند هر کشوری که بخواهد در حوزه حقوق بشر صحبت کند آمریکا صلاحیت این کار را ندارد، گفت: آمریکا با ۲ میلیون زندانی بالاترین نرخ زندانیان در بین کشورهای جهان را دارد و در سال حدود ۴ هزار نفر در زندان‌های آمریکا فوت می‌کنند.

وی تصریح کرد: وضعیت زندان‌های آمریکا بسیار نامناسب است و درصد جمعیت زندانیان سیاهپوست و رنگین‌پوستان بین ۳ تا ۴ برابر زندانیان سفیدپوست است بنابراین به سیاهپوستان به عنوان مجرم نگاه می‌کنند.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه ادامه داد: در مدت ۴۰ سال یک میلیون و ۳۷۵ هزار نفر در اثر به‌کارگیری اسلحه جان خود را از دست دادند که به طور میانگین حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر در سال و حدود ۳ هزار نفر در ماه در آمریکا کشته می‌شوند.

غریب‌آبادی افزود: آمریکا زمانی که یک مجرم در ایران بازداشت یا محکوم می‌شود بیانیه حقوق بشر سر می‌دهد در حالی که به کشتن این میزان مردم و زندانیان توجهی ندارد و در سال هزار و ۸۰۰ نفر از زنان در آمریکا کشته می‌شوند که این رقم فاجعه است.

وی افزود: ۷۰ درصد زنان آمریکایی اعلام کردند که مورد خشونت جنسی یا جسمی قرار گرفتند بنابراین اگر آمریکا به دنبال حقوق بشر و وضعیت زنان سایر کشورها است در ابتدا باید برای زنان کشور خود قدم بردارد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه با اشاره به تبعیض بین سیاهپوستان و سفیدپوستان، شرایط مهاجران و غیره گفت: در حدود چند روز گذشته پلیس آمریکا به راننده سیاهپوست دستور توقف داد که به گزارش رسانه‌های آمریکایی حدود ۶۰ تا ۹۰ گلوله به او زده شد بنابراین باید پرسید این حقوق بشر است؟ جنایات آمریکا علیه حقوق بشر ملت‌های سایر کشورها بی‌سابقه است و بزرگترین جنایت‌ها و بیشترین میزان کشته، قتل، تجاوز و اشغالگری را آمریکا انجام داده است.

غریب‌آبادی افزود: در ویتنام ۴ و نیم میلیون نفر و در بمب اتمی هیراشیما و ناکازاکی بیش از ۳۰۰ هزار نفر، ۲۷ میلیون نفر سرخپوست و از ۱۴ میلیون نفر برده حدود ۲ میلیون، افغانستان ۷۰ هزار نفر از مردم، در عراق ۲ میلیون نفر را کشتند که از این ۲ میلیون نفر در عراق ۵۰۰ هزار نفر کودک بودند.

وی بیان کرد: خبرنگاری از وزیر خارجه وقت آمریکا سوال کرد آیا شما پشیمیان نیستید که حدود ۵۰۰ هزار کودک در اثر اقدامات شما در عراق کشته شد؟ گفت برای اهداف سیاست خارجه کار انجام شد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه بیان کرد: آمریکا در ۱۴ هزار عملیات پهبادی در ۷ کشور ۴۸ هزار نفر را کشته در حالی که آمریکا خود را پرچمدار و مدعی حقوق بشر معرفی می‌کند و بیش از ۲۵۰ پایگاه نظامی در بیش از ۴۰ کشور مستقر کرده و تلاش می‌کند ایران را به عنوان تهدید برای آمریکا معرفی کند در حالی که بخش گسترده‌ای در پیرامون ما است و با جنجال رسانه‌ای اعلام می‌کنند که جمهوری اسلامی تهدید بزرگ آمریکا است.

غریب‌آبادی افزود: سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در چند کشور مستقر است که در همین منطقه ما نیز در یکی از کشورها است، در یمن نیز قطعا آمریکا پشت جنایات است و در فلسطین هم هر اقدامی که رژیم صهیونیستی می‌کند آمریکا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مسئول است بنابراین حقوق بشر برای آمریکا مفهومی ندارد و زمانی برای آمریکا اهمیت دارد که پای منافع آن در میان باشد.

وی عنوان کرد: آمریکا بیش از ۶۹ قطعنامه را در سازمان‌های بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی وتو کرده و جنایتی که علیه ملت ایران در بیش از ۴ دهه گذشته انجام داد بی‌سابقه است به طوری که در جنگ تحمیلی خسارت‌های انسانی، شهدا، جانبازان و تخریب شهرها که به ما تحمیل شد، از نظر حقوقی، آمریکا مسئول آن است همچنین پشت هر گروهک تروریستی که در دنیا تشکیل می‌شود بدون شک پای آمریکا در میان است، ایران ۲۵ هزار قربانی ترور دارد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه افزود: آمریکا فقط شعار مبارزه با داعش را داد اما همزمان ایران برای مبارزه با این گروه تلاش می‌کرد تا سوریه و عراق از داعش خلاصی پیدا کنند و شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی کار بزرگی انجام دادند، آمریکایی‌ها انواع حمایت از این گروهک را انجام می‌دادند و ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از اروپایی‌ها به داعش پیوستند، به‌زودی از شر برخی از گروهک‌های تروریستی که به ظاهر ایرانی و در اروپا هستند، خلاص می‌شویم.

وی بیان کرد: آمریکا صلاحیت صحبت کردن درباره حقوق بشر و موعظه کردن کشورهای دیگر را ندارد و باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرد و پاسخگو باشد و متاسفانه امیدی به سازمان‌های بین‌المللی وجود ندارد اما افکار عمومی بین‌المللی را باید توجیه کرد.

غریب‌آبادی با اشاره به اینکه آمریکا مدینه فاضله نیست اما می‌خواهد خود را در افکار عمومی مدینه فاضله معرفی کند، گفت: در هفته حقوق بشر آمریکایی نباید به نشست‌ها و همایش‌ها بسنده شود بلکه باید در یک فرآیند ادامه پیدا کند و باید افشاگری و برنامه‌سازی در حوزه‌های هنری، نمایشگاه، تحقیق و پژوهش و غیره کرد و سمینارهای تخصصی برگزار شود.

نظر شما